Citat:
Nyss sa du att alla skulle ha garantipension, men du har kanske glömt det redan? Eller så förstår du inte att garantipensionen också finansieras genom inbetalningar?
Okej, gratis garantipension åt alla och inga arbetsgivaravgifter. Låter ju helt fantastiskt! Och var ska alla dessa pengar komma ifrån?
Nja, arbetsgivaren betalar in en andel av vår bruttolön upp till ett tak, men det är väl tillräckligt nära antar jag. I mitt exempel har jag alltså räknat med att vi skulle få tillbaka drygt hälften av detta (eftersom garantipensionen som du innan argumenterade för skulle vara kvar utgör drygt hälften av medelpensionsutbetalningen), det vill säga ett par tusenlappar i månaden för en person med en månadslön under 30000. Tror du själv att medelsvensken betalar in 15000 kr i månaden till pensionssystemet?
Nej just det, så länge man har en fungerande mekanism för att hela tiden få in nya människor i systemet för att alla ska få ut sina pengar är det ju inget pyramidspel, eller hur var det nu?
Okej, gratis garantipension åt alla och inga arbetsgivaravgifter. Låter ju helt fantastiskt! Och var ska alla dessa pengar komma ifrån?

Nja, arbetsgivaren betalar in en andel av vår bruttolön upp till ett tak, men det är väl tillräckligt nära antar jag. I mitt exempel har jag alltså räknat med att vi skulle få tillbaka drygt hälften av detta (eftersom garantipensionen som du innan argumenterade för skulle vara kvar utgör drygt hälften av medelpensionsutbetalningen), det vill säga ett par tusenlappar i månaden för en person med en månadslön under 30000. Tror du själv att medelsvensken betalar in 15000 kr i månaden till pensionssystemet?

Nej just det, så länge man har en fungerande mekanism för att hela tiden få in nya människor i systemet för att alla ska få ut sina pengar är det ju inget pyramidspel, eller hur var det nu?

Genomsnittlig pension idag är 17900 kr i månaden, ifall vi får ner till en garantipension på låt säga 7000 kr finns det ju gott om utrymme för min alternativa form av familjefinansierade pensionssystem. Det är väl en minskning på avgifterna på 61%, så det blir gott om pengar över till den andra formen av pensionssystem.
I snitt kommer människor att betala precis lika mycket för pensionen som idag, det går bara inte till din framtida pension.
Nej, ett pyramidspel går ut på att man lovar en viss avgift som man kommer betala åt pyramidspelets medlemmar (nu eller i framtiden), men pengarna som kommer in i systemet går till att betala de som tidigare lovats pengar och man förväntar sig sedan att det finns folk som kan betala för de löften man ger de nuvarande medlemmarna i systemet.
Inga lovas pengar i mitt system, ifall barnen blir arbetslösa så kommer i längden inte heller föräldrarna in någon pension utöver garantipensionen (eftersom barnen arbetat i 15-20 år innan föräldrarna blev pensionerade räcker dock pensionsfonden ett bra tag). Mitt system har inga löften alls, och du kan se direkt var pengarna dras av och vart det hamnar. Finns inget kollektivt abstrakt system där man småste klura ut hur en generation som är 80% så stor som den äldre ska arbeta ihop tillräckligt mycket pengar för att få en generation med allt längre medellivslängd att slippa arbeta och ändå få in sin pension.
Framförallt så är familjen i centrum för mitt system, och föräldrar får direkt tillbaka det som de själva har sått.
Jag kan sedan gå in på massa saker som jag skulle göra mig av med för att få slut på arbetsgivaravgiften (försörjningsstöd skulle bytas till matkuponger, offentligt finansierade förskolor, stor del av finansieringen till offentliga skolor, studiebidrag, 80% av humaniorautbildningar skulle avskaffas från offentlig finansiering, barnbidrag skulle bytas till skattelättnader, mediestöd och SVT, kulturföreningsstöd och fritidsgårdar, flyktingmottagning, EU-avgift, etc.). Men detta är nog OT.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-27 kl. 16:37.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-27 kl. 16:37.