Citat:
Tackar! Miljön och författarens ålder kändes som att det kunde stämma, men det var allt. Har fortfarande inte läst någon bok av Greene måste jag erkänna.
Nästa citat. Mindre känd författare, fast boken är en klassiker (det står på omslaget):
Under första världskrigets första år inträffade i Ryssland en egendomlig tilldragelse som, ehuru de däri inblandade hade intresse av att förtiga den, dock säkerligen skulle ha blivit allmänt bekant om inte den snart därefter utbrytande revolutionens fruktansvärda händelser hade undanträngt den.
Det var sent på eftermiddagen under den sista veckan av juni. Utanför det lilla stationsuset på en järnvägsstation omkring tjugo, trettio kilometer bortom Petersburg stod polisprefekten Belitskij inbegripen i ett livligt men lågmält samtal med en honom tydligen underordnad man.
- Hur kan något så vanvettigt ha fått hända! morrade polisprefekten. Låta olyckan ske omedelbart bortom Petersburg! Det ser mera ut som ett skurkstreck än som ett missförstånd! Och om ni anställer folk som är benägna för dylika misstag, så kan jag inte längre använda er!
- Har jag inte alltid tjänat ers excellens väl? sade mannen. Jag har givit tydliga order om att olyckan skulle ske i Sibirien, så nära slutstationen som möjligt, och det är mig ofattligt varför befallningen inte har blivit åtlydd. Det är inte alltid lätt att få pålitligt folk och jag måste förlita mig på goda rekommendationer. Ers excellens är för rättvis för att inte förlåta mig.