2017-12-24, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Scenario 2, fixa en hyfsat fungerande torped i klass med SHKVAL (vet att tekniken inte är riktigt fulländad ännu..), se till att kunna avfyra dessa från flygplan.

Flyg in lågt tills inkommande missiler är på väg att avsluta ditt självmordsuppdrag, släpp dina SHKVAL kopior, och sen e det slut.

Tror inte ubåtar skulle kunna komma nära nog att avfyra dessa, räckvidden är nog väldigt begränsad för tillfället.

Försvar mot dessa kan nog bli svårt, annars kan man alltid bara låta de följa sista beräknade positionen för att slippa att de blir jammade eller lurade av motvapen.
Tror inte fartygen hinner flytta sig särskilt långt under tiden från släpp till att den når målet.
En magnetisk detonator på torpederna, och programmera de att köra cirklar i 100m intervaller om inte de stöter på ett skrov.

Säkert 1000 fel här men mina tankar iaf.

Iran har en kopia på Schkval som kallas Hoot. Finns ett intressant pdf-dokument som Irans militär verkar släppt på teknik i dem och bilder på Hoot.
Citera
2017-12-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolbol000
Har du sett hur USA krigar i mellanöstern? Organiserad terrorism! Tycker du det tyder på militär styrka eller desperation?

Trump: "Obama founded ISIS"
https://www.youtube.com/watch?v=mCHuZM_9qTk

Bilder från amerikanskt träningsläger för ISIS
https://www.youtube.com/watch?v=wBEyIg77zcg
Du svarade på varken om du ansåg Iran "försvarsmakt" var starkare än USA.

Eller om du förstod att usa kan förinta iran på 30 min utan att iran kan göra något.
Citera
2017-12-24, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Du svarade på varken om du ansåg Iran "försvarsmakt" var starkare än USA.

Eller om du förstod att usa kan förinta iran på 30 min utan att iran kan göra något.

Så du svarar inte mig men jag måste svara dig? Hög nivå på dig...

Men jag ska svara även om jag tyckte jag gjorde det. Svar: JA, Iran har fördel och är starkare militärt (säkerhetstjänster inkluderat). NEJ, USA kan inte göra nåt eller förinta Iran för de hade gjort det om de kunnat. Tycker du Irak, Syrien, Afghanistan och Libyen pekar på nåt annat? Vågar du svara? Varför attackerar USA inte Iran? Varför krigar "starka USA" med terrortaktiker och ISIS som proxy?
Senast redigerad av bolbol000 2017-12-24 kl. 20:59.
Citera
2017-12-24, 21:07
Medlem
franges avatar
Citat:

Men jag ska svara även om jag tyckte jag gjorde det. Svar: JA, Iran har fördel och är starkare militärt (säkerhetstjänster inkluderat). NEJ, USA kan inte göra nåt eller förinta Iran för de hade gjort det om de kunnat. Tycker du Irak, Syrien, Afghanistan och Libyen pekar på nåt annat? Vågar du svara? Varför attackerar USA inte Iran? Varför krigar "starka USA" med terrortaktiker och ISIS som proxy?

Men varför anfaller då Iran inte USA då - om nu Iran är så löjligt starka som du påstår?
Citera
2017-12-24, 22:04
Medlem
Citat:

USA har ju trots allt bara F18/F35 medan iran kör med F5or... Hur kan dom vara modernare? Eller menar du att gamla SSSR robotar mot små fartyg är så jävla bra på att sänka en CSG med SU24or... Kul att du ens tror att Iran kan fånga en CSG...

Gällande att förinta Iran har USA 14 st SSBNs av Ohio klass. Med 24 Trident robotar med 12 stridsspetsar var med en sprängkraft på 500kt som kan avfyras på runt 11 000km.

Det blir runt 168 st stridsspetsar på 500 kt. Och då pratar vi bara de strategiska ubåtarna ska vi prata om de kärnvapen en CV medför plus förstaslagsförmågan från USAs fastland så är iran så jävla rövknullade att det inte ens duger till parkeringsplats.
Citera
2017-12-24, 23:43
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Antalet kryssare och jagare med AEGIS varierar från CSG till CSG, beroende på var de ska operera och hur.

I närheten av ett ettrigt Iran får man nog räkna med, kanske 2 kryssare och 4-6 jagare. Om det blir två hangarfartyg så dubblas eskorten. Kanske 4 kryssare och 8-12 jagare.

Dessutom har man oftast ett par jaktubåtar med sig också. Förmodligen fler om man ska operera runt Iran. Kanske också kryssningsrobotbärande ubåtar (man har ju byggt om några av sina robotubåtar för att bära stora mängder Tomahawks istället).

Kolla, tror ir5 redan skrivit det men du vill inte fatta! Du o vissa här tror att det USN kan starta kriget hur som helst o sitta med 12 jagare 2 hangarfartyg 2000km bort o va tyst. För det första e själva scenarion ni hittar på här nåt overkligt eftersom Usa aldrig överger sina baser. För det andra så kan man inte göra som du säger utan att iran i förväg upptäcker det. Så det e typ hittepå scenario som inte e nära verkligheten.
Citera
2017-12-24, 23:47
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men varför anfaller då Iran inte USA då - om nu Iran är så löjligt starka som du påstår?

