2019-04-07, 01:06
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ni som letar andra gärningsmän och försöker sätta ljus på dom är bara för tragiska.
Varför försöker ni ta fokus från PAJ?

Hoppas dom gör ett DNA test på dom fynd dom har från mördaren snart så det blir ett avslut på det här och PAJ äntligen får sona sitt brott.
När man sätter ihop hela bilden så finns ingen annan mördare.

PAJ ville att Eva skulle vara hans flickvän men hon ville inte ha honom och hon skulle flytta från staden och hon skojade samma kväll om en ny kille och PAJ blev svartsjuk.

PAJ:s underliga beteende natten när Eva mördades och hans spelade oro. Väldigt underligt.
Varför påstår han sig ha ringt föräldrarna för att kolla om hon hade kommit hem sent på kvällen? Dom hörde ingen telefon ringa och svarade inte.

Varför ringer han på morgonen Evas föräldrar och frågar OM hon har kommit hem?
Det naturliga hade varit att fråga om han kunde få prata med Eva.
Det fanns ju ingen anledning till att hon inte skulle ha kommit hem när hon blev körd hem med Laban av en vän, vilket han visste.

Det regnade rejält den natten och efter den tidpunkt när Eva mördades kom PAJ in dyblöt på krogen.
Varför var han så blöt när han bodde strax intill? Så blöt hinner man inte bli på den korta promenaden och varför tog han inte ett paraply eller regnjacka när han gick hemifrån den lilla biten till krogen?
Men regn sköljer bort spår väldigt bra...

PAJ dejtade Evas syster i ca 3 år och hon var ägare till Laban.
PAJ kände Laban väl som var känd för att skälla på främlingar och han skulle aldrig gå fram till en främling. Han skyggade för främlingar.

Laban hittades dödad med ett knivhugg i nacken liggande intill Eva.
Laban var inte kopplad och han skulle inte gå fram till en okänd människa, men han kände PAJ väl så till honom skulle han gå fram.

Ingen annan än någon som kände Laban väl kunde ha fått en så skygg hund att komma så nära så att det dödande sticket blev så precist.
Det krävs att hunden är väldigt nära för att sätta en kniv i nacken på den.
Det var inget knivhugg från avstånd på en hund som flyr.

När Eva hittas låg hon en bra bit från vägen dold av högt gräs och sly och kroppen kunde inte ses från vägen från en bil och ingen talade om för PAJ var kroppen låg heller.
Ingen stod vid kroppen eller ens i närheten, dom stod längst upp i backen, men lika förbannat stannade PAJ bilen på vägen precis i jämnhöjd med Evas kropp och sprang ur bilen rakt fram till kroppen.
Endast en person som visste var kroppen låg skulle göra så.

Varför körde han inte uppför backen till Evas syster som stod där och tröstade henne och frågade var Evas kropp låg? Han såg ju systern stå där uppe i backen och hon såg PAJ.
Systern som PAJ tidigare hade haft ett förhållande med och var vän med, trots att hon hade en ny pojkvän, är naturligast att trösta i det läget och sedan bry sig om var kroppen låg när dom hade talat om det för honom. Men PAJ visste var kroppen låg!

LÄS TRÅDEN!!!
Vi som har följt detta är helt övertygade om att PAJ är skyldig och det är dom flesta i Kramfors med på grund av hans beteende kvällen, natten och dagen efter.
Det kräket till polis som skyddade honom hoppas jag får en långsam plågsam död

Lägg av med det där skitsnacket nu, vem skyddar du själv kan man ju fråga sig?

Det är bara onödigt att du ständigt upprepar dig och skriver spaltmeter om sånt som alla redan känner till.

SE (Staf*an Ed*n) var en psykiskt sjuk f.d. klasskamrat/ bekant/kompis som fanns i Eva's omedelbara närhet och som vid tidpunkten för mordet hade diagnosen schizofreni. Om man sedan tittar närmare på det här bestialiska mordet och på dom konstiga/ skruvade, närmast rituella detaljer som präglade mordplatsen så ligger det väldigt nära till hands att misstänka att mördaren i det här fallet var just psykiskt sjuk, vilket även polisen inledningsvis var inne på.

GM kände givetvis även Eva och var förälskad i henne.

När Eva's syster Annelie försökte beskriva synen som mötte henne när hon hittade Eva i skogsdungen (i en intervju 2017 för lokal-tv, 30 år senare) bröt hon fullständigt ihop och det enda hon kunde få fram angående minnesbilden och synen av Eva på mordplatsen var att den/det som hade gjort detta mot hennes syster måste ha varit "ett vilddjur". SÅ pass sjukt och bestialiskt var alltså mordet att systern endast kunde beskriva mördaren som "ETT VILDDJUR"..
DET om något låter inte som en normal, frisk människa utan beskriver snarare en vettvilling, en galning, d.v.s en allvarligt psykiskt sjuk GM.

