Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Vaccineringen har noll med smittspridningen att göra (i Sverige på ett bra tag) men förhoppningsvis kommer dödstalen att dala.
Jag hoppas, och tror, att du har rätt angående dödstalen. Men risken för ökande smittspridning kvarstår tyvärr, tills vaccineringen har fått större omfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Fast vad tycker du att folken ska göra då?
Jag hoppas att folken visar sitt missnöje över hur enkelt viruset tog sig in i Europa.
Jag hoppas att det inte blir fokus på en diskussion för eller emot nerstängningar. Det viktiga var det som skedde innan samhällena tvingades stänga ner.
Vi vet alla att nerstängningarna är smärtsamma. Men vi vet också vad viruset kan ställa till med. Därför är det viktigt att diskutera hur vi förebygger att hamna i en sådan här situation, där vi tvingas välja mellan nerstängning och sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
När de själva inte utbildat sig inom smittskydd och inga kompetenta epidemiologer finns att tillgå utan folk dör i vartenda land?
Jag vet inte vem som är att klandra för misslyckandena i olika europeiska länder. Det behöver inte vara någon person som är skyldig. Det kan vara så att beredskapen var allmänt dålig.
Beträffande Sverige så vet jag däremot att det fanns en medveten strategi att bygga upp immunitet genom infektion, och jag vet vilka som stod bakom den strategin med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Ska nån stackars smittskyddsansvarig i Laos som kan ståta med noll coronadöda ta över ansvaret för resten av världen?
Hmmm... Tja ... Det skulle kanske inte vara så tokigt. Tedros Adhanom Ghebreyesus har inte varit någon succé i att leda världen genom Corona-epidemin. Ifall Laos har en bättre kandidat, så hälsar jag den kandidaten välkommen.