2021-02-25, 10:34
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns plexiglas mellan fram- och baksätet i alla taxibilar nu (som jag har sett i alla fall). Det infördes p.g.a. rånrisken, men nu skyddar det ju mot virus.

Fler skulle kunna jobba hemma, fler verksamheter skulle kunna stängas ner några veckor. Det är inte många veckor kvar på den här pandemin nu, om vi håller i. Men fortsätter vi att låta mutationerna spridas, så kan det bli så att vaccinet inte hjälper. Och då måste vi börja om igen till hösten (har vi otur så blir det ingen nedgång under sommaren i år heller, för t.ex. det brasilianska eländet lär ju trivas i sommartemperaturer).

Tänk om myndigheterna skulle våga lite mer nu, våga ta ett steg utanför boxen - när det GÅR att lösa detta på några veckor! Och sedan skulle det vara över, och man skulle kunna bygga upp de verksamheter och näringar som skadats av pandemin igen... *suckar*

Ja vi hade behövt en hård lockdown nu i vår ca en månad för att rädda sommaren!
Citera
2021-02-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Men lockdown som räddar liv skrämmer dig?
Du skiter fullständigt i att det skrämmer din mormor farmor etc.? Du är en mycket ond människa.

Jag anser att lockdown inte bevisligen räddar liv till skillnad mot motsatsen.
Ja jag är ond. Givetvis.
Citera
2021-02-25, 10:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Det finns plexiglas mellan fram- och baksätet i alla taxibilar nu (som jag har sett i alla fall). Det infördes p.g.a. rånrisken, men nu skyddar det ju mot virus.

Fler skulle kunna jobba hemma, fler verksamheter skulle kunna stängas ner några veckor. Det är inte många veckor kvar på den här pandemin nu, om vi håller i. Men fortsätter vi att låta mutationerna spridas, så kan det bli så att vaccinet inte hjälper. Och då måste vi börja om igen till hösten (har vi otur så blir det ingen nedgång under sommaren i år heller, för t.ex. det brasilianska eländet lär ju trivas i sommartemperaturer).

Tänk om myndigheterna skulle våga lite mer nu, våga ta ett steg utanför boxen - när det GÅR att lösa detta på några veckor! Och sedan skulle det vara över, och man skulle kunna bygga upp de verksamheter och näringar som skadats av pandemin igen... *suckar*
Kanske, men återigen, de som drabbas hårdast av detta är de med minst resurser och alternativ.
De kan inte arbeta hemifrån då de har ett omvårdnadsyrke, de kan inte ta bilen då de inte har en.

Den offentliga sektorn har närmast oändligt med uppgifter som är helt utan glamour och hipphet, och dessa yrken utförs av de med lägst inkomst.

Och att då stänga ner vägen till jobbet kommer att slå så jäkla hårt.

Det spelar ingen roll vilka mutationer som härjar, man ska ändå byta blöja på den äldre. Golvet på sjukhuset ska städas. Barnens matsalar ska bemannas och städas.
Citera
2021-02-25, 10:37
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Har alarmisterna redan läst om New York-mutationen av viruset? Eller om Kalifornia-mutationen?

Mer resistenta för vaccin som finns just nu på marknaden - och mer allvarliga.

https://www.nytimes.com/2021/02/24/health/coronavirus-variant-nyc.html

https://dailymail.com.pk/new-coronavirus-variant-spotted-in-california-raises-alarm/

Oerhört intressant. Ska grotta ner mig i artiklarna!
Citera
2021-02-25, 10:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag anser att lockdown inte bevisligen räddar liv till skillnad mot motsatsen.
Ja jag är ond. Givetvis.
Lockdown är dödligt för många människor med existerande pyskologiska besvär.

CBS 60 minutes i Australien rapporterar nu i veckan om hur elitidrottande unga män tar livet av sig då de inte känner att de får utlopp för det som de brinner för.
Men detta försvinner i rapporteringen av corona-viruset.
Citera
2021-02-25, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kanske, men återigen, de som drabbas hårdast av detta är de med minst resurser och alternativ.
De kan inte arbeta hemifrån då de har ett omvårdnadsyrke, de kan inte ta bilen då de inte har en.

Den offentliga sektorn har närmast oändligt med uppgifter som är helt utan glamour och hipphet, och dessa yrken utförs av de med lägst inkomst.

Och att då stänga ner vägen till jobbet kommer att slå så jäkla hårt.

Det spelar ingen roll vilka mutationer som härjar, man ska ändå byta blöja på den äldre. Golvet på sjukhuset ska städas. Barnens matsalar ska bemannas och städas.

Jo, fast alla passagerarna på bussarna är inte på väg till sådana arbetsuppgifter. Man skulle kunna göra så, att "nödvändiga arbetare" får ett pass som de visar för chauffören, så att de får åka. Övriga får inte åka. Hunden som flåsade mig i ansiktet på bussen i morse, skulle definitivt inte ta hand om några barn eller dela ut mat i skolmatsalen (hoppas jag...)
Citera
2021-02-25, 10:40
Medlem
Citat:

CBS 60 minutes i Australien rapporterar nu i veckan om hur elitidrottande unga män tar livet av sig då de inte känner att de får utlopp för det som de brinner för.

Ja jag tycker det är ledsamt med alla dödsfall men det hade för mig varit skillnad om 98 procent av alla döda var barn under 10 år t.ex.
Som läget är nu får vi jobba med vaccinering och leva som tämligen vanligt enligt mig.
Citera
2021-02-25, 10:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jo, fast alla passagerarna på bussarna är inte på väg till sådana arbetsuppgifter. Man skulle kunna göra så, att "nödvändiga arbetare" får ett pass som de visar för chauffören, så att de får åka. Övriga får inte åka.
Du har svar på allt.

Alla arbetare är nödvändiga, om inte annat för att se till att man har mat för dagen för sig själv och sin familj.
Citera
2021-02-25, 10:41
Medlem
Citat:

Hur många deprimerade idrottare har tagit självmord det senaste året?

Hur många människor har dött av Covid?
Citera
2021-02-25, 10:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Hur många deprimerade idrottare har tagit självmord det senaste året?

Hur många människor har dött av Covid?
Spelar det verkligen någon som helst roll tycker du?

Om en ung person mår så illa att man inte har någon annan utväg, så är redan ett fall ett för mycket.
Saknar du helt empati?
Citera
2021-02-25, 10:43
Medlem
Citat:
Spelar det verkligen någon som helst roll tycker du?

Om en ung person mår så illa att man inte har någon annan utväg, så är redan ett fall ett för mycket.
Saknar du helt empati?

Saknar du empati för dom som dör i covid?

Skillnaden (om än hård) är att våra sjukhus är inte fyllda med elitidrottare som försöker ta livet av sig.

Jag förstår absolut att man kan må dåligt, men om ditt liv cirkulerar så himla mycket kring en aktivitet så har du förmodligen ganska allvarliga psykiska problem. Dessutom så är detta tillfälligt. Det är inte så att idrott är förbjudet för alltid.

Vad hade hänt om han hade brutit benet och inte kunnat idrotta längre pga det? Hade han gjort likadant då?
Senast redigerad av Bulletbill 2021-02-25 kl. 10:50.
Citera
2021-02-25, 10:43
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:

Vafan, ett fåtal idrottare... vet du hur många som dött i covid!!!?

Det finns ju psykologer att prata med, staten kan tex erbjuda 50% för psykologer eller ångest dämpande medicinering under lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in