Flashback bygger pepparkakshus!
2006-10-29, 15:52
Medlem
zodiackillers avatar
Det har ju skrivits en hel del om detta olsta fall av seriemord frn tidigt sextiotal. Lnge var Graysmiths "Zodiac" ledande. Men under senare r har Graysmith dels uppdaterat sin bok och dels kom en ny tolkning av Michael D. Kelleher and David Van Nuys "This Is the Zodiac Speaking". Intressant r ocks den sentida Zodiackopian som dk upp p nittiotalet i New York och finns beskriven i Kieran Crowleys "Sleep My Little Dead".

Jag har huvudsakligen sttt mig p Graysmiths ursprungliga bok och reflekterat enligt fljande:

1. Mrdaren r nog i 20 rsldern. Fniga brev till pressen. Med barnsligt innehll tyder p detta.
2. Motiv r krlekskrnkning och avvisningar. Attackerade par, krlekspar. Vkte kanske starkt avund. I vrigt finns inga djupare motiv.
3. Avled troligen ganska snart efter morden. Skrev om "slaves in the afterworld" som han samlade p. Som om han hade en ddlig sjukdom och ville ha med sig andra. Detta gjorde nog ocks att han inte kte fast. Och att morden upphrde ganska snart (ven om vissa vill hvda att de fortsatte flera r efter starten).
4. Bodde en bra bit frn mordplatsen. Morden skedde p sndagar, vilket tyder p att han tog sig dit under tider d han var ledig frn arbete och annat.

Undrar om det r ngon som har ngra andra intressanta synpunkter?
Citera
2006-12-08, 18:21
Medlem
Made of stones avatar
Jag var inne idag och kollade runt p zodiackiller.com och fastnade totalt vid den sidan. Mycket intressant sida. Det som r fascinerande med zodiackiller r vl mystiken: ingen vet vem han var och alla konstiga brev han skickade till pressen. "Me:31"- SFPD-0.

P sidan s str det om dom misstnkta fr dden. Tror du att ngon av dom var Zodiackiller? Tnk ifall han fortfarande r i livet?
Citera
2006-12-09, 19:26
Medlem
Made of stones avatar
Var r FB:s Zodiackiller? Jag som vill diskutera detta mne.
Har nu sen jag lste runt p sidan zodiackiller.com ftt intresse fr detta fall och letat runt p ntet efter mer info.

Jag hittade faktiskt en rtt intressant grej p susning.nu.
Dr str att en lng tid efter att morden upphrde (oklar tidsangivelse) s hrde en oknd man av sig till ett direktsnt tv program och pstod sig vara Zodiackiller.

Detta avfrdades som ett skmt, men sen visade det sig att han visste detaljer runt morden som bara mrdaren kan ha vetat..

Vet du ngonting mera om detta tv program eller ngot annat intressant?
Citera
2006-12-09, 19:48
Medlem
Liemanns avatar
www.crimelibrary.com r en mycket bra sida. Lst allt som har med mrdare att gra dr.
Citera
2006-12-12, 19:54
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Var r FB:s Zodiackiller? Jag som vill diskutera detta mne.
Jag visste inte att du svarat. r hr s sllan. Vill du vcka upp mig kan du ju alltid pma!

Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Har nu sen jag lste runt p sidan zodiackiller.com ftt intresse fr detta fall och letat runt p ntet efter mer info.

Jag hittade faktiskt en rtt intressant grej p susning.nu.
Dr str att en lng tid efter att morden upphrde (oklar tidsangivelse) s hrde en oknd man av sig till ett direktsnt tv program och pstod sig vara Zodiackiller.

Detta avfrdades som ett skmt, men sen visade det sig att han visste detaljer runt morden som bara mrdaren kan ha vetat..

Vet du ngonting mera om detta tv program eller ngot annat intressant?
Jo, Zodiackiller.com r ju en snygg och elegant sida.

