2017-11-15, 11:34
Medlem
Provokatörs avatar
Jag har tittat lite närmare på några olika namnpubliceringar, målet var att försöka hitta en pressetisk linje, något som är så pass svårt att inte ens Publicistklubben kunde reda ut begreppen utan att hoppa på varandra i måndags.

Men jag tror vi hittat svaret genom att gräva lite i forumet, Flashback är lysande att ta till hjälp när man i efterhand vill kolla upp en händelse. Först lite statistik om var/när/hur/vem:

Kod:
			----------MSM--------	--------Flashback-----------
	Drevet		Dagar	Tidning som			Poster
Vem	startat av	tyst	namngav		Visningar	innan rätt

AT	LC insta	5	Exp/AB		2.452.000	-
FV	CW insta	9	Dagens PS	3.287.000	-
SI	DN		12	Arbetaren	7.925.000	3
OC	DN		12	Arbetaren	  376.000	9
EF	DN		12	Arbetaren	  198.000	Nämnd 19/10
LB	Expressen	-	-		4.389.000	3

Dessa outades som klandervärda direkt av MSM

LK	Expressen	0	Exp		  310.000	-
AB	Dagens Opinion	0	Aftonbladet	2.029.000	8
SOL	Aftonbladet	0	Aftonbladet	2.517.000	-

LB är ännu inte namngiven av en enda redaktion efter 10 dagar.

Samtliga utom LB har i mer eller mindre omfattning figurerat ganska pricksäkert i forumet gällande rykten som senare skulle få spridning i MSM. Flashback är ofta flera år tidigare, dessutom tar det inte ens 10 poster innan rätt namn nämns i forumet när spekulationerna tar fart.

Samtliga utom LB har namngivits av MSM, men även SI, OC och EF anses fortfarande av majoriteten journos som extra skyddsvärda. Vi får titta närmare på varför dom anses extra skyddsvärda mha lite olika andra parametrar.

Kod:
PUBLICISTENS LILLA UTHÄNGNINGSMATRIS™

Invand.				Anti	
Vem	bakgr.	Kvinna	HBTQ	Journo	SD	Feminist	Muslim

AT					
LK					
AB					
SOL	
LB		XX	X	X	X				
FV	X			X	X	X
SI	X				X	X
OC	X			X	X		
EF	X			X	X

Nu framstår det extra tydligt vilka faktorer som verkligen påverkar publicisternas pressetiska beslut när det kommer till uthängningar. LB har samlat ihop till flest X (att vara kvinna är värt 2X) vilket är förklaringen till att hon fortfarande är skyddad, ju fler X ju bättre pressetiskt skydd.

Samtidigt kan vi konstatera att stackarna: AB, LK, AT och SOL inte lyckas skrapa ihop ett enda X vilket betyder att dom kan utan problem hängas ut.

Vad har forumet för funderingar kring mitt resonemang, är jag något på spåret eller vad har jag missat? Eller kan matrisen tom fungera som en lathund på redaktionerna när dom gör sina publicistiska avvägningar.

/Provokatör
Citera
2017-11-15, 12:13
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag har tittat lite närmare på några olika namnpubliceringar, målet var att försöka hitta en pressetisk linje, något som är så pass svårt att inte ens Publicistklubben kunde reda ut begreppen utan att hoppa på varandra i måndags.

Men jag tror vi hittat svaret genom att gräva lite i forumet, Flashback är lysande att ta till hjälp när man i efterhand vill kolla upp en händelse. Först lite statistik om var/när/hur/vem:

Kod:
			----------MSM--------	--------Flashback-----------
	Drevet		Dagar	Tidning som			Poster
Vem	startat av	tyst	namngav		Visningar	innan rätt

AT	LC insta	5	Exp/AB		2.452.000	-
FV	CW insta	9	Dagens PS	3.287.000	-
SI	DN		12	Arbetaren	7.925.000	3
OC	DN		12	Arbetaren	  376.000	9
EF	DN		12	Arbetaren	  198.000	Nämnd 19/10
LB	Expressen	-	-		4.389.000	3

Dessa outades som klandervärda direkt av MSM

LK	Expressen	0	Exp		  310.000	-
AB	Dagens Opinion	0	Aftonbladet	2.029.000	8
SOL	Aftonbladet	0	Aftonbladet	2.517.000	-

LB är ännu inte namngiven av en enda redaktion efter 10 dagar.