Så visst PAJ i all ära men kom inte och påstå att SE är helt ointressant. Gör du det så är du inte seriös utan verkar snarare vilja att mordet ska förbli olöst.

Sen har vi ditt eviga tjat om hunden Laban och att PAJ kände Laban.
SE kände Eva och givetvis kände han till Laban och visste vrm han var, även om nu PAJ nu råkade känna hunden bättre.
Om SE mördade Eva kan även han ha lockat till sig/ lockat in Laban i skogen kort efter det att hunden hade sprungit lös en sväng uppe vid föräldrahemmet (vid ca 23:15).

När Laban befann sig uppe vid föräldrahemmet åkte en granne iväg med bilen, Laban kände igen grannen och bilen och började att springa runt bilen för att slutligen springa efter den när den körde ner för Långbacken. (ungdomarna i bilen observerade då även den röda damcykeln som låg slängd i diket nere vid Långbackens början. Det var då, vid detta tillfälle, efter att bilen hade kört ifrån Laban i Långbacken som mördaren lockade till sig Laban där han gömde sig för strålkastarljuset inne i skogsdungen. Han ropade givetvis hundens namn och "kom" för att därefter sticka kniven i halsen på hunden när den dök upp.

Att PAJ kunde springa in till Evas kropp i skogsdungen när han kom till platsen med bil behöver inte heller vara särskillt konstigt. Jag utgår ifrån att Anneli, när hon ringde upp PAJ för att berätta att dom hade hittat Eva, att hon då givetvis även berättade VAR dom hade hittat henne, d.v.s. i dungen vid Långbackens början. Att Annelie vid denna tidpunkt INTE skulle ha informerat PAJ om var Eva nyss hade hittats, dvs i skogsdungen vid Långbacken är fullständigt otänkbart, det är vä klart att hon sa som det var eller hur? Varför skulle hon undanhålla det för PAJ?

Och sen med tanke på hur liten den hör skogsdungen är så är det i ingen större svårighet att man snabbt kan hitta en kropp där inne om man nu springer rakt in i dungen så som PAJ påstås ha gjort.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-07 kl. 02:05.
Citera
2019-04-07, 02:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Lägg av med det där skitsnacket nu, vem skyddar du själv kan man ju fråga sig?

Det är bara onödigt att du ständigt upprepar dig och skriver spaltmeter om sånt som alla redan känner till.

SE (Staf*an Ed*n) var en psykiskt sjuk f.d. klasskamrat/ bekant/kompis som fanns i Eva's omedelbara närhet och som vid tidpunkten för mordet hade diagnosen schizofreni. Om man sedan tittar närmare på det här bestialiska mordet och på dom konstiga/ skruvade, närmast rituella detaljer som präglade mordplatsen så ligger det väldigt nära till hands att misstänka att mördaren i det här fallet var just psykiskt sjuk, vilket även polisen inledningsvis var inne på.

GM kände givetvis även Eva och var förälskad i henne.

När Eva's syster Annelie försökte beskriva synen som mötte henne när hon hittade Eva i skogsdungen (i en intervju 2017 för lokal-tv, 30 år senare) bröt hon fullständigt ihop och det enda hon kunde få fram angående minnesbilden och synen av Eva på mordplatsen var att den/det som hade gjort detta mot hennes syster måste ha varit "ett vilddjur". SÅ pass sjukt och bestialiskt var alltså mordet att systern endast kunde beskriva mördaren som "ETT VILDDJUR"..
DET om något låter inte som en normal, frisk människa utan beskriver snarare en vettvilling, en galning, d.v.s en allvarligt psykiskt sjuk GM.

Så visst PAJ i all ära men kom inte och påstå att SE är helt ointressant. Gör du det så är du inte seriös utan verkar snarare vilja att mordet ska förbli olöst.

Sen har vi ditt eviga tjat om hunden Laban och att PAJ kände Laban.
SE kände Eva och givetvis kände han till Laban och visste vrm han var, även om nu PAJ nu råkade känna hunden bättre.
Om SE mördade Eva kan även han ha lockat till sig/ lockat in Laban i skogen kort efter det att hunden hade sprungit lös en sväng uppe vid föräldrahemmet (vid ca 23:15).

När Laban befann sig uppe vid föräldrahemmet åkte en granne iväg med bilen, Laban kände igen grannen och bilen och började att springa runt bilen för att slutligen springa efter den när den körde ner för Långbacken. (ungdomarna i bilen observerade då även den röda damcykeln som låg slängd i diket nere vid Långbackens början. Det var då, vid detta tillfälle, efter att bilen hade kört ifrån Laban i Långbacken som mördaren lockade till sig Laban där han gömde sig för strålkastarljuset inne i skogsdungen. Han ropade givetvis hundens namn och "kom" för att därefter sticka kniven i halsen på hunden när den dök upp.

