2021-02-17, 14:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Visa mig vad medeltidens svenskar uppfann eller islänningar eller vikingarna.

Frågan är idiotisk formulerad från början till slut.

-Skidor
-Isländska sagor (troligen första realistiska litterära verk i Världen)
-Masugnen
-En form av demokrati med tingsrätt som vikingarna kom fram till helt självständigt från andra folk (och mycket tyder på att den inspirerade carta magnum, som inspirerade amerikanska revolutionen...)
-Långskepp kapabla att vara först med att segla över Atlanten
-Kölet som ger skeppet stabilitet
-Solkompass genom att använda kristaller som kunde tyda himmelens polarisation genom att låta solen stråla igenom den
-Och Magnetiska kompassen genom att använda magnetit (andra europeer fick den bara 500 år senare när de började handla med kina)
-Stridsyxan
-Storskaliga tält som snabbt kunde resa sig.

-Och slutligen, och den här borde du älska: en hel del kvinnliga rättigheter hade vikingar som kvinnor i Somalia aldrig någonsin har haft, inklusive rätt till skilsmässa och rätt att äga land och vara chef över både män och kvinnor (herregud, rätt att ha en klitoris och ha en någorlunda fri sexualitet). Birkakrigaren visade ju sig vara en kvinlig krigare år 2017, och dessutom en kvinnlig krigare av rang. Sköldmön var alltså mer än en myt. Man kan dock ifrågasätta ifall det var en uppfinning, men det är ju föga troligt att vikingarna inspirerades att låta kvinnor ha sådan makt av spartaner eller andra kulturer i Europa som hade liknande kvinnliga rättigheter.

Skandinavisk jämställdhet mellan könen kan alltså ha mycket djupa rötter: https://www.medievalists.net/2019/11/gender-equality-and-the-vikings/
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-17 kl. 14:59.
Citera
2021-02-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förstår du ens skillnaden mellan empiri och teori??
Förstår du att man kan inte dra Vilks förenklade och absurda slutsater som helst utav data?
Citera
2021-02-17, 15:48
Medlem
Citat:
Förstår du att man kan inte dra Vilks förenklade och absurda slutsater som helst utav data?

Ja, som jag skrev.

Det finns egentligen ingen vettig teori varför t ex somalia inte gjort några viktiga innovationer de sista hundratals... säg tusentals åren.

Man kan ställa diverse hypoteser men inte mer än så. Inavel, religiös dogmatism, klansamhälle med mera... jag skulle söka mig till eko0nomisk historia för en förklaring.

Den postkoloniala varianten är svår då Somalias koloniala historia är ganska kort.

Citat:
Föga är känt om Somalias tidiga historia, men från 600-talet började perser och araber att anlägga handelsstationer längs kusten. Islam kom tidigt till området. Olika lokala sultaner och shejker växlade vid makten fram till slutet av 1800-talet då britter, italienare och fransmän koloniserade somaliska områden. Någon enhetlig somalisk statsbildning fanns inte före 1960, när Italienska och Brittiska Somaliland blev självständiga och gick samman i Republiken Somalia.

De har inte gjort mycket väsen av sig alls.
Citera
2021-02-17, 16:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, som jag skrev.

Det finns egentligen ingen vettig teori varför t ex somalia inte gjort några viktiga innovationer de sista hundratals... säg tusentals åren.

Man kan ställa diverse hypoteser men inte mer än så. Inavel, religiös dogmatism, klansamhälle med mera... jag skulle söka mig till eko0nomisk historia för en förklaring.

Den postkoloniala varianten är svår då Somalias koloniala historia är ganska kort.

De har inte gjort mycket väsen av sig alls.

Ja, teorierna är många, men i dimman av alla förklaringsmodeller så återgår man till empiri: att somalier inte är ett innovativt folk och allt vi har lärt oss av historien säger att ett folk i Somalias utvecklingsnivå skulle ta hundratals år att resa sig till svenskarnas nivå, ifall de kan resa sig.

Det är därmed inte bra för mänskligheten som stort (även ifall jag ogillar att tänka i de termerna) att somalier får 6 barn per kvinna (4 i Sverige) medan svenskar bara får 1,5 barn per kvinna.

