2021-02-17, 07:39
Medlem
Angående ballistiska missiler mot rörliga och mobila mål:

Är det någon som genomfört en attack med ballistiska robotar möt marina mål?? Någonsin?

Det verkar innovativt i alla fall.
Citera
2021-02-17, 12:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
HMS Gotland skulle kanske kunna få in en lyckträff på hangarfartyget och skada det. För att sänka det krävs mer sprängkraft än vad svenska flottan har vad jag förstått? Vilka torpeder har Iran att tillgå?

Det skulle en Kilo-klass också, utan minsta tvekan. Problemet för både Gotland och Kilo är att de inte kan jaga hangarfartyg, utan enbart ligga i bakhåll, helst i kustnära vatten. De går för sakta, och Kilon måste relativt omgående snorkla om den ska ut på öppet hav och härja.
Citera
2021-02-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det skulle en Kilo-klass också, utan minsta tvekan. Problemet för både Gotland och Kilo är att de inte kan jaga hangarfartyg, utan enbart ligga i bakhåll, helst i kustnära vatten. De går för sakta, och Kilon måste relativt omgående snorkla om den ska ut på öppet hav och härja.

Men det krävs väl en väldigt kraftig sprängkraft för att en ensam torped skall kunna sänka ett hangarfartyg?
Citera
2021-02-17, 13:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Men det krävs väl en väldigt kraftig sprängkraft för att en ensam torped skall kunna sänka ett hangarfartyg?

Jag tänkte mest på att "få in en träff" i mitt svar, men det är möjligt att jag uttryckte mig lite vagt.
Citera
2021-02-17, 15:35
Medlem
Citat:
Jag tänkte mest på att "få in en träff" i mitt svar, men det är möjligt att jag uttryckte mig lite vagt.

Jag låter frågan hänga i luften och väntar på svar från någon som kan reda ut det.
Citera
2021-02-17, 17:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag låter frågan hänga i luften och väntar på svar från någon som kan reda ut det.

Det krävs nog mer än en torped för att få sänkt ett hangarfartyg oavsett, då den är så stor och har så många vattentäta skott, för att inte tala om blotta antalet damage control team.

Se på hur många torpedträffar IJN Yamato och systerfartyget Musashi tog innan de sjönk t.ex. De är mindre, och hade sämre skadekontroll och förmåga att stänga av delar av fartygen än Nimitz och Gerald R Ford-klasserna har. De hade förvisso ett annat torpedskydd, men ändå.
Citera
2021-02-17, 19:27
Avstängd
Citat:
Se på hur många torpedträffar IJN Yamato och systerfartyget Musashi tog innan de sjönk t.ex. De är mindre, och hade sämre skadekontroll och förmåga att stänga av delar av fartygen än Nimitz och Gerald R Ford-klasserna har. De hade förvisso ett annat torpedskydd, men ändå.
Å andra sidan har du HMS Hood som sjönk efter första träffarna. Det är en fråga om tur att hitta precis den punkt som råkar vara mest sårbar. Alternativt gör man som ryssarna och sätter kärnvapen på torpederna.
Citera
2021-02-17, 19:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Å andra sidan har du HMS Hood som sjönk efter första träffarna. Det är en fråga om tur att hitta precis den punkt som råkar vara mest sårbar. Alternativt gör man som ryssarna och sätter kärnvapen på torpederna.

Förvisso, men det var väl ett av ammunitionslagren till huvudbatterierna som gick i luften där, eller har jag fel för mig då? Situationen hade nog varit en annan med inte lika allvarliga "one in a million" träffar från Bismarck.

Kärnvapen fungerar ju absolut, men då måste man ha förmåga att möta fiendens kärnvapeninsats sedan också. Annars är det ju bara en egenhändigt undertecknad dödsdom.
Citera
2021-02-17, 19:58
Avstängd
Citat:
Förvisso, men det var väl ett av ammunitionslagren till huvudbatterierna som gick i luften där, eller har jag fel för mig då? Situationen hade nog varit en annan med inte lika allvarliga "one in a million" träffar från Bismarck.
Likafullt inträffade det. Även dödsstjärnor har sina svaga punkter.
Citat:
Kärnvapen fungerar ju absolut, men då måste man ha förmåga att möta fiendens kärnvapeninsats sedan också. Annars är det ju bara en egenhändigt undertecknad dödsdom.
Iran har ju inte kärnvapen så det blir ett hypotetiskt scenario. Annars kom faktiskt ICJ med ett utlåtande om det var förenligt med internationell lag att använda kärnvapen. Deras utslag var ett nej, det gav för mycket civila dödsoffer, men de gjorde undantag just för den här typen av marina attacker.
Citera
2021-02-17, 20:32
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Det krävs nog mer än en torped för att få sänkt ett hangarfartyg oavsett, då den är så stor och har så många vattentäta skott, för att inte tala om blotta antalet damage control team.

Samt icke att förglömma, att moderna torpeder detonerar under fartyget (vilket gör det mycket svårare för torpedskyddet), samt är målsökande, vilket drastiskt ökar risken för att även ett litet antal torpeder, slår ut hela drivningen.

Citat:

Det här är den mest rimliga förklaring till förloppet, som jag har sett. Onekligen "en på miljonen".

The Loss of HMS Hood - But why did it blow up??
Citera
2021-02-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Samt icke att förglömma, att moderna torpeder detonerar under fartyget (vilket gör det mycket svårare för torpedskyddet), samt är målsökande, vilket drastiskt ökar risken för att även ett litet antal torpeder, slår ut hela drivningen.

Jag vill minnas att det är just propelleraxlarna som är risken för störst skada. Torpeddetonationer under skrovet ska klaras rätt bra av hangarfartyg av den storleken, men en bra träff som knäcker en propelleraxel (eller flera) ska tydligen kunna ge upphov till allvarliga översvämningar. Hur det ska gå till, vet jag inte. Hela propelleraxeln "glider ut" och lämnar ett stort hål till maskinrummet? Har svårt att tänka mig att det skulle räcka för att sänka ett hangarfartyg, eller påverka reaktorerna. Fartygets operationsförmåga är nog likadan som vid andra driftstopp, som vid "bara" förstörda propellrar.Det kan ju räcka med att stoppa hangarfartyget för att omöjliggöra flygningar, beroende på väder och vind. Då gör det inte så mycket nytta längre.
Senast redigerad av Halfman 2021-02-17 kl. 21:24.
Citera
2021-02-18, 00:28
Medlem
Citat:

Gjorde även Yamato. Dock senare när skeppet redan var dödsdömt. Tror det var eldar som sprids till ammunionen och ingen lyckoträff. Det var en drös bomber också, så inte bara torpeder.

Torpederna (var 8+3 om jag inte misstar mig) försökte man sätta alla på ena sidan men några träffade "fel". Sen försökte japanarna rädda skeppet genom att dels stänga inne den sida som var värst utan att säga till först vilket fick till följd att en massa drunknande. Och när man sedan försökte räta upp skutan genom att flooda andra sidan så sa man inte till där, utan en massa drunkande även där...

Skeppet delades i två och explosionen skulle var otroligt kraftig enligt vittenen, bara 300 nåt av 3300 överlevde.

Mycket prat om att det dog många ev kulsprutor och granater på land, men statistiken för sjömännen måste varit väldigt dyster. På tyska ubåtsidan var den under katastrofnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in