Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Men det här som du lyfte fram som Engellau sade om att han hört argumenten tidigare väcker lite tankar. Den här tråden går väl också i cirklar och kommer tillbaks till samma resonemang och slutsatser. Den eviga återkomsten talade Nietzche om. Det kan ju ge en trötthetskänsla att hänga i tråden efter en tid. Samma sak med alla spännande kritiska videos på Youtube från Rebel Wisdom eller Bret Weinsteins Dark Horse. Även där tycker man sig ha hört saker förut. Eller är jag bara gammal och trött? På Youtube har det dykt upp en ny stjärna som heter Daniel Schmachtenberger som matchar den högintelligente Bret Weinstein fint. Här en tretimmarsdiskussion dem emellan där de klarar ut var de skiljer sig och var de är överens. Alla på tråden med hög IQ och bra engelskkunskaper utmanas här:
https://www.youtube.com/watch?v=YPJug0s2u4w&t=4861s
Fascinerande hur konsekvent vi-paradoxens tankefel är uppifrån och ned den liberala näringskedjan. Jag antar att detta är apexpredatorer i "the intellectual darkweb" och ändå gör de fundamentalt samma sak som Bulletin- och G-P-liberalerna. De säljer alla en terapeutiskt resonlig problem
beskrivning där hjulen spinner utan verklighetskontaktens friktion.
Jag uppmuntrar den som orkar att titta igenom hela eller delar av samtalet och fundera över det återkommande "vi" som måste/bör/kan göra det ena och det andra. Är det vi:et en intentionell agent eller en abstraherad fiktion, subjekt eller objekt?
Vilket "vi" är det som ska genomföra en flergenerationell upplysningskampanj riktad mot "oss", som tydligen är den enda vägen att motverka "elitens" korrumperande effekt på demokratin? Om det vi:et faktiskt existerar och förstår och äger makten att - i en avlägsen framtid! - utbilda "oss" till goda demokrater - är det inte per definition del av den elit som samtidigt som satt demokratin ur spel?
Är detta liberala "vi" inte bara en mer högbrynt variant av Alice T:s "polis" som ska fixa "civilsamhällets" splittring? En föreställd kollektiv abstraktion som ska fixa't åt oss duktiga, smarta individer.
Du och vilken armé? är något ett barn kan säga till ett annat. En fråga som alla dessa liberaler saknar svar på, åtminstone ett svar som är rumsrent i debatten de mystifierar så gott de förmår. För jag misstänker att somliga av dem medvetet försöker få det självklara att framstå som transcendent onåbart genom de medel som ju empiriskt-inomvärldsligt fungerar och hela tiden trumfat profit och
städslat spelteori med avsikt istället för att hjälplöst fascineras av den som hypotes.
Om detta på ytan systemkritiska tretimmarssamtal bryts ned i Isaac Asimovs nedkokande översättningsapparat från Stiftelsetrilogin - vad blir kvar i form av substans för en aktör?