2021-03-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Om jag hade fått för mig att ta mig en långtur som förberedelse för en längre tur uppe i Arvidsjaur så hade jag också planerat den. Och jag hade lämnat allt av värde hemma (inkl SL-kort) och köpt en biljett kontant för att inte riskera att tappa bort skitet under turen.
Håller med.
Yrkesmilitärer har två liv, en mycket smal privatliv, en liten bubbla, och ett bred yrkesliv, som tar nästan all ders tid bifogande. Han ägdes av staten. Staten tillsåg honom en lägenhet och busskort för att komma till jobbet. Säkert även frukost, lunch och fika ingick.
Citera
Medlem
Dinpappastjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utropstecknet
Du påstår att Deniz gillade att dricka oboy på morgonen. Hällde Deniz först i mjölken och därefter oboyen, eller började han med att hälla i oboyen för att sedan hälla i mjölken?
Du nämner även att ni drack Cava, hade Deniz några alkoholproblem som du kände till? Isåfall kan ju alkoholen ha varit en stor faktor till självmordet, om han nu begick självmord.

Tack, tar åt mig av kritiken. Önskade bara nyansera bilden av en person som inte bara var sitt yrke.
Citera
Medlem
AN68s avatar
Jag kanske har för höga tankar om personer som DA och andra med hans yrke/utbildningar men dricker och röker någon som kan komma i situationer där det mycket möjligt är en fråga om liv och död att vara i så god form det bara går?

Men är det du skriver sant och att du kände honom får jag beklaga sorgen!
Senast redigerad av AN68 2021-03-11 kl. 16:03.
Citera
2021-03-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utropstecknet
Du påstår att Deniz gillade att dricka oboy på morgonen. Hällde Deniz först i mjölken och därefter oboyen, eller började han med att hälla i oboyen för att sedan hälla i mjölken?
Blev också nyfiken kring denna punkt. Känna DA eller inte... Ingen vet vad som försegick i hans huvud.
Citera
2021-03-11, 16:00
Medlem
Låt oss säga han löpte 5-mil. Men terrängen som dom hittade han på. Det var ju stenar och ganska öppet. Hade jag varit ute och löpt så hade jag inte hoppat och skuttat där. Mest för att varva ner och andas.

En teori kan ju varit sjukdom, hjärtflimmer och suttit sig nära kanten och sjunkit ihop (okänd anledning) Jävligt mysko hursomhelst.

När tror ni Aftonbladet släpper mer info?
Citera
2021-03-11, 16:08
Medlem
Dinpappastjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Jag kanske har för höga tankar om personer som DA och andra med hans yrke/utbildningar men dricker och röker någon som kan komma i situationer där det mycket möjligt är en fråga om liv och död att vara i så god form det bara går?

Men är det du skriver sant och att du kände honom får jag beklaga sorgen!

Höga tankar ska du ha, för de är plikttrogna och omsorgsfulla människor som är yrkesmilitärer. Jag blev också förvånad att Deniz feströkte första gången vi sågs. Men han var också bara människa. Tack för omtanken, frustrerad över att inte veta.
Citera
2021-03-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du har helt fel och har gått på skitsnacket från hans föräldrar i den gamla intervjun. Polisen var på det här fallet från första dagen då de fick in anmälan. Problemet från början var att hans stolpskott till familj och vänner inte anmälde honom som försvunnen förrän efter flera dagar.
Rubriceringen från början var misstänkt människorov. Nu har polisen officiellt gått ut med att ingen brottsmisstanke ligger bakom vilket innebär olycka (mindre troligt) eller självmord, betydligt mer troligt.
Ditt övriga svammel om "hemligt uppdrag" kunde du ha struntat i att skriva för det är bara trams.
Ursäkta om jag sörde din dag.
Familjen var van att ofta inte höra av honom på flera dagar, ibland kanske inte i veckor. Tror inte att han hade nu den här gången heller berättat sanningen vart han skulle och varför. Så tog han fram den enklaste förklarningen 50 kilometers löpning, och det med humor. Familjen föstog varför. Han hade ju fullständig tystnadsplikt. Han lev inte som vanlig människa. Han ägdes av försvaret. Som en spelpjäs i den svenska säkerheten.
Citera
2021-03-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinpappastjej
Jag dejtade DA en sommar efter det har vi haft god kontakt, men jag vet inte vad jag ska tro längre. Först när jag fick nyheten om att hans kropp hade återfunnits i Tyresta så trodde jag på olycka. Det kan hända den bästa. Men sannolikheten att en person både trillar och skadar sig så illa att personen avlider till följd av skadorna och hamnar i en inte allt för stor skeva känns väldigt liten. Fallet ned i skevan kan inte ha bragt honom om livet. Tror inte DA kryper in där för att ta skydd mot väder och vind. Man kan ju däremot fastna och kvävas, men vad skulle han in där och göra?

