Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-30, 20:49
  #745
Medlem
badbollen3s avatar
Enligt obekräftade uppgifter på internet så ska ett gripande vara nära tillhands. Antagligen troll, men man kan ju hoppas.
Citera
2018-11-06, 18:51
  #746
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Enligt obekräftade uppgifter på internet så ska ett gripande vara nära tillhands. Antagligen troll, men man kan ju hoppas.

Har du någon "källa" till dessa rykten?

Det närmaste man hade DNA i det här fallet var rep och en filt som Zodiac skall ha svettats på uppblandat med offrens hår och blod samt ett antal frimärken som inte hanterats med särskilt stor omsorg.

Tror inte att man har en fullständig DNA profil men antagligen tillräckligt mycket av den för att avfärda folk.

Den första DNA slagningen från frimärkena matchade Arthur Lee Allen men när både den andra och tredje analysen sade att det var "inconclusive" så avfärdades han fullständigt.
Citera
2018-11-06, 21:55
  #747
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Enligt obekräftade uppgifter på internet så ska ett gripande vara nära tillhands. Antagligen troll, men man kan ju hoppas.

Har lite svårt att tro att sådan information skulle läcka ut.
Citera
2018-12-23, 03:04
  #748
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
En annan av privatspanare utpekad misstänkt som Zodiac verkar vara en Xenophon Anthony.

Dessvärre är han död sen snart tre år.

Han greps för mordet på paul Stine då han utpekats av ett vittne. Ett åttaårigt barn. Man tog fingeravtryck på honom men då de inte matchade de som fanns på brottsplatsen så släpptes han.

https://www.tapatalk.com/groups/zodi...out-t8071.html

Det som är lite märkligt att Zodiacs nästa brev innehöll ett stort x som bestod av texten "Sorry no cipher" där ordet no skrivs på två ledder som möts i mitten men det kanske var en rätt stor ledtråd i själva verket. X_no__on.

Han går därefter in på att han ville skjuta barn.

I vilket fall.
Det är nu 7 månader sedan man skickat in de DNA spår man har. Är förvånad över att man hittils verkar ha kammat noll uppriktigt sagt.
Citera
2018-12-23, 13:15
  #749
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Om man roterar på Z till ett N och skriver ut det fonetiskt så blir hans förnamn Xenophon, motsvarande Stefan, till ceip̅oN. Upp och ned blir detta i sin tur Nodiac, rotera första bokstaven och du har Zodiac.

Han jobbade inom fastighetsbranchen, hade landskapsarkitektur som hobby och hade fått kryptografisk utbildning inom det militära.

Än så länge bara ett par sammanträffanden, men det var också vad som gjorde Arthur Leigh Allen till huvudmisstänkt.
Citera
2019-01-21, 05:39
  #750
Medlem
Generalanderssons avatar
En mkt intressant trad! har sjalv lange varit intresserad av mystiken kring denna gatan om "Zodiac". Men jag tror nog att vi aldrig far veta sanningen om vem som "zodiac" egentligen ar/var, polisen gjorde allt for manga misstag i utredningen och forstorde potensiella bevis. Jag tror aven ocksa att "zodiac" inte var bland de misstankta, polisen kan mojligen ha pratat med zodiac-mordaren under utredningen men jag tror isafall att polisen inte visade ngt storre intresse for honom och ansag han inte som en potensiell misstankt i fallet. Och darfor sa tror jag att han/de som var zodiac-mordaren var ngn som inte ens har namnts bland de misstankta - varken av polisen eller bland alla soffexperter, och om vi en dag far veta identiteten till "zodiac" som kommer alla att fraga sig sjalva "vem?". Tror ocksa att "zodiac" ar/var en person som inte passar in i bilden av en seriemordare.
Citera
2019-02-02, 13:41
  #751
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
En mkt intressant trad! har sjalv lange varit intresserad av mystiken kring denna gatan om "Zodiac". Men jag tror nog att vi aldrig far veta sanningen om vem som "zodiac" egentligen ar/var, polisen gjorde allt for manga misstag i utredningen och forstorde potensiella bevis. Jag tror aven ocksa att "zodiac" inte var bland de misstankta, polisen kan mojligen ha pratat med zodiac-mordaren under utredningen men jag tror isafall att polisen inte visade ngt storre intresse for honom och ansag han inte som en potensiell misstankt i fallet. Och darfor sa tror jag att han/de som var zodiac-mordaren var ngn som inte ens har namnts bland de misstankta - varken av polisen eller bland alla soffexperter, och om vi en dag far veta identiteten till "zodiac" som kommer alla att fraga sig sjalva "vem?". Tror ocksa att "zodiac" ar/var en person som inte passar in i bilden av en seriemordare.