Att PAJ kunde springa in till Evas kropp i skogsdungen när han kom till platsen med bil behöver inte heller vara särskillt konstigt. Jag utgår ifrån att Anneli, när hon ringde upp PAJ för att berätta att dom hade hittat Eva, att hon då givetvis även berättade VAR dom hade hittat henne, d.v.s. i dungen vid Långbackens början. Att Annelie vid denna tidpunkt INTE skulle ha informerat PAJ om var Eva nyss hade hittats, dvs i skogsdungen vid Långbacken är fullständigt otänkbart, det är vä klart att hon sa som det var eller hur? Varför skulle hon undanhålla det för PAJ?

Och sen med tanke på hur liten den hör skogsdungen är så är det i ingen större svårighet att man snabbt kan hitta en kropp där inne om man nu springer rakt in i dungen så som PAJ påstås ha gjort.
Har du slagit i huvudet på något sätt och blivit helt personlighetsförändrad?
Det finns massor att ta fasta på som är FEL i det du skriver men jag tänker bara ta upp en enda sak som är mycket talande för hur FEL du har.
Du skriver "Och sen med tanke på hur liten den här skogsdungen är så är det i ingen större svårighet att man snabbt kan hitta en kropp där inne om man nu springer rakt in i dungen så som PAJ påstås ha gjort."
Titta igenom gamla bilder så ser du att "skogsdungen är ca 150 lång och går utefter hela vägen upp till Evas föräldrahem. Att lyckas pricka in det exakta stället där gör bara GM.
Nej systern hade inte talat om var utefter den ca 150 m långa sträckan Eva låg död.

Varsågod. Friska upp ditt minne lite med bilder från den tiden på "skogsdungen".
https://dacostarkivet.wordpress.com/...va-soderstrom/
https://dacostarkivet.wordpress.com/...till-kramfors/
Sen har du programmet där någon gata och port var fel men mycket var rätt.
Svenska fall för FBI del 1, säsong 2
Säsongsstart. Den 25 september 1987 var Eva Söderström från Kramfors på väg hem med hunden Laban. Dagen efter hittades hon och Laban knivmördade. Fallet blev aldrig löst och Mark och Bosse åker till Kramfors för att följa upp nya spår.
https://www.tv4play.se/program/svens...6r-fbi/3501212
Citat:
Det medierna säger stämmer mycket bra in på "pojkvännen" PAJ men inte det mista på den huvudmisstänkte "cykelmannen" Sture.
Citat:
Stämmer bra, PAJ passar med andra ord mycket bra in på hundförarens beskrivning av cyklisten.

Fotografen verkar ha stått på vägen utanför familjen Söderberg's hus, eller möjligen på tomten på baksidan av huset. Jag skulle gissa på att det antingen är Eva eller Anneli som har tagit kortet med tanke på vart det är fotat. PAJ och gubbarna ser ut att befinna sig precis där Långbacken snart börjar att slutta nedför, Eva mördades i motsatta ändan, dvs. där Långbacken börjar ca. 100 m. längre ner.

Att se PAJ som han såg ut på den tiden är obehagligt, jag får dåliga vibbar när jag ser honom på den här bilden. Varför väljer han att lägga upp det här gamla fotot från tiden då Eva mördades, taget alldeles intill mordplatsen och där han själv ses promenera (med Eva's häst?) ner för Långbacken? Det känns lite sjukt, snudd på perverst, vad vill han egentligen säga med detta? Något måste det ju vara för det finns 1000-tals andra bilder han kunde ha valt att lägga upp istället...

Fast nu slog det mig att det den 25/9 i år var 30 år sedan Eva mördades så kan det iofs. tänkas att PAJ la upp den här bilden med anledning av det. Inte för att det blir mindre obehagligt för den saken skull men det gör ju i alla fall att man åtminstone förstår varför han beter sig som han gör...
Senast redigerad av Timeout 2019-04-07 kl. 02:28.
Citera
2019-04-07, 02:46
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
Undrar just om GN någonsin förhördes om mordet på EVA, bortsett dörrknackningen? Vem gav GN ett vattentätt alibi för kvällen den 25 september 1987?

Det fanns enligt lokaltidningen ett vittne (ett vittne som aldrig har trätt fram ) som påstod sig ha sett Eva Söderström kliva ur en bil i korsningen Limstagatan den aktuella kvällen vid ca: 22:45. Hur kunde förresten vittnet vara så säker på att det var just Eva Söderström som klev ur bilen, vittnet såg väl det här på långt håll? dessutom var korsningen dåligt upplyst + att det var ett jäkla oväder och regnade ute.
Kan det vara GN som är detta vittne? Han såg ju korsningen från sin bostad.