Ifall Somalia ens i teorin skulle ha potential att en dag vara lika innovativa som svenskar (boende i Somalia eller Sverige eller Danmark) så skulle det ta åtminstone hundra år (otroligt konservativ siffra) och inte snabbt nog att hinna med att ta sig an teknologiska innovationer som Merapi behöver för att stoppa överbefolkning, miljöförstöring och klimatändringar.
Citera
2021-02-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ja, teorierna är många, men i dimman av alla förklaringsmodeller så återgår man till empiri: att somalier inte är ett innovativt folk och allt vi har lärt oss av historien säger att ett folk i Somalias utvecklingsnivå skulle ta hundratals år att resa sig till svenskarnas nivå, ifall de kan resa sig.

Det är därmed inte bra för mänskligheten som stort (även ifall jag ogillar att tänka i de termerna) att somalier får 6 barn per kvinna (4 i Sverige) medan svenskar bara får 1,5 barn per kvinna.

Ifall Somalia ens i teorin skulle ha potential att en dag vara lika innovativa som svenskar (boende i Somalia eller Sverige eller Danmark) så skulle det ta åtminstone hundra år (otroligt konservativ siffra) och inte snabbt nog att hinna med att ta sig an teknologiska innovationer som Merapi behöver för att stoppa överbefolkning, miljöförstöring och klimatändringar.

Din pantade rasistiska lilla fjant.

Hört talas om landet Punt?
Samtida ned de gamla egyptierna, och ja! högst troligt bebott av samma folk som vi idag kallar somalier, Ett land med stora städer och framgångsrik handel m.m när svenskar inte ens fanns på kartan.

Så ta du till sunkiga förakt och stoppa upp det i ditt eget vita lilla arsle tack. För där dina åsikter hör hemma.
Citera
2021-02-17, 19:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Din pantade rasistiska lilla fjant.

Moget.

Citat:

Hört talas om landet Punt?
Samtida ned de gamla egyptierna, och ja! högst troligt bebott av samba folk som vi idag kallar Somalier, med stora städer och framgångsrik handel när svenskar inte ens fanns på kartan.
Så ta du till sunkiga förakt och stoppa upp det i ditt eget vita lilla arsle tack. För dör dina åsikter hör hemma.

Nej, hade aldrig hört talas om det. Fick kolla upp på wikipedia, finner att det inte korresponderar till alla de saker som du nämner, speciellt nämns inga stora städer (egypternas hieroglyfer porträrar tvärtom en hytta som inte är så annorlunda de som vi idag finner i Somalia):

https://en.wikipedia.org/wiki/Land_of_Punt

Dessutom verkar det luta mot att det är Eritrea eller Etiopien snarare än Somalia, men det är ju av mindre vikt.

Diskutera gärna sakfrågorna som en vuxen och inte som ett barn i fortsättningen.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-17 kl. 19:19.
Citera
2021-02-17, 19:42
Medlem
[quote=Naknekejsaren|74709218]Moget.

Nej, hade aldrig hört talas om det. Fick kolla upp på wikipedia, finner att det inte korresponderar till alla de saker som du nämner, speciellt nämns inga stora städer (egypternas hieroglyfer porträrar tvärtom en hytta som inte är så annorlunda de som vi idag finner i Somalia):

https://en.wikipedia.org/wiki/Land_of_Punt

Dessutom verkar det luta mot att det är Eritrea eller Etiopien snarare än Somalia, men det är ju av mindre vikt.

Diskutera gärna sakfrågorna som en vuxen och inte som ett barn i fortsättningen.[/QUOTE

Eftersom du nu skriver som en rasistisk liten okunnig barnrumpa så får du det svar du förtjänar.

Det område vi idag kallad Somalia hittar du mängder med arkeologiska fynd av bl.a fornhistoriska städer.
Arkeologer är extremt intresserade av just detta område som inbegriper dagens Somalia, eftersom set ör just hör man tror är människans ursprung.

Så tips! Skaffa dig lite kunskap innan du sitter och bajsar ditt förakt över människor som du inte kan ett skit om.
Senast redigerad av Merapi 2021-02-17 kl. 19:45.
Citera
2021-02-17, 19:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Eftersom du nu skriver som en rasistisk liten okunnig barnrumpa så får du set svar du förtjänar.

Du förolämpar bara dig själv.

Citat:
Det område vi idag kallad Somalia hittar du mängder med arkeologiska fynd av bl.a fornhistoriska städer.

Så tips! Skaffa dig lite kunskap innan du sitter och bajsar ditt förakt över människor som du inte kan ett skit om.