Jag delar din analys. Skönt med lite vettigt folk i tråden.
Citera
2019-02-06, 22:12
  #752
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
En mkt intressant trad! har sjalv lange varit intresserad av mystiken kring denna gatan om "Zodiac". Men jag tror nog att vi aldrig far veta sanningen om vem som "zodiac" egentligen ar/var, polisen gjorde allt for manga misstag i utredningen och forstorde potensiella bevis. Jag tror aven ocksa att "zodiac" inte var bland de misstankta, polisen kan mojligen ha pratat med zodiac-mordaren under utredningen men jag tror isafall att polisen inte visade ngt storre intresse for honom och ansag han inte som en potensiell misstankt i fallet. Och darfor sa tror jag att han/de som var zodiac-mordaren var ngn som inte ens har namnts bland de misstankta - varken av polisen eller bland alla soffexperter, och om vi en dag far veta identiteten till "zodiac" som kommer alla att fraga sig sjalva "vem?". Tror ocksa att "zodiac" ar/var en person som inte passar in i bilden av en seriemordare.

Om Zodiac mördaren var en och samma människa under hela "karriären" vs, vilket flera utredare tvivlar på, motorvägsmordet 1986 har brevet aldrig konstaterats vara autentiskt t.ex.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac...ac-1986-letter

Modus är dock Zodiac upp i dagen.

Ett par i en bil som blir ihjälpepprade när de var upptagna med varandra.

Om vi utgår ifrån de brev som åtminstone bekräftats vara från samma brevskrivare så är det uppenbart att det rör sig om någon som vill flexa musklerna med sitt intellekt.

Any man who must say i am the king is no true king. Någon som antas vara korkad eller någon form av misslyckad akademiker kanske.

Av krypton och pusselbreven att döma en ensamvarg med livlig fantasi.

Skulle inte förvåna mig det minsta om han var kraftigt influerad av magiskt tänkande.

Alla bekräftade mord skedde under samma månfaser exempelvis.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac...alendar-crimes

Att han valde just nojsande eller älskande par säger vissa profilers att det kan ha haft med avundsjuka att göra, andra att han hade lättare att smyga sig på dem. Det hindrade honom inte från att välja andra typer av offer. Frånsett Paul Stine är det kärlekspar som gäller.

I Halloween brevet så presenterar han en symbol som ser ut som ett upp och nedvänt bilmärke. "FWB"

En ledtråd om att han jobbar som bilmekaniker, bilförsäljare eller på en bilskrot. Eller att bilmärket är upp och ned och därmed skall fungera som en pil eller milstolpe.

Hela ledtrådsjakten känns som en återvändsgränd.

För att någon skall kunna bli misstänkt och förekomma i utredningen måste man ha ertappat denne på en mordplats alternativt blivit utpekad av en granne eller bekant.

Tror inte det finns många människor i en sån här människas vardag.

Mest troligt är han död och begraven sen 10-15 år

Tror dock att du har fel på en punkt och det är att han inte skall ha förekommit under utredningen.

Tror en sån här uppmärksamhetssökande narcissist inte skulle kunna hålla sig utan har försökt hjälpa till med utredningen på något sätt. Det skulle inte vara första gången det hänt att efterlysta mördare försöker "hjälpa" polisen.
Citera
2019-02-07, 15:41
  #753
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Om Zodiac mördaren var en och samma människa under hela "karriären" vs, vilket flera utredare tvivlar på, motorvägsmordet 1986 har brevet aldrig konstaterats vara autentiskt t.ex.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac...ac-1986-letter

Modus är dock Zodiac upp i dagen.

