Citat:
Ursprungligen postat av
Zem1
Ingen här kan få en så komplett bild av honom, att de kan göra en sådan personlig analys av honom. För ingen här verkar ha umgåtts med honom.
Jag dejtade DA en sommar efter det har vi haft god kontakt, men jag vet inte vad jag ska tro längre. Först när jag fick nyheten om att hans kropp hade återfunnits i Tyresta så trodde jag på olycka. Det kan hända den bästa. Men sannolikheten att en person både trillar och skadar sig så illa att personen avlider till följd av skadorna och hamnar i en inte allt för stor skeva känns väldigt liten. Fallet ned i skevan kan inte ha bragt honom om livet. Tror inte DA kryper in där för att ta skydd mot väder och vind. Man kan ju däremot fastna och kvävas, men vad skulle han in där och göra?
Teorierna om sprängning är väl inte helt ogrundade då det inte, enligt uppgifter från andra som jobbat på Amfibieregementet, är särskilt svårt att få med sig både de ena och andra hem från övningar även om det är av misstag. Då att han skulle ha placerat sig i skevan för dölja spåren av sig själv och hoppas på ett ras. Stenarna ser redan ut som de har rasat ned en gång, fast det måste varit ett tag sedan då det numera växer både träd och mossa på dem. Däremot tror jag inte DA skulle göra så med tanke på sin goda relation med sin mamma, som han avgudade. Dessutom måste han förstått vilket stort pådrag det skulle bli om han försvann utan att hittas ganska omgående, det hade han för hög pliktkänsla för. Att bombgruppen kallades in känns fortfarande som ett frågetecken. Tvivlar på att KJ skulle ha fått särskild information från polisen, som jag minns det var polisen ganska irriterade på de militära som anslöt sig till söket (som inte gjorde det som civila) och när MUST försökte hjälpa till med hundar vid DA:s boende.
Slutligen funderar jag på mord. Optimalt att göra sig av med en kropp på en plats där sök redan genomförts, all information om söken har funnits tillgänglig för alla på Facebook. Trycka in kroppen i skevan och hoppas på att det ser ut som en olycka samt att kroppen skulle förmultna och spår försvinna. Antingen har gärningspersonen då haft oerhörd tur med tanke på alla omständigheter (övningen i Arvidsjaur, mobilen, löprundan osv.) eller så är gärningspersonen någon väldigt nära DA.
Sammanfattningsvis måste DA:s kropp med avsikt hamnat i skevan, sedan om det är av honom själv eller någon annan är ovisst. Jag hoppas på mer uppgifter snart, ska gräva lite i mina kontakter också.
I övrigt kan jag intyga att DA var en oerhört charmig person, lätt att tycka om och kaxigt vass. Älskade att baka cheesecake, film och att dricka Oboy på morgonen. En skicklig yrkesmilitär men också en helt vanlig skånepåg som älskade julafton och att resa. Sorligt att vi aldrig mer kommer gå armkrok på kullerstensbelagda gator i Stockholms natten, dricka Cava i hans köksfönster och tävla om vem som kan skjuta iväg ciggfimparna längst på innergården med hjälp av tummen och pekfingret. Skrämmande tanke att jag ensam är ansvarig för att bevara våra minnen tillsammans nu.