2021-02-08, 09:27
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Det spekuleras att zodiac bara hade ca 80 IQ, vad tror ni? Han var ju inge vidare på att skriva och stava, framstods väldigt omogen mentalt. Vad tror ni?
De flesta mördarna har inte så högt IQ. Är bara Edmund Kemper som har högt IQ.
Sedan att Zodiac har klarat sig undan lagen är mest för att han hade tur och inte hans intellekt.
Citera
2021-02-08, 14:31
Medlem
Craiggs avatar
Jag tror ändå att Allen på något sätt var inblandad i morden.

Så många indicier kan inte vara en slump.

När Allen satt inne så slutade mördaren skicka brev. Detta kan såklart bara vara ett sammanträffande, men det finns många fler saker som pekar rakt mot Allen.

En av fantombilderna är väldigt lik Allen. Vittnenas beskrivningar skiljer sig visserligen mycket från varandra, men det som vittnesmålen har gemensamt är att de nämner att mördaren var kraftigt byggd, vilket Allen var. Dessutom hade Allen bombritningar i sitt hem. Han hade också knivar med blod på. Han själv sade att han hade hackat kycklingar, men det låter föga troligt. Sen har vi ju Zodiac-klockan, som inte behöver betyda något, men den lägger ändå mer bensin på elden.

Allens handstil stämmer inte helt överens med mördarens, men det finns ändå likheter. Sättet de båda skriver bokstaven T på är slående likt.
Dessutom läste jag nånstans att Allen ägde samma typ av skrivmaskin som en av breven ska ha skrivits med.

Mördaren vägrar avslöja sitt namn men skriver ändå att breven/koderna avslöjar hans identitet. Då får man börja läsa mellan raderna. Allen var intresserad av jakt i vildmarken, och i en av koderna jämför mördaren mord med att jaga i skogen.
I ett annat brev skriver mördaren att han skulle vilja skjuta ihjäl skolbarn som springer ut ur en skolbuss. Allen jobbade som lärare innan han fick sparken.

I en av Allens intervjuer får han frågan om han verkligen var mördaren. Då blir han helt plötsligt nervös, tittar bort en sekund och svarar nej. Typisk grej man gör när man får en obekväm fråga, som att man vill dölja något.

Det enda som egentligen motbevisar att det skulle vara Allen är DNA-testerna och att vittnenas beskrivningar inte liknar Allen, men det finns förklaringar till det också. Fingeravtrycken i taxibilen behöver inte ha varit från mördaren, kan ha kommit från nån slarvig polis som undersökre mordplatsen eller liknande. Fingeravtrycken på breven kan mycket möjligt ha varit brevbärarens eller nån journalists.
Angående beskrivningarna från vittnena så är de inte heller helt reliabla. Vittnena har nästan alltid sett mördaren på avstånd och i mörker. Vittnena till taximordet var dessutom bara 8 år gamla, och det var mörkt ute, så det är mycket möjligt att det finns flera missar i deras beskrivning.

Sen får vi inte heller glömma att Allen har pekats ut av minst 2 vittnen.

Av alla misstänkta vi har så är Allen den absolut troligaste av dem alla. Det kan ingen ifrågasätta.
Citera
2021-02-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
De flesta mördarna har inte så högt IQ. Är bara Edmund Kemper som har högt IQ.
Sedan att Zodiac har klarat sig undan lagen är mest för att han hade tur och inte hans intellekt.

Nja, Kemper är inte ensam. Jeffrey Dahmer och Ted Bundy hade också hög IQ t.ex.
Citera
2021-02-09, 09:52
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Bundy kan jag tänka att han hade hög IQ. Men titta på Ottis Toole och Henry Lee Lucas, de var inte de vassaste knivarna i mordlådan.
Citera
2021-02-25, 16:35
Medlem
Craiggs avatar
Om det inte var Allen, varför skrev inte mördaren till polisen och sa det? Mördaren erkände ju i ett brev att det inte var han som ringde till TV programmet i alla fall.
Citera
2021-03-01, 01:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Källan till påståendet om Dahmer IQ är okänd och allra troligast en skröna kommen från att hans lunoarpolare trodde att han hade 145 i IQ.
Citera
2021-03-03, 23:19
Medlem
Craiggs avatar
Vill man utgå från att Zodiac även låg bakom mordet i Riverside så finns även där goda skäl till att misstänka Allen, då Allen ska ha erkänt att han var i Riverside-området runt tidpunkten för mordet.
Avståndet mellan Allens hem och Riverside går att jämföra med avståndet mellan Stockholm och Malmö, så Riverside är knappast en ort man brukar "åka in till" om man bor i samma område som Allen, såvida man inte har något specifikt ärende.

Det finns en chans på ca 90% att det är Allen som är mördaren. Eller åtminstone en av mördarna. Det finns så himla mycket som tyder på det att det känns löjligt att förneka det.
Citera
2021-03-04, 00:00
Medlem
Rabattfyllans avatar
Att polisutredningen körde fast kan säkert till stor del bero på att man fastnade i Arthur Leigh Allen-spåret. Utredarna hoppades garanterat att det skulle vara han. Det har vi sett skräckexempel på förut hur det går när man sätter det mesta på ett kort.
Citera
2021-03-05, 13:12
Medlem
Allmänt känt att det finns mycket indicier mot Allen men det finns också mycket som pekar på att han inte var Zodiac.

Därför fick jag en tanke som jag vill testa. Är det möjligt att Allen låg bakom Lake Berryessa-attacken men inte de andra morden? Det är väl där som de flesta indicierna finns. Allen kanske gärna ville vara Zodiac i allas ögon och hade därför sin klocka och pratade om saker som gjorde honom misstänkt?

Är den här teorin helt utesluten? Jag kan inte allt om Zodiac-morden och det var ett tag sedan jag läste och såg dokumentärer om det här som mest. Hoppas därför att någon kan komma med lite respons.
Citera
2021-03-06, 10:08
Medlem
Om polisen skulle gå ut med nyheten att de nu har identifierat mördaren så skulle jag inte bli förvånad om det var Allen. Inte det minsta faktiskt.
Han friades pga att dna inte stämde men dels var proverna gamla och av okänt ursprung och dels var inte dna-tekniken så utvecklad ännu.

Men det finns fler misstänkta som också passar in på mycket, Kalifornien på 60-70-talet verkar ha kryllat av skumma typer.
Citera
2021-03-09, 12:44
Medlem
Craiggs avatar
Jag har svårt att tro att en så pass uppmärksamhetskåt mördare som Zodiac bara slutar skicka brev från tomma intet. Är det verkligen en slump att breven upphör så fort Allen sitter inne?
Citera
2021-03-09, 15:29
Medlem
Craiggs avatar
En sak som håller mig sömnlös:

Om poliserna såg mördaren gå in i ett hushåll strax efter mordet på Stine, varför gick de inte runt i området och knackade dörr? De kanske hade vunnit mycket på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in