Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Förvisso, men det var väl ett av ammunitionslagren till huvudbatterierna som gick i luften där, eller har jag fel för mig då? Situationen hade nog varit en annan med inte lika allvarliga "one in a million" träffar från Bismarck.
Gjorde även Yamato. Dock senare när skeppet redan var dödsdömt. Tror det var eldar som sprids till ammunionen och ingen lyckoträff. Det var en drös bomber också, så inte bara torpeder.
Torpederna (var 8+3 om jag inte misstar mig) försökte man sätta alla på ena sidan men några träffade "fel". Sen försökte japanarna rädda skeppet genom att dels stänga inne den sida som var värst utan att säga till först vilket fick till följd att en massa drunknande. Och när man sedan försökte räta upp skutan genom att flooda andra sidan så sa man inte till där, utan en massa drunkande även där...
Skeppet delades i två och explosionen skulle var otroligt kraftig enligt vittenen, bara 300 nåt av 3300 överlevde.
Mycket prat om att det dog många ev kulsprutor och granater på land, men statistiken för sjömännen måste varit väldigt dyster. På tyska ubåtsidan var den under katastrofnivå.