2021-02-25, 15:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Långt och långt tvungna göra något. Men skulle vilja se en matbutik våga neka en ex somalisk familj med kanske 6-8 ungar när dom ska in och handla. Kommer dom bli nekade NEJ!

Något har hänt sedan i går när jag var i mataffären ensam. I dag på morgonen var nästan alla och de vara mest gamla hade munskydd i affären. Däremot gick de som vanligt gubbe bredvid kärring. Vissa tror att äktenskapet innebär att de ska vara klistrade vid varandra. Men ingen i personalen hade munskydd.
Citera
2021-02-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Något som förvånar mig är att vår konstant "medelhöga" nivå av smitta (just nu 450 per 100k personer/14 dagar) inte gjort att smittan går ner på sikt (t ex nu under analkande tredje våg). Vi ligger högre än i princip alla jämförbara länder i Europa (högre än Frankrike, Italien och Spanien samt tidigare hårt drabbade länder som Belgien och Nederländerna). De som ligger högre än Sverige senaste 14 dagarna är typ Estland, Lettland och ett par andra.

Min poäng är väl att jag tycker att det förvånande att vi inte uppnått någon typ av immunitet eller nedgång i smitta, åtminstone i Stockholm, med så konstant höga nivåer?

Källa: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Det är inte så konstigt. Flockimmunitet var ju så klart en myt eller önskedröm som FHM tycktes ha under våren 2020. Nu vill väl varken FHM eller någon annan från officiellt håll längre kännas vid att det var det man strävade efter. Inte när man sett resultatet, vilket onekligen var många döda och många sjukhusinlagda - utan en tillstymmelse till någon flockimmunitet.

Hade vi varit vid flockimmunitet eller i närheten så skulle ju självklart smittotakten stannat av markant, för länge sedan.

Ovanpå det så är ju de olika mutationerna här nu, kanske främst då den brittiska som är mer smittsam, så det driver väl på spridningen extra mycket också.
Citera
2021-02-25, 16:02
Medlem
arbetets avatar
Ett till vaccin får villkorat godkännande i Kina. Convidecia, ett adenovektorvaccin. Det intressanta är att det är ett endos-vaccin:

NMPA Accepts the Application for Conditional Marketing Authorization of CanSinoBIO’s COVID-19 Vaccine Convidecia
/.../The interim analysis data of the phase III clinical trial of Convidecia™ shows that the vaccine candidate has an overall efficacy of 65.28% at preventing all symptomatic COVID-19 disease 28 days after single dose vaccination, and 68.83% at preventing all symptomatic COVID-19 disease 14 days after single dose vaccination. Ad5-nCoV has an efficacy of 90.07% at preventing severe disease 28 days after single dose vaccination, and 95.47% at preventing severe disease 14 days after single dose vaccination.
https://www.firstwordpharma.com/node/1803923
Citera
2021-02-25, 16:07
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag bor på ett SÄBO för folk med psykisk ohälsa. Alla som bor här är nu fullvaccinerade och innan dess har vi bara haft ett fall av Corona.

Det där med timvikarier är något som chefen för vårt boende har skytt som pesten ända sedan smittan drog igång och det kanske är en av anledningarna till att vi har klarar oss så bra.

Hon fattade ganska snabbt att det var betydligt högre risk att få in smitta om man utnyttjar sig av samma vikariepol som hemtjänsten och demensboendena gör.

Däremot har den ordinarie personalen fått jobba häcken av sig när det har varit sjukfrånvaro osv.

Skönt att höra (och en applåd till personalen som fått slita). Självklart betyder boendenas ledning, dess kunskap och ambitioner otroligt mycket för hur utfallet blir. Bra chefer är guld värda. Lite för ofta framställs det i media som att alla boenden ser ungefär likadana ut och att allt hänger på vad "de där uppe" beslutar.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Exemplariskt skött, bra jobbat av er!

Kan bara instämma.
Citera
2021-02-25, 16:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Vad gäller affärer och stan stämmer min erfarenhet överens med din. Ungdomar och äldre med munskydd. En del kvinnor i arbetsför ålder också. Däremot väldigt sällan jag ser män i arbetsför ålder iklädd munskydd.
Skolor kan jag däremot inte uttala mig om.

