2021-03-14, 14:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Alltså som jag minns (vilket kan vara fel efter alla dessa år) var ju att ES var en intellektuell tjej som inte gav sig i lag med vem som helst.

Däremot hennes syster hade ihop det med ett drägg, som kallades flix eller flax eller nåt. Hon var underlig på gränsen till socialt missanpassad, hennes kläder på den tiden visade på misär, tyckte jag då i alla fall (om jag minns rätt)

Och hur den sk. MrP senare kunde ha en relation med henne var då en gåta för mig, han såg ju hyfsad ut och hade haft många tjejer.

Vänskapsbanden mellan PG och ES är okänd

Men det här är min vaga minnesbild av det hela.

En bra och trovärdig motivbild har saknats i det här mordfallet. Men motivet kanske ändå finns här bland drägget, en koppling till det lokala knarket med en syster som umgicks i fel kretsar och ev. höll på att luras in i ett tyngre missbruk. Förenklat sett kan Eva ha velat "rädda" sin lillasyster från drogträsket och hon kom då in på "farlig mark" när hon började gräva i systerns umgängeskrets. Eva var inte dum och hade nog en del kunskap inom området och för att få ett slut på sånt här kan det tänkas att hon insåg att man måste komma åt dom eller den förser Kramfors-borna och ungdomarna med knark. Kan GN har varit en del i detta led? Han behöver inte ha varit stor-distributören utan det kan ju räcka med att han var den som ibland hade mindre partier som han sålde vidare till t.ex. ungdomarna och det drägg som Anneli ibland verkar ha umgåtts med, t.ex. "Flax" och liknande tyngre missbrukartyper.

Det passar in på GN's personlighet, han vill vara märkvärdig, synas och höras, vara en central viktig person. Kan han i 20-30 års åldern ha varit den eller en av dom som sålde droger i Pulvercity? Han verkar ju dessutom själv ha umgåtts flitigt i dessa kretsar. Att han sen blev psykiskt sjuk eller psykiskt avvikande kan också med stor sannolikhet ha med ett eget tidigare missbruk att göra. Och det inte behöver ha varit i någon större skala, man kan ju i princip få en psykos första gången man tar något.

Även dessa ev. rituella fantasier och historiska kopplingar kan ha med psykos och missbruk att göra, religiösa vanföreställningar förekommer ju. Om GN var inblandad i den lokala försäljningen av knark och Eva grävde i detta för att få fram vem som sålde droger till hennes syster så kan det vara motivet till mordet. Ponera att Eva hade snokat i det här en tid, att hon hade fått reda på att GN var spindeln i nätet och att hon nu skulle kontakta polisen och lämna infon. Djungeltelegrafen är inte att underskatta på en liten ort och GN kan i sådant fall ha fått reda på vad som väntade honom. Kanske hade Eva även börjat kvittra om hans sexuella läggning som uppdagade sig när hon sökte efter mer info kring hans person? Märkvärdige GN som njöt av att både synas och höras höll i sådant fall på att krossas och förgöras. Det skulle kunna vara motiv nog för en för en redan psykiskt instabil individ att i blint raseri mörda. GN höll på att förgöras och blev rasande, hatisk. Eva var tvungen att tystas nu den här helgen när hon var hemma på besök i Kramfors.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-14 kl. 15:48.
Citera
2021-03-14, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
En bra och trovärdig motivbild har saknats i det här mordfallet. Men motivet kanske ändå finns här bland drägget, en koppling till det lokala knarket med en syster som umgicks i fel kretsar och ev. höll på att luras in i ett tyngre missbruk. Förenklat sett kan Eva ha velat "rädda" sin lillasyster från drogträsket och hon kom då in på "farlig mark" när hon började gräva i systerns umgängeskrets. Eva var inte dum och hade nog en del kunskap inom området och för att få ett slut på sånt här kan det tänkas att hon insåg att man måste komma åt dom eller den förser Kramfors-borna och ungdomarna med knark. Kan GN har varit en del i detta led? Han behöver inte ha varit stor-distributören utan det kan ju räcka med att han var den som ibland hade mindre partier som han sålde vidare till t.ex. ungdomarna och det drägg som Anneli ibland verkar ha umgåtts med, t.ex. "Flax" och liknande tyngre missbrukartyper.

