2019-11-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
På den tiden gick det att cykla direkt från Björstagatan, över järnvägen, genom "stan" alltså efter Limstagatan och sedan direkt ta till vänster in på Kontorsvägen. Det var den vägen BÅ körde när hon lämnade av Eva, fast hon stannade hitanför kontorsvägen i korsningen som nu är Limstagatan/Ringvägen. För allas upplysning så fanns inte Ringvägen 1987, även om man kan få det intrycket ifall man kollade på Svenska fall för FBI. Har för mig att Ringvägen tidigare hette Bruksvägen eller Bruksgatan och att den slutade nånstans vid det ställe som Dollarstore är nu, men jag är inte 100% säker dock

Det kanske är rimligt att tro att BÅ redan åkt iväg mot Brunne när cyklisten kom efter Limstagatan 22:55? Men borde inte BÅ ha sett cykel vittnet? Cykel vittnet måste ha gått 3 minuter innan cyklisten kom 22:55 ...

citat vittnet (da costa):Jag slog av TV:n 22.50, 2 min senare gick jag ut en sväng med hunden. Jag hade börjat gå på den högra sidan av Limstagatan på väg till Bruket när en man kom bakifrån och cyklade förbi oss i mycket hög fart.
Citera
2019-11-23, 12:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
[/b]
Alla som har haft hund kan nog vittna om hur lätt en hund kan känna på sig saker, läsa av stämningar och människors känslor. Även om Laban skulle ha varit en gladlynt, sprallig, spelevink som viftat på svansen åt både kreti och pleti skulle han aldrig självmant ha gått fram till en okänd mördare, på grundval av den situation som rådde - givetvis kände Laban att det var "fara å färde", något som var "väldigt fel". Nu var Laban dessutom reserverad mot främlingar - finns inte en chans att en helt okänd GM med vilka lock och pock som helst i världen, skulle få honom att göra detta, under de förhållanden som rådde.

Om nu GM/aset ändå på ett obegripligt sätt lyckades få fast honom är det inte sannolikt att det skulle ha räckt med bara "ETT dödande stick", mot en stressad hund som slingrar sig och kämpar emot i becksvart mörker - nej, jag tror inte det går. Det är mycket som tyder på att GM hade en relation till hunden och kunde få den tätt intill sig. Detta är vad jag tror - var och en får ha sin egen teori.

Att säga att det är bortom "alla som helst tvivel", att en för hunden helt okänd GM inte skulle ha lyckats döda den, går inte heller tror jag.
Polisen kan ha undanhållit andra skador på hunden, GM kan ha haft en sagolik tur, om den fysiska statusen på Laban var dålig? det är omständigheter som skulle kunna spela in - men det är föga troligt.

Min fetning: Ja åter till mannen med den "sju jävla" förmågan till detaljminne och detaljsinne (?) ... Det är ju de man känner en viss skepsis emot - men ok, han kan ha haft förmågan säger vi, jag förstår vad du menar - har själv tagit upp saken i ett tidigare inlägg. Både Anneli och BÅ har säkerligen fått frågan av polisen vilka kläder P hade på sig, vid mötet den där fredag kvällen. Det känns inte rimligt om P skulle ha bytt kläder innan han nu eventuellt kastade sig på cykeln, den grå mössan med dom blå ränderna kanske låg på hyllan.
Vad dom har sagt till polisen vet man inte?

Fast en finnspets är hyfsat ljus, liten och har tjock päls, speciellt runt halsen. Minsta glimt av gatlykta, månsken ifall den kikade fram mellan regnmolnen så syns hunden bra i mörkret. Och lyckas någon få till sig hunden i närheten, inom räckvidd såhåller man nog fast hunden lätt i "pälskragen". Håller någon hunden i nackskinnet så kommer den inte åt att bita.
Den är storlek som en katt men betydligt mer lätthanterlig än en ilsken eller rädd katt, som utöver att också kunna bitas även har fyra tassar med rejält vassa klor.

GM kanske inte behöver locka och pocka. Det kanske räcker att hålla sig i stillhet invid Evas kropp? Om hundens instinkt att hålla koll på Eva är starkare än ev skygghet för främlingar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-11-23 kl. 12:52.
Citera
2019-11-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast en finnspets är hyfsat ljus, liten och har tjock päls, speciellt runt halsen. Minsta glimt av gatlykta, månsken ifall den kikade fram mellan regnmolnen så syns hunden bra i mörkret. Och lyckas någon få till sig hunden i närheten, inom räckvidd såhåller man nog fast hunden lätt i "pälskragen". Håller någon hunden i nackskinnet så kommer den inte åt att bita.
Den är storlek som en katt men betydligt mer lätthanterlig än en ilsken eller rädd katt, som utöver att också kunna bitas även har fyra tassar med rejält vassa klor.