Samtliga utom LB har i mer eller mindre omfattning figurerat ganska pricksäkert i forumet gällande rykten som senare skulle få spridning i MSM. Flashback är ofta flera år tidigare, dessutom tar det inte ens 10 poster innan rätt namn nämns i forumet när spekulationerna tar fart.

Samtliga utom LB har namngivits av MSM, men även SI, OC och EF anses fortfarande av majoriteten journos som extra skyddsvärda. Vi får titta närmare på varför dom anses extra skyddsvärda mha lite olika andra parametrar.

Kod:

Invand.				Anti	

AT					
LK					
AB					
SOL	
LB		XX	X	X	X				
FV	X			X	X	X
SI	X				X	X
OC	X			X	X		
EF	X			X	X

Nu framstår det extra tydligt vilka faktorer som verkligen påverkar publicisternas pressetiska beslut när det kommer till uthängningar. LB har samlat ihop till flest X (att vara kvinna är värt 2X) vilket är förklaringen till att hon fortfarande är skyddad, ju fler X ju bättre pressetiskt skydd.

Samtidigt kan vi konstatera att stackarna: AB, LK, AT och SOL inte lyckas skrapa ihop ett enda X vilket betyder att dom kan utan problem hängas ut.

Vad har forumet för funderingar kring mitt resonemang, är jag något på spåret eller vad har jag missat? Eller kan matrisen tom fungera som en lathund på redaktionerna när dom gör sina publicistiska avvägningar.

/Provokatör

Bra analys, bra jobbat. Jag tror du har helt rätt i det du skriver.
Citera
2017-11-15, 12:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Lysande sammanställning. Dock tveksam till om OCs och FVs invandrarbakgrund är relevant här. Ska du räkna så får du nog ge två invandrarpoäng till SI.
Citera
2017-11-15, 12:58
Medlem
Skulle inte LB vara feminist? TS glömde dessutom en parameter nämligen manshatare.
Senast redigerad av KamratBlue 2017-11-15 kl. 13:01.
Citera
2017-11-15, 13:04
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Lysande sammanställning. Dock tveksam till om OCs och FVs invandrarbakgrund är relevant här. Ska du räkna så får du nog ge två invandrarpoäng till SI.

Jo jag funderade i samma bana, man kan ju vara mer eller mindre av olika saker, FV var te.x mer feminist och har en mindre dominerande invandrarbakgrund, jag uppdaterar matrisen lite men mönstet är detsamma. FV's eskapader var ju känt i många år och vare sig knarkdomar eller tidigare uthängningsförsök fick hål på hans fasad, han åtnjöt ett mycket starkt skydd under lång tid:

Kod:

Invand.				Anti	

AT					
LK					
AB					
SOL	
LB		XX	X	X	X				
FV	X			X	X	XX
SI	XX				X	X
OC	X			X	X		
EF	XX			X	X

Referensbubblare* tidigare uthängda och väl skyddade:

AP	XX	X		X	X	X
KH		X	X	X	X	X
AT*	XX	X		X		
JG	X			X	X	X
TK
PG	X					
KE	X

Referensbubblare:

Jag har funderat på om det går att hitta någon som skulle kunna få full pott och därmed besitta det starkaste pressetiska skyddet av alla men det går ju inte då det inte finns några muslimer som är homosexuella.

/Provokatör
Citera
2017-11-15, 13:07
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skulle inte LB vara feminist? TS glömde dessutom en parameter nämligen manshatare.

Är hon uttalad feminist så bekräftar det bara tesen, jag har ingen koll på det, någon annan?

