2021-03-16, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
En hobbyepidemiolog är han nog på sin höjd. Att ta en ettårig påbyggnadskurs och avklara den på fyra år är inte speciellt imponerade. Då är han antingen förbannat lat eller helt enkelt korkad. När just den kursen tangerar området där han är chef och ansvarar för hela landets strategi så är det direkt pinsamt. Inte undra på att det gått åt helvete med en lat korkskalle vid rodret.
Enligt Wikipedia tog han läkarexamen 1985, arbetade som smittskyddsläkare i Östergötlands län, arbetade för WHO i Laos och för Läkare utan gränser i Zaire, doktorerade 2003 och tog examen i epidemiologi 2004.

Men om han nu inte ägnade sig åt epidemiologistudier på heltid så är det inget särskilt anmärkningsvärt i att studera på kvartsfart vid sidan om sin ordinarie syssla. Eller?
Citera
2021-03-16, 17:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och vem har "offrat" dessa människor?

Är det ett offer som du anser existerar när det gäller andra biverkningar med, eller gäller det endast just detta vaccin?

Tja, när det gäller neurosedynet t.ex., så hade varningssignalerna om de missbildade barnen kommit i flera år redan, utan att medlet stoppades. Av alla möjliga skäl, men mest ekonomiska. Självklart var de handikappade barnen offer för läkemedelsbolagen - vad skulle de annars ha varit?

...och så skrev jag ett inlägg om p-piller tidigare idag, där är det så än idag. Barnmorskorna och gynekologerna har order av Socialstyrelsen, att se till att så många kvinnor som möjligt som dyker upp på deras mottagningar, lämnar dem med ett recept på p-piller. Trots att både Socialstyrelsen, läkarna och barnmorskorna vet att vissa av kvinnorna kommer att dö i blodpropp, och andra i olika typer av cancer, till följd av preparatet.

Men detta är för vad som anses vara "the greater good" - det ska råda jämställdhet, och kvinnor ska inte hindras i sina studier och karriärer av barn. Därför måste man använda de säkra preventivmedlen. Pessar och svamp med spermiedödande medel t.ex., som är ofarliga men lite mindre säkra, avråder man ifrån. Ja, jag ser det som att de kvinnor som dör varje år på grund av p-piller, offras för feminism, genus o.s.v..

Andra läkemedel, där det inte finns en politisk dimension, har naturligtvis också biverkningar. Men då väger patientens läkare risken mot nyttan FÖR JUST DEN PATIENTEN. Det görs inte, när man ger en 22-årig sjuksköterska ett farligt vaccin, för att det anses vara för hela samhällets bästa.
Citera
2021-03-16, 17:20
Medlem
santos_devilles avatar
Ni alarmister och hatare flyttar målstolpen hela jävla tiden.

Alla ska ha masker
Stäng hela samhället
Lås in alla ungdomar
Det är barnen och föräldrarnas fel
Ni dödar våra gamla
Varför vaccinerar ni oss inte jävla Tegnell massmördare
Varför vaccinerar ni så långsamt
Varför vaccinerar ni oss med det vaccinet
Varför ska vi ta ett vaccin
Ni dödar våra unga
Vaccin är livsfarligt

Det är så satans enkelt att vara motståndare när man hela tiden flyttar på den där satans jävla målstolpen.

Det är så jävla genomskinligt att detta inte handlar om att man bryr sig om Corona alls.

Det handlar om

1: Man är allmänt sådär lite flashbackigt bångstyrig och måste vara motståndare

2: Man hatar Sverige och svenskarna

3: Man får vara med i en mindre grupp ryggdunkare på internet

4: Man tror på allvar att sin röst spelar någon som helst roll i världen

Så jävla glad att Sverige inte styrs av ett gäng rädda kvinnor, hur mycket jag än hatar Löfven så lyssnar han i alla fall inte på alarmisterna. Bra
Citera
2021-03-16, 17:27
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
• Än så länge verkar uppgången i Stockholm måttlig. Förändring per vecka har varit ungefär 25, 14 och nu sista veckan 8% fler. Vi får se var den vecka tar vägen. Den har inte börjat bra, det håller jag med om.

• Övriga Coronavirus av typen beta verkar peaka tidigare, december-januari.

• Det är svårt att jämföra mars i år med mars förra året. I år finns det en betydande immunitet och ett massivt paket av åtgärder på plats.

Jag har haft fel förr (massor av fel :-) ), men jag tror iaf att vi kommer få en mild uppgång och ingen jättevåg innan sommaren.

Vi har mycket bättre åtgärder än förra året, samtidigt så är mutationen också mycket mer smittsam och också farligare, vaccination pågår, det finns del immunitet i befolkningen, kanske en tidig vår, folk har börjat tröttna osv. Det är väldigt oklart var det tar vägen, men förra veckan tickade det upp lite drygt 10% och skulle det fortsätta blir det en stor tredje våg.

Men med lite (mycket?) god vilja så kan man se en liten minskning av ökningstakten, och i så fall kanske blir det kanske bara en liten tredje våg. Jag hoppas du får rätt. Vi får se vad som händer den närmsta veckan.

edit: med tickar upp menar jag patienter på geriatrik och akutsjukhus
Senast redigerad av madchance 2021-03-16 kl. 17:44.
Citera
2021-03-16, 17:27
Medlem
Har följt tråden relativt väl ända sen starten.

Känns som den blir mer och mer bisarr, med besatta inläggare som verkar ha mycket rädsla och bitterhet inom sig. Projicerar det på Tegnell/Sverige i alla möjliga och omöjliga lägen. Jag tycker genuint synd om en del av er i tråden som verkar sitta här dagarna i ända....

Som tur är finns det några vettiga inläggare, man får selektera helt enkelt.

Arlanda verkar ha koll på läget gällande att lämna landet med falska covidtester, från AB

Visade upp falska covidtester på Arlanda – fick inte gå ombord
Två personer försökte under tisdagen lämna Sverige med förfalska PCR-tester.

Men vid avgång på Arlandas utrikesterminal kontrollerades coronatesterna som visade sig vara falska.

Personerna nekades ombordstigning och avvisades från platsen. De misstänks för brukande av falsk urkund.
Citera
2021-03-16, 17:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja?

Och en blodpropp i lungan eller hjärnan är nog så allvarlig.

Bentrombos är det vanligaste men de kan ju förflytta sig och därför vill man lösa upp dem så fort som möjligt. Lungproppar kan vara kopplade till lungsjukdomar. Och hjärnblödning till förmaksflimmer.
Citera
2021-03-16, 17:39
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Antalet nya fall i Stockholm ramlade in. 1146 stycken rapporterade man för den 16:e mars.

Förra veckan var det 894 stycken och veckan innan det så var det 1055 stycken.

Inget alarmerande än så länge alltså.

Var ser du detta? Jag följer dagsrapporterna från SLL

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/
Citera
2021-03-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Så irriterande, att överdriva detta. Även i våras när det fanns någon form av liten ifrågasättande av Anders Tegnell gick Johan Carlsson ut och sa att det var otroligt hur dumma alla var emot Anders.
Det är så manipulerande. Jag förstår att regeringen går på detta, gång på gång. Oppositionen har börjat begripa att man inte kan förlita sig på FoHM. Även anonyma källor inom regeringen anser att FoHM fått för stor makt i denna pandemi.

https://www.fplus.se/interna-kallor-kritiska-mot-regeringens-tidiga-insatser-latit-fhm-springa-solo/a/aP3mk7

Folkhälsomyndigheten "får" precis den makt som regeringen ger dem. Det är väl rätt uppenbart att en del av FHM:s agerande efter den inledande fadäsen handlar om att skydda regeringen och det lär de nog fått i uppdrag också – om än inofficiellt.
Citera
2021-03-16, 17:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Var ser du detta? Jag följer dagsrapporterna från SLL

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/

Platz.se rapporterar en måndagssiffa för Stockholm och c19.se har en siffra för måndag-tisdag som brukar komma innan platz.se publicerat tisdagssiffran.

Men idag vad platz.se tidiga. Där har du både måndagen och tisdagen.
Citera
2021-03-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så om man inte har symptom men testar positivt ska man tvingas stanna hemma?

Du får ursäkta om jag inte finner en sådan medicinsk dystopi tilltalande.

Beklagar att du bor i en diktatur.

Av det enkla skälet att man smittar andra?
Inte direkt raketforskning.

Digerdöden och spanska sjukan känns mer "dystopiskt" i min värld än verksamma åtgärder för att minska smittspridning. Men man kan ju tycka olika i den saken.
Citera
2021-03-16, 17:51
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja IDAG ja. Andra länder pausade för flera dagar sedan. Vi ska som alltid vara senfärdiga. Tänk vilken ångest de ska ha nu, som har trott på Tegnell och Bergström och de andra, och varit iväg och tagit giftet de allra senaste dagarna. Efter att andra länder stoppade det. Och NU pausar Sverige, när det är för sent för dem, och de får order att noga granska sina kroppar efter tecken på saker som inte ska kunna hända...

Haha, så osannolikt bra. Ångesten sitter på utsidan 🤣
Citera
2021-03-16, 17:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan jag visst. Och det ger mig rätten att värdera, att min risk att dö i covid är liten, och mina kids' nästan obefintlig. Därför ska vi inte ta AZ, om det blir det som erbjuds när det är vår tur. Vi måste inte offras som bönder på ett schackspel, for the greater good. Det avgör vi själva.

Man har observerat 1 fall per miljon. Det är försvinnande få fall. förmodligen är Pfizers vaccin lika ofarligt. Dessutom är det långt ifrån fastställt att det över huvud taget finns något samband. Alla myndigheter är så spända man kan vässa pennor i deras stjärtar. Att myndigheterna nu pausar är bara en symbolisk och politisk åtgärd. det har ingen medicins orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in