2013-08-28, 20:24
Medlem
_Jago_s avatar
Det finns helt klart en del besvärande omständigheter som pekar mot Arthur Leigh Allen. Jag var också tämligen övertygad om att han var gärningsmannen när jag först satte mig in i fallet, men ändrade mig efterhand.

Några saker som pekar från Allen som Zodiac:

Bryan Hartnell, som överlevde attacken vid Lake Beryessa, gick in i järnhandeln där Allen jobbade och fick se honom och höra hans röst. Han kunde inte bekräfta att det var samma person som attackerade honom (även om han inte heller uteslöt honom helt och hållet). Även Nancy Slover som pratade med Zodiac i telefon uteslöt Allen.

Barnen som såg Stine-mordet från sitt fönster såg Stines mördare - och sa att han inte liknade Allen. Don Foukes som strax efter mordet såg mördaren fly därifrån (enligt vissa uppgifter ska han också ha stannat och pratat med honom) uteslöt Allen på samma sätt. Således tyder det på att det inte var Allen som sköt Stine och begick då heller inte de andra morden.

Gällande Don Cheney känns det otroligt att Zodiac kunde agera så självsäkert om han nu skulle ha erkänt det hela för en kompis några månader tidigare.

...

Visst är det svårt att utesluta honom, speciellt inte sedan det heller inte finns någon annan trovärdig misstänkt. Som någon skrev kan man ju inte heller utesluta att DNA:t på breven kommer från någon annan än Zodiac - men som jag skrivit tidigare i tråden: jag tror att Allen helt enkelt var en för bra misstänkt, en av den moderna, kända kriminalhistoriens bästa misstänka utan att ha begått själva brottet. Och han visste nog om det själv också.
Citera
2013-08-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Det finns helt klart en del besvärande omständigheter som pekar mot Arthur Leigh Allen. Jag var också tämligen övertygad om att han var gärningsmannen när jag först satte mig in i fallet, men ändrade mig efterhand.

Några saker som pekar från Allen som Zodiac:

Bryan Hartnell, som överlevde attacken vid Lake Beryessa, gick in i järnhandeln där Allen jobbade och fick se honom och höra hans röst. Han kunde inte bekräfta att det var samma person som attackerade honom (även om han inte heller uteslöt honom helt och hållet). Även Nancy Slover som pratade med Zodiac i telefon uteslöt Allen.
Jag har för mig att Hartnell tyckte att Allens fysik och röst påminde en del om mannen (Zodiac) som attackerade dem. Ett annat överlevande vittne, Mike Mageau, pekade dessutom ut Allen på ett foto.

Citat:
Barnen som såg Stine-mordet från sitt fönster såg Stines mördare - och sa att han inte liknade Allen. Don Foukes som strax efter mordet såg mördaren fly därifrån (enligt vissa uppgifter ska han också ha stannat och pratat med honom) uteslöt Allen på samma sätt. Således tyder det på att det inte var Allen som sköt Stine och begick då heller inte de andra morden.
Ja, det här är lite märkligt och jag har inget bra svar på det. Frågan är hur bra barnen såg mördaren eftersom mordet skedde sen kvällstid?