Sen har vi "hundvittnet" som aldrig heller har trätt fram. Inte ens Bosse och Mark Safarik lyckades hitta/ lokalisera hundvittnet som man ville ställa några frågor till i samband med inspelningen av Svenska Fall för FBI-avsnittet.
Kan det vara GN som är "hundvittnet"?
Det enda jag vet är att hundvittnet enligt uppgift ska ha bott i området alldeles ovanför korsningen Limstagatan där Eva påstås ha klivit ur bilen, vilket i sådant fall passar väldigt bra in på GN och vart han bor.
GN har ju hund än idag och förefaller vara en hundmänniska av hans FB att döma.

Sammantaget är det mycket märkligt att båda dessa huvudvittnen (nyckelvittnen) av okänd anledning har gått under jorden. Varför har ingen av dom någonsin trätt fram eller svarat på frågor?

Det här med dom spårlöst försvunna vittnena är ungefär lika konstigt som att Berit flyttade från Kramfors för gott.

Eva-mordet är ett mycket märkligt och nedtystat fall och det är uppenbart att det finns folk som ljuger här. Det är säkerligen många falska vittnesmål som har rört till det ordentligt i den här soppan...
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-07 kl. 03:14.
Citera
2019-04-07, 03:12
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Har du slagit i huvudet på något sätt och blivit helt personlighetsförändrad?

Nej, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig? Mina misstankar mot PAJ har minskat men jag säger inte att han är oskyldig för den sakens skull, utan endast att jag idagsläget tror att GM kan vara någon helt annan.
Jag misstänkte givetvis PAJ direkt efter att Svenska Fall för FBI hade sänts men vem gjorde inte det? Programmet var ju utformat så att tittaren skulle bli fullständigt övertygad om att PAJ mördade Eva Söderström. Kontentan är ju att Bosse och Mark alltid hittar GM och att dom alltid har rätt, det är ju själva programiden. Den som pekas ut och är oskyldig kan få hela sitt liv förstört.

Citat:

Det finns massor att ta fasta på som är FEL i det du skriver men jag tänker bara ta upp en enda sak som är mycket talande för hur FEL du har.
Du skriver "Och sen med tanke på hur liten den här skogsdungen är så är det i ingen större svårighet att man snabbt kan hitta en kropp där inne om man nu springer rakt in i dungen så som PAJ påstås ha gjort."
Titta igenom gamla bilder så ser du att "skogsdungen är ca 150 lång och går utefter hela vägen upp till Evas föräldrahem. Att lyckas pricka in det exakta stället där gör bara GM.
Nej systern hade inte talat om var utefter den ca 150 m långa sträckan Eva låg död.

Nej tack, jag behöver inte titta på gamla bilder, jag har varit på mordplatsen många gånger och vet precis hur det ser ut där. Som jag bedömer det är det inte alls en stor skogsdunge, tvärtom, den är väldigt begränsad.

Annelie kan omöjligen minnas exakt vad hon sa, hon var ju i totalt upplösningtillstånd när hon ringde till PAJ och berättade att hon hade hittat Eva.
Telefonsamtalet finns inte inspelat så DU kan därmed heller inte vara 100% säker på att Annelie inte berättade för PAJ att hon hittade Eva nere vid Långbackens början, eller hur?

När Pia G*lin och Annelie långt i efterhand sen började misstänka PAJ så ändrades givetvis mycket av deras tänk och vad som egentligen sades i samtalet kan därmed också ha ändrats med tiden för att historien ska passa deras egna misstankar. Till progammet Svenska Fall för FBI uppgav PG givetvis att PAJ inte hade en susning om vart Evas kropp låg men stämmer detta verkligen överrens med verkligheten? Jag är inte 100% säker på det. PG och Annelie är nuförtiden övertygade om att PAJ mördade Eva men inte ens polisen tror ju på det här, dom har inga misstankar mot PAJ.
Det här lämnar alltså vidöppet för att det KAN vara en helt annan person som mördade Eva, någon som varken PG, Annelie eller polisen har haft koll på.
SE är en person som passar mycket bra in i sammanhanget som GM, jag tycker att han bör kollas upp ytterligare i den mån det går.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-07 kl. 03:32.
Citera
2019-04-07, 03:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Nej, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig? Mina misstankar mot PAJ har minskat men jag säger inte att han är oskyldig för den sakens skull, utan endast att jag idagsläget tror att GM kan vara någon helt annan.
Jag misstänkte givetvis PAJ direkt efter att Svenska Fall för FBI hade sänts men vem gjorde inte det? Programmet var ju utformat så att tittaren skulle bli fullständigt övertygad om att PAJ mördade Eva Söderström. Kontentan är ju att Bosse och Mark alltid hittar GM och att dom alltid har rätt, det är ju själva programiden. Den som pekas ut och är oskyldig kan få hela sitt liv förstört.