Sådana som du argumenterar för att ett folkslag som svenskarna, som redan som redan minskar med 25% per generation (med 1,5 barn födda per kvinna) ska fortsätta försvinna, gärna i än högre takt dessutom. Sedan sitter du här och grinnar när jag ifrågasätter bedrifterna av det folkslag som du vill ska komma in och byta ut oss.

Forntida städer hittar jag inte, men du får gärna övertyga mig om de enorma innovationerna som mänskligheten har att tacka somalier för. Jag är alltid öppen för att lära mig något nytt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-17 kl. 19:58.
Citera
2021-02-17, 20:10
Medlem
Citat:
Du förolämpar bara dig själv.

Sådana som du argumenterar för att ett folkslag som svenskarna, som redan som redan minskar med 25% per generation (med 1,5 barn födda per kvinna) ska fortsätta försvinna, gärna i än högre takt dessutom. Sedan sitter du här och grinnar när jag ifrågasätter bedrifterna av det folkslag som du vill ska komma in och byta ut oss.

Forntida städer hittar jag inte, men du får gärna övertyga mig om de enorma innovationerna som mänskligheten har att tacka somalier för. Jag är alltid öppen för att lära mig något nytt.
Nej alla med hjärna kan se vad för skit du nyss skrev, det står svart på vitt, och du är anmäld för heta mot folkgrupp.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Punt

Där kan du läsa och säkert hitta fler av städerna man har koll på funnits i detta område.

Anser du att de gamla egyptierna verkade vara ett ”innovativt” folk?

Att du idag som svensk snubbe 2000 inte fått höra talas om någon somalisk uppfinning betyder inte att somalier som människor eller kultur eller etnicitet inte skulle vara innovativa.

Det är så jävla tramsig låg nivå på det resonemanget så jag saknar ord.

Här har du en lista på innovativa och begåvade somalier.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Somalis

Och sluta skriv den vidriga dynga du just gjorde.
Senast redigerad av Merapi 2021-02-17 kl. 20:32.
Citera
2021-02-17, 20:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej alla med hjärna kan se vad för skit du nyss skrev, det står svart på vitt, och du är anmäld för heta mot folkgrupp.

Duktigt av dig att skvallra, hets mot folkgrupp? Så larvigt...

Vari fanns någon hets mot folkgrupp i mitt anförande? Var det bara den simpla konstanterandet att det olikt vad du förordar inte är bra för mänskligheten som stort att vi importera somalier för att födda barn åt oss istället för att vi själv födder våra framtida medborgare?

För min del bedriver du givetvis hets mot vita folkgrupper i din iver att byta ut oss medan vi födder ännu färre barn, när vi redan minskar med 20-40% per generation i hela vita Västvärlden, men ska inte gå och skvallra till moderator bara för det.

Citat:

Anser du att de gamla egyptierna verkade vara ett ”innovativt” folk?

Jo, väldigt innovativa. Vilket inte betyder att moderna egypter har vad som krävs för att vara innovativa i informationsåldern, deras forna kultur har tyvärr dessutom korrumperats av islam. Men moderna egypter är defintivt mer innovativa och produktiva än somalier.

Citat:
Att du idag som svensk snubbe 2000 inte fått höra talas om någon somalisk uppfinning betyder inte att somalier som människor eller kultur eller etnicitet inte skulle vara innovativa.

Empiri efterfrågades, inte spekulationer. Du har hittills inte nämnt en endaste somalisk uppfinning, du får googla vidare. Jag kan ju ändå nämna en förträffligt intelligent somalisk kvinna, Ayan Hirsi Ali, men hon är ingen uppfinnare. Dessutom så driver vänstern (exempelvis Mattias Gardell) hets mot henne för att vara "islamofob", som om hon inte har tillräckligt svårigheter med att fly för livet från hennes fundamentalistiska landsbröder.

Citat:
Det är så jävla tramsig låg nivå på det resonemanget så jag saknar ord.

Här har du en lista på innovativa och begåvade somalier.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Li

Och sluta skriv den vidriga dynga du just gjorde.

Du länkade antagligen till fel sida. Kom ihåg att när du frågade efter vikingars, islänningars och medeltida svenskars unika innovationer, så svarade jag på din fråga (och inte diffusa svar om vikingarnas stora handelsstäder eller liknande). Vi måste hålla oss till frågan som diskuterades.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-17 kl. 21:12.
Citera
2021-02-17, 23:19
Medlem
Citat:
Duktigt av dig att skvallra, hets mot folkgrupp? Så larvigt...