Det passar in på GN's personlighet, han vill vara märkvärdig, synas och höras, vara en central viktig person. Kan han i 20-30 års åldern ha varit den eller en av dom som sålde droger i Pulvercity? Han verkar ju dessutom själv ha umgåtts flitigt i dessa kretsar. Att han sen blev psykiskt sjuk eller psykiskt avvikande kan också med stor sannolikhet ha med ett eget tidigare missbruk att göra. Och det inte behöver ha varit i någon större skala, man kan ju i princip få en psykos första gången man tar något.

Även dessa ev. rituella fantasier och historiska kopplingar kan ha med psykos och missbruk att göra, religiösa vanföreställningar förekommer ju. Om GN var inblandad i den lokala försäljningen av knark och Eva grävde i detta för att få fram vem som sålde droger till hennes syster så kan det vara motivet till mordet. Ponera att Eva hade snokat i det här en tid, att hon hade fått reda på att GN var spindeln i nätet och att hon nu skulle kontakta polisen och lämna infon. Djungeltelegrafen är inte att underskatta på en liten ort och GN kan i sådant fall ha fått reda på vad som väntade honom. Kanske hade Eva även börjat kvittra om hans sexuella läggning som uppdagade sig när hon sökte efter mer info kring hans person? Märkvärdige GN som njöt av att både synas och höras höll i sådant fall på att krossas och förgöras. Det skulle kunna vara motiv nog för en för en redan psykiskt instabil individ att i blint raseri mörda. GN höll på att förgöras och blev rasande, hatisk. Eva var tvungen att tystas nu den här helgen när hon var hemma på besök i Kramfors.

Som sagt stal han guld av döda, det var väl allmänt känt och har skrivits om i tråden.
Kanske var det för att finansiera något, droger eller skulder han fick betala av till andra då man inte betalade cash utan genom tjänster och gentjäster.
GN kan mycket väl ha varit spindeln i nätet i pulvercity på den tiden, kanske får han psykoser av för mycket droger i ungdomen.
Citera
2021-03-14, 17:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag är fan mållös och känner väldans obehag över dessa ”bildbevis” mot GN och att han ganska öppet visar sitt hat mot Eva fortfarande, och kallade henne för cancer och gör tatueringar som kan antyda ett möjligt motiv. Varför väntade han 28 år på tatueringarna.
Eller så är GN bara snurrig, men det är för mycket som pekar mot honom. Om det är GN så skulle iaf bilden klarna om varför hon eventuellt mördades.

Eva var 27 år o 5 mån när hon mördades, dvs inne på sitt 28:e år.
Sen noterade du att när GN gjorde tatueringarna 2014 var vi inne på det 28 året (sen mordet skedde). Kanske gjorde han dom t.o.m. exakt 27 år och 5 mån efter mordet, dvs det 28 året hade påbörjats även här, precis som Eva's vid tidpunkten för mordet?

En rituell tatuering med synergi för att förstärka symbolvärdet?

*Eva's ålder vid mordet = 27 år och 5 mån +
*Eva's livslängd utmätt i tid = 27 år och 5 mån sedan mordet begicks den 25 sept 1987.

Om man lägger till 27 år och 5 mån fr.o.m. Sept. -87 hamnar man i februari 2014. En ren slump givetvis, eller?

GN skriver själv att tatueringen gjordes 2014 och det vore ju ett udda sammanträffande om det skulle visa sig att han gjorde den i just februari. Det här borde väl gå att kolla upp på hans Facebook eller Instagram?

Först tatueringarna som har ett minst sagt udda "budskap" och sedan det faktum att han offentligt skriver om en man som begravts tillsammans med sin hund och att det skulle ha haft något slags symbolvärde kan väl knappast vara en slump? GN är slug och verkar gilla makt och spänning, det är minst sagt sjukligt och perverst att antyda att han är Eva's baneman genom subtila budskap, för det måste väl ändå vara det han gör här?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-14 kl. 17:35.
Citera
2021-03-14, 17:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Som sagt stal han guld av döda, det var väl allmänt känt och har skrivits om i tråden.
Kanske var det för att finansiera något, droger eller skulder han fick betala av till andra då man inte betalade cash utan genom tjänster och gentjäster.
GN kan mycket väl ha varit spindeln i nätet i pulvercity på den tiden, kanske får han psykoser av för mycket droger i ungdomen.

