2021-01-03, 04:45
  #3049
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Har inte tittat på brevlådan sedan 2 a december
Mer uppenbart än så kan det inte bli att man stoppat huvudet i sanden och inte vill kännas vid problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Ponera att vi har en person som är 61+ och har levt på existensminimum i fyra år. Det finns inga möjligheter att betala en halv miljon till kronofogden och det finns ingen chans att få skuldsanering. Nu vill A*betsförmedlingen att personen skall söka jobb, typ Samhall, och/eller deltaga i ett program (vuxendagis) för att få ut a*tivitetsersättning.

Frågeställning: skall den ponerade personen vägra vuxendagis och i stället föredra socialutbetalning av minimum för existens?
1. Anställning vid Samhall fordrar en dokumenterad funktionsnedsättning och det är inte jobb som man söker på egen hand, de anvisas man till av Arbetsförmedlingen.

2. Du blandar ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
A*betsförmedlingen kräver 'aktivitet'. Socialen också... Om vi nu har en icke anställningsbar person, vad gott gör vuxendagis?
En person som per definition inte går att anställa, står inte till arbetsmarknadens förfogande och ska inte delta i program hos Arbetsförmedlingen, eftersom resurser inte ska läggas på att nå mål (få ut personen i arbete) som inte går att nå.
Citera
2021-01-03, 04:52
  #3050
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mer uppenbart än så kan det inte bli att man stoppat huvudet i sanden och inte vill kännas vid problemet.


1. Anställning vid Samhall fordrar en dokumenterad funktionsnedsättning och det är inte jobb som man söker på egen hand, de anvisas man till av Arbetsförmedlingen.

2. Du blandar ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.


En person som per definition inte går att anställa, står inte till arbetsmarknadens förfogande och ska inte delta i program hos Arbetsförmedlingen, eftersom resurser inte ska läggas på att nå mål (få ut personen i arbete) som inte går att nå.

Helt sant. Sedan kvittar det egentligen för personen om den påhittade personen bara får ut existensminimum i diverse bidrag&stöd eller om den jobbar. Personen får i alla fall bara behålla existensminimum. Allt över existensminimum utmäts nämligen.
Citera
2021-01-03, 09:56
  #3051
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mer uppenbart än så kan det inte bli att man stoppat huvudet i sanden och inte vill kännas vid problemet.


1. Anställning vid Samhall fordrar en dokumenterad funktionsnedsättning och det är inte jobb som man söker på egen hand, de anvisas man till av Arbetsförmedlingen.

2. Du blandar ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.


En person som per definition inte går att anställa, står inte till arbetsmarknadens förfogande och ska inte delta i program hos Arbetsförmedlingen, eftersom resurser inte ska läggas på att nå mål (få ut personen i arbete) som inte går att nå.


Det löste sig och dessutom lär jag i värsta fall få inkasso på kivra, har fått det tidigare
Citera
2021-01-04, 00:19
  #3052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det kan säkert vara så att det inte ska vara för bekvämt att lyfta bidrag. Det sänder fel signaler. Jag tror även att många håller med om att du lika gärna kan skrapa tuggummi på gatan, sortera mynt eller något annat skit när du ändå får pengar. Hellre det än att du sitter på pizzerian och super hela dagarna.

Du kan ju fråga dig vad du har för rätt till att få pengar utan motprestation.

Ett perfekt papegoj-svar från den djupa WT-delen av Flashback.Du bidrar inte med en enda tanke.

OT: vem sitter och super hela dagarna på pizzerian med 100:- i dagpenning...
Citera
2021-01-04, 00:30
  #3053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt sant. Sedan kvittar det egentligen för personen om den påhittade personen bara får ut existensminimum i diverse bidrag&stöd eller om den jobbar. Personen får i alla fall bara behålla existensminimum. Allt över existensminimum utmäts nämligen.

Ja. Det är ju frågeställningen. Om det för den äldre personen inte går att få ut mer än existensminimum hur hårt den än deltager i vuxendagis t ex Stöd och matchning, vad skulle sporra den personen att göra det? Vuxendagis/ STOMI ger förstås inget jobb, CV förbättras inte, ingen blir attraktiv på arbetsmarknaden efter en period på vuxendagis (numera nästan pensionärsdagis). Ja?
Citera
2021-01-04, 00:42
  #3054
Medlem
1. Anställning vid Samhall fordrar en dokumenterad funktionsnedsättning och det är inte jobb som man söker på egen hand, de anvisas man till av Arbetsförmedlingen.

2. Du blandar ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.


En person som per definition inte går att anställa, står inte till arbetsmarknadens förfogande och ska inte delta i program hos Arbetsförmedlingen, eftersom resurser inte ska läggas på att nå mål (få ut personen i arbete) som inte går att nå.[/quote]

Tack för klargörande fakta. Men 1. och 2. är Arbetsförmedlingens jurisdiktion hursomhelst. Är det inte många som anvisas och får jobb vid Samhall, personer som annars inte ses som anställningsbara?

Du får gärna svara på mitt exempel om en 61+ person, existensminimum, och vilken morot det skulle finnas för den personen.
Citera
2021-01-04, 12:47
  #3055
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
1. Anställning vid Samhall fordrar en dokumenterad funktionsnedsättning och det är inte jobb som man söker på egen hand, de anvisas man till av Arbetsförmedlingen.

