2021-03-12, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmax666
Skriver under på att Guran är en mycket snurrig människa som omöjligt kan ha passerat någon Kramforsbo obemärkt.
Att han gillar att synas och höras är helt klart! Ingen kan ha undgått att lägga märke till honom när han styrt gräsklipparen iklädd endast tighta, rosa, tanga!

En gång i tiden jobbade han visst på krematoriet och tjänade extra genom att ta reda på tandguld från liken.
Tidigt 80-tal började han som överårig plugga på gymnasiet. Under en lektion vägrade han låta läraren hjälpa honom eftersom läraren inte hade en blå Ballograf-penna!!! (Han gav upp studierna efter en kort period)

Frågan är om han skulle kunna ta livet av någon? Svårt att säga men psyket är absolut inte under kontroll hos den mannen så vad vet man?

Hade han en psykos så tror jag mycket väl så kan vara fallet.
Citera
2021-03-12, 12:13
Medlem
Är så sällan i Kramfors nuförtiden så vetskapen har rubbats ut, men några kontakter har jag kvar.

Man får inte rättspsykiatrisk vård med
särskild utskrivningsprövning ens om du är en vanlig jäkla dåre...

Guran har nåt med mordet att göra, det är folk på stan helt säkra på, likväl som att PAJ och SE inte har med det att göra.

Alla hoppas väl på den där dna analysen så att saken är ur världen.
Citera
2021-03-12, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Är så sällan i Kramfors nuförtiden så vetskapen har rubbats ut, men några kontakter har jag kvar.

Man får inte rättspsykiatrisk vård med
särskild utskrivningsprövning ens om du är en vanlig jäkla dåre...

Guran har nåt med mordet att göra, det är folk på stan helt säkra på, likväl som att PAJ och SE inte har med det att göra.

Alla hoppas väl på den där dna analysen så att saken är ur världen.

Nej det verkar minst sagt som en hund ligger begraven här.
Alla pusselbitar faller på plats om det vore GN.
Psykiskt sjuk man som har mörka perioder.

Pedantisk, kanske blir extra pedantisk när han blir psykiskt sjuk och därav att mordplatsen var arrangerad med hopvikta kläder och hunden bredvid sin herre som i rosornas ö.
Hade full uppsyn över mordplatsen under natten och kunde agera relativt behärskat.

Kände Eva, kanske var det rent av någon han anförtrodde sig hos och kunde prata om allt med och Eva ville berätta det för hans omgivning. Därav förgör du mig förgör jag dig tatueringen.
Han kallade Eva S för cancer.

Mr P har definitivt inte psyket att genomföra något liknande men en sådan som GN skulle kunna göra detta vid en eventuell psykos.

Har man möra perioder i livet kanske allt blir som en dimma, man kan förtränga mycket under åren men ibland kommer det upp till ytan och då får han psykoser igen.

Samtidigt kan det vara svårt med bevisningen, om tex GN skulle erkänna att det faktiskt är han som var mördaren. Psykiskt sjuka personer är inte i sina sinnes fulla bruk och kan därmed inte erkänna brott vad jag kan förstå ?
Citera
2021-03-12, 18:01
Medlem
Som GN har beskrivits skulle han passa väl in på den gärningsmannaprofil = (rätt eller fel?) som polisen ”trumpetade ut” rätt omgående efter mordet.
Eftersom GN dessutom bodde/bor i närheten av händelseförloppet kan man tycka att polisen mer eller mindre fick mördaren serverad på silverfat – beaktande av detta, förefaller det vara rätt troligt att GN förekommer i utredningen, och förhördes, i alla fall upplysningsvis. Skulle dessutom hans psykiska tillstånd med ev. tillhörande labilitet och aggressivitet ha varit känt (?) 1987, vore det märkligt om han inte granskades mycket ingående av polisen.

Betänk B. Öhmans uttalande i ”Svenska fall för FBI”: ”Vi har kollat upp som vi alltid gör i sådana här utredningar, vilka som bor där, vilka som är där för natten, och så vidare … Vi har inte hittat den personen. Det är det som gör det här mordet så speciellt.”