Ja han verkar vara kapabel till en hel del.

Om motivet till mordet var knark/drogrelaterat så visade GM med övertydlighet att det slutar väldigt illa för den som gräver i Pulvercity's knarkhandel och gatulangning.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-14 kl. 17:20.
Citera
2021-03-14, 18:20
Citat:
Ja han verkar vara kapabel till en hel del.

Om motivet till mordet var knark/drogrelaterat så visade GM med övertydlighet att det slutar väldigt illa för den som gräver i Pulvercity's knarkhandel och gatulangning.

Är det även därför han kallar sig för gudfadern?
Tänk om han ser sig som Kramfors gudfader och att namnet faktiskt har en hemsk historia bakom sig.
Stjäl guld av döda, dödar någon som skulle förgöra honom. Har lång kniv/svärd hemma som han stolt visar upp.
Citera
2021-03-14, 18:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Är det även därför han kallar sig för gudfadern?
Tänk om han ser sig som Kramfors gudfader och att namnet faktiskt har en hemsk historia bakom sig.
Stjäl guld av döda, dödar någon som skulle förgöra honom. Har lång kniv/svärd hemma som han stolt visar upp.

Ja att det är så han ser på sig själv råder det ingen tvekan om. Vem som helst kallar sig givetvis inte för Gudfadern. Namnet indikerar makt, att det är han som drar och håller i trådarna, att det är han som bestämmer, (även över liv och död om han nu är Eva's baneman). Alternativet är att han är en stolle med storhetsvansinne och en grandios självbild.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-14 kl. 19:01.
Citera
2021-03-14, 21:58
Citat:
Ja att det är så han ser på sig själv råder det ingen tvekan om. Vem som helst kallar sig givetvis inte för Gudfadern. Namnet indikerar makt, att det är han som drar och håller i trådarna, att det är han som bestämmer, (även över liv och död om han nu är Eva's baneman). Alternativet är att han är en stolle med storhetsvansinne och en grandios självbild.

Exakt vart hittades Eva ?
GN bor väl vid Dollarstore.
Jag hittar inte riktigt vart Långbacken i Kramfors ligger.
Hur långt mellan är det från GNs hus till Långbacken ?
Är Långbacken samma som Limstagatan ?
Exakt vart hittades Eva i förhållande till GNs hus ?
Om GMn bodde i området så torde GN vara högintressant.
Citera
2021-03-14, 22:44
Medlem
Citat:
GN bor väl vid Dollarstore.
Hur långt mellan är det från GNs hus till Långbacken ?
Är Långbacken samma som Limstagatan ?
Exakt vart hittades Eva i förhållande till GNs hus ?

Långbacken är en del av Herrgårdsvägen, inte samma som Limstagatan
Limstagatan går från stan och fram till Norrlimstagatan. Förr gick det att köra bil hela vägen fram till Norrlimstagatan. Nu kan man inte det eftersom sista biten gjorts om till gångväg
Citera
2021-03-15, 02:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Eva hittades en bra bit upp i den skogsdunge som sträcker sig från parkeringen och vidare upp till en punkt där Långbacken börjar svänga lite höger. Tomtgränsen till en större fastighet tar sen vid och markerar dungens slut.
GM verkar hon ha stött på ca 15 m upp i backen, ungefär där cykeln låg slängd, sen verkar det som att hon försökte fly genom att springa uppför backen mot föräldrahemmet. GM bör ha hunnit ikapp Eva ca 35-40 m längre upp, precis där Långbacken börjar svänga lite svagt höger. Här blir hon förmodligen knivhuggen i ryggen och indragen ca 15- 20 m in i skogsdungen. Den här slutsatsen är lätt att komma fram till eftersom Eva's kropp hittades parallellt, rakt in i dungen sett från den punkt där vägen börjar svänga. En GM släpar inte en kropp i onödan utan tar den närmaste, enklaste vägen rakt in i skogen för att inte bli upptäckt.
Mer exakt går det nog inte att beskriva fyndplatsen.