Ett par i en bil som blir ihjälpepprade när de var upptagna med varandra.

Om vi utgår ifrån de brev som åtminstone bekräftats vara från samma brevskrivare så är det uppenbart att det rör sig om någon som vill flexa musklerna med sitt intellekt.

Any man who must say i am the king is no true king. Någon som antas vara korkad eller någon form av misslyckad akademiker kanske.

Av krypton och pusselbreven att döma en ensamvarg med livlig fantasi.

Skulle inte förvåna mig det minsta om han var kraftigt influerad av magiskt tänkande.

Alla bekräftade mord skedde under samma månfaser exempelvis.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac...alendar-crimes

Att han valde just nojsande eller älskande par säger vissa profilers att det kan ha haft med avundsjuka att göra, andra att han hade lättare att smyga sig på dem. Det hindrade honom inte från att välja andra typer av offer. Frånsett Paul Stine är det kärlekspar som gäller.

I Halloween brevet så presenterar han en symbol som ser ut som ett upp och nedvänt bilmärke. "FWB"

En ledtråd om att han jobbar som bilmekaniker, bilförsäljare eller på en bilskrot. Eller att bilmärket är upp och ned och därmed skall fungera som en pil eller milstolpe.

Hela ledtrådsjakten känns som en återvändsgränd.

För att någon skall kunna bli misstänkt och förekomma i utredningen måste man ha ertappat denne på en mordplats alternativt blivit utpekad av en granne eller bekant.

Tror inte det finns många människor i en sån här människas vardag.

Mest troligt är han död och begraven sen 10-15 år

Tror dock att du har fel på en punkt och det är att han inte skall ha förekommit under utredningen.

Tror en sån här uppmärksamhetssökande narcissist inte skulle kunna hålla sig utan har försökt hjälpa till med utredningen på något sätt. Det skulle inte vara första gången det hänt att efterlysta mördare försöker "hjälpa" polisen.

Om "Zodiac" var en och samma person lär vi nog aldrig få veta, men jag är ratt så övertygad om att morden från Lou Jensen/Faraday t.o.m Paul Stine utfördes av en och samma person. Jag tror även att de flesta brev fram tills 1974 var skrivna av Zodiac-mördaren. Jag håller inte med i din teori om att "Zodiac" måste ha varit en korkad ensamvarg, jag tror tvärtom. Att Zodiac-mördaren var ngn som inte skilde sig från mängden, en som bodde rätt i närheten, en som från utsidan såg ut till att leva ett vanligt A4-liv, en som inte visade några tecken på personlighetsstörningar, en som vänner och bekanta inte fattade ngn mistanke om, och att Zodiac-mördarens riktiga namn inte fanns i brottsregristret. Det verkar som att polisen i både Vallejo och San Francisco tidigt bestämde sig för vilken typ av människa de skulle leta efter i det här fallet, och att de genast uteslöt 95% av befolkningen i California. Jag tror att "Zodiac" var en som var tidigare ostraffad och en som inte verkade leva ett onormalt liv. Troligen så var "Zodiac" en rätt så ung man (25+) som inte hade haft särskilt tur med tjejer i livet, och att val av offer hade en stor inverkan på just det. Vad mördaren evt jobbade som kan man ju spekulera om. Men jag är hur som helst övertygad om att "Zodiac" var en som man inte på förhand skulle tro vara en seriemördare, och att "Zodiac" levde ett vanligt liv under hela utredningen och fram tills han evt dog av naturliga orsaker. Jag tror inte att "Zodiac" blev sätt på som en evt misstänkt i det här fallet varken av polisen eller av samhället, och att hans namn inte finns i polisarkiven om "Zodiac" fallet.
Citera
2019-02-07, 18:24
  #754
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Om "Zodiac" var en och samma person lär vi nog aldrig få veta, men jag är ratt så övertygad om att morden från Lou Jensen/Faraday t.o.m Paul Stine utfördes av en och samma person. Jag tror även att de flesta brev fram tills 1974 var skrivna av Zodiac-mördaren. Jag håller inte med i din teori om att "Zodiac" måste ha varit en korkad ensamvarg, jag tror tvärtom. Att Zodiac-mördaren var ngn som inte skilde sig från mängden, en som bodde rätt i närheten, en som från utsidan såg ut till att leva ett vanligt A4-liv, en som inte visade några tecken på personlighetsstörningar, en som vänner och bekanta inte fattade ngn mistanke om, och att Zodiac-mördarens riktiga namn inte fanns i brottsregristret. Det verkar som att polisen i både Vallejo och San Francisco tidigt bestämde sig för vilken typ av människa de skulle leta efter i det här fallet, och att de genast uteslöt 95% av befolkningen i California. Jag tror att "Zodiac" var en som var tidigare ostraffad och en som inte verkade leva ett onormalt liv. Troligen så var "Zodiac" en rätt så ung man (25+) som inte hade haft särskilt tur med tjejer i livet, och att val av offer hade en stor inverkan på just det. Vad mördaren evt jobbade som kan man ju spekulera om. Men jag är hur som helst övertygad om att "Zodiac" var en som man inte på förhand skulle tro vara en seriemördare, och att "Zodiac" levde ett vanligt liv under hela utredningen och fram tills han evt dog av naturliga orsaker. Jag tror inte att "Zodiac" blev sätt på som en evt misstänkt i det här fallet varken av polisen eller av samhället, och att hans namn inte finns i polisarkiven om "Zodiac" fallet.