Citat:
Visst är det svårt att utesluta honom, speciellt inte sedan det heller inte finns någon annan trovärdig misstänkt. Som någon skrev kan man ju inte heller utesluta att DNA:t på breven kommer från någon annan än Zodiac - men som jag skrivit tidigare i tråden: jag tror att Allen helt enkelt var en för bra misstänkt, en av den moderna, kända kriminalhistoriens bästa misstänka utan att ha begått själva brottet. Och han visste nog om det själv också.
En sak som jag har svårt för är att Zodiac upphörde med brevskickandet i samma stund som Allen låstes in bakom galler. Slump? Nae... jag har svårt att tro att en så extremt uppmärksamhetskåt mördare bara slutar med brevskickandet. Allen hade ju åkt dit om han hade fortsatt för han var säkerligen förföljd och bevakad av polisen.
Senast redigerad av mirinforever 2013-08-29 kl. 01:48.
Citera
2013-08-29, 08:49
Medlem
knasen80s avatar
Detaljen med att breven slutade komma när Allen satt fängslad tycker jag är väldigt intressant, slump eller inte liksom...
Citera
2013-08-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen80
Detaljen med att breven slutade komma när Allen satt fängslad tycker jag är väldigt intressant, slump eller inte liksom...
Ja. Och en sån sak som att Allen brukade säga TitWillow till sina elever och att det också nämndes i breven. Det kan inte vara en slump. Lägger man ihop alla indicier så talar mycket för att han är Z
Citera
2013-08-30, 05:15
Medlem
When Sherwood Morrill, a handwriting expert, examined Allen’s writing, he told investigators that the writing was similar, but not the Zodiac killer’s. Leigh Allen in that situation was forcing his handwriting to look different from the way that he normally wrote. Detectives and handwriting experts felt Allen had intentionally tried to disguise his handwriting. Varför försöka dölja sin handstil om man är oskyldig?

Jag blev dumförklarad tidigare i tråden när jag tyckte att Allens handstil var likt Zodiacs http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html Hur kan vissa tycka att det inte är likt? Enligt mig är det solklart att det handlar om samma handstil (med lite modifikation som Allen gjorde medvetet!). Sen att nån expert inte tyckte att det passade till 100% är väl inte så konstigt egentligen med tanke på att Allen medvetet ändrade sin handstil något under testerna. Varför försökte Allen medvetet dölja sin handstil? För att han tyckte att det var roligt? Eller för att han helt enkelt var Z? Det sistnämnda är mycket troligare. Säga vad man vill men jag tycker att handstilen i sig är tillräckligt lik för att binda Allen till Zodiac, för att inte tala om allt annat.
Senast redigerad av mirinforever 2013-08-30 kl. 05:23.
Citera
2013-08-30, 05:51
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
When Sherwood Morrill, a handwriting expert, examined Allen’s writing, he told investigators that the writing was similar, but not the Zodiac killer’s. Leigh Allen in that situation was forcing his handwriting to look different from the way that he normally wrote. Detectives and handwriting experts felt Allen had intentionally tried to disguise his handwriting. Varför försöka dölja sin handstil om man är oskyldig?

Jag blev dumförklarad tidigare i tråden när jag tyckte att Allens handstil var likt Zodiacs http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html Hur kan vissa tycka att det inte är likt? Enligt mig är det solklart att det handlar om samma handstil (med lite modifikation som Allen gjorde medvetet!). Sen att nån expert inte tyckte att det passade till 100% är väl inte så konstigt egentligen med tanke på att Allen medvetet ändrade sin handstil något under testerna. Varför försökte Allen medvetet dölja sin handstil? För att han tyckte att det var roligt? Eller för att han helt enkelt var Z? Det sistnämnda är mycket troligare. Säga vad man vill men jag tycker att handstilen i sig är tillräckligt lik för att binda Allen till Zodiac, för att inte tala om allt annat.

Jag tycker inte handstilarna är så lika, bara lite. Om du läser vad du själv citerade så säger experten att det inte är samme man som skrivit Zodiac-breven.

Det mesta talar för att ALA inte var Zodiac, titta bara på fantombilden vilken skillnad. Väldigt lite talar för att han var seriemördaren.
Citera
2013-08-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Jag tycker inte handstilarna är så lika, bara lite. Om du läser vad du själv citerade så säger experten att det inte är samme man som skrivit Zodiac-breven.

Det mesta talar för att ALA inte var Zodiac, titta bara på fantombilden vilken skillnad. Väldigt lite talar för att han var seriemördaren.
Då är du tamejfan blind. Man behöver inte vara nån jävla expert för att se att handstilarna är grymt lika. Till och med experten tyckte att handstilen påminde om Z. De kom även fram till att Allen medvetet försökte ändra sin handstil under testerna. Och det är enligt mig också anledningen till att man inte kunde binda honom. Varför försöka ändra på sin handstil om man är oskyldig? Snälla förklara det för mig. Sen ljög han också om att han inte var skrivkunnig med båda händerna, vilket avslöjades senare.