2. Du blandar ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning.


En person som per definition inte går att anställa, står inte till arbetsmarknadens förfogande och ska inte delta i program hos Arbetsförmedlingen, eftersom resurser inte ska läggas på att nå mål (få ut personen i arbete) som inte går att nå.

Tack för klargörande fakta. Men 1. och 2. är Arbetsförmedlingens jurisdiktion hursomhelst. Är det inte många som anvisas och får jobb vid Samhall, personer som annars inte ses som anställningsbara?

Du får gärna svara på mitt exempel om en 61+ person, existensminimum, och vilken morot det skulle finnas för den personen.[/quote]


Morot? Antagligen att bli av med bidraget om man inte följer vad dom säger. Är inte det morot nog?
Citera
2021-01-05, 01:09
  #3056
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Ja. Det är ju frågeställningen. Om det för den äldre personen inte går att få ut mer än existensminimum hur hårt den än deltager i vuxendagis t ex Stöd och matchning, vad skulle sporra den personen att göra det? Vuxendagis/ STOMI ger förstås inget jobb, CV förbättras inte, ingen blir attraktiv på arbetsmarknaden efter en period på vuxendagis (numera nästan pensionärsdagis). Ja?

Finns ju folk som trots "ekonomiska oturer" biter i det sura äpplet, jobbar kvar på sina jobb, får skuldsanering och lever på existensminimum i fem år. Fast möjligen är dessa tillhörande en utdöende generation?
Citera
2021-01-11, 13:38
  #3057
Medlem
Nu vet jag inte om denna kommer helt rätt, kanske borde postat i juridik egentligen. Har tidigare haft kronofogdekrav från CSN, alla dessa är betalda sedan något år tillbaka. Här om veckan fick jag dock krav på ränta från CSN från 2009 och 2015.

Är detta vanligt förfarande att ta ut ränta på fakturor som skickats vidare så här pass lång tid efteråt, är det inte kronofogden som detta ska ha betalats till? Känns ju lite kufiskt att dom skickar detta så pass lång tid efteråt.

Har skickat mejl till CSN också och frågat hur det kommer sig att det kommer först nu, men har ni några tankar, kanske rent av även erfarenhet hur det fungerar?

Mvh
Citera
2021-01-15, 13:34
  #3058
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Om det för den äldre personen inte går att få ut mer än existensminimum hur hårt den än deltager i vuxendagis t ex Stöd och matchning, vad skulle sporra den personen att göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Du får gärna svara på mitt exempel om en 61+ person, existensminimum, och vilken morot det skulle finnas för den personen.

Att erhålla försörjningsstöd, skulle det kunna ses som morot? Till syvende och sist blir det existensminimum att leva på. Enda möjligheten till att erhålla försörjningsstöd utan krav på jobbsökande är om man är sjukskriven och av någon anledning inte är berättigad sjukpenning.

Vad tänker du själv skulle kunna vara en "morot"? Är det just att slippa söka jobb som du fiskar efter?
Citera
2021-01-15, 17:27
  #3059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Ett perfekt papegoj-svar från den djupa WT-delen av Flashback.Du bidrar inte med en enda tanke.

OT: vem sitter och super hela dagarna på pizzerian med 100:- i dagpenning...

Fast jag är ingen representant från någon av de myndigheter du sitter och tjafsar med. Jag skrev vad jag tycker och det var knappast ett eko jag har hört från någon annan. Jag tror fortfarande att anledningen till att de försöker tvinga dig till "vuxendagis" är för att det sänder fel signaler till alla andra om du får sitta på häcken medan andra jobbar för att du ska kunna sitta kvar där livet ut.

Jag bad dig fråga dig själv varför du har rätt till en enda spänn du inte har jobbat ihop själv men när du kallar mig WT så skvallrar det om din självinsikt. Du är praktiskt taget en lodis om du inte råd med en pizza men kontrar med att kalla andra för skräp? Väx upp bortskämda gubbjävel.
Citera
2021-01-15, 18:11
  #3060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonnerBlitz
Att erhålla försörjningsstöd, skulle det kunna ses som morot? Till syvende och sist blir det existensminimum att leva på. Enda möjligheten till att erhålla försörjningsstöd utan krav på jobbsökande är om man är sjukskriven och av någon anledning inte är berättigad sjukpenning.

Vad tänker du själv skulle kunna vara en "morot"? Är det just att slippa söka jobb som du fiskar efter?

Personen i mitt exempel borde kanske vara sjukskriven, ha sjukpenning. Men det vill ju inte Försäkringskassan i första taget... Många (yngre) socialfall som jag har sett, står de verkligen till arbetsmarknadens förfogande? Om de inte gör det utan "strular" blir deras bidrag indraget i så fall? "Du får inte ut existensminimum eftersom du inte sökt jobb." Jaha?

Angående morot och piska: en person 61+ som i princip inte är anställningsbar och kommer att leva resten av livet på existensminimum. Ja, det kanske är meningsfullt för den personen att skicka in 50 jobbansökningar i veckan, vad vet jag? Vad tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in