MEN; det kryper alltid fram tvivel, befogad eller inte(?) som till sist gör att man svävar i ovisshet om hur mycket arbete polis och åklagare lade ner på andra spår, när man tidigt blev övertygad att man hade fått rätt man på kroken, i form av ”cykelsture”. Dessutom fanns ”Kwasten” med bland utredarna, vilket ytterligare späder på osäkerheten.
Eftersom FUP:en är sekretessbelagd lär denna ovisshet bestå.

Förhoppningsvis tar dom som sitter inne med viktiga upplysningar om mordet kontakt med förundersökningsledare i regionens Kalla fall- utredningar Mattias Lundmark, och berättar vad man vet. Mailadressen finns i tråden, men den kan vara värd att upprepa.

Expressen 2020-08-06:
Tips om mordet på Eva Söderström kan skickas direkt till kriminalinspektör Mattias Lundmark på mejl: mattias.lundmark@polisen.se
Citera
2021-03-12, 22:47
Medlem
Som det sas var ju Riksmordskommisionen med bla Willy Svensk i spetsen här och utredde. Deras kompetens bör nog inte ifrågasättas. Alla i Evas närhet förhördes säkerligen noga. Det hölls förhör med de flesta halvtok som bodde i Kramfors på den tiden, det var nog många det. Bruket på den tiden var tillhåll för eliten av knarkarna i Kramfors
Citera
2021-03-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Skulle tro att han är en som psykiskt sjuk i perioder, det verkar iaf så, kanske schizofren.
Bara en sån sak som han skriver att Eva S dog i cancer.
Om det inte är någon annan Eva S.
Men kanske Eva S var som cancer för honom.
Eva S kanske hade sett GNs mörka sida i hans unga dagar och hon var tvungen att tystas ner.

Om nu karln är snurrig och "Eva S med cancern" skulle var någon omskrivning för ES. Hur är det då med de andra som han nämnde...Jocke som fick en kniv i ryggen t.ex, Flax som inte mer finns och Snigge som (helt i onödan) frös ihjäl i någon snödriva.

Det han skrev om den mäktige mannen som blev begravd på rosornas ö (Gotland förmodar jag) och som skulle ha texten "Förgör du mig så förgör jag dig" på gravstenen och vara begravd med sin hund bredvid altarringen. Det går inte att hitta någon info om att något sådant existerar. Nu är jag ju inte bäst på historia precis och det verkar finnas 100 kyrkor på Gotland men man tycker ju att det borde komma fram nåt ifall man googlar på "Förgör du mig" Hund Grav Gotland 1600-talet osv. Men inget...Kan det vara att han inte skiljer på fakta och fantasi, eller finns det på riktigt
Om det är så att han blandar en del fakta med fiktion hur ska man då kunna räkna ut något?

Och sedan kanske det är som ni säger att ett eventuellt erkännande från en sådan person inte kan anses giltigt eller trovärdigt
Citera
2021-03-13, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Om nu karln är snurrig och "Eva S med cancern" skulle var någon omskrivning för ES. Hur är det då med de andra som han nämnde...Jocke som fick en kniv i ryggen t.ex, Flax som inte mer finns och Snigge som (helt i onödan) frös ihjäl i någon snödriva.

Det han skrev om den mäktige mannen som blev begravd på rosornas ö (Gotland förmodar jag) och som skulle ha texten "Förgör du mig så förgör jag dig" på gravstenen och vara begravd med sin hund bredvid altarringen. Det går inte att hitta någon info om att något sådant existerar. Nu är jag ju inte bäst på historia precis och det verkar finnas 100 kyrkor på Gotland men man tycker ju att det borde komma fram nåt ifall man googlar på "Förgör du mig" Hund Grav Gotland 1600-talet osv. Men inget...Kan det vara att han inte skiljer på fakta och fantasi, eller finns det på riktigt
Om det är så att han blandar en del fakta med fiktion hur ska man då kunna räkna ut något?