Citat:
GN bor väl vid Dollarstore?

Ja GN's hus är beläget lite ovanför Dollarstore, uppe på en höjd med perfekt utsikt över just Herrgårdsvägen och man ser nog ända ner till parkeringen där Långbacken har sin början.

Citat:

Långbacken tar vid där Herrgårdsvägen slutar (vid parkeringen utanför industriområdet). I dagsläget är vägen asfalterad men -87 var det här en mindre oupplyst grusväg som ledde upp till Bruket där det fanns ett antal bostäder.

Citat:
Hur långt mellan är det från GNs hus till Långbacken?

Skulle gissa på 500 m

Citat:
Är Långbacken samma som Limstagatan?

Nej Limstagatan leder in till stan men vid utfarten har vi Limstakorset, platsen där Eva påstås ha klivit ur BÅ's bil för att sen promenera den sista biten hem. Eva sneddade ner vid nuvarande Dollarstore för att sen svänga in vänster på Herrgårdsvägen. Ca 500 m längre fram tar Långbacken vid.

Citat:
Exakt vart hittades Eva i förhållande till GNs hus?

Ca 550 m rakt nedanför GN's hus.

Citat:

Ja han gjorde ju det, GN bodde mitt i händelsernas centrum. Huset är beläget likt spindeln i nätet med utsikt ner över just Herrgårdsvägen och Långbacken. Med det läget kunde GN snabbt och enkelt cykla "bakvägen" via Kontorsvägen till Bruket och på så sätt vara på plats före Eva vid Långbackens början. Platsen är idealisk för ett överfall, kolsvart, ingen vägbelysning och med skogsdungen intill.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-03-15 kl. 02:53.
Citera
2021-03-15, 09:47
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Psaltaren
5 Psalmen 7. Du förgör dem som tala lögn; de blodgiriga och falska äro en styggelse för HERREN.
40 Psalmen 15. Må alla de komma på skam och varda utskämda, som stå efter mitt liv för att förgöra det; må de vika tillbaka och blygas, som önska min ofärd.
49 Psalmen 13. Men en människa har, mitt i sin härlighet, intet bestånd, hon är lik fänaden, som förgöres.
49 Psalmen 20. En människa som, mitt i sin härlighet, är utan förstånd, hon är lik fänaden, som förgöres.
54 Psalmen 7. Må det onda falla tillbaka på mina förföljare, förgör dem, du som är trofast.
59 Psalmen 14. Förgör dem i vrede, förgör dem, så att de ej mer äro till; och må de förnimma att det är Gud som råder i Jakob, allt intill jordens ändar. Sela.
69 Psalmen 5. Flera än håren på mitt huvud äro de som hata mig utan sak; många äro de som vilja förgöra mig, de som äro mina fiender utan skäl; vad jag icke har rövat, det måste jag gälda.
73 Psalmen 27. Ty se, de som hava vikit bort ifrån dig skola förgås; du förgör var och en som trolöst avfaller från dig.
74 Psalmen 11. Varför håller du tillbaka din hand, din högra hand? Drag den fram ur din barm och förgör dem.
88 Psalmen 17. Din vredes lågor gå över mig, dina fasor förgöra mig.
94 Psalmen 23. Och han låter deras fördärv vända tillbaka över dem och förgör dem för deras ondskas skull. Ja, HERREN, vår Gud, förgör dem.
101 Psalmen 5. Den som i hemlighet förtalar sin nästa, honom vill jag förgöra; den som har stolta ögon och högmodigt hjärta, honom lider jag icke.
101 Psalmen 8. Morgon efter morgon skall jag förgöra alla ogudaktiga i landet och utrota alla ogärningsmän ur HERRENS stad.
106 Psalmen 23. Då hotade han att förgöra dem; men Mose, den man som han hade utvalt, trädde fram såsom medlare inför honom till att avvända hans vrede, så att den icke skulle fördärva.
118 Psalmen 10. Alla hedningar omringa mig, men i HERRENS namn skall jag förgöra dem.
118 Psalmen 11. De omringa mig, ja, de omringa mig, men i HERRENS namn skall jag förgöra dem.
118 Psalmen 12. De omringa mig såsom bin, men de slockna såsom eld i törne; i HERRENS namn skall jag förgöra dem.
119 Psalmen 95. På mig vakta de ogudaktiga för att förgöra mig; men jag aktar på dina vittnesbörd.
143 Psalmen 12. Utrota mina fiender för din nåds skull, och förgör alla dem som tränga min själ; ty jag är din tjänare.
145 Psalmen 20. HERREN bevarar alla dem som älska honom, men alla ogudaktiga skall han förgöra.
Förgör du mig ’ Förgör jag dig

