2021-03-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Enkelt löst: gör ett snabbspår om det finns dom för våldsbrott mm i bilden.

Och hur löser de fallen med första gångskriminella?

Jag har en bättre lösning, ge vuxna människor egenbestämnande över sina egna liv istället. Vansinnigt mycket bättre än ditt straffande ochbegränsande trams.

Citat:
Barnen är i första hand föräldrarnas ansvar - inte det allmänna. Det är föräldrarna som skall sörja för barnens materiella och andliga trygghet.

Barn är nästa generation så de är definitivt samhällets ansvar.
Är vansinnigt lägga deras trygghet och därmed samhällets i stort framtida trygghet enkom i händerna på 2 människor, och speciellt så! Om dessa dessutom är tvingade mot sitt bättre vetande.

Citat:
Så klart det har. Men, vilka som utgör dessa grupper så måste de hållas efter om samhället skall fungera. Emellertid kan vi se betydande skillnader mellan olika etniska grupper, även när dessa befinner sig på samma socioekonomiska nivå. Det är också ett drag som återkommer i flera länder.
Verkligen? Ge mig källa på det tack.

Citat:
Jag kräver av andra det jag kräver av mig själv - hålla sexualiteten inom en fast relation och ta ansvar för de barn som detta kan ge upphov till.

BS!
Du kräver inte alls samma för män som du kräver av kvinnor.
Men? Du kanske är kvinna?

Citat:
En idiotisk fråga. Jag har redovisat mina bevekelsegrunder och mina förslag på att förbättra barn situation i Sverige. Jag har också förklarat att mitt ansvar inte är hela världen.

Nej Uven, en VÄLDIGT! rimlig fråga som du bara vägrar svara på.

Citat:
Jaså?
https://kvartal.se/artiklar/sveriges-100-ar-av-invandring/

Sverige har inte någon hög invandring just nu.
Oavsetts vad din lilla högersite artikel försöker få det till.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/halvarsstatistik-invandring-och-utvandring/invandring-forsta-halvaret-2020-preliminar-statistik/

Citat:
Det gör det fortfarande inte till Sveriges ansvar. Här bör man sätta sig in i hur Syriens demografi har utvecklats under decennierna. Den demografiska ökningen är avgörande för att förstå orsakerna till kriget, de stora flyktingströmmarna och varför det är så komplicerat att åstadkomma en återvandring när kriget är slut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Syria

Syriens befolkning har fördubblat sig ett flertal gånger sedan andra världskriget. Hanterar man inte detta bättre så får det dramatiska och tragiska konsekvenser - men det gör det inte till Sveriges ansvar.

Kanske för att de haft en misogyn politik som din ex abortförbud.

Citat:
Det är möjligt, men mina privata önskemål skall inte självklart ligga till grund för statens lagstiftning.

I politiken måste man prioritera = välja. Det finns inte en möjlighet i helvetet att Sverige skulle kunna behandla alla världens barn lika. Det vore inte heller rimligt eller rättvist om det varit möjligt. Försök att börja förstå världen realistiskt.

Nej men ALLAS skäliga behov ska göra det, Uven. Och hit hör nu rätten att kunna bestämna över sin reproduktion, rätten att Kuba skilja sig om det blir ett helvete som gift etc.
Fatta!

DET är realistiskt, Uven.
Finns inte ett skit ”realism” i dina idéer eller politik.
Citera
2021-03-22, 18:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur löser de fallen med första gångskriminella?

Jag har en bättre lösning, ge vuxna människor egenbestämnande över sina egna liv istället. Vansinnigt mycket bättre än ditt straffande ochbegränsande trams.

Överlag behöver rättsväsendet bli snabbare i sin hantering av kriminalfall. Vi får till och med internationell kritik för detta, så allmänt höja hastigheten.

Citat:
Barn är nästa generation så de är definitivt samhällets ansvar.
Är vansinnigt lägga deras trygghet och därmed samhällets i stort framtida trygghet enkom i händerna på 2 människor, och speciellt så! Om dessa dessutom är tvingade mot sitt bättre vetande.

Det är inte i första hand det allmännas ansvar. Samhällsansvaret skall bara träda in när föräldrarna inte klarar uppgiften.

Citat:
Verkligen? Ge mig källa på det tack.

