2021-03-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatexJocke
Man borde kanske kolla på sammanhanget vad det gäller sökningarna på Deniz dator de sista dagarna den användes. Om man vill fästa sig vid tanken att någon annan ligger bakom hans försvinnande och att flera personer verkar ha haft nyckel till lägenheten, så kan ju söken på datorn vara gärningsmannen som låtsas vara Deniz.

Det låter ju lite konstigt att Deniz haft ett fulltankat busskort men ändå gör sökningar för att hitta info om hur man laddar kortet (om dessa uppgifter är tillförlitliga). Mitt i allt söks det på hur man gör omelett och en massa annat. En kille som Deniz lär vara expert i att hålla fokus och inte fippla med 100 saker samtidigt. Kan ju vara värt att kolla tidpunkterna på söken i datorns historik för att få en bild av om det är någon som bara på måfå matat i sök som är tänkt att förvilla den som går igenom den sedan.

Finns ju inte många som exempelvis kollar upp joggingrutt, hur man tankar busskort och lagar omelett samtidigt.

Om jag hade fått för mig att ta mig en långtur som förberedelse för en längre tur uppe i Arvidsjaur så hade jag också planerat den. Och jag hade lämnat allt av värde hemma (inkl SL-kort) och köpt en biljett kontant för att inte riskera att tappa bort skitet under turen.
Citera
2021-03-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Jag bor 10 min från Tyresta, och har en gång (gör aldrig om det&#128514 gått från Skanstull och hem. Det går! Men nu tror ju inte jag att han sprang hela vägen utan jag tror han åkte kollektivt på en engångsbiljett

Hade han sprungit hemifrån till Tyresta och tillbaks, hade inte det blivit nära på 5 mil?
Citera
2021-03-11, 14:51
Medlem
Citat:
Visst är det så, men så kanske du är mer van vid att häcka framför datorn och slösöka. Bilden man får av honom är ju inte direkt en som sitter och gör en massa onödiga sök när han planerar sin joggingrutt.

Ingen här kan få en så komplett bild av honom, att de kan göra en sådan personlig analys av honom. För ingen här verkar ha umgåtts med honom.
Citera
2021-03-11, 14:54
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Med de utbildningar han har så tvivlar jag på att man ens kan gå vilse.

Det tvivlar jag också på.

Vädret den dagen:

https://imgur.com/a/18cbCdw
Citera
2021-03-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Vet vi om D.A hade byxorna uppdragna när han hittades eller var dom neddragna, tänker om att han haft en homosexuell upplevelse och prövat nån sexställning i skrevan - men kanske blivit dödad av en bög?
Av de bilder jag har sett av en lemlästad kvarleva, är nog frågan om byxorna inte särskilt relevant överhuvudtaget.
Citera
2021-03-11, 14:55
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Ingen här kan få en så komplett bild av honom, att de kan göra en sådan personlig analys av honom. För ingen här verkar ha umgåtts med honom.
Nej, det har du rätt i. Men det har ju inte polisen heller. Jag spånar bara i vad man kan få fram för uppgifter om man nu tillhör de som går på att det är någon annan som skulle ligga bakom hans död.

Personligen tror jag på olycka eller självmord. Något hemligt uppdrag tror jag man kan lägga åt sidan.
Citera
2021-03-11, 14:56
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Om jag hade fått för mig att ta mig en långtur som förberedelse för en längre tur uppe i Arvidsjaur så hade jag också planerat den. Och jag hade lämnat allt av värde hemma (inkl SL-kort) och köpt en biljett kontant för att inte riskera att tappa bort skitet under turen.
Det har du rätt i.
Citera
2021-03-11, 15:07
Medlem
Jägarsoldaten har 'laget före jaget'. Jaget hamnar i bubblan. Det personliga kommer bara i andra hand. Inget lätt uppgift.