Och sedan kanske det är som ni säger att ett eventuellt erkännande från en sådan person inte kan anses giltigt eller trovärdigt

Ja du inget som han skriver makes any sense, möjligen för honom själv.
Vad fanns för mäktig man för 400 år sedan?
Shakespeare?
Citera
2021-03-14, 00:23
Medlem
Handfatstrallarens avatar
31 jul 2008
Brottsplatsen som regnade bort
Dessutom får man tidigt klart för sig vilken typ av vapen som har använts.

En rejäl kniv med långt blad. Det han har använt är ingen vanlig förskärare, sa Rolf Wiklund på Sundsvallspolisens tekniska rotel, fyra dagar efter mordet.

2016-11-05, 02:49 länk
Moosky
en dubbeleggad 25 cm lång kniv
Den är bara viktig om man kan koppla den till mordet eller en gm annars har den noll värde.
HÄR ÄR EN REJÄL KNIV MED LÅNGT BLAD?

Blomman svärdet IETG #ablillen
gudfaderen G på de / #sj
DEN 16 JANUARI 2019

Kniven är minst 25 cm lång och dubbeleggad.
Jämför storleken (längden) mellan Instagram-bilderna ...

Nästa insamling. Tillägnad min underbara fru. Marina Nordin. #ablillen
DEN 15 JANUARI 2019

Kan kniven kopplas till mordet på Eva och GN?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-03-14 kl. 01:09.
Citera
2021-03-14, 08:53
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
31 jul 2008

En rejäl kniv med långt blad. Det han har använt är ingen vanlig förskärare, sa Rolf Wiklund på Sundsvallspolisens tekniska rotel, fyra dagar efter mordet.

Moosky
Den är bara viktig om man kan koppla den till mordet eller en gm annars har den noll värde.

gudfaderen G på de / #sj
DEN 16 JANUARI 2019

DEN 15 JANUARI 2019

gudfaderen G på de / #sj
DEN 16 JANUARI 2019
På Instagram-bilden visas ett trubbigt svärd.

I Expressens artikel Eva skulle bara rasta Laban står det att Eva hade blivit knivmördad med elva hugg, Laban hade stuckits i halsen.

Eva har huggits i blint raseri, både bakifrån och framifrån, elva gånger med ett tveeggat vapen, genom kläderna, som till största delen ligger bredvid henne.

SVT NYHETER framställer det som att Eva huggits i blint raseri med ett tveeggat vapen.

Vari ligger skillnaden i att ”hugga” och ”huggits i blint raseri”?

Är det ens möjligt att med ett trubbigt svärd hugga någon i blint raseri till döds, likt hugghugghugg med enhandsfattning, eller blir huggen mera som ett hugg hugg hugg med tvåhandsfattning?

Ser ingångshålen (skadorna) i kropp och kläder annorlunda ut med en spetsig kniv vs ett trubbigt svärd?

Vad krävs för att polisen ska få göra en husrannsakan?
Polisen kan få genomföra en husrannsakan för att eftersöka föremål som kan tas i beslag, förvar eller för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för brottsutredningen eller fråga om förverkande (28 kap. 1 § rättegångsbalken).
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-03-14 kl. 09:50.
Citera
2021-03-14, 10:33
Medlem
Citat:
31 jul 2008

Moosky

gudfaderen G på de / #sj
DEN 16 JANUARI 2019

DEN 15 JANUARI 2019

Att det handlar om en rejäl kniv ur flera aspekter råder det inte det minsta tvivel om. Det är inte många knivar som skulle palla för de enormt kraftiga knivhuggen – en kniv som kan tränga igenom en bröstkorg i ett enda knivhugg är inte vilken kniv som helst … Möjligen var det kraften i knivhuggen som var anledningen till att en polis på Rikskrim gjorde ett uttalande för en journalist på Aftonbladet att mordet hade utförts av någon med stora kroppskrafter. Safarik beskriver knivhuggen i ”Svenska fall för FBI”.
Att kniven höll för påfrestningarna, visar inte minst att det behövdes endast ett hugg, för att döda Laban. Sannolikt dödades hunden efter Eva …

Eftersom man kunde konstatera att vissa av huggen gick rakt igenom bröstkorgen, och ut genom ryggen, förmodar jag att det var anledningen till att man någorlunda kunde bestämma längden på kniven (bladet). ”Bredden på knivbladet” har aldrig offentliggjorts vad jag vet – uppgiften finns säkert i det rättsmedicinska obduktionsprotokollet.