Vari fanns någon hets mot folkgrupp i mitt anförande? Var det bara den simpla konstanterandet att det olikt vad du förordar inte är bra för mänskligheten som stort att vi importera somalier för att födda barn åt oss istället för att vi själv födder våra framtida medborgare?

Skvallra?
Är du skyldig följa regelverket eller är du inte?
Att misskreditera ett helt folk ÄR
Hets mot folkgrupp och nej det var inte någon beskrivning av nativitet jag reagerade på.

Citat:
För min del bedriver du givetvis hets mot vita folkgrupper i din iver att byta ut oss medan vi födder ännu färre barn, när vi redan minskar med 20-40% per generation i hela vita Västvärlden, men ska inte gå och skvallra till moderator bara för det.

Att vara för invandring är inte hets mot folkgrupp.

Citat:
Jo, väldigt innovativa. Vilket inte betyder att moderna egypter har vad som krävs för att vara innovativa i informationsåldern, deras forna kultur har tyvärr dessutom korrumperats av islam. Men moderna egypter är defintivt mer innovativa och produktiva än somalier.

Omdu läser det jag länkade om Punt så finns för alltså skäl misstänks att äldsta egyptiska riket just har puniska anor, dvs dagens somalier.
Du vet det där människorna som ” inte var innovativa” skapade möjligen en av mänsklighetens mest framgångsrika och rejält kreativa rike.

Citat:
Empiri efterfrågades, inte spekulationer. Du har hittills inte nämnt en endaste somalisk uppfinning, du får googla vidare. Jag kan ju ändå nämna en förträffligt intelligent somalisk kvinna, Ayan Hirsi Ali, men hon är ingen uppfinnare. Dessutom så driver vänstern (exempelvis Mattias Gardell) hets mot henne för att vara "islamofob", som om hon inte har tillräckligt svårigheter med att fly för livet från hennes fundamentalistiska landsbröder.

Bevis för somaliska individers innovationer gavs, om du orkar så ser du att länken är ”lagad”.

Citat:
Du länkade antagligen till fel sida. Kom ihåg att när du frågade efter vikingars, islänningars och medeltida svenskars unika innovationer, så svarade jag på din fråga (och inte diffusa svar om vikingarnas stora handelsstäder eller liknande). Vi måste hålla oss till frågan som diskuterades.
Suck!
Människan är EN art, som inte skiljer speciellt mycket mellan olika geografiska platser så att de går dela in i olika raser med dessa ENORMA skillnader som små rasistiska fjantar som du vill ha det till att en etnicitet alltså plötsligt skulle sakna kreativitet.

De innovationer du känner till utsprunget till är ALLA gjorda de senaste typ 500 åren, vilket är en fjärt i mänsklig innovativ tid.
INGEN egyptier anno 4000 BC
har alltså patent på pyramidbygge.
Allright?

Så ska du bygga ett helt folkgrupps ”innovations” förmåga baserat på 500 år.
Varför inte ta Sveriges ALLA innovationer från ex. mellan 1000-500 BC?
Hur mycket uppfann just svenskar då tror du?

Innovationer förklaras av en massa faktorer, men inte i etnicitet.
Mest ett tillräckligt överflöd i ett samhälle så tillräckligt stor grupp kan sättas att studera och fnula och ges resurser att ex experimentera. Detta fanns inte för svenskarna 1000 BC, men det finns idag.
Detta finns heller inte i ett idag sönderkrigat och fattigt Somalia, men mycket troligt ex. i Punt.
Bedriver man handel av den kaliber som alltså Punt gjorde, så är man inte icke innovativ.

Inget folkslag saknar den förmågan, eftersom det är ett högst mänskligt drag.
Senast redigerad av Merapi 2021-02-17 kl. 23:23.
Citera
2021-02-17, 23:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Omdu läser det jag länkade om Punt så finns för alltså skäl misstänks att äldsta egyptiska riket just har puniska anor, dvs dagens somalier.

Du länkade till svenska wiki och källorna till artikeln kunde jag inte finna. Det fnns ingen liknande information från engelska wiki, tillåt mig att förbli skeptisk kring hur denna information redigerades in i svensk wiki.

Citat:
Bevis för somaliska individers innovationer gavs, om du orkar så ser du att länken är ”lagad”.

Du gav mig en lista på kända somalier och liknar detta att du visat deras stora innovationer?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-17 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in