Någonting som gör att seriemördare kan flyga under radarn är att de själva är poliser. Dels får de koll på utredningsteknik och de kan sabba utredningen av deras egna mord. Ibland får de till och med mörda i tjänsten.

Joseph DeAngelo, Michail Popov, Gerard John Schaefer, Tore Hedin mfl hör dit.

Dennis Rader, BTK höll på att utbilda sig till polis men klarade av någon anledning inte av utbildningen.

En av privatspanare utpekade misstänkta för att vara Zodiac var en Barry Jean Wysling.
Initialerna passar åtminstone någorlunda med symbolen på det sista bekräftade brevet.

http://zodiackillersite.com/viewtopi...t=1201&p=11858

Bild här
http://s851.photobucket.com/user/ZZa...11685.jpg.html

En f.d marinkårssoldat med aggressionsproblem som sedemera blev polis.

Han verkar ha skrivit sin egen dödsruna här.
https://www.legacy.com/obituaries/ea...pid=134019357&

Finns en intervju med honom på Youtube när han blånekar till allt utom att han skall ha samlat på knivar och berättar att han är döende i cancer.

https://youtu.be/3YkUYZSsnbo

Det skulle dock inneburit att han var 34 år 1969 då de bekräftade morden började.

Han var rätt lik fantombilden om inget annat.
http://i56.servimg.com/u/f56/14/94/97/81/barry_10.jpg
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2019-02-07 kl. 18:33.
Citera
2019-03-26, 17:25
  #755
Medlem
Tom Voigt hevder at polisen har fått frem DNA fra Zodiac brevene. Bør da kun være et tidsspørsmål før vi vet Zodiacs identitet via familie DNA.

https://www.tapatalk.com/groups/zodi...t8376-s10.html
__________________
Senast redigerad av Moronoxy 2019-03-26 kl. 17:53.
Citera
2019-03-26, 21:55
  #756
Medlem
Tom Voight är lite speciell och har flera gånger lyft fram olika personer som Zodiak och anpassat för och nackdelar så att det passar hans syn på saken.

Innan vi får höra nåt officiellt så kan man tyvärr inte lita på nåt. Har inte hittat nån info om vad de har hittat, är det bara dna från breven eller har man även hittat en match till det dnat?
Hur många har hanterat breven sen 60-talet, eller innan zodiac skickade dem för den delen, man kan ju ha hittat postkassörskans dna lika gärna.

Men jag hoppas att det är zodiacs dna och att polisen har lyckats få träff. Tänk om han lever fortfarande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback