2021-01-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Räcker det inte med ett okvädingsord?

Någon frågade efter något bra i afgansk kultur.
Jag/vi levererade.

Har du läst någon av böckerna vars handling sker i <Afganistan.?

Jag vet att listan på afganistanskt inflytande på världskultur är fattig.
Där hade varit bättre om inte krigen kom och religionen. Och nationalism.

Vad vill du höra?
Våldtäktskultur då blir alla nöjda.

Det var en retorisk fråga. Och du fick en lista på negativa inslag i den multikulti vi skapat. Det är inte bara afganerna, även om de är experter på heroinframställning. Nu öppnas kanske en mer direkt länk till den verksamheten, vad vet jag?

Bra jobbat!
Citera
2021-01-25, 13:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Egentligen har jag ingen aning om afghanernas kultur utom det jag läst i boken flyga drake. Läsvärd. Fin berättelse och små glimtar av kulturen.
Åsne Seijerstad har också skrivit en bok. Kan den ha hetat "bokhandlaren i Kabul". Också läsvärd.

På 60talet var Afganistan ett land med framtid.

Mode har exporterats till oss, tex afganvästen, mockapälsar.

Snyggingar.
https://images.app.goo.gl/nfDzydwUvL6Sj2RF6
Då och nu

Sen kom krigen, varför har jag ingen aning om. ev storpolitik.?
Och efter det religionen. Suck.

En fråga: är bacha bazi (pojksexslavar som dansar för att behaga äldre män) en del av afghansk kultur? Är det värt att få in drakflygning ifall även bacha bazi blir en svensk tradition?

Bacha bazi är en urgammal sed som afghanerna hållit på med i århundranden och talibanerna var faktiskt de enda i afghanistan som arbetat för att stoppa denna uråldriga tradition genom att hänvisa till sharialagar.
Citera
2021-01-25, 13:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi hade säkert massvis att lära oss, eller hur?

Ja, de tillförde hippiekulturen en del. Fast... vad gott kom ur hippiekulturen?

Storpolitiken var att det afganska kommunistpartiet bad om hjälp mot den tilltagande islamismen i landet och Sovjet öppnade en front. Detta var efter Irans revolution och Sovjet hade ju många gränsfolk där med muslimer. De sket på sig och gick i krig.

Men det är ju Sovjet, så ingen vet väl egentligen varför.

Jag skulle kunna tänka mig flyktingar från Hong Kong, de skulle ha något att bidraga med. De är välutbildade och i nivå med oss. De har dessutom drakflygning de också. Kläder mat och grejer.

Afganska unga män? Inte så mycket va?
Hippisarna fick USA ut ur Vietnam.
Har jag på något vis påstått att Afganistan är ett föredöme på något?
Drakflyg är en trevlig tävlingsform som även passar min usla tävlingsinstinkt.

Frågan var om där finns något bra.
Citera
2021-01-25, 13:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Kan du komma på fler?
Det är ju ett krigssamhälle nu styrt av talibaner.

Låt säga så här: gör vi en summa av alla kulturens fördelar (honungsdroppande jalebi som jag nog sätter högre i listan än drakflygning) och nackdelar (noll intellektuell tradition olikt exempelvis Iran, avsaknad av hygien, islam, bacha bazi, klankultur, kusingiftemål, våldtäktskultur, våldskultur, stenning av kvinnor, burkan och annat smått och gott).
Citera
2021-01-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
En fråga: är bacha bazi (pojksexslavar som dansar för att behaga äldre män) en del av afghansk kultur? Är det värt att få in drakflygning ifall även bacha bazi blir en svensk tradition?

Bacha bazi är en urgammal sed som afghanerna hållit på med i århundranden och talibanerna var faktiskt de enda i afghanistan som arbetat för att stoppa denna uråldriga tradition genom att hänvisa till sharialagar.

Och???Varför måste man anamma en HEL nations kultur bara för att man gillar en del?
Det har vi aldrigt behövt höra tidigare??? Liksom inte så att hela Sverige tvingats bli katoliker eller käka komage bara för att vi gillade pizza, eller köra scooter.

Så satans blåst tänk.

