2021-05-11, 23:55
  #3169
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Hej!

Är det ett brott att helt enkelt skita i att betala sina lån/skulder och istället skänka så mycket som möjligt av sin inkomst till en vän/släkting/förälder innan det blir betalningsanmärkningar och utmätning av lönen?

Hur lång tid brukar den processen vara? Alltså hur mycket pengar man hinner ”skänka” bort innan utmätningen sker och man får leva på existensminimum.

Tack på förhand.

Att skita i att betala skulderna är inte brottsligt. Att ge bort tillgångar när man befinner sig på eller nära obestånd kan däremot vara ett brott som heter Oredlighet mot borgenärer. Man kan dömas till fängelse i högst två år, längre om brottet skulle bedömas som grovt.
Citera
2021-05-12, 09:55
  #3170
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att skita i att betala skulderna är inte brottsligt. Att ge bort tillgångar när man befinner sig på eller nära obestånd kan däremot vara ett brott som heter Oredlighet mot borgenärer. Man kan dömas till fängelse i högst två år, längre om brottet skulle bedömas som grovt.

Så alla här i tråden som flyttar och/eller gömmer sin sista löneutbetalningar innan Kronofogden verkställer sin utmätning begår brott?
Citera
2021-05-12, 23:02
  #3171
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Så alla här i tråden som flyttar och/eller gömmer sin sista löneutbetalningar innan Kronofogden verkställer sin utmätning begår brott?

Om du menar att man helt enkelt gömmer sina pengar eller flyttar dem till ett annat konto än det man tror att Kronofogden tänker försöka utmäta från så är svaret nej. I alla fall inte brottet Oredlighet mot borgenär eftersom det enligt lagtexten handlar om att göra sig av med eller förstöra tillgångar. Straffrättsliga bestämmelser får aldrig tolkas utvidgande eller genom analogier. Om det t ex fanns en lag där det stod att det var förbjudet att äta äpplen på allmän plats så får man inte döma någon som ätit ett päron eller druckit äppeljuice med motiveringen att det är ungefär samma sak.
Citera
2021-05-13, 11:25
  #3172
Medlem
BIHFanaticoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIHFanaticos
Fick brev från kronofogden om utmätning av lön. Nu har jag bara csn lån som inkomst, Hur fyller man i då? 0kr eller Hela beloppet man får? Tacksam för svar👍
Snabbast möjliga hjälp
Citera
2021-05-13, 14:58
  #3173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du menar att man helt enkelt gömmer sina pengar eller flyttar dem till ett annat konto än det man tror att Kronofogden tänker försöka utmäta från så är svaret nej. I alla fall inte brottet Oredlighet mot borgenär eftersom det enligt lagtexten handlar om att göra sig av med eller förstöra tillgångar. Straffrättsliga bestämmelser får aldrig tolkas utvidgande eller genom analogier. Om det t ex fanns en lag där det stod att det var förbjudet att äta äpplen på allmän plats så får man inte döma någon som ätit ett päron eller druckit äppeljuice med motiveringen att det är ungefär samma sak.


Men nu finns det tydligen någe sådan lag....iallafall angående plastpåse skatten...nu vill dom ju lägga samma skatt på en helt miljövänlig påse (helt utan plaster) för att den ser ut som en plastpåse.....
Citera
2021-05-21, 13:04
  #3174
Medlem
Hej! Hade en skuld hos kronofogden och redan betalat hela skulden innan löneutmätningen träde i kraft, d.v.s beslutet om löneutmätningen hade kommit, men jag lyckades betala av hela skulden på annat sätt innan arbetsgivaren hann dra av pengarna från lönen. Nu har det gått en månad sen jag blivit skuldfri, alltså löneutmätningen hävdes i slutet av april och på mina sidor har sen dess stått att jag har 0kr i skuld. Nu kom lönespecen och till min förvåning har det ändå blivit en utmätning på mig trots att löneutmätningen blivit hävd. Kontaktar Kronofogden och mycket riktigt har de hävt löneutmätningen och det har bekräftats och därmed skickats med ett nytt beslut till lönekontoret, men ändå har det blivit miss någonstans. Fick då veta att jag måste kontakta lönekontoret och be de att inte dra pengarna o så vidare, men nu till min fråga kommer lönekontoret kunna stoppa dem pengarna nu och ändra min lönespec eller har pengarna redan dragits från min lön och är på väg till fogden? Så surt att behöva leva på existensminimum nu när man egentligen har rätt till hela sin lön, och har hört så många historier att folk också råkat betala för mycket och det dragits av lönen trots ingen skuld, och tog flera månader att få tillbaka sina pengar.
Citera
2021-05-21, 21:26
  #3175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodunge12
Hej! Hade en skuld hos kronofogden och redan betalat hela skulden innan löneutmätningen träde i kraft, d.v.s beslutet om löneutmätningen hade kommit, men jag lyckades betala av hela skulden på annat sätt innan arbetsgivaren hann dra av pengarna från lönen. Nu har det gått en månad sen jag blivit skuldfri, alltså löneutmätningen hävdes i slutet av april och på mina sidor har sen dess stått att jag har 0kr i skuld. Nu kom lönespecen och till min förvåning har det ändå blivit en utmätning på mig trots att löneutmätningen blivit hävd. Kontaktar Kronofogden och mycket riktigt har de hävt löneutmätningen och det har bekräftats och därmed skickats med ett nytt beslut till lönekontoret, men ändå har det blivit miss någonstans. Fick då veta att jag måste kontakta lönekontoret och be de att inte dra pengarna o så vidare, men nu till min fråga kommer lönekontoret kunna stoppa dem pengarna nu och ändra min lönespec eller har pengarna redan dragits från min lön och är på väg till fogden? Så surt att behöva leva på existensminimum nu när man egentligen har rätt till hela sin lön, och har hört så många historier att folk också råkat betala för mycket och det dragits av lönen trots ingen skuld, och tog flera månader att få tillbaka sina pengar.

