Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-16, 21:42
  #17701
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Var det måhända Vinho Verde som dracks? I så fall kan det handla om José Saramago.
Kanske ifall det var importerat, han som skrivit detta var inte portugis.
Citera
2021-09-21, 15:36
  #17702
Medlem
Smerchs avatar
Jag lägger in tre nya korta och kärnfulla texter här. Nordisk familjebok skriver om författaren: "vardt till följd af ett fall i späda år puckelryggig för lifstiden, hvilket stegrade hans håg för intellektuellt arbete"
Citat:
Rousseau, tror jag, har sagt: Ett barn som blott känner sina föräldrar känner inte heller dem riktigt. Denna tanke låter sig använda på många andra kunskaper som inte är den rena naturens: den som inte förstår något annat än kemi förstår inte heller den rätt.
Citat:
Att människor kan behålla så litet av vad de läser beror på att de så föga tänker själva. När en människa vet att väl upprepa vad andra har sagt har hon vanligtvis tänkt mycket själv, såvida hennes huvud inte bara är en stegräknare och sådana är många huvuden som väcker uppmärksamhet för ett gott minnes skull.
Citat:
Redan 1764 slutade jag att tro att man kan övertyga sina motståndare med tryckta argument. Jag har heller inte fattat pennan av det skälet utan bara för att förarga dem och för att intala folk på vår sida mod och styrka och låta de andra förstå att de inte övertygat oss.
Citera
2021-09-21, 16:39
  #17703
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag lägger in tre nya korta och kärnfulla texter här. Nordisk familjebok skriver om författaren: "vardt till följd af ett fall i späda år puckelryggig för lifstiden, hvilket stegrade hans håg för intellektuellt arbete"

Tanken går lite till Dr. Johnson, några av citaten var nog inte främmande tankar för Johnson.
Det stämmer ju också med 1764 i någon mån.
Vad som inte stämmer är att den gode doktorn nog hade en del medicinska diagnoser men dock inte var puckelryggig. Så han går ju direkt bort.
Någon annan mästare på bon mots och aforismer således. Kommer inget svar får jag leta igenom Nordisk familjebok.
Citera
2021-09-21, 17:45
  #17704
Medlem
Massajens avatar
Något drar åt upplysningsfilosoferna så jag slänger iväg ett långskott på Condorcet
Citera
2021-09-21, 18:15
  #17705
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Tanken går lite till Dr. Johnson, några av citaten var nog inte främmande tankar för Johnson.
Det stämmer ju också med 1764 i någon mån.
Vad som inte stämmer är att den gode doktorn nog hade en del medicinska diagnoser men dock inte var puckelryggig. Så han går ju direkt bort.
Någon annan mästare på bon mots och aforismer således. Kommer inget svar får jag leta igenom Nordisk familjebok.
Det skulle kunna passa tidsmässigt ja, men nej Johnson ska inte ha varit puckelryggig och skrev inte det jag citerat. Den som skrev det var professor.
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Något drar åt upplysningsfilosoferna så jag slänger iväg ett långskott på Condorcet
Ditt långskott var inte rätt, men den som skrev detta var helt samtida med Condorcet, skiljer bara något år på både födsel och död.
Tre nya citat:
Citat:
En lärd gråter för att han inte förstår sina egna skrifter, det är en skojig tanke
Citat:
En angenäm röst är mycket ofta förbunden med andra goda egenskaper hos kroppen och själen. Och likväl är så många sångerskor horor och de flesta människor har fula röster.
Citat:
Det högsta ett svagt huvud kan höja sig till genom erfarenheten är färdigheten att finna bättre människors svagheter.
Citera
2021-09-21, 18:20
  #17706
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Det skulle kunna passa tidsmässigt ja, men nej Johnson ska inte ha varit puckelryggig och skrev inte det jag citerat. Den som skrev det var professor.

Ditt långskott var inte rätt, men den som skrev detta var helt samtida med Condorcet, skiljer bara något år på både födsel och död.
Tre nya citat:
Lichtenberg?
Citera
2021-09-21, 18:28
  #17707
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Lichtenberg?

Korrekt!
Jag har citerat ur Atlantis utgåva från 1997 kallad "Aforismer" (en annan samling som också gavs ut på nittiotalet kallades istället "Kladdböcker")
Över till Massajen!
__________________
Senast redigerad av Smerch 2021-09-21 kl. 18:37.
Citera
2021-09-22, 11:44
  #17708
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Korrekt!
Jag har citerat ur Atlantis utgåva från 1997 kallad "Aforismer" (en annan samling som också gavs ut på nittiotalet kallades istället "Kladdböcker")
Över till Massajen!
Tackar!

Åter till lyriken.

Var det i drömmen
jag såg tjuren lyfta sitt väldiga huvud
och bryta nacken mot en blå violklunga
såg blodiga kalvögon rulla över slaktargolvet
såg kvinnan klyva sin älskades huvud
och flickan kasta en blombukett i lejonets gap.

Var det i drömmen
jag gick skrattande efter min moders kista
oförmögen att skilja på sorg och glädje
såg en här av havande kvinnor
dränka sig i floden
medan deras män satt orörliga i vassen
såg de lytta gå till anfall mot de välskapta
och hörde från segertronen
en dvärg skrika ut sina begär.


Vem?
Citera
2021-09-22, 18:24
  #17709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tackar!

Åter till lyriken.

Var det i drömmen
jag såg tjuren lyfta sitt väldiga huvud
och bryta nacken mot en blå violklunga
såg blodiga kalvögon rulla över slaktargolvet
såg kvinnan klyva sin älskades huvud
och flickan kasta en blombukett i lejonets gap.

Var det i drömmen
jag gick skrattande efter min moders kista
oförmögen att skilja på sorg och glädje
såg en här av havande kvinnor
dränka sig i floden
medan deras män satt orörliga i vassen
såg de lytta gå till anfall mot de välskapta
och hörde från segertronen
en dvärg skrika ut sina begär.


Vem?
Känner inte igen detta, men bildspråket påminner starkt om Artur Lundkvists.
Citera
2021-09-22, 19:22
  #17710
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Känner inte igen detta, men bildspråket påminner starkt om Artur Lundkvists.
Bra gissning, men det är inte Lundkvist.
Citera
2021-09-23, 15:02
  #17711
Medlem
Det finns någon poet som heter Lorca som har översatts av Artur Lundqvist.
Citera
2021-09-23, 17:23
  #17712
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Det finns någon poet som heter Lorca som har översatts av Artur Lundqvist.
Det är ingen översättning. Ur samma diktsamling:

Så ensam
och dock vilar min hand i din
och dina ögon blickar ut i fjärran
dina tankar följer molnens flykt

Så ensam
och dock gråter jag mot din axel
men kvällen lider mot sitt slut
din morgon börjar i ett annat land

Så ensam
och dock seglar vi i samma vilsekomna båt
men vår längtan går åt olika håll
och där vid korsvägen bjuder du farväl

Så ensam
och dock sjunger ditt namn inom mig
ditt skratt lyser i natten
dina smekningar stannar kvar hos mig
men du, du lever i ett annat land!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback