2021-03-31, 17:50
Medlem
Muppetys avatar
Har Imovane/Zopiklon att ta till natten men behöver sällan dom. Men däremot tar jag ibland för att sova middag. Har aldrig fått någon biverkning i form av minnesluckor o då har jag haft dom sen 1996.

Men för ett par veckor sedan tog jag de runt 15-tiden o skulle sova ett par timmar. Somnade aldrig (vad jag vet) men fick en total blackout. Hade tydligen pratat med en kompis i telefon, men mindes ingenting... Han sa att jag lät "konstig" dagen efter. Såg på telefonen att samtalet hade varat i drygt 5 min. Gjorde i.a.f inga dumheter, men det var ändå lite obehagligt.

Är detta vanligt? Har en dos på 10 mg utskrivet, alltså något mer än standarddos. För mig är det som sagt inte vanligt, men det står ju i bipacksedeln o i FASS... Ingen alkohol eller annat samtidigt. Tycker bara det är konstigt o vågar knappt ta de för att sova middag längre.
Citera
2021-04-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Har Imovane/Zopiklon att ta till natten men behöver sällan dom. Men däremot tar jag ibland för att sova middag. Har aldrig fått någon biverkning i form av minnesluckor o då har jag haft dom sen 1996.

Men för ett par veckor sedan tog jag de runt 15-tiden o skulle sova ett par timmar. Somnade aldrig (vad jag vet) men fick en total blackout. Hade tydligen pratat med en kompis i telefon, men mindes ingenting... Han sa att jag lät "konstig" dagen efter. Såg på telefonen att samtalet hade varat i drygt 5 min. Gjorde i.a.f inga dumheter, men det var ändå lite obehagligt.

Är detta vanligt? Har en dos på 10 mg utskrivet, alltså något mer än standarddos. För mig är det som sagt inte vanligt, men det står ju i bipacksedeln o i FASS... Ingen alkohol eller annat samtidigt. Tycker bara det är konstigt o vågar knappt ta de för att sova middag längre.
Jag har ballat ur fullständigt på standardoser av både Imovane och Stilnoct dvs haft rena sömnpsykoser.

Det lustiga är att jag inte fick det i början utan det tog ca 3 år innan märkliga saker började hända nattetid.

Efter det bad jag att få både Imovane och Stilnoct spärrade i min journal.
Citera
2021-04-01, 19:04
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

25 år?! Vad hände med "Behandlingstiden varierar i allmänhet mellan några dagar och 2 veckor, dock maximalt 4 veckor inklusive utsättningsfasen." som det står i FASS nuförtiden? (Ja, jag vet att FASS har uppdaterats flera gånger och läkare ska nu vara allt mer restriktiva med förskrivningen.)

Citat:

Tror inte det är vanligt för en invand brukare, snarare "otur" att din kompis råkade ringa precis när du befann dig i gränslandet för vad FASS kallar anterograd amnesi. Minns själv, och hört andras historier om första gångerna med Zopiklon. Allt från toalettbesök och sex till långa diskussioner ska visst ha förekommit då. Eller.. det har jag fått det återberättat för mig iaf!

Längden på minnesluckorna och graden av interagerande (om man kan kalla det så) har för mig minskat till att vara nästan obefintliga med åren. Zopiklonet kickar liksom inte lika hårt längre!

Pröva ta en på helgen eller när du nu är ostörd, stäng av telefonen och testa!
Citera
2021-04-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
25 år?! Vad hände med "Behandlingstiden varierar i allmänhet mellan några dagar och 2 veckor, dock maximalt 4 veckor inklusive utsättningsfasen." som det står i FASS nuförtiden? (Ja, jag vet att FASS har uppdaterats flera gånger och läkare ska nu vara allt mer restriktiva med förskrivningen.)
Visst har läkarna blivit snålare med förskrivningen, däremot så finns det ju folk fortfarande (mig själv inkluderad) som har stått på daglig benzo eller Z analog behandling i åratal.

Tror jag har skrivit det tidigare men min mormor bla har ju stått på Imovane dagligen i 25 år och har även Sobril v.b numera.
Citera
2021-04-05, 17:25
Medlem
Tribolts avatar
Har nyligen börjat med imovane. 7,5 mg.
Är de verkligen beroendeframkallande?
Hur lång tid brukar det ta innan de verkar?
Jag har upplevt att jag somnar på några minuter när jag blundar, annars kan jag vara vaken i ett par timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Den värsta Cocktailen jag har blivit serverad till natten uppe på psyk är: 2 mg Iktorivil, 5 mg Nitrazepam, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 4 mg Melatonin, 400 mg Quetiapine samt 15 mg Mirtazapin.

Till frukost serverades sedan 2 mg Iktorivil och 20 mg Cipralex

Det lät fan inte bra. Försökte de döda alla dina hjärnceller?
Senast redigerad av Tribolt 2021-04-05 kl. 17:28.
Citera
2021-04-05, 17:40
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Har nyligen börjat med imovane. 7,5 mg.
Är de verkligen beroendeframkallande?
Hur lång tid brukar det ta innan de verkar?
Jag har upplevt att jag somnar på några minuter när jag blundar, annars kan jag vara vaken i ett par timmar.

