Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 21:24
  #1849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Hur snabba/långsamma är egentligen Kronofogden när det gäller löneutmätning, skatteåterbäring etc? Läser man inlägg här och på andra ställen så verkar Kronofogden vara ganska långsamma när det gäller löneutmätning. Speciellt om man byter jobb eller går från att vara arbetslös till anställd.

När det gäller mig så är min skuld ny. Fick nyligen ett betalningsföreläggande och delgivningskvitto. Kunde inte betala det jag var skyldig, men jag skickade i alla fall in delgivningskvittot. Mest för att jag ville slippa kostnader för delgivning senare. Vet inte om Kronofogden har fastställt skulden ännu. Är arbetslös och har ingen inkomst, så löneutmätning kan inte bli aktuellt i mitt fall. Utmätning av egendom kommer knappast att täcka hela skulden. Så jag antar att Skatteåterbäringen blir det enda som de kan ta inom en snar framtid.

Även om det skulle ta ett par månader för dem, så finns det väl ingen chans att jag kan deklarera i mars och få behålla pengarna när det blir skatteåterbäring lagom till påsk ( 5–7 april)? Den dagen jag får ett jobb så tänker jag börja betala på skulden, men det skulle åtminstone vara trevligt att behålla skatteåterbäringen om det är möjligt. Men antar att jag kan glömma det?
Hej ledsen om ett sent svar men det är för det första inga extra kostnader om vi måste söka dig för att delge dig men det kan bli pinsamt när vi knackar på hos dina grannar eller söker dig på jobbet. Om skulden har gått till indrivning och sista betaldatum har passerat så kommer skatteåterbäringen automatiskt till oss.
Citera
2017-04-15, 21:27
  #1850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Hur lång tid kan det dröja innan Kronofogden gör en full utmätning utav lönen?
Idag så går runt 6500kr av lönen direkt till KronKalle och denna summa har varit likadan under 2 år. Jag uppgav vad jag hade i månadslön och ungefär vad jag får i OB, nu har man jobbat en hel del extra samt att det är svårt att säga exakt hur mycket jag får i OB varje månad då tiderna man jobbar är olika från månad till månad och lönen efter utmätning och skatt ligger mellan 14-20 000kr varje månad .

De extrapengar som blir över efter att hyra el bredband är betalt går till inkassobolagen som inte har valt att skicka ärendena vidare då jag har gjort upp betalningsplan med dessa.
Nu är jag snart klar (om ca 6 månader) med inkassobolagen och kommer då välja att spara en stor del av lönen så att jag kan förhandla med CitiBank som skickade det stora lånet till kronkalle för många år sen och efter detta så kommer det gå snabbt, räknar fullt med att skulden på 120 000kr kommer att kunna förhandlas ner till 70-80k då jag har betalt in stora summor till dessa och skulden borde ha varit klar sen lång tid tillbaka.

Är bara rädd för att de denna månad kommer göra full utmätning på lönen då min årsinkomst sen förra året har stigit rejält och då kommer avbetalningsplanerna med inkassobolagen att spricka vilket jag inte vill.

Ni i denna tråd som har utmätning på lönen under längre tid, hur lång tid tog det innan kronkalle gjorde en full utmätning på eran lön?
När gjorde vi den senaste utredningsrapporten? Vanligtvis 2 år efter den gör vi en ny och då uppdaterar vi den (och tar in nya löneuppgifter) om inget gör att vi tittar på dig igen innan dess (t.ex. tips eller liknande).
Citera
2017-04-16, 01:06
  #1851
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreditkortet
Går i tankarna att efter 5 år utomlands nu flytta tillbaka till Sverige tillsammans med min flickvän.
Ett litet problem är mitt skuldsaldo hos KF, 185000kr. Jag har under denna utlandsvistelse ej varit i kontakt med KF och dom har ej kontaktat mig.

Jag har absolut inga tillgångar, kommer vid en eventuell flytt börja jobba direkt och få ut runt 20-21000 i månaden.

Hur kommer detta funka i praktiken?
Lägenhet antar jag att jag måste hyra i andrahand till en hutlös ockerhyra.
Då utmätning redan har gjorts så blir det väl existensminimum tills skulderna är avbetalda, påverkar detta även min flickväns inkom?

Finns där några genvägar för att göra hemflytten drägligare?

Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
KFM kommer antagligen inte att "upptäcka dig" förrän det är dags för en ny utredning då kommer vi att proportionera era kostnader utifrån era löner för att räkna ut en korrekt löneutmätning. Vi kommer dock bara att ta hänsyn till den högsta godtagbara bostadskostnaden. Enklast är att du via din flickvän tar ett lån, betalar bort skulderna och betalar av lånet.
Nu vet jag inte var din flickvän kommer ifrån men om det är utanför EU kan det ställa till det om hon söker uppehållstillstånd. Du ska då bevisa att du kan försörja er båda samt att du har en bostad ordnad. Dina skulder hos kronofogden kan då ställa till det antar jag.

Det finns en tråd i Juridikforumet som tar upp alla regler som gäller uppehållstillstånd där det finns en massa information om detta.
Citera
2017-04-16, 10:15
  #1852
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Hej din farbror kommer att få tillbaka pengar som eventuellt utmäts efter att inledande skuldsanering påbörjats.


Tack snälla du och andra! Har berättat för grannfarbrorn och vi får avvakta och se.
Citera
2017-04-17, 10:28
  #1853
Medlem
toppslatskivlins avatar
Hej. Jag har varit spelberoende i snart 10 år.
Nu har det äntligen (på något sätt) tagit slut.

Jag köpte en lgh för ca 800.000. den skydd idag för ca 2.000.000

Pga av min höga risk ville inte banken belåna mig mer pengar så jag kunde bli skuldfri förutom bolån

Då kom jag på den "smarta" igen att maxxa alla smslån jag kunde och försöka vinna mig tillbaka och det sket sig enormt.

Lägenheten är belånad sedan tidigare och jag har totalt bolån på ca 1.000.000

När räkningarna kommer nu i slutet av månaden kan jag självklart inte betald dom.

Jag är fast anställd och tjänar ca 30.000 innan skatt.

Jag har barn varan vecka.

Ska jag bara låta räkningarna komma och invänta kronofogden eller kan jag göra någonting?
Citera
2017-04-17, 12:08
  #1854
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Men det där är ju inte Kronofogdens avgifter? Varför betalar du till ett finansbolag om ärendet ligger hos kronofogden?
Inte vet jag, skiten ligger iallafall hos kronofogden.
Marginalen Bank vill väl ha ränta på sitt lån trots att ärendet ligger hos fogden.
Har under 2 år betalat +80 000kr i ränta på detta lån och totala inbetalningar ligger på mer än
130 000kr.
Borde att gå och förhandla med de om jag lyckas att spara ihop ca 70k, hoppas jag på iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
När gjorde vi den senaste utredningsrapporten? Vanligtvis 2 år efter den gör vi en ny och då uppdaterar vi den (och tar in nya löneuppgifter) om inget gör att vi tittar på dig igen innan dess (t.ex. tips eller liknande).
De gjorde en ny utredning och fick se att jag tjänar 400kr mer i månaden och höjde utmätningsbeloppet minimalt.
Citera
2017-04-17, 12:17
  #1855
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Inte vet jag, skiten ligger iallafall hos kronofogden.
Marginalen Bank vill väl ha ränta på sitt lån trots att ärendet ligger hos fogden.
Har under 2 år betalat +80 000kr i ränta på detta lån och totala inbetalningar ligger på mer än
130 000kr.
Borde att gå och förhandla med de om jag lyckas att spara ihop ca 70k, hoppas jag på iallafall.

Det låter helt bissart. Jag skulle kontakta både Kronofogden och Marginalen Bank och fråga om det verkligen är korrekt förfarande. Marginalen Bank vill ju inte att du blir av med skulden eftersom du är rena rama kassaapparten för dom.
Citera
2017-04-26, 20:01
  #1856
Medlem
Nuageuxs avatar
Har fått ett brev från Kronofogden om en obetald skuld jag har. Jag har fått höra att man är ganska fucked om det har gått så här långt, och jag vill verkligen inte stå registrerad hos Kronofogden.

Vad är bäst att göra, betala via Inkasso direkt eller via Kronofogden och därmed skriva på deras delgivningskvitto? Kommer jag i så fall bli registrerad hos Kronofogden, och kommer det synas på en kreditkoll att jag är i det systemet även om jag betalar in allt till Kronofogden direkt?

Hade verkligen uppskattat hjälp!
Citera
2017-04-26, 21:02
  #1857
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuageux
Har fått ett brev från Kronofogden om en obetald skuld jag har. Jag har fått höra att man är ganska fucked om det har gått så här långt, och jag vill verkligen inte stå registrerad hos Kronofogden.