Se särskilt Illustration 2 (sid 17): https://detgodasamhalletdotcom.files.wordpress.com/2019/06/rapport-om-invandring-och-brottslighet.pdf

Citat:
BS!
Du kräver inte alls samma för män som du kräver av kvinnor.
Men? Du kanske är kvinna?

Inte i traditionell mening, men i dagens värld kan man förstås inte vara tvärsäker. Man kanske är ett träd: https://detgodasamhallet.com/2021/03/22/hittat-pa-natet-vagrade-omtala-manniska-som-trad-naziststamplades-av-transaktivist/

Citat:
Nej Uven, en VÄLDIGT! rimlig fråga som du bara vägrar svara på.

Jag tror jag har svarat på den ett tiotal gånger. Du kan väl svara på hur Du vill hantera invandringsstopp och återvandring, om inte annat så för klimatets skull.

Citat:
Sverige har inte någon hög invandring just nu.
Oavsetts vad din lilla högersite artikel försöker få det till.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/halvarsstatistik-invandring-och-utvandring/invandring-forsta-halvaret-2020-preliminar-statistik/

Vi ligger fortfarande i mitten i EU räknat per capita: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Flyktinginvandring---internationellt/

Vad som händer om/när corona lugnar ner sig vågar man knappt tänka på.

Citat:
Kanske för att de haft en misogyn politik som din ex abortförbud.

Förmodligen för att man haft bristfällig utbildning och distribution av preventivmedel. Men, orsakerna är inte så primära när man drabbas av effekterna, utan att ha varit tillskyndare därtill.

Citat:
Nej men ALLAS skäliga behov ska göra det, Uven. Och hit hör nu rätten att kunna bestämna över sin reproduktion, rätten att Kuba skilja sig om det blir ett helvete som gift etc.
Fatta!

DET är realistiskt, Uven.
Finns inte ett skit ”realism” i dina idéer eller politik.

Kuba?
https://pics.me.me/the-man-who-created-autocorrect-has-died-restaurant-in-peace-6582013.png

Man kan bestämma över sin reproduktion genom partnerval, preventivmetoder, giftemålsmönster mm. Massaborter är ingalunda nödvändigt för detta.
Citera
2021-03-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Överlag behöver rättsväsendet bli snabbare i sin hantering av kriminalfall. Vi får till och med internationell kritik för detta, så allmänt höja hastigheten.

Inget rättsväsende blir snabbare om det ska ta hand om sånt som folk kan lösa själva.
En politik som din som förvägrar människor skilsmässor som de desperat behöver kommer orsaka massa extra arbete, totalt i onödan.

Citat:
Det är inte i första hand det allmännas ansvar. Samhällsansvaret skall bara träda in när föräldrarna inte klarar uppgiften.

Det är absolut i första hand samhällets ansvar att ge alla medborgare, även barn och kvinnor, värdiga villkor som täcker deras behov och ger värdiga konsekvenser.
Att påtvinga kvinnor oönskad reproduktion är inte värdigt vare sig för kvinnorna eller de framtida födda barnen.

Citat:
Se särskilt Illustration 2 (sid 17): https://detgodasamhalletdotcom.files.wordpress.com/2019/06/rapport-om-invandring-och-brottslighet.pdf

Har du bara källor från massa högersiter mer eller mindre extrema?

Ingen har förnekat att invandrare är överrepresenterad Uven, men det du ska bevisa är alltså att svenskar med precis samma socioekonomiska utsatthet som många invandrare lider av i Sverige idag inte skulle uppvisa samma kriminella nivåer.

Jag skulle nästan våga hävda att det förmodligen är precis tvärtom, eftersom väldigt många av de invandrarkilturer som du föraktar så har extremt stark familjesamnsnhållning, dvs medan många lika utsatta svenskar ofta inte har detta alls, dvs löper en större risk bli just kriminella.

Så jag vidhåller, det största skälet till att nordbor uppvisar då låg kriminalitet i förhållande till ex. USA handlar om att vi har större grad av social och ekonomisk jämlikhet och inte gör att vi är just svenskar.

Sätt svenskar, irländare eller ex italienare i lusfattiga omständigheter som socialt skambelagda invandrare i ex USA på 1800 talet, och dessa kommer uppvisa högre kriminell nivå än andra.

Citat:
Inte i traditionell mening, men i dagens värld kan man förstås inte vara tvärsäker. Man kanske är ett träd: https://detgodasamhallet.com/2021/03/22/hittat-pa-natet-vagrade-omtala-manniska-som-trad-naziststamplades-av-transaktivist/

Och där undvek du svara igen.

[/quote]

Citat:
Jag tror jag har svarat på den ett tiotal gånger. Du kan väl svara på hur Du vill hantera invandringsstopp och återvandring, om inte annat så för klimatets skull.

Nej du svarar inte alls på den uppenbara faktan av att din politik skulle försätta massor av barn kust i direkt otrygghet.

Barn i Sverige blir inte tryggare av att fråntas barnbidrag.

Barn föds inte automatiskt in i trygga kärleksfulla och resursstarka små kärnfamiljer bara för att du inför abortförbud eller försöker använda barnen som övertalning att tvinga vuxna som inte vill leva ihop att gifta sig. Sorry men så haraldrig nånverklighet sett ut.

Citat:
Vi ligger fortfarande i mitten i EU räknat per capita: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Flyktinginvandring---internationellt/

Och det ör alltså inte extremt högt på nått vis.

Citat:
Förmodligen för att man haft bristfällig utbildning och distribution av preventivmedel. Men, orsakerna är inte så primära när man drabbas av effekterna, utan att ha varit tillskyndare därtill.

Syrien har tillhört ett av sitt områdes mest välutbildade länder...men MED exakt din typ av abortförbud.

Så sorry igen.

Citat:
Kuba?
https://pics.me.me/the-man-who-created-autocorrect-has-died-restaurant-in-peace-6582013.png

Man kan bestämma över sin reproduktion genom partnerval, preventivmetoder, giftemålsmönster mm. Massaborter är ingalunda nödvändigt för detta.[/quote]

Nej det räcker inte.
Speciellt INTE om man är kvinna och har sex med män, eftersom män är sämst! på att skydda sig, ofta verkar skita fullständigt i vem de ligger med, eller vilka konsekvenser detta kan leda till.

Fri aborträtt behövs! Och har alltid behövts, för att födda ska slippa fara illa och hamna i skogen, kyrktrappor, bli övergivna, slagna, oälskade, utnyttjade eller som gatubarn.

Men du fattar ju inte detta.
Citera
2021-03-22, 23:57
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Jag skulle nästan våga hävda att det förmodligen är precis tvärtom, eftersom väldigt många av de invandrarkilturer som du föraktar så har extremt stark familjesamnsnhållning, dvs medan många lika utsatta svenskar ofta inte har detta alls, dvs löper en större risk bli just kriminella.

Precis så. Svenskar skulle tjäna på att anamma invandrares starkare klan- och familjeband. Det är en av konservatismens fördelar.
Citera
2021-03-23, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Pengar finns lättast i narkotikan.

Jag förstår inte riktigt din poäng.
Fattigdom hjälper till att driva folk in i brottslighet, håller du med om det?

Brottslighet finns i alla samhällsklasser. Men fattiga är överrepresenterade.
Om överrepresentationen är till antal eller brottsvärde får någon annan än jag luska ut.

Poängen är att missbruk driver vardagsbrottslighet. Har du inbrott i din bil är det en knarkare som är arbetslös och utslagen. Inte en pillerknarkare i villakvarteren.

Sedan ändrades befolkningssammansättningen och vi har fått ett helt annat stök än förr, hur vi fick AK47-beväpnade gäng av unga män och pojkar är nog en helt annan fråga än att de är fattiga.

Jag skulle kunna ge ett fult svar på frågan men vi kan ta den fesljumma pk-varianten att de känner sig maktlösa om sin framtid och vill ha status.

Fattiga? ja, kanske, men de kör Porsche och Lamborghini, habegäret verkar bara fortsätta... kan man köra två st Porsche samtidigt?

Bränner man bilar för att man är fattig? Kastar man sten på blåljus för att man vill ha en tjuga?
Citera
2021-03-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Precis så. Svenskar skulle tjäna på att anamma invandrares starkare klan- och familjeband. Det är en av konservatismens fördelar.
Utan att ha nån forskning bakom mig nu, men det verkar ju vara lite antingen eller, dvs antingen starka kontrollerande sociala familjeband eller stark välfärdsstat.
Och då föredrar jag det sista.
Citera
2021-03-23, 08:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Poängen är att missbruk driver vardagsbrottslighet. Har du inbrott i din bil är det en knarkare som är arbetslös och utslagen. Inte en pillerknarkare i villakvarteren.

