Förundersökningssekretess
«Under pågående utredningar (förundersökningar) gäller så kallad förundersökningssekretess. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen.»
https://www.aklagare.se/ordlista/f/forundersokningssekretess/
Det mesta som kommit fram om fallet i media och i tråden kommer från olika källor, men väldigt lite är sådant som borde falla inom ramen för vad som ska omfattas av förundersökningssekretess.
SMS-konversationen mellan GL och EA finns eller har funnits i GLs och EAs mobiler. Dessa är säkert beslagtagna av polis/åklagare som bevismaterial.
Hur kan detta ha läckt till Expressen? Vem gagnas av att det läcks till pressen?
Mitt första intryck är att vi har sett ett skeende som summariskt kan sammanfattas så här.
1. GL häktas som misstänkt för våldtäkt.
2. När EA identifierats framkommer en rad uppgifter som gör att hon framstår som en notorisk anmälare med låg trovärdighet.
3. När SMS-konversationen publiceras svänger pendeln lite till EAs fördel.
Hur påverkas en förundersökning av att det läcker?
Vem kan ha läckt SMS-konversationen och varför? Hur påverkar det förundersökningen och förutsättningarna för att väcka åtal att viktiga delar av förundersökningen läckt, trots att det är sekretessbelagt?
Är det mest troliga att det är EA som sålt SMS-konversationen till Expressen för att få en slant och samtidigt vinna sympati hos allmänheten? Att åklagarmyndigheten eller polisen läcker borde väl vara osannolikt? GL har väl knappast haft möjlighet att läcka SMS-konversationen? Återstår EA...?
Mer om SMS-konversationen i Expressen (bakom betalvägg).
«Efter händelsen hade Lambertz och kvinnan sms-kontakt, enligt Expressens uppgifter – där kallar han henne ”min dotter” och sig själv för ”idiot” – och skriver att han förbannar sig själv för att han ”inte kunde låta bli dig.”»
https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/?referrer=read-more-slider-1
–