Arméns jägarbataljon är arméns främsta förband för strid på djupet av en motståndares område. Det vill säga på ett område som behärskas av fienden och med små möjligheter till stöd utifrån. Förbandet löser uppgifter i fred, kris och krig. Jägarbataljonen är en högpresterande, ambitiös organisation där uppgifterna och den subarktiska miljön ställer särskilda krav på individen. Det krävs en individ som har förmågan att ta ansvar för ett högre syfte genom en stark vilja, initiativförmåga och självständighet.

Som jägarsoldat är dina arbetsuppgifter att strida offensivt, spana, spränga konstruktioner och minera områden. Du kan till exempel spana och kartlägga motståndaren, för att senare kunna slå ut en radiomast och därmed deras kommunikation.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/gu-befattningar/jagarsoldat/

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livregementets-husarer-k-3/seriejagarsoldat/
Citera
2021-03-11, 15:12
Medlem
Citat:
Men han hade ju sin ryggsäck med sig. Menar varför inte lägga mobilen och SL-kortet i den och sedan gömma den vid löprundans början? Är det verkligen mer rimligt för dig att man drar ut tomhänt i mörkret utan kaloriuppladdning på en 5mils-runda? Det kan jag lova dig att någon i DA's nivå inte hade gjort. Det börjar bli larvigt när man säger "jag hade...." etc. Han ville inte att man skulle veta vart han var, enkelt.
Citera
2021-03-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Men han hade ju sin ryggsäck med sig. Menar varför inte lägga mobilen och SL-kortet i den och sedan gömma den vid löprundans början? Är det verkligen mer rimligt för dig att man drar ut tomhänt i mörkret utan kaloriuppladdning på en 5mils-runda? Det kan jag lova dig att någon i DA's nivå inte hade gjort. Det börjar bli larvigt när man säger "jag hade...." etc. Han ville inte att man skulle veta vart han var, enkelt.

Men om han inte ville att man skulle veta vart han var - varför skrev han då till kollegorna att och vart han skulle springa..?
Citera
2021-03-11, 15:16
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Är det någon som kidnappat Deniz i syfte att få ur honom känslig information och råkat ta livet av honom är det ganska omständigt att göra sig av med kroppen på det vis man i så fall har gjort. Antingen gör man sig av med kroppen på ett sätt där den aldrig kan påträffas, för att slippa ha någon som gräver efter orsaken till hans död, eller så gör man det öppet för att slippa en massa onödigt jobb.

Det finns ju många sätt att få en kropp att försvinna spårlöst och handlar det om att Deniz satt på så pass känslig information att den kunde leda polisen till mördaren är det nog viktigt att det inte finns minsta risk för någon att hitta kroppen. Att gömma den känns i det läget som en ganska stor risk. Då är det bättre att se till att den försvinner för alltid.

Om en eventuell mördare däremot inte är rädd för att känslig information skulle komma att avslöjas i samband med mordet, så känns det ganska omständigt att gömma kroppen på det där viset. Vad är meningen med det i så fall?

Det är också enormt riskfyllt att kånka omkring på en kropp i ett område som det nyligen varit sök i.

Antingen rör det sig om en olycka eller så är det självmord. I nuläget tycker jag det mesta tyder på att det handlar om ett självmord.

Håller med. Men om Deniz har ett ingångshål eller flera i kroppen blir det svårt att iscensätta ett självmord. Och en utredning startas.

Hur iscensätter man ett självmord och samtidigt röjer bevis på mord så som ingångshål / sticksår.

Förvånansvärt många spränger faktiskt ihjäl sig när de tar sitt liv. Speciellt militärer.

Därför skulle hela detta ponerade scenariot vara värt risken för att förklara varför Deniz inte är i livet och samtidigt undvika en utredning och att information möjligtvis har läckt.

Tycker det verkar helt sjukt att han skulle spränga sig själv med kläder på om tanken var att aldrig återfinnas och att för den delen meddela att han ska ut och springa samt lämna en massa bevis på tidigare rekning av området.

Hela grejen stinker.

/C
Citera
2021-03-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Men om han inte ville att man skulle veta vart han var - varför skrev han då till kollegorna att och vart han skulle springa..?
Det sa han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in