2021-02-24, 21:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu är jag inte med längre regeringen har gått för långt. Handla ensam kommer jag inte att göra. Tar en egen kundvagn och låtsas att jag inte känner min fru, väl vid självskanningen slänger jag mina saker i hennes vagn och går före. Det är ändå jag som får bära.
Det är inget tvång. Bete dig normalt, och gå bredvid frun du.
Citera
2021-02-24, 21:22
Medlem
Många äldreboenden har drabbats väldigt hårt av coronasmitta under pandemin.
Hyllie Park äldreboende i Malmö sticker ut med inte ett enda fall av covid-19.

Vi har bra kontinuitet och liten personalomsättning.
– Sedan har vi inte heller tagit in timvikarier som har jobbat på andra äldreboenden. Vi har haft några timvikarier som har varit dedikerade att jobba mycket hos oss och som vi har kunnat lita på. Vår personal har varit väldigt lojal.

Precis som alla andra äldreboende i Sverige har de fått förhålla sig till ett allmänt besöksförbud under flera månader förra året. Men därutöver har de enligt verksamhetschefen nog varit mer öppna och generösa med besök än många andra boenden.
– Vi pratade om plexiglas men kom fram till att det var svårt för våra äldre att höra sina anhöriga då. I stället vädjade vi att de inte skulle vara så nära varandra och inte ta i varandra och så var alla besök utomhus.
– Vi ville inte ta från de äldre mer än vi måste eftersom det handlar om en lång tid.

https://www.expressen.se/kvallsposten/aldreboendet-som-klarat-sig-utan-ett-enda-coronafall-/
Citera
2021-02-24, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hela tanken att "balansera" är tokig. Det är den tanken som har försatt oss i nuvarande misär.

En bättre strategi hade varit att slå till snabbt, hårt och aggressivt, så att viruset aldrig fick fäste. Därefter hade vi kunnat leva med mindre restriktioner.

När en smittsam sjukdom sprider sig med exponentiell ökning, så har man allt att vinna på att agera så tidigt som möjligt. Vad gjorde Folkhälsomyndigheten då? Dom satt ner och väntade på rätt tillfälle att sätta in åtgärder. Det är så dumt att jag blir galen av att tänka på det.

Ja, men strategin har medfört mycket mer än rejäl överdödlighet. Ekonomin har tagit stryk. Medborgarna har mått dåligt. Riskgrupperna har tvingats till isolering.

Det har du rätt i. Stora delar av Europa har misslyckats rejält i sin hantering av epidemin. Men att andra har misslyckats, är ingen ursäkt för att acceptera Folkhälsomyndighetens praktfiasko.

Den mest ingripande åtgärden som behövs under lång tid, är att ha kraftiga restriktioner för resor över gränserna.
Fast vad tycker du att folken ska göra då? När de själva inte utbildat sig inom smittskydd och inga kompetenta epidemiologer finns att tillgå utan folk dör i vartenda land?

Ska nån stackars smittskyddsansvarig i Laos som kan ståta med noll coronadöda ta över ansvaret för resten av världen?
Citera
2021-02-24, 21:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Titta i länken som visar officiell åldersstatistik i reella tal och grafiskt med staplar över Covidpatienter i IVA. Det är åk 7 matte, jag vet det kan vara svårt.

Då sammanfattar jag det här då:
0-59 år: 2768 patienter
60-99 år 4287 patienter

Jag läser bara vad de skriver själva.
Du klarar att läsa det också eller?
Citera
2021-02-24, 21:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Lite glädjande för akademiska!
0 covidpatienter på iva.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg8n7v/intensiven-i-uppsala-coronafri--for-forsta-gangen-sedan-september
Citera
2021-02-24, 21:25
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
USA har vaccinerat 65,032,083 människor. Alltså Närmare 15% av befolkningen. Ändå rusar deras siffror. Why?

Alldeles för lite, det skall upp till 90% inkl naturlig immunitet.

Tänk dig ett fiskenät. Om maskorna är 90% eller 75% för stora så gör det ingen skillnad.

Så länge viruset kan slinka emellan de vaccinerade människorna blir det inget skillnad.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Samtidigt som Kina och Nordkorea verkar immuna.
Även i Frankrike ser det ut att öka.

Frankrike rapporterar idag 31 000+ nya smittade. Det mesta en enskild dag sedan november.

Är ökningen en effekt av lockdown fatigue i Frankrike? Eller har de börjat öppna upp?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Titta i länken som visar officiell åldersstatistik i reella tal och grafiskt med staplar över Covidpatienter i IVA. Det är åk 7 matte, jag vet det kan vara svårt.

Då sammanfattar jag det här då:
0-59 år: 2768 patienter
60-99 år 4287 patienter
Fastställt (av dig själv) är att 50 procent är 63 år eller yngre samt 50% är 63 eller äldre. Räcker det inte att stanna där? Att en stor del är under 60 är ju också ganska fastställt av dig själv ovan. Vilka andra slutsatser skulle någon ta om medianen skulle vara 60 istället? Blir bara löjligt...
Beroende på vilken agenda man har kan man också säga att majoriteten är under 64 år respektive majoriteten är äldre än 62...
Senast redigerad av crisscross 2021-02-24 kl. 21:29.
Citera
2021-02-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Alldeles för lite, det skall upp till 90% inkl naturlig immunitet.

Tänk dig ett fiskenät. Om maskorna är 90% eller 75% för stora så gör det ingen skillnad.

Så länge viruset kan slinka emellan de vaccinerade människorna blir det inget skillnad.

Ja men man har vaccinerat alla äldre. det är dom som dör. Det är inte farligt för barn eller 30-åringar att få covid.
Citera
2021-02-24, 21:28
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
USA har vaccinerat 65,032,083 människor. Alltså Närmare 15% av befolkningen. Ändå rusar deras siffror. Why?
Rusar? Har ingen jättekoll på USA men efter att ha tittat på deras nationella "Nya fall"-graf ser det ut att ha gått skarpt neråt ett bra tag.
Citera
2021-02-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Inte meningslösa, bara mindre effektiva än vad dom potentiellt kunde varit.
Således måste man ta i i överkant så länge som somliga vägrar rätta sig i ledet.

Följaktligen är det lågbegåvade egoisters fel att restriktionerna är hårdare än nödvändigt.
Man ska alltså beordra polisen att skjuta ihjäl 1-2 miljoner människor på gatan för att potentiellt rädda 5000 personer 85+ att få leva ett par år till i demens? Tack, då vet vi!
Citera
2021-02-24, 21:35
Medlem
GeleZachas avatar
Dagens nya restriktioner var det sjukaste hittills. Varför i hela friden ska ställen som caféer och pizzerior stänga kl 20.30 på kvällen? Hur i h-e hjälper det mot smittspridning? Argumenten för alkoholbegränsningen kan jag ju åtminstone förstå även om jag tycker att det är dåligt, men det här är bara skumt. Regeringen vet inte vad de ska göra och tar nu fram "tuffa" åtgärder som inte ens hjälper för att framstå som bra inför svenska folket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in