GM kanske inte behöver locka och pocka. Det kanske räcker att hålla sig i stillhet invid Evas kropp? Om hundens instinkt att hålla koll på Eva är starkare än ev skygghet för främlingar?

Nu brukar hanarna vara lite större än tikarna. En hane kan väga upp mot 15 kg, normalt 10-15 kg. höjd 44 - 50 cm. En katt kanske väger 5-6 kg, även om det finns undantag, en del kan likna några riktiga välmående broilers.

Det är givetvis svårt att riktigt veta hur det gick till när Laban stacks ihjäl och man kan bara spekulera vad man tror är mest rimligt. Infon var det där sticket satt någonstans varierar - halsen, nacken, perfekt rakt stick i nacken ...

Det man nog "säkert" kan säga är att Laban kände på sig att något var "väldigt fel" och säkerligen var på sin vakt. En finsk spets är kvick och snabb i rörelserna, så det har blivit mycket svårt för en okänd GM att få fast honom, såvida Laban var vid någorlunda god vigör. Det är vad jag tror - helt säker kan nog ingen vara.
Citera
2019-11-23, 20:32
Medlem
Ja Laban ser lite större ut än en katt..

https://i1033.photobucket.com/albums...psktlr735q.jpg
Citera
2019-11-24, 02:17
Medlem
Majsargotts avatar
Bradgardsindianen: Du har möjligtvis aldrig haft en hund antar jag?
Citera
2019-11-24, 08:54
Medlem
Citat:
Det kanske är rimligt att tro att BÅ redan åkt iväg mot Brunne när cyklisten kom efter Limstagatan 22:55? Men borde inte BÅ ha sett cykel vittnet? Cykel vittnet måste ha gått 3 minuter innan cyklisten kom 22:55 ...

citat vittnet (da costa):Jag slog av TV:n 22.50, 2 min senare gick jag ut en sväng med hunden. Jag hade börjat gå på den högra sidan av Limstagatan på väg till Bruket när en man kom bakifrån och cyklade förbi oss i mycket hög fart.

Ja, alltså om nu BÅ bodde i Brunne borde hon troligtvis åkt rakt fram i korsningen där hon släppte av Eva och då borde hon ha sett cykelvittnet om de var ute samtidigt. Annars skulle hon väl ha svängt åt höger.Men om vi säger att hon bodde i Brunne hur får man då tidsangivelserna att stämma ihop? Och ännu viktigare, om inte tidpunkterna som BÅ och cykelvittnet angett överensstämmer, vem av dem ska man då misstro? Jag skulle nog personligen lita mer på BÅ än cykelvittnet.
Citera
2019-11-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ja, alltså om nu BÅ bodde i Brunne borde hon troligtvis åkt rakt fram i korsningen där hon släppte av Eva och då borde hon ha sett cykelvittnet om de var ute samtidigt. Annars skulle hon väl ha svängt åt höger.Men om vi säger att hon bodde i Brunne hur får man då tidsangivelserna att stämma ihop? Och ännu viktigare, om inte tidpunkterna som BÅ och cykelvittnet angett överensstämmer, vem av dem ska man då misstro? Jag skulle nog personligen lita mer på BÅ än cykelvittnet.

Det blir lite lurigt när det är ca tider och minuter, det kan röra sig om. Om BÅ hade upptäckt cyklisten är det väl möjligt att polisen hade gått ut med det, knappast om det enbart skulle gälla cykelvittnet ...? Givet att hon fick frågan, det var ett sätt för polisen att verkligen få bekräftat att vittnet var ute den tid han uppgav.
Citat vittnet efter rekonstruktion (expressen): "Jag fick göra om allt från början från det att jag stängde av TV:n, till att hunden blev orolig. Polisen tog tid på alla moment."Rekonstruktionen visade att vittnets hund blev orolig exakt klockan 23:03. Hur polisen värderade rekonstruktionerna och vittnets trovärdighet är svårt att säga.

Ja vem ska man misstro om inte tiderna stämmer (?) - som med mycket annat i det här fallet, kan man bara spekulera, så blir det när förundersökningen är sekretessbelagd.
Om det skulle visa sig att det hällregnade runt 22:45, känns det synnerligen märkligt om Eva skulle ha valt att kliva av vid korsningen. Även om det inte hällregnade direkt, känns det en aning egendomligt att hon valde att kliva av så pass tidigt, det lär ha blåst rätt hårt. Men det är klart, en hund måste rastas oavsett väder och Laban kan ha visat tecken på att vilja komma ut, det behöver inte vara så konstigt kanske, speciellt om det var uppehåll just då.

