2020-11-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Kan inte minnas något namn på pressträffen, som jag sett/hört ett nu oräkneligt antal ggr. Men tål att titta vidare på.

Jag undrar också varifrån han kunde ha snappat upp det. I vart fall är det inget han nämner i det första förhöret. Men den saken samt det faktum att han i sitt vittnesmål i TR/HR även direkt pekar ut LJ som varandes inne på Tunnelgatan vid mordtillfället är starka indicider mot honom.

Betänk att IM ser GM lunka iväg och stanna upp samt vända sig om några sekunder efter skotten och sedan springa i typ halvfart in i gränden. Alltså kan mycket väl SE ha sett LJ ganska så tydligt redan när han kutade förbi honom, inte bara från trappkrönet. Vem var annars där då och kunde peka ut LJ? LJ dröjer sig heller inte kvar vidare länge på platsen. Han springer snart efter GM.
Absolut fullt tänkbart att saker föreföll sig så.
Jag undrar om jag inte ska läsa om förhören med Stig för att klura ut exakt när han sade vissa saker,
Jag minns inte riktigt när han först sade det.
Ofta mindes han ju saker sedan han läst om dem i tidningen.
Jag vågar inte dra slutsatsen att det faktum att SE direkt kunde peka ut LJ beror på att SE är mördaren .Även om jag ju är rätt säker på SEs skuld.

Visst kan han ha sett LJ när han flydde det känns ju inte osannolikt på något sätt.

Jag har bara sett pressträffen en gång nämligen under livesändningen så minnet kring detta är oklart.
Jag är dock rätt säker på att KP inte sa"en polisman" eller liknande utan se" polismannen xx"eller liknande,
Citera
2020-11-15, 20:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja.
Det gäller att sammanväga med stor försiktighet eftersom inte ens poliserna är några exakta referenser till vad som hänt.
Varje vittnesmål utgör bara en ungefärlig bild av en ungefärlig verklighet, ( sett ur det perspektivet tycker jag att SE egentligen tillhör de mest konsekventa)
Wikström ger lite olika versioner, liksom Gedda som ena gången säger att han sprang då de andra var framme vid trappen, men den andra gången säger han att alla sprang tillsammans.
Wikström kan ha fått uppgiften om den lilla väskan från YN, och kepssignalementet kan ha kommit via radio utsänt av Dalsgaard via LJ t.ex.
I Poutiainens intervju finns inget spår av att han fått något väsk eller kepssignalement innan han började förföljandet, men man vet ju förstås inte. Klart är att det inte finns något stöd för att han stått och upptagit vittnesmål från flera vittnen i någon slags turordning.

Precis. Östling säger ”Några pekar”, vilket betyder att KP inte heller här har stöd för sina påståenden om ”efterforskningar” i frågan, utan Östling stödjer i stället SE:s version.

Ja, Stefan Glantz är bara ett exempel.
Flera släpptes iväg just pga ointresset som grundade sig i att de inte hade en aning om vem offret var. LL, JA, Per Wallin, Ulrika Rytterstål, Susanne Larsson, Ersson, Bäsén, Israelsson, och YN som de fick efterlysa. HJ som de inte sparade kontaktuppgifterna till.
Att SE berättade om ointresset som rådde innan det var känt vem offret var motsvarar mycket väl den sammanvägda bilden i just denna fråga.

Kom också på att även Kjell Östling ger stöd för det som Söderström talade om, nämligen att man skickade iväg patrullerna utan signalement och endast med ordern "söka efter springande man" och "någon som uppträdde konstigt" för att citera förhöret med honom A 14205-5.
Vidare i det förhöret så ges än en gång stöd för hur förvirrande signalementen var som framkom från vittnena på mordplatsen.
"Det korta och dåliga signalement som först givits, blev så småningom ändrat nästan till det motsatta." (Men han mindes inga detaljer, tyvärr...)
Citera
2020-11-15, 20:48
Medlem
Draifoss avatar
Senast i morgon 16/11 skall alltså Krister Petersson ha svarat på de här frågorna som JO ställde:
https://www.jo.se/Global/Pressfiler/Remiss_dnr_6673-2020.pdf
Citera
2020-11-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Om det endast är jag och SE som skulle tänka på att ringa hem är jag tveksam till, men förstår att du vill ha det så och säger kanske mer om ditt sätt att värdera uppgifter och dra slutsatser?