Att det dyker upp folk i teveshower med information fr man nog ta med en nypa salt. Det har ju ett visst intresse frn showens sida att skapa rubriker och reklam.

Av de angivna misstnkta r det frsts inte Kaczynski. Han finns vl bara med fr han blev knd fr andra seriemord ett par decennier senare. Helt annourlunda i kroppstypen dessutom.

Intressant var att nr "zodiackiller 2" i New York var igng fr ngra r sen, s hade dom bevakning p sina misstnkta i ursprungsfallet. Som om dom verkligen trodde att han teruppsttt.
Citera
2006-12-12, 23:34
Medlem
lite teorier

jag har lst hans brev p zodiackiller.com, jag har ven lst lite om han och andra tidigare...

Ett par saker slr mig.
1. han verkar ha ngon form av koppling till militren, typ pappa ww2 veteran? alkad? vldsam?
Jag tnker p att han ibland hade militra klder och skor, och kartan i 26e juni brevet. Det knns som en sdan sak en fd militr typ, inte speciellt hg rang eller dekorerad men som vill verka viktig, kan tvinga sitt barn att lra sig. Hur militren "alltid gr efter den magnetiska nordpolen och att kompassen r som en klocka jada jada". bombplanerna tyder p detta liknar lite snt som soldater kan gra. han verkar dock mest nska men sakna riktig kunskap om bomber vilket tyder p att han inte har haft ngon som verkligen kunnat lra honom.

2. Jag har en knsla av att han har bott ensligt till som barn inte mnga vnner, men mjlighet att lra sig hantera vapen, av ovan nmd fader? ftt flja med p jakt? antagligen livrdd isfall.

3. han flyttade eller flydde nog hemifrn ganska ung tog sig till staden och ordnade ett "liv", bostad arbete, p ngot vis. kanske med hjlp av en slkting. pappan levde nog nr han drog men ngot fick honom att flytta ngon slags, grl-extraordinr, eller s planerade han en flykt under lng tid tog med sig ett gevr, det han anvnde i brjan? och lite mer.

4 Han kan vara van att lsa, typ fantasy eller liknande, men inte att skriva handstilen knns ibland lite forcerad srskilt mot slutet som om han trttnat p att skriva. det r som om han tnker snabbare n han skriver och att han inte r van eftersom han ibland skriver fel och stryker ver istllet fr att skriva ett helt nytt papper.

5. han ville nog in armen eller polisen men fll p ngot test, synen?
fick ngot enklare jobb.

Jag fastnade fr en detalj han kar antalet offer ganska snabbt men skryter inte om ngra detaljer, det slog mig att det kan vara sant. ponera att han jobbade som vrdbitrde eller nattvakt p ett ldreboende eller en mentalvrdsinrttning det finns flera fall dr folk har ddat hur mnga gamlingar som helst med verdoser eller kvvning utan att ka dit. Det r inte omjligt att han gjort ngot liknande. Givetvis kunde han inte skryta om de morden d han skulle ha kt dit fortare n gat.

lite tankar bara har inte lst p lika mycket som ni andra men jag blir intresserad av sna typer.

fyller p med mera sedan

ha det gtt

lallisen
Citera
2006-12-13, 00:33
Medlem
Det var mnga r sen jag lste om det, men det finns teorier att Ted "the Unabomber" Kaczinsky kunde vara Zodiac Killer. Jag minns inte vilken merit teorin har frutom att TK uppenbarligen var vldigt intelligent, likt Zodiac Killer, och att han bodde i omrdena fr den tidpunkt morden skedde. Jag reserverar fr felaktiga detaljer i min tergivelse, men det lr vl finnas lite p ntet fr den som vill grva mera i den teorin.
Citera
2006-12-13, 20:06
Medlem
zodiackillers avatar
Det var ju mnga intressanta spr som du skakat fram ur materialet lallisen!