Oavsett om man tror att Allen är Z eller inte, så kan man inte säga att inget talar för att han är skyldig. Det är bara korkat och trångsynt. Han har blivit utpekad på ett foto av ett överlevande vittne, ett annat vittne som fick se honom och höra hans röst tyckte att hans fysik och röst påminde om Z och att han inte kunde utesluta honom, hans vän Cheney trädde fram och berättade om Allens planer på att mörda parvis, skicka brev till polisen och kalla sig för Zodiac, han brukade säga TittWillow till sina elever vilket också nämndes i breven, han jobbade med skolbarn vilka också nämndes i breven, hans skostorlek var detsamma som spårades vid Lake Barryesa, han förfalskade ett brev i finkan som pekade mot hans oskuld, VARFÖR om han är oskyldig? Z slutade med brevskickandet lagom efter att Allen låsts in bakom galler. Men det är väl också en slump likt allt annat? Allens fysiska och psykiska profil passar jävligt bra in på gärningsmannen.

Sen kom det även fram att Allen aldrig slickade sina brev själv. Folk som kände honom ringde in till polisen och berättade. Det kan vara en anledning till att man inte fick rätt DNA. Allt det här ovan och mycket mer talar ju emot Allen eller hur var det nu?
Senast redigerad av mirinforever 2013-08-30 kl. 23:44.
Citera
2013-08-30, 23:45
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Då är du tamejfan blind. Man behöver inte vara nån jävla expert för att se att handstilarna är grymt lika. Till och med experten tyckte att handstilen påminde om Z. De kom även fram till att Allen medvetet försökte ändra sin handstil under testerna. Och det är enligt mig också anledningen till att man inte kunde binda honom. Varför försöka ändra på sin handstil om man är oskyldig? Snälla förklara det för mig. Sen ljög han också om att han inte var skrivkunnig med båda händerna, vilket avslöjades senare.

Oavsett om man tror att Allen är Z eller inte, så kan man inte säga att inget talar för att han är skyldig. Det är bara korkat och trångsynt. Han har blivit utpekad på ett foto av ett överlevande vittne, ett annat vittne som fick se honom och höra hans röst tyckte att hans fysik och röst påminde om Z och att han inte kunde utesluta honom, hans vän Cheney trädde fram och berättade om Allens planer på att mörda parvis, skicka brev till polisen och kalla sig för Zodiac, han brukade säga TittWillow till sina elever vilket också nämndes i breven, han jobbade med skolbarn vilka också nämndes i breven, hans skostorlek var detsamma som spårades vid Lake Barryesa, han förfalskade ett brev i finkan som pekade mot hans oskuld, VARFÖR om han är oskyldig? Z slutade med brevskickandet lagom efter att Allen låsts in bakom galler. Men det är väl också en slump likt allt annat? Allens fysiska och psykiska profil passar jävligt bra in på gärningsmannen.

Sen kom det även fram att Allen aldrig slickade sina brev själv. Folk som kände honom ringde in till polisen och berättade. Det kan vara en anledning till att man inte fick rätt DNA. Allt det här ovan och mycket mer talar ju emot Allen eller hur var det nu?

Min teori är att "the Zodiac killer" är någon/någras sätt att straffa ALA för hans pedofili.
Citera
2013-08-31, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Min teori är att "the Zodiac killer" är någon/någras sätt att straffa ALA för hans pedofili.
Jag tror inte på den teorin. Z var ju ute efter uppmärksamhet och ville ta åt sig äran för morden och mysteriet. Att tro att någon mördade brutalt och hånade polisen bara för att jävlas med Allen och låta honom ta äran låter otroligt långsökt.