För att du inte läser kanske o då fattar du inte. Om du läser så kommer du förstå varför iran inte anfaller.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Skulle Iran förändra sina doktriner, som tex USA och göra anspråk på intressen världen över så förpliktar det till andra typer av vapen.

Iran har inte samma doktrin som us. Usa o Israel e länder som anfaller andra. Länder som iran försvarar. Väldigt enkelt svar på din fråga.
Citera
2017-12-24, 23:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla, tror ir5 redan skrivit det men du vill inte fatta! Du o vissa här tror att det USN kan starta kriget hur som helst o sitta med 12 jagare 2 hangarfartyg 2000km bort o va tyst. För det första e själva scenarion ni hittar på här nåt overkligt eftersom Usa aldrig överger sina baser. För det andra så kan man inte göra som du säger utan att iran i förväg upptäcker det. Så det e typ hittepå scenario som inte e nära verkligheten.

Jag har överhuvudtaget inte diskuterat någon start av krig. Jag svarade på en fråga kring vilket understöd amerikanska hangarfartyg har, och då underförstått vilka problem det medför om man vill ta sig igenom det skalförsvaret.

Jag är helt ointresserad av era fria fantasier, och har sedan ganska lång tid förstått att det är fullständigt fruktlöst att försöka diskutera något med er.
Citera
2017-12-25, 00:05
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
USA har ju trots allt bara F18/F35 medan iran kör med F5or... Hur kan dom vara modernare? Eller menar du att gamla SSSR robotar mot små fartyg är så jävla bra på att sänka en CSG med SU24or... Kul att du ens tror att Iran kan fånga en CSG...

Gällande att förinta Iran har USA 14 st SSBNs av Ohio klass. Med 24 Trident robotar med 12 stridsspetsar var med en sprängkraft på 500kt som kan avfyras på runt 11 000km.

Det blir runt 168 st stridsspetsar på 500 kt. Och då pratar vi bara de strategiska ubåtarna ska vi prata om de kärnvapen en CV medför plus förstaslagsförmågan från USAs fastland så är iran så jävla rövknullade att det inte ens duger till parkeringsplats.

Spelar inte roll om US har F35 eller F18. Tror båda två e rövknullade innan de lyckas komma i närheten av fastlandet. Så länge man inte gör nåt åt irans LV o robotar i förväg så måste man i princip glömma F35,B2 o F18. Hangarfartyget kommer sänkas eller besättningen tillfångatas av irans garde o kommer säkert föras någonstans för att utföra kroppsarbete o bygga nya höghus o sånt.
Citera
2017-12-25, 00:06
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har överhuvudtaget inte diskuterat någon start av krig. Jag svarade på en fråga kring vilket understöd amerikanska hangarfartyg har, och då underförstått vilka problem det medför om man vill ta sig igenom det skalförsvaret.

Jag är helt ointresserad av era fria fantasier, och har sedan ganska lång tid förstått att det är fullständigt fruktlöst att försöka diskutera något med er.
Men det går ju inte. Man måste ha realistiska utgångspunkter. Seriöst, hur kan man inte tänka på starten o bara va typ ett hangarfartyg klarar av?
Citera
2017-12-25, 00:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men det går ju inte. Man måste ha realistiska utgångspunkter. Seriöst, hur kan man inte tänka på starten o bara va typ ett hangarfartyg klarar av?

Det här rör inte sänkande av hangarfartyg, utan hur de opererar. Frågan var vilken eskort ett hangarfartyg har.

Ett amerikanskt hangarfartyg opererar aldrig, jag upprepar, A-L-D-R-I-G ensamt. Det har alltid, jag upprepar, A-L-L-T-I-D en eskort med sig. Eskorten varierar i storlek, beroende på var och hur man ska operera. Vid risk för krig eller konflikt så utökas eskorten, men den finns alltid där i större eller mindre skala.

För att du ska hänga med, så är det lika otänkbart att ett hangarfartyg seglar ensamt, som det är att en troende muslim skulle måla bilder på profeten Muhammed som äter fläsk och sälja dem på torget i Teheran. Det sker helt enkelt aldrig. Aldrig. Någonsin.

Man kan, naturligtvis, diskutera precis vad man vill, men om man vill hålla sig till något som ens tillnärmelsevis är verklighetstroget, så kommer en Nimitz eller GRF-klass aldrig att segla runt ensamt nära "fientligt" land.
Citera
2017-12-25, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag vet att Iran har många fler än 100 om tänker hur många Iran bränner under sina övningar. Tänker du lite så kan du räkna lite med att bara Shahab finns 4-5 olika modeller
Fateh finns i 4-5 modeller.. zelzal 4 modeller

Bara 14-15 om du tänker på dessa 3 missiler och vi förutsätter att Iran har 1 av varje vilket man med största sannolikhet har fler av..

Att hävda att Iran inte har fler än 100 är inte så logiskt..

Det jag märker är att du antar och gissar mkt.
Visst kan man anta att ni har mer än 100
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in