Nej tack, jag behöver inte titta på gamla bilder, jag har varit på mordplatsen många gånger och vet precis hur det ser ut där. Som jag bedömer det är det inte alls en stor skogsdunge, tvärtom, den är väldigt begränsad.

Annelie kan omöjligen minnas exakt vad hon sa, hon var ju i totalt upplösningtillstånd när hon ringde till PAJ och berättade att hon hade hittat Eva.
Telefonsamtalet finns inte inspelat så DU kan därmed heller inte vara 100% säker på att Annelie inte berättade för PAJ att hon hittade Eva nere vid Långbackens början, eller hur?

När Pia G*lin och Annelie långt i efterhand sen började misstänka PAJ så ändrades givetvis mycket av deras tänk och vad som egentligen sades i samtalet kan därmed också ha ändrats med tiden för att historien ska passa deras egna misstankar. Till progammet Svenska Fall för FBI uppgav PG givetvis att PAJ inte hade en susning om vart Evas kropp låg men stämmer detta verkligen överrens med verkligheten? Jag är inte 100% säker på det. PG och Annelie är nuförtiden övertygade om att PAJ mördade Eva men inte ens polisen tror ju på det här, dom har inga misstankar mot PAJ.
Det här lämnar alltså vidöppet för att det KAN vara en helt annan person som mördade Eva, någon som varken PG, Annelie eller polisen har haft koll på.
SE är en person som passar mycket bra in i sammanhanget som GM, jag tycker att han bör kollas upp ytterligare i den mån det går.
Hoppas innerligt att dom kan få fram DNA i det dom hittade under Evas naglar så detta blir löst någon gång. Helst innan PAJ dör så det inte blir ett så kallat polisiärt uppklarat fall där GM är död och det kan aldrig gå till åtal.

Om du har varit på platsen långt efteråt så stämmer din uppgift med skogsdungen väldigt dåligt med bilderna som är tagna när mordet begicks.
Sen låg inte Eva i någon skogsdunge. Hon låg vid sidan av vägen bland träden.
Kroppen doldes av högt gräs och sly inne bland träden och den var helt omöjlig att se från vägen när man sitter i en bil eller ens står utanför bilen.
Bara GM kan ha stannat på den exakta platsen med tanke på att det rör sig om en så pass lång bit väg. Även om det bara hade varit 50 m och inte 150 m så är det omöjligt för någon annan än GM att lyckas stanna på exakt rätt ställe.
Det finns ju liksom inget att beskriva heller för systern som stod långt ifrån fyndplatsen.
Vid sidan av vägen på väg upp till föräldrahemmet och det såg likadant ut hela vägen upp, inga kännemärken som går att beskriva. Träd, sly och högt gräs.

Det sjukaste av allt är att PAJ inte ens är utredd ordentligt och han har inget alibi för kvällen.
Tacka idioten Kwast för det som fick Qvick fälld för mord han inte hade begått och där han har anklagats för att under förundersökningarna i fallet Quick undanhålla information som talade för att Quick skulle vara oskyldig.
Här ville han inte ens utreda en misstänkt gärningsman. Han var låst vid cykelmannen.

Det intressanta är att när utredarna flera år efter mordet, i början av 90 talet, "Efter samtal med anhöriga i Evas innersta krets" ville förhöra P på allvar så får dom nej av Kwast.
Vad framkom vid dom samtalen som gjorde att utredarna ville börja undersöka PAJ på allvar?
Om Kwast inte hade stoppat den utredningen vad hade kommit fram?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Pojkvännen. Eva hade ingen pojkvän i Kramfors, hon hade uttryckt intresse för en viss person, ”M”, men något seriöst förhållande hade hon varken i Kramfors eller i Sundsvall.
Den som kom att kallas för pojkvän i massmedia, ”P” var i själva verket systern Annelis ex-partner.
P hade visat ett stort intresse för Eva, som var mer reserverad. Det är hos den självpåtagna pojkvännen som Eva spenderar den sista kvällen hos.
Några timmar efter att Eva gett sig av från ”P”, börjar han enligt sin egen utsaga oroa sig för Eva. Han hävdar att han ringer föräldrahemmet och väninnan för att se om Eva kommit hem, när ingen svarar beger han sig med bil mot Evas hem, men missar märkligt nog cykeln som ligger slängd vid vägen enligt vittnen. Telefonsamtalen kontrolleras aldrig av polisen.

P ses snart på en nattklubb i Kramfors, Kramm och är då dyblöt enligt vittnen.
När Eva hittas ringer systern P som åker med bil till föräldrarna, han stannar bilen exakt vid brottsplatsen och springer in.
Enligt systern hade hon inte berättat var Eva hittats, ändå fann P Eva direkt.
Efter mordet blir P familjens talesman, han tar hand om Evas saker i hennes lägenhet och är med på begravningen, där han lägger en handskriven dikt på en kartongbit på Evas krans.

Varför var P så orolig för Eva den där natten? Det är knappt en halvtimmes avstånd mellan P och Evas föräldrahem, det fanns inget som tydde på någon fara för Eva.
Varför syntes han genomblöt på Kramm under mordnatten?
Hur kunde P veta exakt var brottsplatsen låg?
Flera ur Evas närmsta frågade sig också om P och Eva verkligen hade ett förhållande.
Pojkvännen blir dock snabbt avförd från utredningen, trots att han saknar alibi för mordnatten.

Vid 90-talets början har Sundsvallspolisen hand om utredningen, först nu börjar man intressera sig för P på allvar. Efter samtal med anhöriga i Evas innersta krets vänder sig nu utredarna Seppo Pentinnen och C-G Karlsson till åklagare Christer van der Kwast och vill förhöra P på allvar. Men Kwast säger nej, det är för vagt menar han. Sundsvallspolisen kom därefter att fokusera på Sture i ytterligare 6 år.

Förhoppningsvis blir mordet på Eva löst en dag, men för det krävs att man ser på fallet med nya ögon. Fallet Eva är ett av de kalla fall som fått resurser att granskas på nytt av NOA, förhoppningsvis får vi svaren på alla frågor.
https://dacostarkivet.wordpress.com/...till-kramfors/
Senast redigerad av Timeout 2019-04-07 kl. 03:50.
Citera
2019-04-07, 14:54
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
GN bodde i direkt anknytning till händelseförloppet.

Idag, 02:46
Citat:
Det fanns enligt lokaltidningen ett vittne (ett vittne som aldrig har trätt fram ) som påstod sig ha sett Eva Söderström kliva ur en bil i korsningen Limstagatan den aktuella kvällen vid ca: 22:45. Hur kunde förresten vittnet vara så säker på att det var just Eva Söderström som klev ur bilen, vittnet såg väl det här på långt håll? dessutom var korsningen dåligt upplyst + att det var ett jäkla oväder och regnade ute.
Kan det vara GN som är detta vittne? Han såg ju korsningen från sin bostad.

Sen har vi "hundvittnet" som aldrig heller har trätt fram. Inte ens Bosse och Mark Safarik lyckades hitta/ lokalisera hundvittnet som man ville ställa några frågor till i samband med inspelningen av Svenska Fall för FBI-avsnittet.
Det enda jag vet är att hundvittnet enligt uppgift ska ha bott i området alldeles ovanför korsningen Limstagatan där Eva påstås ha klivit ur bilen, vilket i sådant fall passar väldigt bra in på GN och vart han bor.
GN har ju hund än idag och förefaller vara en hundmänniska av hans FB att döma.

Sammantaget är det mycket märkligt att båda dessa huvudvittnen (nyckelvittnen) av okänd anledning har gått under jorden. Varför har ingen av dom någonsin trätt fram eller svarat på frågor?

Det här med dom spårlöst försvunna vittnena är ungefär lika konstigt som att Berit flyttade från Kramfors för gott.

Eva-mordet är ett mycket märkligt och nedtystat fall och det är uppenbart att det finns folk som ljuger här. Det är säkerligen många falska vittnesmål som har rört till det ordentligt i den här soppan...

Nej!

2017-03-06, 01:40
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja exakt, det är givetvis möjligt. Men nu var ju "Sven" endast 42 år 1987 och inte över 70 så jag tror att han hade rätt bra minne faktiskt, i synnerhet när det gäller veckans dagar.
Om man dessutom nästan blir rammad av en cyklist sent en fredagskväll så lär man förmodligen komma ihåg att det skedde på just en fredag, man kan anta att han tänkte för sig själv "va fan var det där för en fyllskalle/dåre som nästan körde omkull mig?", sen har vi ovädret denna fredag som ingen kan glömma.

Däremot kan det ju finnas andra saker i Sven's vittnesmål som polisen kan ha velat "hjälpa till med".
Men nu var ju "Sven" endast 42 år 1987 ...

Det innebär att hundvittnet var född omkring 1945.

GN var ju endast 30 år gammal 1987.

2019-04-05, 11:54
Citat:
När vi ändå spekulerar, är det GN som är EVAS mördare?
Ja!

2019-04-05, 20:55
Citat:
Trägen vinner!

Trots allt så bodde GN i direkt anknytning till händelseförloppet.

GN såg BERIT släppa av EVA i korsningen nedanför sin villa. Skyndsamt slängde sig GN på sin mors gamla damcykel och gav järnet utmed Limstagatan på sin väg mot Bruket. Innan Kontorsvägen, efter ca 300 m trampandes i utförslut, så svischade GN förbi hundvittnet i hög fart. I Långbackens början möts GN och EVA. GN var ursinnigt arg på EVA och ville konfrontera henne. Kanske var det slumpen som gjorde att det var just EVA som mördades den aktuella kvällen; eftersom tillfället gavs.

GN har/hade problem med sitt själstillstånd, och det är som BerraSWE skriver; man fick kalla kårar i närheten av honom. Det ska sägas att det var först på nittiotalet jag bekantade mig med honom för första gången. Jag höll alltjämt GN på avstånd, eftersom det var allmänt känt att han var bisexuell och jag ville absolut inte riskera min prupp 😇 (skämt åsido)!
Varför?

Kanske var det slumpen som gjorde att det var just EVA som mördades den aktuella kvällen; eftersom tillfället gavs.

2019-04-05, 23:52
Citat:
Substanser! Det i kombination med ett svagt själstillstånd och en stark sexdrift fick GN att gå över tröskeln den aktuella kvällen.
Så gick det nog till!

EVA släpptes av i korsningen vid fel tidpunkt. Det var fredag kväll den 25 september 1987 och GN var hög på substanser. Under kvällen hade GN grälat med sin fru och var därför ursinnnig. Han lämnade sitt hem i vredesmod. Utanför huset grabbade han tag i frugans gamla cykel för att cykla ner till Träffen och umgås med patrasket. Där och då såg GN EVA bli avsläppt av BERIT nere i korsningen. Det var ödet, EVAS liv var snart till ända. GN kände igen EVA och visste vart hon var på väg. Åtrån skjölde direkt in över GN. Henne skulle han ha! På stört vände GN hem igen. I sitt garage greppade GN tag i ett inlindat stämjärn som han sedan fäste på pakethållaren. GN drog därefter iväg längs Limstagatan för att genskjuta EVA. Innan Kontorsvägen höll han nästan på att ramma Sven (hundvittnet). I höjd med Långbackens början på Herrgårdsvägen hann GN ifatt EVA. GN slängde cykeln i diket, greppade tag i stämjärnet och flög på EVA. EVA flydde in i skogsdungen med GN efter sig. Där högg GN ihjäl EVA med elva kraftiga hugg med stämjärnet. Laban flydde i panik hemöver för att påkalla hjälp. Kort därpå så dödades även hunden. GN tog av EVA kläderna och förlustade sig. GN arrangerade sedan brottsplatsen alltmedan han umgicks med EVAS själlösa kropp. Framåt morgontimmarna så var GN klar och begav sig hemåt med cykeln.

—-

När EVA inte svarade i telefonen blev PAJ orolig och började leta efter henne.
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-04-07 kl. 15:07.
Citera
2019-04-07, 19:56
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Edit: Nu är det tre personer som kan ha med Evas mord att göra, enligt den här tråden.
PAJ
SE
RN
BERIT
OKÄND

Det blir fyra med BERIT, och fem med OKÄND.

Vem är OKÄND?
Citera
2019-04-07, 22:08
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
PAJ
SE
RN
BERIT
OKÄND

Det blir fyra med BERIT, och fem med OKÄND.

Vem är OKÄND?

Vet du om PAJ och GN känner varandra? Finns det någon möjlighet att dom kan ha varit polare vid tidpunkten för mordet?
Det skulle kunna förändra saker och ting, i synnerhet om GN var det anonyma vittnet som påstod sig ha sett Eva och Laban kliva ur en bil i korsningen Limstagatan.
GN's bostad är ju 1:a huset på vänster sida direkt efter korsningen så han skulle m.a.o. förmodligen kunnat ha sett Eva från "köksfönstret" så att säga (med betoning på kunnat).

Ett falskt vittnesmål om att Eva och Laban sågs kliva ur bilen på just den här platsen skulle omkullkasta ALLT som polisen, media och allmänheten tror sig "veta" om Evas sista minuter i livet och lämnar istället öppet för helt andra scenarier.

Betänk hur stor betydelse det här vittnet faktiskt har för fallet och det påstådda scenariot. Faktum är att allt i princip står och faller med det här anonyma vittnets uppgift.
Man kan därför ta och fundera ytterligare ett varv kring det här vittnesmålet eller åtminstone ha det i åtanke eftersom mordet fortfarande är olöst efter 32 år. Kan det ha funnits en "felande länk" som ställde till det för utredarna och som istället gjorde fallet omöjligt att lösa? De Kan ha varit en riktigt slug GM som mördade Eva, mycket tyder på det.
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-07 kl. 22:46.
Citera
2019-04-07, 22:31
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Vet du om PAJ och GN känner varandra? Finns det någon möjlighet att dom kan ha varit polare vid tidpunkten för mordet?
Det skulle kunna förändra saker och ting, i synnerhet om det är GN som är "det anonyma vittnet" som påstod sig ha sett Eva och Laban kliva ur en bil i korsningen Limstagatan.
GN's bostad är ju 1:a huset på vänster sida direkt efter korsningen så han skulle m.a.o. förmodligen kunnat ha sett Eva från "köksfönstret" så att säga (med betoning på kunnat).
Vet du om PAJ och GN känner varandra?