Vad är bäst att göra, betala via Inkasso direkt eller via Kronofogden och därmed skriva på deras delgivningskvitto? Kommer jag i så fall bli registrerad hos Kronofogden, och kommer det synas på en kreditkoll att jag är i det systemet även om jag betalar in allt till Kronofogden direkt?

Hade verkligen uppskattat hjälp!

Ring till inkassobolaget. Hör med dem hur stor skulden är om du betalar nu. På det sättet betalar du in rätt belopp och riskerar inte att det ligger kvar en restskuld och skräpar.

När betalningen är inkassobolaget tillhanda återkallar de skulden från Kronofogden och avslutar ärendet. Agerar du snabbt (och betalar hela skulden) kommer du inte att få någon anmärkning.
Citera
2017-04-26, 21:40
  #1858
Medlem
Kebbabturkens avatar
Har ett lån på ca 55 000 i Tjeckien och undrar om de går till Kronofogden eller via Intrum Justitia för att få pengarna ifall jag skiter den?

Kan tillägga att lånet var på ca 90 000 ink ränta. Under ca 5 månader sket jag i att föra över pengar för månadsbetalningen utan att höra något från banken där. Vips så dök ett brev från deras inkasso. Sket i den med men sen började mobilen ringa och ringde säkert 2 gånger varannan dag tills jag fick nog och svarade.

De ville dra mig inför rätta och få mig att betala kvarvarande skuld i ett. Började snällt attt betala igen och allt lugnade ner sig.

Min fråga är som ställd, fast de är med i EU, hur lätt kan dom få tillbaka pengarna och påverkar det min Svenska kredit? 55 000 är ju ingen jätte summs sett till vad folk är skyldiga. Miljoner..
Citera
2017-04-27, 15:36
  #1859
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Har ett lån på ca 55 000 i Tjeckien och undrar om de går till Kronofogden eller via Intrum Justitia för att få pengarna ifall jag skiter den?

Kan tillägga att lånet var på ca 90 000 ink ränta. Under ca 5 månader sket jag i att föra över pengar för månadsbetalningen utan att höra något från banken där. Vips så dök ett brev från deras inkasso. Sket i den med men sen började mobilen ringa och ringde säkert 2 gånger varannan dag tills jag fick nog och svarade.

De ville dra mig inför rätta och få mig att betala kvarvarande skuld i ett. Började snällt attt betala igen och allt lugnade ner sig.

Min fråga är som ställd, fast de är med i EU, hur lätt kan dom få tillbaka pengarna och påverkar det min Svenska kredit? 55 000 är ju ingen jätte summs sett till vad folk är skyldiga. Miljoner..

Ja, de kan komma efter dig och ganska enkelt.

https://www.kronofogden.se/Europeisk...elaggande.html
Citera
2017-04-28, 14:59
  #1860
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuageux
Har fått ett brev från Kronofogden om en obetald skuld jag har. Jag har fått höra att man är ganska fucked om det har gått så här långt, och jag vill verkligen inte stå registrerad hos Kronofogden.

Vad är bäst att göra, betala via Inkasso direkt eller via Kronofogden och därmed skriva på deras delgivningskvitto? Kommer jag i så fall bli registrerad hos Kronofogden, och kommer det synas på en kreditkoll att jag är i det systemet även om jag betalar in allt till Kronofogden direkt?

Hade verkligen uppskattat hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ring till inkassobolaget. Hör med dem hur stor skulden är om du betalar nu. På det sättet betalar du in rätt belopp och riskerar inte att det ligger kvar en restskuld och skräpar.

När betalningen är inkassobolaget tillhanda återkallar de skulden från Kronofogden och avslutar ärendet. Agerar du snabbt (och betalar hela skulden) kommer du inte att få någon anmärkning.

Du ska göra precis som Husing skriver, dvs. ringa inkassobolaget och därefter (om du kan) betala hela skulden. Inkassobolaget återkallar sedan sitt krav från Kronofogden.

För att vara på säkra sidan ska du också skriva under delgivningskvittot från KFM men du ska också på samma kvitto (var som helst, bara det syns) skriva att du bestrider skulden. Detta förhindrar att KFM agerar under den tid det kan ta för inkassobolaget att återkalla och förhiondrar dig massa jobb med att försöka undanröja ett felaktigt utslag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback