2021-01-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Fast jag är ingen representant från någon av de myndigheter du sitter och tjafsar med. Jag skrev vad jag tycker och det var knappast ett eko jag har hört från någon annan. Jag tror fortfarande att anledningen till att de försöker tvinga dig till "vuxendagis" är för att det sänder fel signaler till alla andra om du får sitta på häcken medan andra jobbar för att du ska kunna sitta kvar där livet ut.

Jag bad dig fråga dig själv varför du har rätt till en enda spänn du inte har jobbat ihop själv men när du kallar mig WT så skvallrar det om din självinsikt. Du är praktiskt taget en lodis om du inte råd med en pizza men kontrar med att kalla andra för skräp? Väx upp bortskämda gubbjävel.

Du apar fram floskler om socialbidragstagare som sitter och super på pizzerian hela dagen, några sådana existerar inte -- de har helt enkelt inte pengar till det. Ayn Rand satt på sin häck och skrev böcker, slutade sina dagar som socialbidragskommunist.

Angående din fråga, personen i mitt exempel har betalat skatt i hela sitt liv, c:a 40 år. "Vuxendagis" är vi nog överens om, att det har med signaler att göra: det blir en moralkaka. På ett vuxendagis händer inte mycket, deltagarna sitter på sina rövar hela dagar och inget bidrar till samhällsekonomin.
Citera
2021-01-15, 20:07
Medlem
Mittpunkts avatar
Ingen som haft kfm knackande på dörren hemma? Det har jag haft men många år sedan, över tio år sedan.
Citera
2021-01-17, 10:58
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Personen i mitt exempel borde kanske vara sjukskriven, ha sjukpenning. Men det vill ju inte Försäkringskassan i första taget... Många (yngre) socialfall som jag har sett, står de verkligen till arbetsmarknadens förfogande? Om de inte gör det utan "strular" blir deras bidrag indraget i så fall? "Du får inte ut existensminimum eftersom du inte sökt jobb." Jaha?

Angående morot och piska: en person 61+ som i princip inte är anställningsbar och kommer att leva resten av livet på existensminimum. Ja, det kanske är meningsfullt för den personen att skicka in 50 jobbansökningar i veckan, vad vet jag? Vad tycker du?

Jag har själv varit i just sitsen "arbetssökande med försörjningsstöd". Då jag inte var berättigad till a- kassa var det enda alternativet. Du förväntades redogöra ditt jobbsökande genom att vid varje månatlig ansökan om socbidrag lämna in en lista över sökta jobb. Även delta på obligatoriska möten om hur man söker jobb, skriver CV och annat. Det som populärt brukar kallas vuxendagis. Naturligtvis under hotet om att ej godkänd frånvaro från dessa tillfällen kunde innebära helt eller delvis indraget bidrag.
Citera
2021-01-19, 14:55
Medlem
Kan kronofogden se vad man lagt pengarna på när man söker skuldsanering?
Tex om skulden är från flera inkasso bolag kan dom se vilka man betalat av klumpsummor till och till vilka privatpersoner som en person betalat igen till? kan dom se exakt vad man betalat/gjort på fritiden för pengarna eller tex vad lånen har gått till? Tex hyror, mat, skulder, räntor, vilka räkningar osv...
Citera
2021-01-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag ska till Norge och jobba nu med start i juni. Gjorde en UC på mig i Norge för att säkerställa och inga skulder har jag i Norge då alla är i Sverige. Jag kommer glatt kunna åka dit i sommar och tjäna pengar och kfm kan inte ta något alls. Dom kan inte göra utmätning på lön från annat land

Jag ska inte till Norge för att skita i min skuldsanering om ni tror det, jag gör det för att för att kunna leva lite extra.

Vänta så man kan flytta till Norge och jobba trots att man har skulder i Sverige?
Citera
2021-01-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Vänta så man kan flytta till Norge och jobba trots att man har skulder i Sverige?
Varför skulle du inte kunna flytta?
Citera
2021-01-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Varför skulle du inte kunna flytta?

Jag menar hur det blir med skulderna i Norge kan man få en lgh trots anmärkningar i Sverige?
Citera
2021-01-20, 10:14
Medlem
Citat:
Jag menar hur det blir med skulderna i Norge kan man få en lgh trots anmärkningar i Sverige?
Skulderna försvinner väl inte bara för du lämnar landet, dock lär du knappast få en lägenhet med utmätning och skulder hos kronofogden.
Citera
2021-01-20, 11:38
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Ja, det kan du. Har du skulder i Norge och flyttar tillbaka till Sverige så kommer skulderna till Sverige, se bara på mig 800k i skulder från Norge. Flyttade hem våren 2019 och skulderna kom inte förrän hösten 2019 till svenska inkasso. Däremot blir skulderna sjukt höga eftersom dom kommer i NOK och räknas över till SEK + ränta. En skuld jag hade i Norge på 290 tusen blev när den kom till Sverige 346 tusen. Ränta 40500 kr och inkassokostnad 14000 kr.
Senast redigerad av Mittpunkt 2021-01-20 kl. 11:40.
Citera
2021-01-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ja, det kan du. Har du skulder i Norge och flyttar tillbaka till Sverige så kommer skulderna till Sverige, se bara på mig 800k i skulder från Norge. Flyttade hem våren 2019 och skulderna kom inte förrän hösten 2019 till svenska inkasso. Däremot blir skulderna sjukt höga eftersom dom kommer i NOK och räknas över till SEK + ränta. En skuld jag hade i Norge på 290 tusen blev när den kom till Sverige 346 tusen. Ränta 40500 kr och inkassokostnad 14000 kr.

Ouch :O
Citera
2021-01-20, 11:45
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Ouch :O

Ansökte i november om skuldsanering (742,054 kr). Betalar visserligen av dessa skulder idag men dom äter upp mig ekonomiskt. De kostar mig 10.500 kr i månaden + övriga utgifter som hyra, bensin, bredband, telefon och mat.

De gjordes en utmätning på mig i augusti 2020 men dom kunde inte utmäta min lön trots att jag hade netto 28k, jävligt märkligt faktiskt. Då hade jag 78k hos kfm men gjorde avbetalningsplan med Lowell så den skulden drogs tillbaka.

Hoppas iaf att jag får igenom en skuldsanering annars lär jag sitta med dessa 742,054 kr i en 15-20 år.
Citera
2021-01-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ansökte i november om skuldsanering (742,054 kr). Betalar visserligen av dessa skulder idag men dom äter upp mig ekonomiskt. De kostar mig 10.500 kr i månaden + övriga utgifter som hyra, bensin, bredband, telefon och mat.

De gjordes en utmätning på mig i augusti 2020 men dom kunde inte utmäta min lön trots att jag hade netto 28k, jävligt märkligt faktiskt. Då hade jag 78k hos kfm men gjorde avbetalningsplan med Lowell så den skulden drogs tillbaka.

Hoppas iaf att jag får igenom en skuldsanering annars lär jag sitta med dessa 742,054 kr i en 15-20 år.
Jag är i samma sits som dig, lever på existensminimum så pröjsar runt 12k varje månad, 740k får du undan på mindre än 5år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in