2019-08-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men jag läser inte allt, så jag har säkert missat många gånger.

Jag tror inte du är ärlig nu, det har uppenbart varit flera på FB som har påstått att evolutionsteorin är fakta. Du eller någon annan har aldrig tillrättavisat personen.

Citat:
Det skrev jag inte. Jag skrev att det var "mer korrekt", alltså närmare sanningen, inte att det var "helt korrekt". Jag menade att det är ett betydligt större fel att kalla en vetenskaplig teori för "bara en teori" än att kalla den för ett "faktum".
Ungefär som att kalla en vetenskaplig teori för ett "faktum" är ett litet fel medan att kalla den för "bara en teori" är ett grovt fel. Att kalla en vetenskaplig teori för ett "faktum" är ett litet fel därför att det är nära dess verkliga betydelse för gemene man och de som inte har haft något med vetenskap att göra betraktar den sannolikt som just ett faktum. Att däremot kalla en vetenskaplig teori för "bara en teori" är snarare tecken på ett avsiktligt försök att få en vetenskaplig teori att verka vara "bara ett antagande" i stället för något som efter rigorösa vetenskapliga undersökning har visat sig vara korrekt (i den utsträckning som det har varit möjligt att bedöma).

Så en person är bara lite oärlig när personen säger att evolutionsteorin är ett faktum???
Citera
2019-08-18, 21:55
Medlem
Citat:
Det finns frågor om evolutionsteorin också.
Det finns en inomvetenskaplig debatt om hur evolutionen faktiskt sker, vilka mekanismer som är mer viktiga än andra och det precisa släktskapet mellan organismer.
Det ska däremot inte förväxlas med den påhittade föreställningen om att det finns en debatt inom vetenskapen om evolution faktiskt sker (om olika arter delar gemensamma förfäder). Det pågår ingen som helst debatt i den frågan, ingen vetenskapsman ifrågasätter att evolution sker.

Däremot finns det fortfarande länder (särskilt USA och Turkiet) där det finns många som vägrar att acceptera evolutionsbiologins slutsatser och man har förbjudit det från att läras ut i skolorna.

Så, alltså, att evolution sker är ett faktum, det kommer inte att ändras, men evolutionsteorin är ingalunda något som inte kommer att ändras – evolutionsteorin har genomgått betydande förändringar under 150 år och kommer säkerligen att ändras ytterligare efterhand som nya rön framkommer. Följaktligen är den inte ett faktum. Den kan uppdateras.
Att den kan uppdateras innebär inte att den inte är ett faktum. Evolutionsteorin säger och har alltid sagt att alla organismer på jorden har en gemensam förfader och har utvecklats fram genom det naturliga urvalet. Detta är ett faktum. Att vi sedan upptäcker fler och fler detaljer som gör att vi kan förklara hur det hela går till mer och mer exakt gör det inte mindre till ett faktum.

Evolutionsteorin innehåller inga påståenden som inte är bevisade bortom alla tvivel. Att evolutionsteorin ännu inte har svar på allt innebär inte att den inte är ett faktum. Det räcker att det den har svar på är fakta för att den ska vara ett faktum.
Citera
2019-08-18, 23:23
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med!!! Så du håller inte med vissa evolutionister här på FB som påstår att evolutionsteorin är fakta?
Både och kan man säga, det ena utesluter inte det andra.
"Is Evolution a Theory or a Fact?": http://www.nas.edu/evolution/TheoryOrFact.html
Läs detta och återkom sedan om du fortfarande undrar.
Citera
2019-08-18, 23:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag tror inte du är ärlig nu, det har uppenbart varit flera på FB som har påstått att evolutionsteorin är fakta. Du eller någon annan har aldrig tillrättavisat personen.

Jag har så vitt jag kan minnas inte tidigare deltagit i någon längre diskussion om evolutionsteorin. Jag har endast gjort enstaka spridda inlägg och har långt ifrån läst alla trådar och absolut inte alla inlägg ens i de trådar där jag skriver något.

Ser jag något som jag inte håller med om så invänder jag mot det, med belägg.

Det gjorde jag också innan jag läste ditt krav på att jag skulle påpeka även det andra felet.

Citat:
Så en person är bara lite oärlig när personen säger att evolutionsteorin är ett faktum???