Sedan ändrades befolkningssammansättningen och vi har fått ett helt annat stök än förr, hur vi fick AK47-beväpnade gäng av unga män och pojkar är nog en helt annan fråga än att de är fattiga.

Jag skulle kunna ge ett fult svar på frågan men vi kan ta den fesljumma pk-varianten att de känner sig maktlösa om sin framtid och vill ha status.

Fattiga? ja, kanske, men de kör Porsche och Lamborghini, habegäret verkar bara fortsätta... kan man köra två st Porsche samtidigt?

Bränner man bilar för att man är fattig? Kastar man sten på blåljus för att man vill ha en tjuga?
1 Håller med + brottsligor från öststaterna.

2 Vi fick folk från kriget och med dem vapen

3 Jag är glad att slippa det fula svaret. Pksvaret räcker. Saknar du framtid så är det förödande.

4 Det är knarkkungarnas reklam för nyrekrytering.

5 Varför man motarbetar sig själv begriper jag inte. Uppror.
Ett sorgligt fenomen, vanligt i Frankrike om jag förstått det rätt.

Hjälper det med kravallpolis? Ökar trotset då. Kanske värt att prova. Brandkåren måste ju fram.
Tre veckor i häktet för deltagarna som inte flyttar sig. Snabbrättegång, men rättsäkerhet vill vi ha.
Fast häktet är fullt.
Citera
2021-03-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Hjälper det med kravallpolis? Ökar trotset då. Kanske värt att prova. Brandkåren måste ju fram.
Tre veckor i häktet för deltagarna som inte flyttar sig. Snabbrättegång, men rättsäkerhet vill vi ha.
Fast häktet är fullt.

Fortsätter det så här gäller militär tyvärr.

Uppror kanske för att de inte har den minsta känsla för eller lojalitet mot Sverige. Varför skulle de ha det?

Knarkkungarna du talar om är ca 20 år. Snorungar i lyxbilar.

Det är en trend som måste brytas och för att kunna bryta den behöver asylinandringen, främst från Mena, upphöra så gott som.

Jag tror de närmsta 20 åren att vi kan ta 50 - 100.000 särskilt ömmande fall. Ingen Ali Khan och anhöriginvandringen som kom med honom. Du inser att vi tog emot en fix och färdig maffia?

Det innebär att nästa 20 år tar vi ungefär lika många som vi nu tar varje år.

Och helst skulle vi kunna skicka Khan-klanen på flyget hem. Kasta ut hela gänget till det dödsstraff som väntar.
Citera
2021-03-23, 10:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Inget rättsväsende blir snabbare om det ska ta hand om sånt som folk kan lösa själva.
En politik som din som förvägrar människor skilsmässor som de desperat behöver kommer orsaka massa extra arbete, totalt i onödan.

Det låter som ett argument för blodshämnd och klankultur. Men, det handlar inte om att förvägra skilsmässa utan om minska dessa.

Citat:
Det är absolut i första hand samhällets ansvar att ge alla medborgare, även barn och kvinnor, värdiga villkor som täcker deras behov och ger värdiga konsekvenser.
Att påtvinga kvinnor oönskad reproduktion är inte värdigt vare sig för kvinnorna eller de framtida födda barnen.

Att årligen abortera ca 20% av alla graviditeter är defintivt inte värdigt ett välfärdssamhälle värt namnet. Att abortera bort ett folks demografiska framtid är inte bara ovärdigt - det är direkt fientligt.

Citat:
Har du bara källor från massa högersiter mer eller mindre extrema?

Har Du inga substantiella synpunkter på källorna? Jag är höger - varför skulle jag inte använda högermaterial?

Citat:
Ingen har förnekat att invandrare är överrepresenterad Uven, men det du ska bevisa är alltså att svenskar med precis samma socioekonomiska utsatthet som många invandrare lider av i Sverige idag inte skulle uppvisa samma kriminella nivåer.

Så jag vidhåller, det största skälet till att nordbor uppvisar då låg kriminalitet i förhållande till ex. USA handlar om att vi har större grad av social och ekonomisk jämlikhet och inte gör att vi är just svenskar.

Sätt svenskar, irländare eller ex italienare i lusfattiga omständigheter som socialt skambelagda invandrare i ex USA på 1800 talet, och dessa kommer uppvisa högre kriminell nivå än andra.