Jobbarna har aldrig munskydd det är fjolligt tycker dom. Möter dem även inne i affären på morgon när de har öppet bara för pensionärer men de bär aldrig munskydd. Jag är inte så mycket bättre men lite oftare har jag det på mig. I centrumet, vården och kollektivtrafiken. Har man fått på sig mask får den sitta kvar så klart även när man går vidare in i butiker.
Citera
2021-02-25, 16:15
Medlem
Returpappers avatar
Regeringen har tydligen köpt massor av vaccin från moderna hörde jag i dag, att levereras andra kvartalet. Hur tänker dom då är det något vi inte vet? Det ska ju vara klart till midsommar, Svansföringen är fortfarande rakt uppåtriktad. Så varför gradera de sig med en överdos??

För att senare visa sig gooda och ge bort det till träskfolket i djungeln?
Citera
2021-02-25, 16:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Man kan diskutera detta hur mycket som helst INTERNATIONELLT.
Men om länderna inte kan enas så BLIR det INGET.
Det som diskuteras internationellt är formatet på de intyg (pass, certifikat..) som skall gälla. Drivande i frågan är flygbolagen genom IATA som planerar inför detta redan i Mars.

Det är inte frågan OM detta kommer införas.

Du kommer inom en ganska snar framtid INTE kunna flyga internationellt utan bevis på vaccination alternativt antikroppar.
Citera
2021-02-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är inte så konstigt. Flockimmunitet var ju så klart en myt eller önskedröm som FHM tycktes ha under våren 2020. Nu vill väl varken FHM eller någon annan från officiellt håll längre kännas vid att det var det man strävade efter. Inte när man sett resultatet, vilket onekligen var många döda och många sjukhusinlagda - utan en tillstymmelse till någon flockimmunitet.

Hade vi varit vid flockimmunitet eller i närheten så skulle ju självklart smittotakten stannat av markant, för länge sedan.

Ovanpå det så är ju de olika mutationerna här nu, kanske främst då den brittiska som är mer smittsam, så det driver väl på spridningen extra mycket också.
”Det är dit vi måste nå”, sa Anders Tegnell angående flockimmunitet. Det gällde då för ett år sedan och det gäller än idag. Kacklet från panelhönorna om att flockimmunitet skulle ha varit Sveriges strategi är dock falskt. Snart når vi den efterlängtade flockimmuniteten huvudsakligen tack vara vaccin. Det är dit vi måste nå.
Citera
2021-02-25, 16:29
Medlem
Frågor på det? Ja.

Vad gör det egentligen om antalet smittade ökar och det blir en tredje våg samtidigt som så många äldre kommer ha varit vaccinerade? Gör det egentligen så mycket om vi får en tredje våg när så många äldre kommer vara vaccinerade? Dom pratar om eventuella nedstängningar nu när det inte längre behövs, NU! tycker dom att det är dags att börja stänga ner.
Senast redigerad av xzogia 2021-02-25 kl. 16:32.
Citera
2021-02-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Frågor på det? Ja.

Vad gör det egentligen om antalet smittade ökar och det blir en tredje våg samtidigt som så många äldre kommer ha varit vaccinerade? Gör det egentligen så mycket om vi får en tredje våg när så många äldre kommer vara vaccinerade? Dom pratar om eventuella nedstängningar nu när det inte längre behövs, NU! tycker dom att det är dags att börja stänga ner.

Andelen som är riskgrupp i Sverige är 16% men bara 2.5% som fått två vaccindoser hittills.

Fortfarande högt tryck på vården. IVA ser ut att öka igen.

Över 10% PCR positiva och R-talet är > 1 igen.

Ökar smittan så ökar dödstalen.
Citera
2021-02-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Våra yngre mår dåligt av att inte få träffa sina klasskamrater eller nära vänner över en fika på stan.

Då får dom väl köra en "Zoom-fika" då?

Att ta en fika på stan är ingen mänsklig rättighet överhuvudtaget.
Citera
2021-02-25, 16:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Andelen som är riskgrupp i Sverige är 16% men bara 2.5% som fått två vaccindoser hittills.

Fortfarande högt tryck på vården. IVA ser ut att öka igen.

Över 10% PCR positiva och R-talet är > 1 igen.

Ökar smittan så ökar dödstalen.

21 dagar efter första dosen så försvinner alla sjukhusinläggningar, ca 6% har fått första dosen. Lite segt men åt rätt håll iaf. Mysko att det bara rapporterades 5 dödsfall i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in