Cykelvittnets som det verkar enorma förmåga till detaljsinne och detaljminne har diskuterats och man kan känna tvivel på att han under så kort tid som det rörde sig om, kunde registrera så många detaljer. Man kan undra över vilka ljusförhållanden som rådde på platsen, där han höll på att bli påkörd av cyklisten? Vissa människor kan måhända ha förmåga att komma ihåg specifika detaljer ...

Uppf. cyklisten: Varför cyklade han som ett TOK (?) vad kan det tyda på? Han höll på att ramma vittnet, det var väl knappast någon trafik där, han måste ha haft en stor del av vägen för sig själv? Var han påverkad av något, var det därför han verkade så speedad? Givet verkar det vara Eva han var ute efter - försökte han genskjuta henne, var det därför han valde Kontorsvägen? Varför? Det hade väl varit bättre att följa efter på avstånd efter Herrgårdsvägen i så fall ...?

Det finns hur många frågor som helst - inga svar!
Senast redigerad av kramiklon 2019-11-24 kl. 20:40.
Citera
2019-11-24, 21:27
Medlem
Citat:
Det blir lite lurigt när det är ca tider och minuter, det kan röra sig om. Om BÅ hade upptäckt cyklisten är det väl möjligt att polisen hade gått ut med det, knappast om det enbart skulle gälla cykelvittnet ...? Givet att hon fick frågan, det var ett sätt för polisen att verkligen få bekräftat att vittnet var ute den tid han uppgav.
Citat vittnet efter rekonstruktion (expressen): "Jag fick göra om allt från början från det att jag stängde av TV:n, till att hunden blev orolig. Polisen tog tid på alla moment."Rekonstruktionen visade att vittnets hund blev orolig exakt klockan 23:03. Hur polisen värderade rekonstruktionerna och vittnets trovärdighet är svårt att säga.

Ja vem ska man misstro om inte tiderna stämmer (?) - som med mycket annat i det här fallet, kan man bara spekulera, så blir det när förundersökningen är sekretessbelagd.
Om det skulle visa sig att det hällregnade runt 22:45, känns det synnerligen märkligt om Eva skulle ha valt att kliva av vid korsningen. Även om det inte hällregnade direkt, känns det en aning egendomligt att hon valde att kliva av så pass tidigt, det lär ha blåst rätt hårt. Men det är klart, en hund måste rastas oavsett väder och Laban kan ha visat tecken på att vilja komma ut, det behöver inte vara så konstigt kanske, speciellt om det var uppehåll just då.

Cykelvittnets som det verkar enorma förmåga till detaljsinne och detaljminne har diskuterats och man kan känna tvivel på att han under så kort tid som det rörde sig om, kunde registrera så många detaljer. Man kan undra över vilka ljusförhållanden som rådde på platsen, där han höll på att bli påkörd av cyklisten? Vissa människor kan måhända ha förmåga att komma ihåg specifika detaljer ...

Uppf. cyklisten: Varför cyklade han som ett TOK (?) vad kan det tyda på? Han höll på att ramma vittnet, det var väl knappast någon trafik där, han måste ha haft en stor del av vägen för sig själv? Var han påverkad av något, var det därför han verkade så speedad? Givet verkar det vara Eva han var ute efter - försökte han genskjuta henne, var det därför han valde Kontorsvägen? Varför? Det hade väl varit bättre att följa efter på avstånd efter Herrgårdsvägen i så fall ...?

Det finns hur många frågor som helst - inga svar!

OM cykelvittnet inte hittat på hela den här historien själv så måste ju den som kom i ilfart på cykeln vara den som tog livet av Eva, det känns ju osannolikt att någon kommer där i ilfart, svänger vänster in på kontorsvägen och cykelvittnets hund markerar just vid mordplatsen och sedan att mannen på cykeln inte går att få tag på sen. Jag fattade det förut som att cyklisten fortsatte mot Brunne, men just att han svängde in på Bruket förändrar ju allt. Så mycket folk kan det inte ha bott där uppe på den tiden att det inte skulle gått att ta reda på om den där mannen isåfall hade någon verklig anledning att svänga in dit. Och då skulle man ha vetat ganska snabbt vem mannen var.

