2021-03-09, 18:10
Medlem
Hur ser det ut med DNA och familjesökning här?
Citera
2021-03-09, 21:24
Medlem
Craiggs avatar
Jag är 90% säker på att Allen är mördaren. Främst på grund av de stora antal indicier som finns mot honom som jag har svårt att se som en slump.

Om det INTE är Allen, så kommer vi förmodligen aldrig få veta vem Zodiac var. Mördaren är förmodligen död nu och har inte erkänt på dödsbädden. Inte heller har den som rensade dödsboendet hittat något suspekt (då hade vi nog hört om det nu).

Fantombilderna som existerar är ganska värdelösa. Har svårt att tro att någon hade reagerat starkt på dessa ansiktsbilder som inte har några speciella drag typ.

Jag tror inte vi nånsin kommer komma längre än att Allen är huvudmisstänkt.
Citera
2021-03-10, 20:06
Medlem
Vill ni kan ni alltid se på >Cold Case Files: The Zodiac Killer< som Tom Voigt delat med sig av.
Citera
2021-03-10, 20:45
Medlem
Polisen förhörde Allen om Zodiac och självfallet hade han på sig sin Zodiac-klocka då. När han blev intervjuad pratade han direkt om "the most dangerous game" som Zodiac gjorde i brev.

Det talar för att Allen ville vara misstänkt som Zodiac. Helt oskyldig behöver han inte vara, tror han i så fall låg bakom Lake Berryessa-attacken.
Citera
2021-03-13, 22:51
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Allens handstil stämmer inte helt överens med mördarens, men det finns ändå likheter. Sättet de båda skriver bokstaven T på är slående likt.

Vad är det för likhet du ser med bokstaven "T"? Jämförelsebild mellan Zodiac och Arthur Leigh Allen.
Citera
2021-03-14, 15:39
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Vad är det för likhet du ser med bokstaven "T"? Jämförelsebild mellan Zodiac och Arthur Leigh Allen.

Du tycker inte själv att det är slående lik? Jämför de två på första raden tex.
Citera
2021-03-14, 19:30
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Du tycker inte själv att det är slående lik? Jämför de två på första raden tex.

Nej, jag ser ingen direkt likhet med bokstaven "T" på de fem ställen den fanns med i jämförelsebilden. Det var därför jag frågade dig för att eventuellt försöka förstå vad du se som jag inte ser.

Generellt har Arthur Leigh Allen en handstil som i vissa fall påminner om seriemördarens men i vissa fall är den inte alls lik. Jag tycker den hamnar i mitten av en tiogradig skala. Är dock ingen expert på att bedöma handstilar. Alla stavfel Zodiac gjorde är helt uppenbart en skenmanöver.
Citera
2021-03-14, 19:33
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Nej, jag ser ingen direkt likhet med bokstaven "T" på de fem ställen den fanns med i jämförelsebilden. Det var därför jag frågade dig för att eventuellt försöka förstå vad du se som jag inte ser.

Generellt har Arthur Leigh Allen en handstil som i vissa fall påminner om seriemördarens men i vissa fall är den inte alls lik. Jag tycker den hamnar i mitten av en tiogradig skala. Är dock ingen expert på att bedöma handstilar. Alla stavfel Zodiac gjorde är helt uppenbart en skenmanöver.

Båda skriver g utan böj. Ett ganska ovanligt sätt att skriva g på.
Citera
2021-03-14, 19:38
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Båda skriver g utan böj. Ett ganska ovanligt sätt att skriva g på.

Jo, det är en intressant detalj. Samtidigt kan jag inte tycka att "G"-bokstaven är särskilt lik i övrigt i jämförelsebilden.
Citera
2021-03-14, 20:17
Medlem
Craiggs avatar
Citat:

Eftersom det för mig är ganska självklart att sättet de skriver T på är väldigt likt så är det nog enklare för dig att säga varför du inte tycker det, för det vore intressant.

De båda skriver vågrätt-strecket i T:et ungefär i mitten istället för längst upp. Vem som helst kan ju se att det är likt?
Citera
2021-03-14, 20:47
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Eftersom det för mig är ganska självklart att sättet de skriver T på är väldigt likt så är det nog enklare för dig att säga varför du inte tycker det, för det vore intressant.

De båda skriver vågrätt-strecket i T:et ungefär i mitten istället för längst upp. Vem som helst kan ju se att det är likt?

Även om vi är oense i frågan kanske vi kan enas om att bokstaven "T" är en av de enklare bokstäverna. Det krävs inte så mycket för att stilen mellan två personer ska vara likartad.

Har jag räknat rätt är bokstaven "T" med på fem ställen i jämförelsebilden. Första stället är skillnaderna att den lutar samt att mittenstrecket är längre på seriemördarens stil. Placeringen är dock samma på mittenstrecket.

På andra stället ser jag väldigt stora skillnader, motivering här torde vara överflödig. På tredje stället är det mycket stora skillnader, Arthur Leigh Allen skiljer sig verkligen med sina tre första "T" jämfört med seriemördarens som har ganska lika stil. Samma sak med fjärde, det är stora skillnader på Arthur Leigh Allens stil.

Angående det femte och sista stället är det slarvigt skrivet av Zodiac men någon direkt likhet är svår att se.
Citera
2021-03-15, 00:38
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Även om vi är oense i frågan kanske vi kan enas om att bokstaven "T" är en av de enklare bokstäverna. Det krävs inte så mycket för att stilen mellan två personer ska vara likartad.

Har jag räknat rätt är bokstaven "T" med på fem ställen i jämförelsebilden. Första stället är skillnaderna att den lutar samt att mittenstrecket är längre på seriemördarens stil. Placeringen är dock samma på mittenstrecket.

På andra stället ser jag väldigt stora skillnader, motivering här torde vara överflödig. På tredje stället är det mycket stora skillnader, Arthur Leigh Allen skiljer sig verkligen med sina tre första "T" jämfört med seriemördarens som har ganska lika stil. Samma sak med fjärde, det är stora skillnader på Arthur Leigh Allens stil.

Angående det femte och sista stället är det slarvigt skrivet av Zodiac men någon direkt likhet är svår att se.

Let's agree to disagree then. Jag tycker deras T:n är ganska lika och det finns även fler bokstäver i din länk som har likheter med varandra. En annan skribent längre bak i tråden sade att Allen försökte fejka sin handstil när polisen tvingade honom att skriva de där meningarna, det förklarar i så fall varför deras handstilar inte är helt lika varandra, men de har tveklöst liknande drag.

Väldigt många är överens om att fallet inofficiellt är löst och att det är Allen som är mördaren. Indicierna mot Allen är löjligt många och inte särskilt långsökta. Den stora mängden indicier väger över att hans DNA inte matchade, enligt mig. Hur vet man att DNAt kommer från mördaren? Folk (inklusive poliser) var betydligt slarvigare på den tiden så det är inte alls omöjligt att DNAt man tror kommer från mördaren egentligen kommer från en polis som pillade runt lite på mordplatsen utan handskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in