Ja det är beroendeframkallande.
Vanligen effekt inom 30 minuter men ska tas i samband med sänggående.
Citera
2021-04-06, 19:13
Medlem
Citat:
Det lät fan inte bra. Försökte de döda alla dina hjärnceller?

Nja snarare försökte de hjälpa mig att somna när jag hade varit vaken ett par dygn för länge och tyvärr tål jag sinnessjuka mängder sömnmedicin, även om det har blivit en aning bättre på senare tid.
Citera
2021-04-06, 19:16
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Nja snarare försökte de hjälpa mig att somna när jag hade varit vaken ett par dygn för länge och tyvärr tål jag sinnessjuka mängder sömnmedicin, även om det har blivit en aning bättre på senare tid.

Då är jag med.
Vad berodde det på?
Att du tål är en sak men det är väl inget som varit ett problem under hela ditt liv?
Citera
2021-04-06, 19:26
Medlem
Citat:
Då är jag med.
Vad berodde det på?
Att du tål är en sak men det är väl inget som varit ett problem under hela ditt liv?
Nej jag gick in i väggen 2016 pga en del tråkiga händelser och utvecklade kronisk insomnia som knappt inget biter på.

Tidigare i mitt liv kunde jag tvärdäcka på en Propavan eller typ två Atarax.

När insomnian slog till så slutade alla mildare preparat att fungera som i ett trollslag och ingen doktor kan riktigt svara på varför, även att jag har försökt att ställa dem mot väggen ett antal gånger under årens lopp för att försöka få något slags svar

Omedicinerad sover jag kanske någon timme per natt så min kvällsmedicin idag är 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 6 mg Melatonin och 0.25mg Xabor v.b

Z analoger tål jag tyvärr inte då jag går i sömnen av dessa, även på standardoser och hittar på en massa skit som jag inte minns när jag vaknar
Citera
2021-04-06, 19:42
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Nej jag gick in i väggen 2016 pga en del tråkiga händelser och utvecklade kronisk insomnia som knappt inget biter på.

Tidigare i mitt liv kunde jag tvärdäcka på en Propavan eller typ två Atarax.

När insomnian slog till så slutade alla mildare preparat att fungera som i ett trollslag och ingen doktor kan riktigt svara på varför, även att jag har försökt att ställa dem mot väggen ett antal gånger under årens lopp för att försöka få något slags svar

Omedicinerad sover jag kanske någon timme per natt så min kvällsmedicin idag är 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 6 mg Melatonin och 0.25mg Xabor v.b

Z analoger tål jag tyvärr inte då jag går i sömnen av dessa, även på standardoser och hittar på en massa skit som jag inte minns när jag vaknar

Jävlar, samma sak här.
Har du andra diagnoser inblandade?

När jag blev sjukskriven så började sömnproblemen på en sjuk nivå.
Fick prova olika varianter men nu har jag bara imovan så det är en lättnad att jag inte har flera.
Provade även propavan men då kände jag mig som en jävla zombie.

Känns lite spänt med tanke på att det är beroendeframkallande men läkaren rekommenderade att jag skulle vara utan 2-3 dagar i veckan. Då hade jag tänkt att jag ska ha melatonin istället.

Jag vill vara utan helt och hållet men jag vaknar efter ett par timmar.
Citera
2021-04-06, 19:48
Medlem
Citat:
Jävlar, samma sak här.
Har du andra diagnoser inblandade?

När jag blev sjukskriven så började sömnproblemen på en sjuk nivå.
Fick prova olika varianter men nu har jag bara imovan så det är en lättnad att jag inte har flera.
Provade även propavan men då kände jag mig som en jävla zombie.

Känns lite spänt med tanke på att det är beroendeframkallande men läkaren rekommenderade att jag skulle vara utan 2-3 dagar i veckan. Då hade jag tänkt att jag ska ha melatonin istället.

Jag vill vara utan helt och hållet men jag vaknar efter ett par timmar.
Jag har GAD också men det har jag haft mer eller mindre hela livet och var inte direkt den utlösande faktorn.

Var glad att du klarar dig på så lite medicin. Jag hade också gärna varit medicinfri om det hade varit ett realistiskt val.

Har du tur utvecklar du ingen tolerans mot Imovanet. Beroende kommer du att bli min det finns folk som har stått på samma dos i 20+ år utan att ha behövt höja den, även om det så klart är ovanligt
Citera
2021-04-06, 22:45
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Jag har GAD också men det har jag haft mer eller mindre hela livet och var inte direkt den utlösande faktorn.

Var glad att du klarar dig på så lite medicin. Jag hade också gärna varit medicinfri om det hade varit ett realistiskt val.

Har du tur utvecklar du ingen tolerans mot Imovanet. Beroende kommer du att bli min det finns folk som har stått på samma dos i 20+ år utan att ha behövt höja den, även om det så klart är ovanligt

Har totalt två mediciner. En för sömn alltså.
Listan var större när jag var utbränd...

Finns det kändare biverkningar för imovane?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in