Men tror du han gick tillbaka till jobbet för att ringa frugan mitt i natten ...?

Han ville ju ändå inte bidra på brottsplatsen så då kunde han ju lila gärna åka hem...

Hade förstått om han skulle följa med till polisstationen o därifrån ringa o säga till frun att han blir sen för att han bevittnat ett mord...

Du o Hans Holmer verkar tänka exakt lika..
Citera
2020-11-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kom också på att även Kjell Östling ger stöd för det som Söderström talade om, nämligen att man skickade iväg patrullerna utan signalement och endast med ordern "söka efter springande man" och "någon som uppträdde konstigt" för att citera förhöret med honom A 14205-5.
Vidare i det förhöret så ges än en gång stöd för hur förvirrande signalementen var som framkom från vittnena på mordplatsen.
"Det korta och dåliga signalement som först givits, blev så småningom ändrat nästan till det motsatta." (Men han mindes inga detaljer, tyvärr...)

Ja just det.
Håller som bäst på att tröska 3230-förhör, och Östling säger att efter att han skickat iväg patrullerna så får han veta av någon på platsen att gm är kortare än honom och iklädd mörk rock - vilket han då meddelat dem.
Det kan vara flera vittnen som sagt detta.
Men att något signalement på gm nått poliserna direkt på mordplatsen innan de sprang iväg finns inga uppgifter om.
Här kommer uppgifter till piketgruppen som om vartannat lyder ”blå täckjacka”
”mörk rock”, ”keps”, ”barhuvad”.
Inte lätt att veta vad man ska leta efter här.
Också lätt att bilden av två springande män uppstår i denna totala förvirring.
Som lite kuriosa kan nämnas att signalementet som senare under lördagen den 1/3 kom att bli rådande enl HH ( juristkommissionen) byggde på Mårten Palmes uppgifter samt lapplisan på Smala gränd (kepsen)
Ett signalement som han stolt påstod aldrig behövde revideras.
När det påtalades att det rådde olika uppgifter om huvudbonaden höll han ändå med...
Öronlappar är det fortfarande oklart var han trollat fram, för varken Mårten eller lapplisan verkar ha sagt något om det.

Det bör dessutom ha rört sig om helt andra lapplisor än de som Gedda och Wikström mötte på Smala gränd, för de hade tydligen inte sett någonting.
Hur många lapplise-ekipage kan det ha funnits i den trånga gränden minuterna efter mordet?
Har för mig att jag läst någonstans om en iakttagelse av en lapplisa som spanade under en bil också...😀
Citera
2020-11-15, 23:20
Medlem
I det här dokumentet står det att Engstöm återvände till Skandia 23,45.
SE uppträdde förvirrat..
Han säger jag har missat tåget ska åka taxi.
De säger att det skulle ha varit Palme men han såg så liten ut.
Konstigt vad tanten var lik Lisbeth.
Hon rusade ut i gatan och viftade på bilar.
Personalen i receptionen vill ringa efter en taxi men han avstår.

På lördagsförmiddagen vid 11-tiden ringer Engström upp Roland Bergström för att kontrollera sin utstämpligstid
Bergstöm frågar varför , SE svarar att polisen och Norge vill veta.

https://drive.google.com/file/d/1vqiWHuIHN3SfrUwb4vBKZhKEBTG7Ve3e/view
19860605
Citera
2020-11-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I det här dokumentet står det att Engstöm återvände till Skandia 23,45.
SE uppträdde förvirrat..
Han säger jag har missat tåget ska åka taxi.
De säger att det skulle ha varit Palme men han såg så liten ut.
Konstigt vad tanten var lik Lisbeth.
Hon rusade ut i gatan och viftade på bilar.
Personalen i receptionen vill ringa efter en taxi men han avstår.