Det r verkligen mrkligt att han inte kte dit, med tanke p dom fniga breven - som tyder p en ganska ung person (som fljaktligen mste gjort en massa fadser). Det var drfr jag tnkte mig att han dog efter ett par r eller s. Och dom sista zodiacbreven r falsarier. Ett vet vi ju skert r ett falsarium - det som polischefen, spanaren, vad han nu hette, ordnade fr att terigen f vara i massmediaglansen. Tnk vad folk kan gra fr att f ha strlkastarna p sig!
Citera
2006-12-14, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Det var ju mnga intressanta spr som du skakat fram ur materialet lallisen!

Det r verkligen mrkligt att han inte kte dit, med tanke p dom fniga breven - som tyder p en ganska ung person (som fljaktligen mste gjort en massa fadser). Det var drfr jag tnkte mig att han dog efter ett par r eller s. Och dom sista zodiacbreven r falsarier. Ett vet vi ju skert r ett falsarium - det som polischefen, spanaren, vad han nu hette, ordnade fr att terigen f vara i massmediaglansen. Tnk vad folk kan gra fr att f ha strlkastarna p sig!

Gtt igenom en hel del material frn CL.com och ZK.com det senaste dygnet d det r hgaktuellt med seriemrdare igen. Teorin om en ung - frnsttt tjockis begtt morden verkar inte helt fel. Dock begicks morden i en hla och man kan vl misstnka att poliserna inte heller r ngra direkt stjrnor samt att mord inte r ett federalt brott och drfr inte utreddes av FBI.

Jag frgade FB's ZK om handstilen breven r skrivna i. Vissa r skrivna helt i olika handstilar, bl.a. "Bates had to die" ser ut att vara skrivet "med fel hand".

Sen den olsta "koden" r totalt ologisk. De andra anagrammen r lsliga p.g.a den stora mngden information, trots att olika symboler anvnds till samma bokstav. Det verkar bara vara ett villospr, eller en kod bara lslig med bakgrundsinfon. Dock tyder vl anagrammen p viss intelligens?

ang militra aspekter; s var det ju bekrftat att det inte var autentiska kngor t.e.x. som zodiak anvnde. men teorin om ev "police-reject" o dyl. kan stmma.

Till slut, vad har ni fr teorier ang hans namn och symbol?

//_Indec
Citera
2006-12-14, 14:35
Medlem
Tjyvass avatar
en liten frga..

Jag har ingen egen teori. Har heller aldrig hrt talas om the Zodiac Killer frrn jag lst i den hr trden.
Men efter att ha satt tnderna i informationen p zodiackiller.com tycker jag att det r glasklart att det var den dr Arthur Leigh Allen.

S vad r det som diskvalificerar honom som Zodiac?
Citera
2006-12-14, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag har ingen egen teori. Har heller aldrig hrt talas om the Zodiac Killer frrn jag lst i den hr trden.
Men efter att ha satt tnderna i informationen p zodiackiller.com tycker jag att det r glasklart att det var den dr Arthur Leigh Allen.

S vad r det som diskvalificerar honom som Zodiac?

Ingenting mer n att polisen efter husrannsakan hos ALA inte ansg sig ha tillrkligt med bevis fr att avgra honom som ZK. Sen pekar vl bevisen mer p att det r ALA som skrev breven mer n att han faktiskt utfrde morden, ven om det finns en hel del som ven tyder p detta.

Skulle fan vilja se den dr filmen "mrkt med z" som dom vgrar slppa.
Citera
2006-12-14, 17:18
Medlem
Made of stones avatar
Vad tror ni om den här killen http://thezodiackiller.digitalzones.com/?
Är iallafall jävligt lik fantombilden som släpptes på Zodiacen och en rad andra omständigheter gör honom intressant.

Skulle fan vilja se den där filmen "märkt med z" som dom vägrar släppa

Detta visste jag ingenting om berätta mera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in