Vet ej.
Citera
2019-04-07, 22:47
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Vet du om PAJ och GN känner varandra?

Vet ej.

Ok, då ska jag själv försöka ta reda på det.
Citera
2019-04-08, 00:01
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Det skulle kunna förändra saker och ting, i synnerhet om GN var det anonyma vittnet som påstod sig ha sett Eva och Laban kliva ur en bil i korsningen Limstagatan.

Ett falskt vittnesmål om att Eva och Laban sågs kliva ur bilen på just den här platsen skulle omkullkasta ALLT som polisen, media och allmänheten tror sig "veta" om Evas sista minuter i livet och lämnar istället öppet för helt andra scenarier.

Betänk hur stor betydelse det här vittnet faktiskt har för fallet och det påstådda scenariot. Faktum är att allt i princip står och faller med det här anonyma vittnets uppgift.
Man kan därför ta och fundera ytterligare ett varv kring det här vittnesmålet eller åtminstone ha det i åtanke eftersom mordet fortfarande är olöst efter 32 år. Kan det ha funnits en "felande länk" som ställde till det för utredarna och som istället gjorde fallet omöjligt att lösa? De Kan ha varit en riktigt slug GM som mördade Eva, mycket tyder på det.

Intressant teori!

Vad hände egentligen hemma hos PAJ den 25 september 1987 efter det att ANNELI lämnat samkvämen? Är GN i maskopi med PAJ och BERIT? Ringde PAJ till GN? När dog EVA, och hur hamnade hon i skogsdungen? Mötte GN upp PAJ och BERIT i Långbacken? Var det BERIT som arrangerade mordplatsen efter det att GN och/eller PAJ dödat EVA och LABAN? Är GN samtligas alibi genom att vittna falskt om att BERIT släppte av EVA i korsningen?
Citera
2019-04-08, 00:24
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Sen låg inte Eva i någon skogsdunge. Hon låg vid sidan av vägen bland träden.

"Skogsdunge" eller inte - något måste man ju kalla det för. "Vid sidan av vägen bland träden" säger du, är det här någon slags tävling i att uttrycka sig?

Citat:

Kroppen doldes av högt gräs och sly inne bland träden och den var helt omöjlig att se från vägen när man sitter i en bil eller ens står utanför bilen.

Ja, och?

Citat:
Bara GM kan ha stannat på den exakta platsen med tanke på att det rör sig om en så pass lång bit väg. Även om det bara hade varit 50 m och inte 150 m så är det omöjligt för någon annan än GM att lyckas stanna på exakt rätt ställe.

Nej helt fel!
PAJ stannade med största sannolikhet till där för att Annelie nyss hade berättat, (under telefonsamtalet), att hon hade hittat Eva och att hon låg i skogen, mittemot hästhagen nere där Långbacken börjar - Det är väl en självklarhet att Annelie berättade exakt vad som hade hänt när hon ringde efter PAJ.
Eftersom A nyss hade påträffat sin syster Eva död nere vid hästhagen så var det givetvis DET hon berättade om när hon ringde till PAJ eller hur?
Förövrigt så var Annelie i chock och hon kommer därför garanterat inte ihåg exakt, ordagrant vad hon sa till PAJ under detta telefonsamtal. Och även om hon sen i efterhand tror sig minnas exakt vad hon sa så är det ytterst otillförlitligt med tanke på situationen och hennes chocktillstånd.

Alt. 2. Det kan ha varit folk, grannar eller någon annan som befann sig nere vid Långbackens början som gjorde att PAJ stannade till där med sin bil.

Alt. 3. Hade polisen redan anlänt när PAJ kom till platsen eller kom dom strax efter?
OM en polispatrull redan fanns på plats så är det givetvis orsaken till att PAJ stannade bilen där han gjorde.

Risken är dessutom stor att Annelie endast minns fragment av den här eftermiddagen. Samt att det hon i efterhand kan ha kopplat ihop saker hon minns med fel situationer p g.a. chocktillståndet som hon befann sig i.

Citat:

Det finns ju liksom inget att beskriva heller för systern som stod långt ifrån fyndplatsen.
Vid sidan av vägen på väg upp till föräldrahemmet och det såg likadant ut hela vägen upp, inga kännemärken som går att beskriva. Träd, sly och högt gräs.

Men vad svamlar du nu om?
Systern A berättade givetvis för PAJ under telefonsamtalet som dom nyss hade haft, att hon hade hittat Eva död i skogspartiet nere vid hästhagen där Långbacken börjar. Det var ju det här telefonsamtalet från Annelie som var själva orsaken till att P åkte ut till Långbacken.

Vad är det du inte förstår?
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-08 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in