/Provokatör
Citera
2017-11-15, 13:16
Bannlyst
Ursäkta dum frågen men vilka är OC och EF?
Citera
2017-11-15, 13:20
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Bra där Provokatör. Hög klass som vanligt.

Jag håller dock med om det som tidigare nämnts, att det finns ganska stora inbördes skillnader i "kraftpoäng" mellan de olika kryssen. Medan andra faktorer kan försvaga nämnda kraftpoäng.

Exempel: Att vara ett Journo ger enligt mig överlägset flest kraftpoäng. Den poängen kan dock snabbt försvagas om du är man och vit. Därmed åkte Virtanen dit även om det satt ganska långt inne hos kåren att släppa namnet.

Som ett exempel.

Sedan finns det nog också andra faktorer med i spelet. Att Soran har invandrarbakgrund ger givetvis mycket höga kraftpoäng, men man bör nog också betänka hur mycket goodwill, förtroendekapital och vanligt kapital som investerats i honom av pk-sverige. Där ligger han enligt mig skyhögt över t ex EF som förvisso är ett Journo men inte alls har samma etablisemangsbackning i ryggen.

Några tankar från mitt håll bara.

Jag ska följa den här tråden med stort intresse.
Citera
2017-11-15, 13:30
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Ursäkta dum frågen men vilka är OC och EF?

Aftonbladetmedarbetarna Oisín Cantwell och Ehsan Fadakar i DN's artikel går dom under pseudonymerna 'reportern' och 'chefen' Virtanen kallades för 'krönikören':

Namngivna av tidningen Arbetaren: https://archive.is/IIUP0#selection-373.232-373.311

/Provokatör
Citera
2017-11-15, 13:40
Medlem
Att vara judisk är extra fint

Edit: viktigast är dock att vara en del av etablissemanget.
Senast redigerad av P-o-beln 2017-11-15 kl. 13:46.
Citera
2017-11-15, 13:41
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Bra där Provokatör. Hög klass som vanligt.

Jag håller dock med om det som tidigare nämnts, att det finns ganska stora inbördes skillnader i "kraftpoäng" mellan de olika kryssen. Medan andra faktorer kan försvaga nämnda kraftpoäng.

Exempel: Att vara ett Journo ger enligt mig överlägset flest kraftpoäng. Den poängen kan dock snabbt försvagas om du är man och vit. Därmed åkte Virtanen dit även om det satt ganska långt inne hos kåren att släppa namnet.

Som ett exempel.

Sedan finns det nog också andra faktorer med i spelet. Att Soran har invandrarbakgrund ger givetvis mycket höga kraftpoäng, men man bör nog också betänka hur mycket goodwill, förtroendekapital och vanligt kapital som investerats i honom av pk-sverige. Där ligger han enligt mig skyhögt över t ex EF som förvisso är ett Journo men inte alls har samma etablisemangsbackning i ryggen.

Några tankar från mitt håll bara.

Jag ska följa den här tråden med stort intresse.

Jo alla kan var mer eller mindre starka, Chang Frick är journo men hans x skulle vara svagt i jämförelse med Alexandra Pascalidou som har XXX. Och kategorierna förstärker eller försvagar varandra beroende på hur dom kombineras. Alice Teodorescu är invandrare men kallas för 'husblatte' av 'riktiga' journosar.

Det finns givetvis graderingar men formeln stämmer, hög pk-poäng = ett mycket starkt skydd och givetvis gäller det motsatta, är du uttalad SD-sympatisör eller råkar dricka ett glas mjölk så finns det knappt något skydd alls.

/Provokatör
Citera
2017-11-15, 15:24
Medlem
Att försvara sej såsom AB, är ju också en godkänd uthängningsparameter. Tror alla har lärt sej att sitt still i socialmedia och håll käften, så blåser det över, så till vida att det inte blir en rättssak av de hela.

Sen hur pass mkt household name man är, och hur dramaturgiskt bra det blir (utan att värdegrunden ifrågasätts); LC. Därför klarar sej alla dessa "chefer".

Man kan ju fråga sej varför ingen ville gräva mer i SVTs JH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in