Om lönekontoret mot förmodan inte hinner ändra din lön efter upphävt beslut, så kommer pengarna studsa tillbaka till dig efter att dom inbetalts till kronofogden.
Citera
2021-05-29, 00:11
  #3176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIHFanaticos
Fick brev från kronofogden om utmätning av lön. Nu har jag bara csn lån som inkomst, Hur fyller man i då? 0kr eller Hela beloppet man får? Tacksam för svar👍
Studiemedel får inte utmätas i form av löneutmätning enligt utsökningsbalken. Har du inga andra ersättningar som kan tas i anspråk i en löneutmätning så spelar det ingen roll vad du fyller i på din inkomstredogörelse, de kan se om du får CSN i sina system.

Däremot kan det ju vara så att pengar du fått in på bankkontot från CSN kan utmätas, men enbart de medel som överstiger ditt beneficium (levnadskostnader per månad) kan där utmätas.
__________________
Senast redigerad av Ddekadens 2021-05-29 kl. 00:15.
Citera
2021-06-07, 18:38
  #3177
Medlem
BIHFanaticoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Studiemedel får inte utmätas i form av löneutmätning enligt utsökningsbalken. Har du inga andra ersättningar som kan tas i anspråk i en löneutmätning så spelar det ingen roll vad du fyller i på din inkomstredogörelse, de kan se om du får CSN i sina system.

Däremot kan det ju vara så att pengar du fått in på bankkontot från CSN kan utmätas, men enbart de medel som överstiger ditt beneficium (levnadskostnader per månad) kan där utmätas.
Tack för svar
Citera
2021-06-08, 18:08
  #3178
Medlem
Kan kronofogden få reda på mina konto utomlands? /red mod

Sitter i exil just nu i Thailand!
Har ett konto här och ett via en app i Litauen.

Nu vill Litauen-banken rapportera min skattehemvist, vilket fortfarande är Sverige. Det innebär att skatteverket kommer få nys av dessa konton som jag innehar utomlands.

Nu har jag ingen beef med skatteverket... Utan det är kronofogden som är problemet!

Kommer kronofogden att sniffa fram mina konton och plundra mig med hjälp av sina kollegor i de ovanstående länderna?!
Citera
2021-06-08, 18:40
  #3179
Medlem
Revolut? För mig var det bara skriva in personnummer. [olagligt men] prova att skriv in någon annans.
Citera
2021-06-11, 13:55
  #3180
Medlem
Babushka420s avatar
Jag har skulder på ca ~400tkr och för en månad sen ansökte jag om skuldsanering.
Förra veckan fick jag samtal från en handläggare som ställde lite frågor om mitt nuvarande jobb, ekonomi och levnadskostnader som jag svarade rakt och ärlig dessutom erbjöd jag att skicka mina lönespec som hon tackade nej till.
Jag tjänar ca 24000tkr/månad och har tillsvidareanställning.

Mina skulder är pga separation, depression/arbetslöshet och hos psykolog i 2 årstid och massa happy pills och andra mediciner.

Nu mår jag bra, börjat träna, har bra jobb och allt men sömnlös pga mina jävla skulder varje natt. Jag betalar även 3500kr/mån underhållsstöd, och jag bor i andrahands lgn då jag får inga förstahandskontrakt trots jag har inga hyresskulder.

Förra veckan fick jag brev att KFM har inledd en skuldsanering. Hur stor är mina möjligheter att få en skuldsanering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in