2021-02-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Det är ju inget krav, men jag rekommenderar dig att börja använda mask. Finns massor av snygga modeller att köpa inte bara de tråkiga sjukhus maskerna.
Jag hoppas på fan att du håller avstånd även om jag inte är säker på att en förnekare som du gör det.

Jag bryr mig inte om utseende på mask. Jag bär helt enkelt inte mask.
Jag har gott om andra problem att ta hänsyn till hälsomässigt utöver corona.
Citera
2021-02-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Amen ge dig.

Så bara för att du måste avstå gymmet lite så vill du ta livet av dig

Jag hoppas du är förberedd på att det kommer vara totalstängt till sommaren? Hur ska du hantera det då? Har du en psykolog redo?

Jag tror inte det kommer vara totalatängt.
Men om så blir fallet anser jag det vara fel.
Citera
2021-02-25, 10:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Spelar det någon roll vad andra länder gör, då detta skett i Sverige?
Ingen har fått en behandling som de inte har rätt till, det är endast en förskjutning i tid.

Att neka en medborgare behandling utan lagstöd är att bege sig ut på natt-tunn is.
Detta kan snabbt få oanande följdeffekter, vilka andra regler är moraliskt rätt att strunta i?

Ja sett till vad du skrev "bryter man mot tillverkarens rekommendationer". Det är alltså inget man behöver oja sig över. Men förskjutning i tid är ju vad det handlar om. De hade inte rätt till dos 1 utifrån tid och om de nu också får dos 2 kommer det innebära att de också kommer ta denna dos från sådana som just var i tid för att bli vaccinerade.
Citera
2021-02-25, 10:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Faktum är att taxi är en av de näringar som går på knäna nu - folk springer ju inte ute på kvällar och nätter nu, och behöver inte beställa en taxi för att de har druckit och inte kan köra själva. Så taxibilar och lediga förare finns det nog... det som fattas är som vanligt lite initiativkraft. Insikten att vi ÄR i en speciell situation nu, och då behövs det speciella lösningar. Som måste gå fort.
Undrar hur många inom den offentliga sektorn i Stockholm tar bussen till jobbet, varje dag?
Och om dessa börjar sina pass ungefär samma tid, hur många samtidiga körningar pratar vi om?
Och med vilken rätt ber vi chafförerna utsätta sig för smittrisken att sitta nära dessa personer, varje dag?
Ska taxan vara samma som ett SL-kort, vem betalar överskjutande belopp för resorna?

Många svåra frågor som inte är enkla att lösa, trots att det känns så enkelt och angeläget.
Citera
2021-02-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Fortsätter vi såhär kommer gymmet vara stängt till sommaren och en lång tid framöver, istället för att vara en rebell så försök att hjälpa till och tänka sakligt?
Självmord över gym? Lägg ner nu, menar du allvar är du verkligen en riktigt svag individ och jag råder dig då att prata med en psykolog snarast.

Nej.
Jag är inte en svag individ som skiter på mig och isolerar mig för ett virus.
Jag har gott om andra kamper att vinna och har vunnit.
Så corona skrämmer inte mig.
Citera
2021-02-25, 10:27
Medlem
Har alarmisterna redan läst om New York-mutationen av viruset? Eller om Kalifornia-mutationen?

Mer resistenta för vaccin som finns just nu på marknaden - och mer allvarliga.

https://www.nytimes.com/2021/02/24/health/coronavirus-variant-nyc.html

https://dailymail.com.pk/new-coronavirus-variant-spotted-in-california-raises-alarm/
Citera
2021-02-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det inte bättre att låsa in alla riskgrupper i koncentrationsläger?

Du försöker säkert vara rolig.

Grejen nu är de nya mutationerna, man vill försöka hindra dem från att spridas och sänka vården. Iom att de sprids mer effektivt är det rimligt att tro att fler, även icke riskgrupper kommer att behöva sjukhusvård.

Riskgrupper har ju dessutom resan "varit inlåsta" förra våren. Problemet ligger inte i att riskgrupperna generellt blir sjukare. Problemet ligger i att viruset fortsatt sprids.
Citera
2021-02-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror inte det kommer vara totalatängt.
Men om så blir fallet anser jag det vara fel.

Din åsikt spelar ingen roll. Regeringen tillsammans med folkhälsomyndigheten bestämmer. Tough shit
Citera
2021-02-25, 10:31
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nej.
Jag är inte en svag individ som skiter på mig och isolerar mig för ett virus.
Jag har gott om andra kamper att vinna och har vunnit.
Så corona skrämmer inte mig.

Men lockdown som räddar liv skrämmer dig?
Du skiter fullständigt i att det skrämmer din mormor farmor etc.? Du är en mycket ond människa.
Citera
2021-02-25, 10:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Undrar hur många inom den offentliga sektorn i Stockholm tar bussen till jobbet, varje dag?
Och om dessa börjar sina pass ungefär samma tid, hur många samtidiga körningar pratar vi om?
Och med vilken rätt ber vi chafförerna utsätta sig för smittrisken att sitta nära dessa personer, varje dag?
Ska taxan vara samma som ett SL-kort, vem betalar överskjutande belopp för resorna?

Många svåra frågor som inte är enkla att lösa, trots att det känns så enkelt och angeläget.

Det finns plexiglas mellan fram- och baksätet i alla taxibilar nu (som jag har sett i alla fall). Det infördes p.g.a. rånrisken, men nu skyddar det ju mot virus.

Fler skulle kunna jobba hemma, fler verksamheter skulle kunna stängas ner några veckor. Det är inte många veckor kvar på den här pandemin nu, om vi håller i. Men fortsätter vi att låta mutationerna spridas, så kan det bli så att vaccinet inte hjälper. Och då måste vi börja om igen till hösten (har vi otur så blir det ingen nedgång under sommaren i år heller, för t.ex. det brasilianska eländet lär ju trivas i sommartemperaturer).

Tänk om myndigheterna skulle våga lite mer nu, våga ta ett steg utanför boxen - när det GÅR att lösa detta på några veckor! Och sedan skulle det vara över, och man skulle kunna bygga upp de verksamheter och näringar som skadats av pandemin igen... *suckar*
Citera
2021-02-25, 10:33
Medlem
okok1s avatar
Nya fall och fler döda ökar i Israel.
Citera
2021-02-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Din åsikt spelar ingen roll. Regeringen tillsammans med folkhälsomyndigheten bestämmer. Tough shit

Ja.
Har hittills inte sett tendenser att regering ska stänga ned allt under sommaren.
Men om så blir fallet så får vi väl släcka ned Sverige då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in