2006-10-29, 15:52
Medlem
zodiackillers avatar
Det har ju skrivits en hel del om detta olösta fall av seriemord från tidigt sextiotal. Länge var Graysmiths "Zodiac" ledande. Men under senare år har Graysmith dels uppdaterat sin bok och dels kom en ny tolkning av Michael D. Kelleher and David Van Nuys "This Is the Zodiac Speaking". Intressant är också den sentida Zodiackopian som dök upp på nittiotalet i New York och finns beskriven i Kieran Crowleys "Sleep My Little Dead".

Jag har huvudsakligen stött mig på Graysmiths ursprungliga bok och reflekterat enligt följande:

1. Mördaren är nog i 20 årsåldern. Fåniga brev till pressen. Med barnsligt innehåll tyder på detta.
2. Motiv är kärlekskränkning och avvisningar. Attackerade par, kärlekspar. Väkte kanske starkt avund. I övrigt finns inga djupare motiv.
3. Avled troligen ganska snart efter morden. Skrev om "slaves in the afterworld" som han samlade på. Som om han hade en dödlig sjukdom och ville ha med sig andra. Detta gjorde nog också att han inte åkte fast. Och att morden upphörde ganska snart (även om vissa vill hävda att de fortsatte flera år efter starten).
4. Bodde en bra bit från mordplatsen. Morden skedde på söndagar, vilket tyder på att han tog sig dit under tider då han var ledig från arbete och annat.

Undrar om det är någon som har några andra intressanta synpunkter?
Citera
2006-12-08, 18:21
Medlem
Made of stones avatar
Jag var inne idag och kollade runt på zodiackiller.com och fastnade totalt vid den sidan. Mycket intressant sida. Det som är fascinerande med zodiackiller är väl mystiken: ingen vet vem han var och alla konstiga brev han skickade till pressen. "Me:31"- SFPD-0.

På sidan så står det om dom misstänkta för dåden. Tror du att någon av dom var Zodiackiller? Tänk ifall han fortfarande är i livet?
Citera
2006-12-09, 19:26
Medlem
Made of stones avatar
Var är FB:s Zodiackiller? Jag som vill diskutera detta ämne.
Har nu sen jag läste runt på sidan zodiackiller.com fått intresse för detta fall och letat runt på nätet efter mer info.

Jag hittade faktiskt en rätt intressant grej på susning.nu.
Där står att en lång tid efter att morden upphörde (oklar tidsangivelse) så hörde en okänd man av sig till ett direktsänt tv program och påstod sig vara Zodiackiller.

Detta avfärdades som ett skämt, men sen visade det sig att han visste detaljer runt morden som bara mördaren kan ha vetat..

Vet du någonting mera om detta tv program eller något annat intressant?
Citera
2006-12-09, 19:48
Medlem
Liemanns avatar
www.crimelibrary.com är en mycket bra sida. Läst allt som har med mördare att göra där.
Citera
2006-12-12, 19:54
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Var är FB:s Zodiackiller? Jag som vill diskutera detta ämne.
Jag visste inte att du svarat. Är här så sällan. Vill du väcka upp mig kan du ju alltid pma!

Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Har nu sen jag läste runt på sidan zodiackiller.com fått intresse för detta fall och letat runt på nätet efter mer info.

Jag hittade faktiskt en rätt intressant grej på susning.nu.
Där står att en lång tid efter att morden upphörde (oklar tidsangivelse) så hörde en okänd man av sig till ett direktsänt tv program och påstod sig vara Zodiackiller.

Detta avfärdades som ett skämt, men sen visade det sig att han visste detaljer runt morden som bara mördaren kan ha vetat..

Vet du någonting mera om detta tv program eller något annat intressant?
Jo, Zodiackiller.com är ju en snygg och elegant sida.

Att det dyker upp folk i teveshower med information får man nog ta med en nypa salt. Det har ju ett visst intresse från showens sida att skapa rubriker och reklam.

Av de angivna misstänkta är det förstås inte Kaczynski. Han finns väl bara med för han blev känd för andra seriemord ett par decennier senare. Helt annourlunda i kroppstypen dessutom.

Intressant var att när "zodiackiller 2" i New York var igång för några år sen, så hade dom bevakning på sina misstänkta i ursprungsfallet. Som om dom verkligen trodde att han återuppstått.
Citera
2006-12-12, 23:34
Medlem
lite teorier

jag har läst hans brev på zodiackiller.com, jag har även läst lite om han och andra tidigare...

Ett par saker slår mig.
1. han verkar ha någon form av koppling till militären, typ pappa ww2 veteran? alkad? våldsam?
Jag tänker på att han ibland hade militära kläder och skor, och kartan i 26e juni brevet. Det känns som en sådan sak en fd militär typ, inte speciellt hög rang eller dekorerad men som vill verka viktig, kan tvinga sitt barn att lära sig. Hur militären "alltid går efter den magnetiska nordpolen och att kompassen är som en klocka jada jada". bombplanerna tyder på detta liknar lite sånt som soldater kan göra. han verkar dock mest önska men sakna riktig kunskap om bomber vilket tyder på att han inte har haft någon som verkligen kunnat lära honom.

2. Jag har en känsla av att han har bott ensligt till som barn inte många vänner, men möjlighet att lära sig hantera vapen, av ovan nämd fader? fått följa med på jakt? antagligen livrädd isåfall.

3. han flyttade eller flydde nog hemifrån ganska ung tog sig till staden och ordnade ett "liv", bostad arbete, på något vis. kanske med hjälp av en släkting. pappan levde nog när han drog men något fick honom att flytta någon slags, gräl-extraordinär, eller så planerade han en flykt under lång tid tog med sig ett gevär, det han använde i början? och lite mer.