På lördagsförmiddagen vid 11-tiden ringer Engström upp Roland Bergström för att kontrollera sin utstämpligstid
Bergstöm frågar varför , SE svarar att polisen och Norge vill veta.

https://drive.google.com/file/d/1vqiWHuIHN3SfrUwb4vBKZhKEBTG7Ve3e/view
19860605

Det där är en sammanfattning av vad Per Häggström berättat för Linder. innan väktarna blev hörda av polis. I stora drag är det väl ingen större skillnad mot vad som framkommit förutom att han kom tillbaka 23.40 och inte 23.45.
Att bakdörren ledde ut mot Luntmakargatan är ett missförstånd som väktarna senare klarade ut.

Att han kände till framstupa sidoläge och mun mot mun metoden kl 23.40 visste vi redan genom väktarnas förhör som alltså ägde rum en knapp vecka efter att detta dokument skrevs. Häggström har alltså talat med väktarna innan, och denna berättelse visar på att de långt innan polisförhöret berättat samma sak, så något missförstånd i det avseendet är det inte fråga om.

MEN!

I Linders dokument finns ytterligare en uppgift om vad Engström berättat för väktarna 20 minuter efter mordet, och den är av yttersta vikt:
Han berättar alltså redan då han kom tillbaka till Skandia att Lisbeth rusade ut i gatan och viftade på bilar!!!
En uppgift som mycket väl överensstämmer med ett flertal vittnen på platsen. Hennes viftande pågick fram tills ambulansen kom 23.25. Tre och en halv minut efter mordet.

”Vid 23.45 tiden återkommer Engström till receptionen i Skandiahuset och uppträdde förvirrat. Han säger ”jag har missat tåget ska åka taxi. Dom säger det skulle vara Palme, men han såg så liten ut. Konstigt vad tanten var lika Lisbeth. Hon rusade ut i gatan och viftade på bilar”

Hur förklaras detta på det minst krångliga sättet?
Jag gissar: ”det är väl klart att hon rusar ut i gatan eftersom hennes man blivit skjuten”

Nej, det är det inte. Lika lite som att några vänt i framstupa och gjort mun mot mun metoden.
Och.
Det är definitivt uteslutet att han som gärningsman efter en rundtur på åsen skulle återge dessa uppgifter till väktarna 20 min efter mordet. Det finns inte.

Bra att Linder noterade detta i Häggströms berättelse, för nu kan vi lägga ytterligare en osannolikhet till bilden.
Senast redigerad av MacMackay 2020-11-16 kl. 01:35.
Citera
2020-11-16, 01:39
Medlem
Citat:
Det där är en sammanfattning av vad Per Häggström berättat för Linder. innan väktarna blev hörda av polis. I stora drag är det väl ingen större skillnad mot vad som framkommit förutom att han kom tillbaka 23.40 och inte 23.45.
Att bakdörren ledde ut mot Luntmakargatan är ett missförstånd som väktarna senare klarade ut.

Att han kände till framstupa sidoläge och mun mot mun metoden kl 23.40 visste vi redan genom väktarnas förhör som alltså ägde rum en knapp vecka efter att detta dokument skrevs. Häggström har alltså talat med väktarna innan, och denna berättelse visar på att de långt innan polisförhöret berättat samma sak, så något missförstånd i det avseendet är det inte fråga om.

MEN!

I Linders dokument finns ytterligare en uppgift om vad Engström berättat för väktarna 20 minuter efter mordet, och den är av yttersta vikt:
Han berättar alltså redan då han kom tillbaka till Skandia att Lisbeth rusade ut i gatan och viftade på bilar!!!
En uppgift som mycket väl överensstämmer med ett flertal vittnen på platsen. Hennes viftande pågick fram tills ambulansen kom 23.25. Tre och en halv minut efter mordet.

