Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Förvisso skiljer man på olika slags tvång och skulle till äventyrs någon anföra tvång i detta fall, så måtte det röra sig om något mycket milt och jag är skeptisk till att använda tvångsbegreppet när det i grunden handlar om att naturen har sin gång. Vi blir ävenledes "påtvingade" snö de flesta vintrar och pollen om sommaren.
Ett lagligt tvång föreligger förstås också, det finns inga fysiska förhinder för att avbryta en graviditet i 8:e månaden, däremot föreligger ju ett juridiskt tvång som hindrar oss från att göra det i de flesta fall. Avbruten graviditet eller inte kommer man dock sannolikt vara tvungen att föda barnet, det är nämligen fullt möjligt att föda ett dött barn.
Citat:
Ja, det är ett obehagligt scenario. Men, även om det är fiktivt, så kan det inte uteslutas att Sverige kommer i ett läge som i alla fall påminner om det. Då kan det ha varit bra att ha funderat kring det obehagliga också. Det är kanske inte så feminister brukar tänka, men försök ändå en liten stund.
Det är ävenledes bra att tänka igenom hur man ställer sig inför scenarior som innefattar krigshot, naturkatastrofer osv, även om sannolikheten för detta lät låg och det är så obehagligt att man inte önskar sig något sådant.
Jag tolkar Dig emellertid som att Du inte anser att det finns något läge när det skulle kunna vara befogat att inskränka "aborträtten" och/eller tillgången till preventivmedel.
Jag behöver ärligt talat inte fundera. När du antyder att det skulle finnas att behov av att tvinga kvinnor att genomgå graviditeter för att säkra överlevnaden av en folkgrupp är det en ryggmärgsreaktion för mig att identifiera det du säger som sjuk jävla nazistretorik.
Jag tror alltså att min hållning i frågan framgår med all önskvärd tydlighet. Du själv däremot tycks dansa runt frågan för att inte behöva lämna något klart besked. Jag frågar alltså igen:
Anser du själv att det (som din formulering antydde) existerar ett "demografiskt läge" i vilket det är okej att restriktera åtkomst till inte bara abort utan även preventivmedel, för att stärka etniska svenskars födelsetal?
Det är en mycket enkel fråga som kan besvaras med ja eller nej.
Att överhuvudtaget antyda att det här är en fråga där man ska behöva fundera är rätt så fucked up. Den som överger det här pratet om "respekt för det ofödda livet" och att kvinnor ska vara avhållsamma om de vill undvika graviditet till förmån för att prata om hur ett abortförbud de facto kommer leda till fler oönskade graviditeter men att det är bra för att oönskade graviditeter behövs för att stärka vita svenskar demografi, den personen har korsat gränsen från konservatism till nazism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Det var bara ett extremt exempel. Ifall du får två barn som blir lärare och tjänar ihop 50 tusen kr (innan arbetsgivaravgift) i månaden var, och säg 7-8 tusen går till vadera förälders pension så blir det ändå inte så dålig pension ifall du aderar till garantipensionen som är det enda som alla ändå får.
Tänk nu också att barnen kanske börjar arbeta när de är 25, och hinner arbeta 10-15 år (möjligen 20 år ifall vi skapar initiativ därmed för folk att få ungar tidigt och därmed få mer i pension) innan föräldrarna går i pension, och alltså har de ackumulerat tillräckligt mycket för att föräldrarna kan få in 12 tusen + garantipension (på 7-8 tusen).
Sedan skulle de givetvis kunna spara privat till egen pension för att få lite extra, men bara det som återstår efter att de betalat sina egna föräldrars pension. Varje medborgare betalar därmed inte för att få något alls i pension utöver garantipension, de betalar föräldrarnas pension och saknar några garantier ifall de inte får barn själva.
Själva fundamentet i ett sådant system är att alla får vad de förtjänar från att ha föddit och uppfostrat produktiva medborgare, inga främlingar betalar nästan någonting åt systemet (förutom garantipensionen). Det finns därmed inga garantier, uppfostrar du 4 luffare så får du inte ett skit när du blir gammal förutom garantipension.
Incitament skapas på så sätt för att ha en fertilitetsnivå på över 2,0 som vi inte får dagens situation då fertilitetsnivå ligger på 1,6 och en generation som är 80% av storleken av den äldre kommer få bära en framtida generation (våran) som kommer leva till att bli ännu äldre...
Ingen befolkar sin nation för att göra sin plikt åt ett "system", när snubben som får 0 barn har samma rätt till en andel av framtida generationers skatter som föräldrar som slitit för att uppfostra 4 högproduktiva medborgare.
Ifall det däremot är så att barn du skapat och uppfostrar direkt påverkar din egen pension på ett så markant sätt så skapas enorma initiativ att födda barn.
Haha det här är så jävla lalligt.

"Om en lärare i trettioårsåldern har en bruttolön på 38000 kan man ju lätt dra av typ 8000 för vardera förälder innan arbetsgivaravgiften och få en okej slutlön."

Vad kommer pengarna ifrån? Jo, det du föreslår är i praktiken att större delen av beloppet ska finansieras ur statskassan. Flyttar man över 5000 kronor från skattesystemet för varje pensionär förstår jag att det är lätt att "laga" pensionssystemet.
Men om vi ska hålla oss realistiska så förändras ju inte statskassans behov, du kan inte bara föreslå ett skatteavdrag på 15000 för varje medborgare för att få ihop ditt fantasipensionssystem. Håller vi istället skatteinbetalningar konstanta är ju dock det realistiska att vi drar pengarna från
nettolönen, det vi har kvar efter skatt och avgifter. De flesta ungdomar har inte heller en månadslön på 38000. Ett mer realistiskt scenario är ju att barnen sitter med runt 22000 kr efter skatt (låt oss för all del anta att man får tillbaka några tusenlappar på det man betalar in till pensionssystemet idag och säga 24000), hur mycket kan de rimligtvis undvara? Ska de betala 8000 till vardera förälder blir de ju försatta under existensminimum. Att ens avkräva dem på 3000 kr om månaden känns oattraktivt när man betänker att de under samma tid ska uppfostra barn som kan finansiera deras egen pension.
Frågan är ju dock om de ungdomar som du försätter i en sådan situation ens kommer ha den typen av framförhållning, eller ens tycka att det vore försvarbart att skaffa barn under sådana omständigheter? För ärligt talat, hur ansvarsfullt känns det att sätta ett barn till världen när man fortfarande funderar på hur man ska ha råd med hyra och föräldrarnas pensionsavgift nästa månad? Bara för att man ska få in några extra tusenlappar i månaden 40 år framåt i tiden? Ingen kommer ju planera för pensionen när de kämpar för att få tillvaron att gå ihop i nutid.
Jag fattar att du är besatt av den här idén om att du ska reformera pensionssystemet så att man ska få sin pension bekostad av sina egna barn men det är bara en så jävla dålig idé. Om man tvångt ska skapa ekonomiska incitament för att föda barn finns det ju bättre och mer direkta sätt att göra det. Jag fattar inte att jag säger det men titta på hur man skapat ett sådant system i Ungern. Viktor Orbán är på fullt allvar en smartare man än dig.