Div kultur i form av beteende, tänk, traditioner fastnar bara OM människor gillar det.
Risken att svenskar eller Sverige som nation ska börja mörda sina döttrar när de har sex eller pojkvänner för en idé att någon annans heder sitter mellan döttrarnas ben, är icke existerande.

Varför fan inte ha lite förtroende för den svenska kulturens och våra egna värderingar styrka och hållbarhet?
Citera
2021-01-25, 13:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Hippisarna fick USA ut ur Vietnam.
Har jag på något vis påstått att Afganistan är ett föredöme på något?
Drakflyg är en trevlig tävlingsform som även passar min usla tävlingsinstinkt.

Frågan var om där finns något bra.

Jag har hört Nixon kallas många saker, men aldrig en hippie.
Citera
2021-01-25, 13:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vi hade säkert massvis att lära oss, eller hur?

Ja, de tillförde hippiekulturen en del. Fast... vad gott kom ur hippiekulturen?

Med mycket afganer i landet går ju heroinhandeln smidigare också, det är ju bra.

Du läser mitt inlägg och kontrar med en jävla mössa??
Heroinet blomstrar under talibanerna, enda inkomstenn för landet.

Har jag förhärligat landet?

Jag förstår inte dina tirader mot mig.
Du verkar ha gjort en del egna tolkningar av vad jag skrivit.
Citera
2021-01-25, 13:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det var en retorisk fråga. Och du fick en lista på negativa inslag i den multikulti vi skapat. Det är inte bara afganerna, även om de är experter på heroinframställning. Nu öppnas kanske en mer direkt länk till den verksamheten, vad vet jag?

Bra jobbat!
Tala gärna om vad du inte vill ha svar på så jag inte lägger ner onödigt arbete.

Retorik och ironi funkar inte så bra i skrift på internet.
Citera
2021-01-25, 13:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Varför ska jag försvara en sån tradition?
Tänk om talibanerna lyckats med något vettigt.
Citera
2021-01-25, 13:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Låt säga så här: gör vi en summa av alla kulturens fördelar (honungsdroppande jalebi som jag nog sätter högre i listan än drakflygning) och nackdelar (noll intellektuell tradition olikt exempelvis Iran, avsaknad av hygien, islam, bacha bazi, klankultur, kusingiftemål, våldtäktskultur, våldskultur, stenning av kvinnor, burkan och annat smått och gott).
honungsdroppande jalebi blev jag sugen på.

Frågan var om någon trevlig kulturyttring finns i afganistan.
Inte nackdelar, de vet vi redan
Citera
2021-01-25, 13:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag har hört Nixon kallas många saker, men aldrig en hippie.
Han var tvungen att agera på det folkliga motståndet, han ska ha kredit för det.
Citera
2021-01-25, 13:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och???Varför måste man anamma en HEL nations kultur bara för att man gillar en del?
Det har vi aldrigt behövt höra tidigare??? Liksom inte så att hela Sverige tvingats bli katoliker eller käka komage bara för att vi gillade pizza, eller köra scooter.

Så satans blåst tänk.

Div kultur i form av beteende, tänk, traditioner fastnar bara OM människor gillar det.
Risken att svenskar eller Sverige som nation ska börja mörda sina döttrar när de har sex eller pojkvänner för en idé att någon annans heder sitter mellan döttrarnas ben, är icke existerande.

Varför fan inte ha lite förtroende för den svenska kulturens och våra egna värderingar styrka och hållbarhet?

Svenskar mördar redan döttrar som har sex med pojkvänner, balkongflygning kallas det. Alltså, något som din definition för svenskar håller på med.

Har inte tid för kumbaya-sjunga drömmare, tills vidare får vi anta att vi får allt skit och allt bra som en kultur har att erbjuda när vi massflyttar folk hit. Sedan får vi väga det bra med det dåliga...

Kultur är inget enbart gulliga maträttstradition och danser, det inkluderar allt som utgör ett folks idetraditioner, ett folks definition av gott och ont, ett folks tradition att intellektuellt bilda sig, ett folks illusioner (sagor och religion och ideologisk nonsense i Sveriges fall), och ett folks arbetsmoral.

Kultur är alltså något enormt som vrider och vänder på nationers öden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in