Det är svårt att säga hur långt bladet kan vara på bilden – nog verkar det vara MINST 25 cm …? Det får nog inte vara för långt heller, då blir det svårt att få ut kraft i huggen. Eggen ser inte heller skarpslipad ut. Däremot finns en ordentlig parerstång vilket sannolikt även mordvapnet var utrustad med.

Personligen tror jag inte att mordvapnet liknar den som är på bilden. Men tro är icke att veta …
Citera
2021-03-14, 13:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Eva har huggits i blint raseri, både bakifrån och framifrån, elva gånger med ett tveeggat vapen, genom kläderna, som till största delen ligger bredvid henne.

SVT NYHETER framställer det som att Eva huggits i blint raseri med ett tveeggat vapen.
Vari ligger skillnaden i att ”hugga” och ”huggits i blint raseri”?
Är det ens möjligt att med ett trubbigt svärd hugga någon i blint raseri till döds, likt hugghugghugg med enhandsfattning, eller blir huggen mera som ett hugg hugg hugg med tvåhandsfattning?

Endast 1 av dom 11 huggen utdelades bakifrån (i ryggen), förmodligen för att få stopp på Eva när hon försökte fly upp mot föräldrahemmet. Därefter kunde hon ganska enkelt släpas/ dras in i skogsdungen för att slutligen dödas. Huggen ska enligt uppgift ha varit så kraftiga att dom efter att ha gått igenom jeansjackan nästan "genomborrade" hela kroppen, kanske t.o.m. så att dom nästan kom ut på ryggsidan. Det här var orsaken till att polisen använde uttrycket "blint raseri" eftersom det går inte att kalla dessa 10 hugg för något annat. Med tanke på styrkan som krävdes för att orsaka så pass djupa skador på kroppen bör det nog ses som högst troligt att GM använde tvåhandsfattning för maximal kraft.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-14 kl. 13:54.
Citera
2021-03-14, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Endast 1 av dom 11 huggen utdelades bakifrån (i ryggen), förmodligen för att få stopp på Eva när hon försökte fly upp mot föräldrahemmet. Därefter kunde hon ganska enkelt släpas/ dras in i skogsdungen för att slutligen dödas. Huggen ska enligt uppgift ha varit så kraftiga att dom efter att ha gått igenom jeansjackan nästan "genomborrade" hela kroppen, kanske t.o.m. så att dom nästan kom ut på ryggsidan. Det här var orsaken till att polisen använde uttrycket "blint raseri" eftersom det går inte att kalla dessa 10 hugg för något annat. Med tanke på styrkan som krävdes för att orsaka så pass djupa skador på kroppen bör det nog ses som högst troligt att GM använde tvåhandsfattning för maximal kraft.

Alltså det skulle mycket väl kunna vara ett sådant vapen. Helt sjukt om det vore mordvapnet. Jag är fan mållös och känner väldans obehag över dessa ”bildbevis” mot GN och att han ganska öppet visar sitt hat mot Eva fortfarande, och kallade henne för cancer och gör tatueringar som kan antyda ett möjligt motiv. Varför väntade han 28 år på tatueringarna.
Eller så är GN bara snurrig, men det är för mycket som pekar mot honom. Om det är GN så skulle iaf bilden klarna om varför hon eventuellt mördades.
Du bär inte heller runt på en sån stor kniv på stan det skulle ha märkts. Om mördaren bodde nära BP så kan det förklara varför alls bevis försvinner snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in