Jag inser nu hur komplicerat det är. Zodiac själv använde ju troligtvis inte sin riktiga handstil. Att då säga att Allen döljde sin handstil för att inte lika Z blir fel. Så här tror jag att det ligger till. Zodiac använde troligtvis inte sin riktiga handstil i syfte att försvåra för utredarna men också för att skydda sig själv om han åker fast. Å andra sidan tror jag att Allen medvetet försökte ändra sin handstil under testerna för att det inte ska likna Z för mycket. Experter kom ju fram till att handstilarna var snarlika. Det intressanta är väl snarare varför Allen försökte att dölja sin handstil under testerna.
Citera
2013-08-31, 07:30
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:

Blind vet jag inte men det kan vara du som vill se något som inte finns där. ALAs handstil visar inga särskilda detaljer som måste finnas för att man ska kunna vara säker på ett samband.

Varför oskyldiga ljuger i förhör kan jag inte svara på. För många år sen häktades två kusiner för Hörbymordet på Helén. En av männen ljög om att han inte varit utanför lågprisbutiken när hon försvann, trots att vittne hade sett honom. Det dröjde något år och en annan man dömdes. Kusinen var oskyldig men trots detta ljög han.

Zodiac var en smart mördare. ALA gjorde väldigt många misstag isåfall. Hans psykologiska profil stämmer inte in och det är bara titta på fantombilden så har vi ett starkt indicium där att han inte var seriemördaren.
Citera
2013-08-31, 21:21
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:

Du behöver inte ta åt dig och bli arg. Jag tror de flesta kan hålla med om att det finns en del saker som pekar på Allen som gärningsman, men också en hel del saker som pekar på att han inte är gärningsmannen.

Som jag skrev innan var jag också ganska övertygad om att Allen var skyldig, bl.a. efter att ha sett filmen och läst böckerna, men när man får en helhet och översikt blev det lättare att se det ur andra synvinklar. Av de sakerna du räknar upp kan många handla om efterhandskonstruktioner. Om vi säger såhär: Allen agerade inte riktigt som om han INTE ville verka mystisk och misstänkt.

Men om jag ska försöka bemöta de saker du räknar upp. Mageaus utpekande av Allen kom alltså över 20 år senare och Allens utseende stämde inte riktigt överens med de uppgifterna han gav direkt efter mordet, då han bl.a. sa att han inte fick en klar bild över ansiktet. Mageau har haft en del "personliga problem". Notera att jag inte vill påstå att Mageau ljög, utan bara att hans utpekande 1992 kan befästas med en del tveksamheter.

Gällande Don Cheneys historia trädde han ju fram efter Zodiac hade utfört nämnda saker. Att Allen ALDRIG skulle ha slickat sina brev går helt enkelt inte att fastställa, det kan ingen veta, och icke-matchningen kan inte ses som ett tecken på att det ändå kanske var Allen.

Gällande handstilarna tror jag mer på Sherwood Morrills tolkning än din egen. Även om jag inte kan utesluter Allen ändå. Det låter kanske konstigt, men i detta fallet verkar det inte finnas något som är rationellt.

Zodiac var smart och beräknelig. Zodiac påstod att han var alldeles för smart för polisen - skulle Allen, om han var Zodiac, skylta med sin Zodiac-klocka, berätta för bästa vännen om hans planer, i förhör lämna en massa kryptiska ledtrådar till polisen som pekade mot honom själv?

Jag tror att Allen på något sätt gillade uppmärksamheten han fick. På den punkten var han lik Zodiac. Men de saker som talar bort från Allen som mördare väger tyngre än de som talar för honom som mördare.

Kanske var han Zodiac, kanske var han det inte.
Citera
2013-09-08, 05:33
Medlem
Citat:

Var har du för källa på att Allen inte slickade sina frimärken/brev?
De är jävligt långsökt att ha kunskaper att skydda sig mot DNA anno 1969

Fatta, de finns inga bevis mot Allen.
DNA matchar inte
Fingeravtryck matchar inte
Handstil matchar inte!!

Dessutom är fantombilden inte ens i närheten av Allen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in