Hade man fått veta de exakta tiderna samt vilken väg BÅ tog hemåt (ifall det var samma väg som cykelvittnet gick) då skulle man nog kunna dra lite bättre slutsatser om cykelvittnet också, ifall han har svamlat ihop sina tidsangivelser eller inte.
Citera
2019-11-25, 06:36
Medlem
Citat:
OM cykelvittnet inte hittat på hela den här historien själv så måste ju den som kom i ilfart på cykeln vara den som tog livet av Eva, det känns ju osannolikt att någon kommer där i ilfart, svänger vänster in på kontorsvägen och cykelvittnets hund markerar just vid mordplatsen och sedan att mannen på cykeln inte går att få tag på sen. Jag fattade det förut som att cyklisten fortsatte mot Brunne, men just att han svängde in på Bruket förändrar ju allt. Så mycket folk kan det inte ha bott där uppe på den tiden att det inte skulle gått att ta reda på om den där mannen isåfall hade någon verklig anledning att svänga in dit. Och då skulle man ha vetat ganska snabbt vem mannen var.

Hade man fått veta de exakta tiderna samt vilken väg BÅ tog hemåt (ifall det var samma väg som cykelvittnet gick) då skulle man nog kunna dra lite bättre slutsatser om cykelvittnet också, ifall han har svamlat ihop sina tidsangivelser eller inte.

Någon uppgift där det sägs att vittnet SER att cyklisten svänger vänster in på Kontorsvägen finns inte, vad jag vet. Men det är svårt att tolka det på något annat sätt, när man läser vad som skrivits och ser bilderna. Det finns en osäkerhetsfaktor, trots allt. Kan man riktigt lita på bilderna? Är det möjligt att cyklisten fortsatte Limstagatan rakt fram förbi korsningen in till Kontorsvägen och sen in på Herrgårdsvägen, då borde han ha kommit från Brunne hållet? Då stämmer texten väldigt dåligt i så fall.

Ser man till cykelns placering vid Långbacken ligger den i högra diket med framhjulet upp mot Bruket, vilket skulle kunna tolkas som att GM kom Herrgårdsvägen? Men det känns osäkert - kommer man uppifrån blir det lätt att man rullar förbi och sen måste tvärvända, innan attacken sker.

Det är klart att polisen vet exakt vilken väg cyklisten kom och kan jämföra om tiderna stämmer. Det här är en typisk uppgift som polisen skulle kunna släppa utan att behöva äventyra sekretessen.
Citera
2019-11-25, 13:33
Medlem
Citat:
Någon uppgift där det sägs att vittnet SER att cyklisten svänger vänster in på Kontorsvägen finns inte, vad jag vet. Men det är svårt att tolka det på något annat sätt, när man läser vad som skrivits och ser bilderna. Det finns en osäkerhetsfaktor, trots allt. Kan man riktigt lita på bilderna? Är det möjligt att cyklisten fortsatte Limstagatan rakt fram förbi korsningen in till Kontorsvägen och sen in på Herrgårdsvägen, då borde han ha kommit från Brunne hållet? Då stämmer texten väldigt dåligt i så fall.

Ser man till cykelns placering vid Långbacken ligger den i högra diket med framhjulet upp mot Bruket, vilket skulle kunna tolkas som att GM kom Herrgårdsvägen? Men det känns osäkert - kommer man uppifrån blir det lätt att man rullar förbi och sen måste tvärvända, innan attacken sker.

Det är klart att polisen vet exakt vilken väg cyklisten kom och kan jämföra om tiderna stämmer. Det här är en typisk uppgift som polisen skulle kunna släppa utan att behöva äventyra sekretessen.

Då är den där cyklisten bara intressant ifall han svängde in mot kontorsvägen.
Citera
2019-11-25, 22:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Bradgardsindianen: Du har möjligtvis aldrig haft en hund antar jag?

Nej, jag har inte haft hund själv men åtskilliga släktingar och vänner har haft hund som jag passat på deras semestrar, allt mellan papillon till rottweiler. En föredetta svärfar hade just en finnspets, och när den blev blöt när den badade var den inte mycket större än en katt, inte särskilt tyngre än en katt. Den var inte särskilt skygg av sig, men så fick hunden jaga också, som de är avlade för så den kanske hade bättre mentalitet än Annelies hund. Förutom golden retrivier så får de flesta jakthundar psykiska problem om de inte får nyttja sina färdigheter.
Citera
2019-11-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
GM må ju ha dröjt vid kroppen om hen tagit av kläderfrån Eva och vikt ihop dem. Om detta utfördes lungt och metodiskt, stillsamt kanske Laban nyfiket/ängsligt närmade sig igen efter att ha skällt hemåt, och efter bilen. Om ingen kommer ifall hunden försöker kalla på hjälp är det väl inte otänkbart att han dragit sig tillbaka till sin skadade/dödade matte (eller extramatte om nu Annelie formellt ägde hunden)?

Kanske det. Vid rekonstruktionen med "hundvittnet" kom man fram till att Eva skulle vart död ett par minuter efter 23:00 och någon såg hennes hund uppe vid föräldrahemmet vid 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in