Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det låter sig sägas, men vad som "fungerar" kan det råda delade meningar om, och det som anses fungera bra för några individer behöver inte alls fungera bra på samhällsnivå.
Jag tycker nog de parter som ingår har rätt avgöra vad som fungerar eller inte, och inte du, nån kyrka eller koservativ ideologi.
Och fungera på samhällsnivå det gör alla konstellationer som producerar välmående och trygga ungar.
Och det skulle jag hävda att många heterosexuella äktenskap ex. inte gör, så varför ska vi prioritera just dem?
Citat:
Jag påstår rätt tvärsäkert att polygami mycket sällan/aldrig kan betraktas som en "bra lösning". Som bäst är det "en lösning", men i regel handlar det om något annat än att lösa ett problem - det skapar ett problem. Hade det varit så bra, så hade det varit ett betydligt vanligare inslag även i Västvärlden och hade varit legalt långt före homoäktenkap.
och jag påstår att i samhällen där ex. halva den manliga befolkningen slaktas i nått krig, och ex. kivnnor inte klarar att ensamma dra upp barn eller....leva i celibat resten av sina liv, så är polygami och ex. lesbiska förhållanden eller storfamiljer eller vänner lever ihop odh delar barn you name it....bra lösningar.
Allt som lösere människors problem är lösningar.
Och just för att vi idag fattar att nääää människor kommer nu inte stöpta i någon fykantiga uvmodell som är samma överallt, utan vi är lite olika....ex. nu homosexuella, eller vill leva polyamoröst eller dylikt.. så bör de få leva så, så länge andra inte tvingas eller skadas.
Ditt ideal är att tvinga kvinnor......och tom skapa strukturer där poängen är att kivnnor ska tvingas och skadas..
Rätt äckligt om du frågar mig.
Citat:
Idealet är inte nytt, även om möjligheterna att förverkliga detsamma har dröjt något och till stor del handlar om möjligheterna till bofasthet och en utvecklad jordbruksekonomi. Det torde fö vara tämligen lika i intresset hos män och kvinnor att veta vem som är far till barnet, liksom allt tyder på att det finns ett starkt behov hos barn att få veta detta. Det är så klart inte bra om man försöker normalisera en familjestruktur som motverkar detta behov hos barn.
Jo de tär nytt.....människan har levt ca 200 000 år. Kärnfamiljen är kanske 10 000 år gammalt
Tittar du på familjebildningar ex. i hur man begravt människor i de första mänskliga civilisationerna
ex. gamla mesopotamien så stämmer inte någon kärnfamilj med DNA.
Citat:
Jag påstår inte att alla homofamiljer inte fungerar, men Federley-fallet antyder att där finns särskilda komponenter som komplicerar situationen, inte minst för barnen.
Alla heterosexuella familjer fungerar inte, inte bara av de skäl Du nämner. Men av det följer inte att modell inte fungerar.
och...precis med samma argument så går de tinte hävda att den homosexuella eller polygama eller storfamilj eller helt öppna relationer där alla tar hand om allas ungar what ever heller itne skulel fungera.
Du har alla möjliga lösningar på detta genom den mänskliga historien, de flesta betydlgit mer långvariga och äldre än den heterosexuella lilla kärnfamiljen.