Citat:
Ursprungligen postat av
XX1
Oj det låter inte bra, hur märkte du att du hade sömngång om jag får fråga?
Har tagit imovane 5 dagar i rad typ men ska skita i det idag. Köpte tyvärr lite standard gräs igår så får se hur det blir med allt.
läskigt att din mormor stått så länge på det, men hoppas inte det har påverkat henne negativt iallafall..
Jag märkte att jag hade gått i sömnen en morgon när jag vaknade och saker och ting vart runtflyttade och förstörda i lägenheten.
Ju mer jag letade desto mer sjuka saker märkte jag att jag hade gjort.
Jag var tydligen väldigt noga med att städa efter mig för nästan allt som var trasigt låg undangömt i lådor, skåp och kartonger.
Hade bla förstört en grej inomhus som jag sedan hade gått ut och lagt i bilen, helt i sömnen. Dessutom hade jag förstört en del saker ute I bilen också.
Misstänkte direkt att Imovane eller om det nu var Stilnoct jag hade tagit just då var boven i dramat och mycket riktigt så var det så. Fick genast nattmedicinen utbytt till Nitrazepam istället och sömnpsykoserna upphörde direkt.
Har bett psyk att spärra Z analogerna i min journal så nu sover jag på Xanor efter att Nitrazepam avregisrerades.
Jag tänker aldrig stoppa i mig en Z analog till någonsin. Jag tog bara normaldos på läkarordination men det kunde ha slutat riktigt illa.
Vågar inte ens tänka på vad man kan vara kapabel till på lite högre doser men biverkningar som att laga mat, äta, ha sex samt köra bil i sömnen förekommer, givetvis med tillhörande minnesförlust. Det är ett mer vanligt fenomen på Stilnoct men förekommer även på Imovane.
Vad det gäller mormor och hennes Imovaneintag så fungerar det bra. Hon har stått på samma dos varje natt utan att ha utvecklat tolerans i 20+ år någonting, dvs hon har aldrig behövt öka dosen. Beroende är hon ju däremot men är man 85+ så ju det ett mindre problem.