Teorierna om sprängning är väl inte helt ogrundade då det inte, enligt uppgifter från andra som jobbat på Amfibieregementet, är särskilt svårt att få med sig både de ena och andra hem från övningar även om det är av misstag. Då att han skulle ha placerat sig i skevan för dölja spåren av sig själv och hoppas på ett ras. Stenarna ser redan ut som de har rasat ned en gång, fast det måste varit ett tag sedan då det numera växer både träd och mossa på dem. Däremot tror jag inte DA skulle göra så med tanke på sin goda relation med sin mamma, som han avgudade. Dessutom måste han förstått vilket stort pådrag det skulle bli om han försvann utan att hittas ganska omgående, det hade han för hög pliktkänsla för. Att bombgruppen kallades in känns fortfarande som ett frågetecken. Tvivlar på att KJ skulle ha fått särskild information från polisen, som jag minns det var polisen ganska irriterade på de militära som anslöt sig till söket (som inte gjorde det som civila) och när MUST försökte hjälpa till med hundar vid DA:s boende.

Slutligen funderar jag på mord. Optimalt att göra sig av med en kropp på en plats där sök redan genomförts, all information om söken har funnits tillgänglig för alla på Facebook. Trycka in kroppen i skevan och hoppas på att det ser ut som en olycka samt att kroppen skulle förmultna och spår försvinna. Antingen har gärningspersonen då haft oerhörd tur med tanke på alla omständigheter (övningen i Arvidsjaur, mobilen, löprundan osv.) eller så är gärningspersonen någon väldigt nära DA.

Sammanfattningsvis måste DA:s kropp med avsikt hamnat i skevan, sedan om det är av honom själv eller någon annan är ovisst. Jag hoppas på mer uppgifter snart, ska gräva lite i mina kontakter också.

I övrigt kan jag intyga att DA var en oerhört charmig person, lätt att tycka om och kaxigt vass. Älskade att baka cheesecake, film och att dricka Oboy på morgonen. En skicklig yrkesmilitär men också en helt vanlig skånepåg som älskade julafton och att resa. Sorligt att vi aldrig mer kommer gå armkrok på kullerstensbelagda gator i Stockholms natten, dricka Cava i hans köksfönster och tävla om vem som kan skjuta iväg ciggfimparna längst på innergården med hjälp av tummen och pekfingret. Skrämmande tanke att jag ensam är ansvarig för att bevara våra minnen tillsammans nu.

Det finaste inlägget i tråden om DA! Beklagar din sorg!
Bara den är sann.... här kan man inte veta vad som är sant eller fejk, tyvärr. Men finaste inlägg hursom!
Citera
2021-03-11, 16:13
Medlem
Citat:
Höga tankar ska du ha, för de är plikttrogna och omsorgsfulla människor som är yrkesmilitärer. Jag blev också förvånad att Deniz feströkte första gången vi sågs. Men han var också bara människa. Tack för omtanken, frustrerad över att inte veta.

Jag väljer att tro på dig, mer intressant så.

Finns det något utifrån din bild av honom som gör att självmord ens är något att ha med som en möjlig förklaring?
Citera
2021-03-11, 16:13
Medlem
Citat:
Bästa nöje är väl att ta i från din sida. Men det är inte särskilt välvilligt att avskriva personer som faktiskt känt Deniz.... sådana verkar det inte finnas allt för många av i den här tråden och jag börjar förstå varför nu.
Jag misstror dig och ditt inlägg, tyvärr.
Det är min känsla men ,men jag har haft fel förut.
Citera
2021-03-11, 16:20
Medlem
Jag tror att han blev mördad.
Citera
2021-03-11, 16:21
Medlem
Dinpappastjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Predikanten
Jag väljer att tro på dig, mer intressant så.

Finns det något utifrån din bild av honom som gör att självmord ens är något att ha med som en möjlig förklaring?

Jag har ärligt talat ingen aning. Han var alltid gladlynt, kanske lite cynisk ibland men vem är inte det?

Har funderat mycket på hur han mådde nu i efterhand, senast jag pratade med honom var i somras. Även om han inte tagit sitt liv så kan han ju fortfarande ha mått dåligt. Bara för att man inte begår självmord behöver man ju inte vara lycklig när livet tar slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in