Intressant exempel. Jag är rätt säker på att det är väl beforskat att medan svenskar till stor del byggde Chicago så ägnade sig italienarna i samma stad åt att bilda kriminella ligor. Bl a därför undvek många så långt möjligt att anställa italienare. Irländare var kända som bråkstakar, så de fick också problem. Svenskar däremot kunde arbeta, och som själve också, om det behövdes. Känt är uttalandet av den store järnvägsmagnaten James J. Hill, som byggde järnvägar över den amerikanska kontinenten:

"Give me snuff, whiskey and Swedes, and I will build a railroad to hell."

Så, ja det är stora skillnader i kultur, inte minst när det gäller kriminalitet och arbetsförmåga, vilket mitt länkade underlag också visar.

Citat:
Och där undvek du svara igen.

För all del. Här är ett mer seriöst svar: Nej, jag är inte kvinna.

Citat:
Nej du svarar inte alls på den uppenbara faktan av att din politik skulle försätta massor av barn kust i direkt otrygghet.

Barn i Sverige blir inte tryggare av att fråntas barnbidrag.

Barn föds inte automatiskt in i trygga kärleksfulla och resursstarka små kärnfamiljer bara för att du inför abortförbud eller försöker använda barnen som övertalning att tvinga vuxna som inte vill leva ihop att gifta sig. Sorry men så haraldrig nånverklighet sett ut.

Barn blir tryggast att födas och växa upp i en stabil kärnfamil. Då är det detta vi skall uppmuntra och befrämja. Undantagen bör så långt möjligt minimeras.

Citat:
Och det ör alltså inte extremt högt på nått vis.

Synnerligen, särskilt om man betänker att vi ligger nästan längst bort i världen och 2020 präglats av coronarestriktioner. I Sverige har dessvärre massimmigrationen blivit en del av den post-moderna religionen.

Citat:
Syrien har tillhört ett av sitt områdes mest välutbildade länder...men MED exakt din typ av abortförbud.

Så sorry igen.

Inte när det gäller sex och reproduktion.

Citat:
Nej det räcker inte.
Speciellt INTE om man är kvinna och har sex med män, eftersom män är sämst! på att skydda sig, ofta verkar skita fullständigt i vem de ligger med, eller vilka konsekvenser detta kan leda till.

Fri aborträtt behövs! Och har alltid behövts, för att födda ska slippa fara illa och hamna i skogen, kyrktrappor, bli övergivna, slagna, oälskade, utnyttjade eller som gatubarn.

Välj då att ha sex med rätt män. Det är rätt stora skillnader i kvalitet på olika män. Kvinnor också.
Citera
2021-03-23, 11:36
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Utan att ha nån forskning bakom mig nu, men det verkar ju vara lite antingen eller, dvs antingen starka kontrollerande sociala familjeband eller stark välfärdsstat.
Och då föredrar jag det sista.

Även fast det leder till kriminalitet och ensamhet att ha svaga familjeband?
Citera
2021-03-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Även fast det leder till kriminalitet och ensamhet att ha svaga familjeband?
Dålig socioekonomi leder till kriminalitet. Dvs när det råder stor ojämlikhet i ett samhälle så en eller flera grupper hamnar ”utanför”.
Det kan du få lika väl i klansamhällen som i mer individualistiska.

Norden tillhör nu ett av världens minst kriminella samhällen.
Och det kan du tacka folkhemmets strävan efter att utjämna ex ekonomisk ojämlikhet.

Samtidigt så har du några avlelsens mest kriminella samhällen bland de samhällen som kör din variant av att all trygghet ska komma från familjen ex. Kongo eller delar av Sydamerika.

Så lösningen på kriminalitet stavas minskad ojämlikhet i samhället och hög välfärd och inte nått klantänk.
Senast redigerad av Merapi 2021-03-23 kl. 12:26.
Citera
2021-03-23, 12:08
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Nej det räcker inte.

I Nederländerna är kvinnor sämre än män på att skydda sig:

Condoms are often not used with one’s most recent sex partner, even when this
is a one-night-stand or casual partner. Among the group of people whose most
recent sex partner was a one-night-stand, 42% of men and 55% of women did not
use a condom with this partner.

https://www.rutgers.international/sites/rutgersorg/files/PDF/Summary_SexualHealthNL_2017.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in