Det måste inte vara oärlighet, även om det kanske är det i ditt fall. Det kan även vara ren okunskap, vilket är varför jag försöker att påpeka det när jag ser det för att korrigera så gott jag kan.
Citera
2019-08-18, 23:45
Medlem
Citat:
Så du håller inte med evolutionister som påstår att evolutionsteorin är fakta???
Nej, har ju precis sagt det.
Vad är en ”evolutionist” för något?
Eftersom du anser att ”din” skapelseberättelse har lika dåliga bevis som evolutionsteorin (vilket du påpekat flera ggr), är du evolutionist? Ingen av förklaringarna är ju mer trolig än den andra, enligt vad du påpekat flera ggr.
Citera
2019-08-19, 00:08
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är en ”evolutionist” för något?

En person som tillhör den religiösa sekten evolutionism.
Citera
2019-08-19, 00:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Vi kan ha fel alla.
Varken Gud eller evolutionen behöver vara helt rätt. Eller kanske också är helt fel områden.
Egentligen behöver vi väl inte veta vart vi kommer ifrån. Vad är den vetskapen av för betydelse.
Vi dör ju ändå hur vi än söker, ber eller lägger fram teorier.
Vi har ju inte kommit närmre svaret . Endast frågan hur är det nu då tycks bli det eviga svaret.
Vi vet helt enkelt inte. Vi tror bara.
Tydligen har solen blivit född, utav vem ? Stoft och gas blev över vid förlossningen som blev vår jord.
Inte underligt att vi inte vet vart fan vi kommer ifrån.
Senast redigerad av gabrielle2 2019-08-19 kl. 00:58.
Citera
2019-08-19, 01:44
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vi kan ha fel alla.
Varken Gud eller evolutionen behöver vara helt rätt. Eller kanske också är helt fel områden.
Egentligen behöver vi väl inte veta vart vi kommer ifrån. Vad är den vetskapen av för betydelse.
Vi dör ju ändå hur vi än söker, ber eller lägger fram teorier.
Vi har ju inte kommit närmre svaret . Endast frågan hur är det nu då tycks bli det eviga svaret.
Vi vet helt enkelt inte. Vi tror bara.
Tydligen har solen blivit född, utav vem ? Stoft och gas blev över vid förlossningen som blev vår jord.
Inte underligt att vi inte vet vart fan vi kommer ifrån.

jag tror vi kom till av ödets evolution ,

eller så är vi inplanterade på planeten av andra i universum
Citera
2019-08-19, 01:55
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
jag tror vi kom till av ödets evolution ,

eller så är vi inplanterade på planeten av andra i universum
Eller också är vi fångar.
Befinner oss i elden och för alltid utan ett slut.
Sitter fast här i evigheters evigheter och frågar samma frågor om och om igen.
Vart fan kommer jag ifrån.
Hemsk tanke 😉
Citera
2019-08-19, 02:00
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Eller också är vi fångar.
Befinner oss i elden och för alltid utan ett slut.
Sitter fast här i evigheters evigheter och frågar samma frågor om och om igen.
Vart fan kommer jag ifrån.
Hemsk tanke 😉

eller tänk om det visar sej en vacker dag att jorden och dess invånare endast är i nano storlek

undra hur mänskligheten skulle ta en sådan info ? typ vi är en bakteriodling i en tetrisskål under ett mikroskop
Senast redigerad av ghostedbyme 2019-08-19 kl. 02:04.
Citera
2019-08-19, 02:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
eller tänk om det visar sej en vacker dag att jorden och dess invånare endast är i nano storlek

undra hur mänskligheten skulle ta en sådan info ? typ vi är en bakteriodling i en tetrisskål under ett mikroskop

Vems mikroskop?
Känns nog lite bättre att se på mig själv som ett revben taget från Adam från första början.
Eller något underligt resultat utav evolutionen.
Bäst så.
Citera
2019-08-19, 02:21
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Vems mikroskop?
Känns nog lite bättre att se på mig själv som ett revben taget från Adam från första början.
Eller något underligt resultat utav evolutionen.
Bäst så.

typ aliens mikroskop , mycket möjligt att vi är uppodlade här och med jämna mellanrum blir skördade ,
livet på jorden har dött och återuppstått ett antal ggr , så se jorden som ett växthus och vi är tomaterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in