Förgör det som förgör dig - Destroy what destroys you
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-03-15 kl. 10:17.
Citera
2021-03-15, 09:53
Citat:
Eva hittades en bra bit upp i den skogsdunge som sträcker sig från parkeringen och vidare upp till en punkt där Långbacken börjar svänga lite höger. Tomtgränsen till en större fastighet tar sen vid och markerar dungens slut.
GM verkar hon ha stött på ca 15 m upp i backen, ungefär där cykeln låg slängd, sen verkar det som att hon försökte fly genom att springa uppför backen mot föräldrahemmet. GM bör ha hunnit ikapp Eva ca 35-40 m längre upp, precis där Långbacken börjar svänga lite svagt höger. Här blir hon förmodligen knivhuggen i ryggen och indragen ca 15- 20 m in i skogsdungen. Den här slutsatsen är lätt att komma fram till eftersom Eva's kropp hittades parallellt, rakt in i dungen sett från den punkt där vägen börjar svänga. En GM släpar inte en kropp i onödan utan tar den närmaste, enklaste vägen rakt in i skogen för att inte bli upptäckt.
Mer exakt går det nog inte att beskriva fyndplatsen.

Ja GN's hus är beläget lite ovanför Dollarstore, uppe på en höjd med perfekt utsikt över just Herrgårdsvägen och man ser nog ända ner till parkeringen där Långbacken har sin början.

Långbacken tar vid där Herrgårdsvägen slutar (vid parkeringen utanför industriområdet). I dagsläget är vägen asfalterad men -87 var det här en mindre oupplyst grusväg som ledde upp till Bruket där det fanns ett antal bostäder.

Skulle gissa på 500 m

Nej Limstagatan leder in till stan men vid utfarten har vi Limstakorset, platsen där Eva påstås ha klivit ur BÅ's bil för att sen promenera den sista biten hem. Eva sneddade ner vid nuvarande Dollarstore för att sen svänga in vänster på Herrgårdsvägen. Ca 500 m längre fram tar Långbacken vid.

Ca 550 m rakt nedanför GN's hus.

Ja han gjorde ju det, GN bodde mitt i händelsernas centrum. Huset är beläget likt spindeln i nätet med utsikt ner över just Herrgårdsvägen och Långbacken. Med det läget kunde GN snabbt och enkelt cykla "bakvägen" via Kontorsvägen till Bruket och på så sätt vara på plats före Eva vid Långbackens början. Platsen är idealisk för ett överfall, kolsvart, ingen vägbelysning och med skogsdungen intill.

Hur kan utredarna ha missat GN ?
Psykiskt sjuk man med knepiga sexuella intressen.
Har intresse för vapen och svart konst, vidskeplig.
Kallar sig gudfadern.
Stal guld av döda.
Bodde intill mordplatsen.
Kände Eva väl och platsen och området till 100%.
Hade kanske något otalt med Eva och hennes gäng, han kanske var langare på den här tiden, därav namnet Gudfadern.
Hade tagit GN max 1 min att gå ut ur huset och hinna ifatt Eva, han var troligen också mycket snabb på den här tiden. Han kunde ha tagit sin frus damcykel och hunnit ifatt henne på 30 sekunder.
Förkortar man GNs namn så kan man även få ihop det till Gudfadern, börjar på G och slutar på N.
Har tatuerat in Förgör du mig förgör jag dig 28 år efter mordet.
Antingen kanske GN blev fascinerad av Eva mordet då han bodde så nära platsen eller så är han högst sannolikt inblandad.
Citera
2021-03-15, 10:20
Medlem
fearreapers avatar
Finns fup ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in