4 Han kan vara van att läsa, typ fantasy eller liknande, men inte att skriva handstilen känns ibland lite forcerad särskilt mot slutet som om han tröttnat på att skriva. det är som om han tänker snabbare än han skriver och att han inte är van eftersom han ibland skriver fel och stryker över istället för att skriva ett helt nytt papper.

5. han ville nog in armen eller polisen men föll på något test, synen?
fick något enklare jobb.

Jag fastnade för en detalj han ökar antalet offer ganska snabbt men skryter inte om några detaljer, det slog mig att det kan vara sant. ponera att han jobbade som vårdbiträde eller nattvakt på ett äldreboende eller en mentalvårdsinrättning det finns flera fall där folk har dödat hur många gamlingar som helst med överdoser eller kvävning utan att åka dit. Det är inte omöjligt att han gjort något liknande. Givetvis kunde han inte skryta om de morden då han skulle ha åkt dit fortare än ögat.

lite tankar bara har inte läst på lika mycket som ni andra men jag blir intresserad av såna typer.

fyller på med mera sedan

ha det gött

lallisen
Citera
2006-12-13, 00:33
Medlem
Det var många år sen jag läste om det, men det finns teorier att Ted "the Unabomber" Kaczinsky kunde vara Zodiac Killer. Jag minns inte vilken merit teorin har förutom att TK uppenbarligen var väldigt intelligent, likt Zodiac Killer, och att han bodde i områdena för den tidpunkt morden skedde. Jag reserverar för felaktiga detaljer i min återgivelse, men det lär väl finnas lite på nätet för den som vill gräva mera i den teorin.
Citera
2006-12-13, 20:06
Medlem
zodiackillers avatar
Det var ju många intressanta spår som du skakat fram ur materialet lallisen!

Det är verkligen märkligt att han inte åkte dit, med tanke på dom fåniga breven - som tyder på en ganska ung person (som följaktligen måste gjort en massa fadäser). Det var därför jag tänkte mig att han dog efter ett par år eller så. Och dom sista zodiacbreven är falsarier. Ett vet vi ju säkert är ett falsarium - det som polischefen, spanaren, vad han nu hette, ordnade för att återigen få vara i massmediaglansen. Tänk vad folk kan göra för att få ha strålkastarna på sig!
Citera
2006-12-14, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Det var ju många intressanta spår som du skakat fram ur materialet lallisen!

Det är verkligen märkligt att han inte åkte dit, med tanke på dom fåniga breven - som tyder på en ganska ung person (som följaktligen måste gjort en massa fadäser). Det var därför jag tänkte mig att han dog efter ett par år eller så. Och dom sista zodiacbreven är falsarier. Ett vet vi ju säkert är ett falsarium - det som polischefen, spanaren, vad han nu hette, ordnade för att återigen få vara i massmediaglansen. Tänk vad folk kan göra för att få ha strålkastarna på sig!

Gått igenom en hel del material från CL.com och ZK.com det senaste dygnet då det är högaktuellt med seriemördare igen. Teorin om en ung - frånstött tjockis begått morden verkar inte helt fel. Dock begicks morden i en håla och man kan väl misstänka att poliserna inte heller är några direkt stjärnor samt att mord inte är ett federalt brott och därför inte utreddes av FBI.

Jag frågade FB's ZK om handstilen breven är skrivna i. Vissa är skrivna helt i olika handstilar, bl.a. "Bates had to die" ser ut att vara skrivet "med fel hand".

Sen den olösta "koden" är totalt ologisk. De andra anagrammen är lösliga p.g.a den stora mängden information, trots att olika symboler används till samma bokstav. Det verkar bara vara ett villospår, eller en kod bara löslig med bakgrundsinfon. Dock tyder väl anagrammen på viss intelligens?

ang militära aspekter; så var det ju bekräftat att det inte var autentiska kängor t.e.x. som zodiak använde. men teorin om ev "police-reject" o dyl. kan stämma.

Till slut, vad har ni för teorier ang hans namn och symbol?

//_Indec
Citera
2006-12-14, 14:35
Medlem
Tjyvass avatar
en liten fråga..

Jag har ingen egen teori. Har heller aldrig hört talas om the Zodiac Killer förrän jag läst i den här tråden.
Men efter att ha satt tänderna i informationen på zodiackiller.com tycker jag att det är glasklart att det var den där Arthur Leigh Allen.

Så vad är det som diskvalificerar honom som Zodiac?
Citera
2006-12-14, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag har ingen egen teori. Har heller aldrig hört talas om the Zodiac Killer förrän jag läst i den här tråden.
Men efter att ha satt tänderna i informationen på zodiackiller.com tycker jag att det är glasklart att det var den där Arthur Leigh Allen.

Så vad är det som diskvalificerar honom som Zodiac?

Ingenting mer än att polisen efter husrannsakan hos ALA inte ansåg sig ha tillräkligt med bevis för att avgöra honom som ZK. Sen pekar väl bevisen mer på att det är ALA som skrev breven mer än att han faktiskt utförde morden, även om det finns en hel del som även tyder på detta.

Skulle fan vilja se den där filmen "märkt med z" som dom vägrar släppa.
Citera
2006-12-14, 17:18
Medlem
Made of stones avatar
Vad tror ni om den här killen http://thezodiackiller.digitalzones.com/?
Är iallafall jävligt lik fantombilden som släpptes på Zodiacen och en rad andra omständigheter gör honom intressant.

Skulle fan vilja se den där filmen "märkt med z" som dom vägrar släppa

Detta visste jag ingenting om berätta mera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in