”Vid 23.45 tiden återkommer Engström till receptionen i Skandiahuset och uppträdde förvirrat. Han säger ”jag har missat tåget ska åka taxi. Dom säger det skulle vara Palme, men han såg så liten ut. Konstigt vad tanten var lika Lisbeth. Hon rusade ut i gatan och viftade på bilar”

Hur förklaras detta på det minst krångliga sättet?
Jag gissar: ”det är väl klart att hon rusar ut i gatan eftersom hennes man blivit skjuten”

Nej, det är det inte. Lika lite som att några vänt i framstupa och gjort mun mot mun metoden.
Och.
Det är definitivt uteslutet att han som gärningsman efter en rundtur på åsen skulle återge dessa uppgifter till väktarna 20 min efter mordet. Det finns inte.

Bra att Linder noterade detta i Häggströms berättelse, för nu kan vi lägga ytterligare en osannolikhet till bilden.

Så du avfärdar SE från utredningen ?

Haha
Citera
2020-11-16, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du avfärdar SE från utredningen ?

Haha
Ja, med tillägget: Det inte Sveriges bästa mordutredare och fantasyförfattare upptäckt trots att de sovit med Häggströms dokument intill sig på nattduksbordet i åratal får väl jag påpeka då...
Citera
2020-11-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ja, med tillägget: Det inte Sveriges bästa mordutredare och fantasyförfattare upptäckt trots att de sovit med Häggströms dokument intill sig på nattduksbordet i åratal får väl jag påpeka då...

Enligt mig så skulle han vara en av dom absolut första dom skulle utrett mkt noga...

Han var på platsen o beteende var märkligt....!

Inget snack om saken han skulle såklart in på stationen direkt o sen sökt genom hans arbetsplats o dyl...

Folk som vill avfärda honom som huvudmisstänkt brukar själva inte ha någon bättre huvudmisstänkt men jag litar på dig........Kom igen vem är den första du hade tagit in till förhör?
Citera
2020-11-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Enligt mig så skulle han vara en av dom absolut första dom skulle utrett mkt noga...

Han var på platsen o beteende var märkligt....!

Inget snack om saken han skulle såklart in på stationen direkt o sen sökt genom hans arbetsplats o dyl...

Folk som vill avfärda honom som huvudmisstänkt brukar själva inte ha någon bättre huvudmisstänkt men jag litar på dig........Kom igen vem är den första du hade tagit in till förhör?
Nej jag har inte den inställningen till Palmemordet att jag riktar mina misstankar mot enskilda. Frågan hur han vid återkomsten till Skandia visste att Lisbeth var ute i gatan och viftade på bilar är väl ändå inte lätt att besvara?
Citera
2020-11-16, 02:25
Medlem
Citat:
Nej jag har inte den inställningen till Palmemordet att jag riktar mina misstankar mot enskilda. Frågan hur han vid återkomsten till Skandia visste att Lisbeth var ute i gatan och viftade på bilar är väl ändå inte lätt att besvara?

Om jag säger såhär : Om exakt allt skulle peka mot SE o där inte finns några frågetecken alls då skulle ingen här säga att det inte troligen varit SE som var GM eller hur ?

Men låt säg att du var SE för 10min ..

Du är först på brottsplatsen o bestämmer dig för att ta upp jakten på mördaren o springer ganska orädd efter fast det just använts vapen....Det tyder ju då på att SE är otroligt engagerad i vad som hänt !!

Sen går tillbaka till jobbet o ber dom ringa en taxi för man missat bussen ...

Borde han inte istället sitta på polishuset som huvudvittne ...!??

När han sen inser på radio o Tv att signalamenten stämmer lite obehagligt överens på honom då blir han sådär härligt engagerad igen o vill prata med polisen o göra sig till huvudvittne o bli förhörd som vittne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in