2020-11-10, 05:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det må så vara, och jag tycker också att det skall finnas någonstans där man får skriva den här typen av inlägg. Problemet är att tråden drunknade i inlägg som helt och hållet gick ut på att nedvärdera sina meningsmotståndare och det var så gott som alltid så att detta bottnade i en politisk diskussion.
Inte så kul för den som vill diskutera corona ur ett vetenskapligt perspektiv, besöker vetenskapsdelen på Flashback och knappt hittar några vetenskapsrelaterade inlägg bland allt politiskt käbbel och personangrepp, och nog tycker jag att den som vill diskutera vetenskap har ett visst tolkningsföreträde när vi beffiner oss i avdelningen Vetenskap och humaniora.
Nu är du här i gen. Man får inte diskutera politik på ett bra sätt, för det har förekommit tramsinlägg. Hur kan ens detta vara ett argument, för att inte tillåta en samlingstråd.
Trams inlägg har aldrig varit ok. Varför inte i stället säga . Nu är det för mycket tramsinlägg och uppmana oss att rapportera. Så städar vi tråden i några dagar och allt är frid och fröjd. Göra så då och då. Skulle inte det vara bättre. Just nu kan jag diskutera kukar i en samlingstråd men inte covid-19. Varför är det så? Väntar fortfarande på det svaret.

Sedan använder du placeringen som argument igen också. Men man placerar ju alltid samlings trådar om sjukdomar i medicin och hälsa, svininfluensan t.ex. och dessa får man diskutera ur en politisk synpunkt. Så det är tradition på Flashback att man gör så. Vill man bara diskutera vetenskap finns trådar för det. Väntar förövrigt fortfarande på svar varför man valt att särbehandla covid-19 på detta sätt när man aldrig gjort så tidigare.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-10 kl. 06:15.
2020-11-10, 06:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår att gränsdragningen mellan politik och vetenskap inte är helt enkel, inte ens för moderatorerna.

Men när man känner sig osäker kan man tänka såhär: "Skulle det här inlägget vara lika intressant för en person utanför Sveriges gränser?"

Om svaret är ja, så kan det vara så att man diskuterar vetenskap. Vetenskap har ingen nationalitet, och naturlagarna är desamma i alla länder.

Men om ens inlägg saknar relevans för andra länders invånare, så finns det goda skäl att fundera en extra gång på om inte inrikespolitik är rätt plats för det inlägget. Det är nog så i nio av tio fall.
Men varför får man diskutera politik i samlingstråden om svininfluensan men inte i den stora tråden om Covid-19, vad är skillnaden?
2020-11-10, 06:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Japp så är det. Följer man tråden missar man inget. Man är totalt uppdaterad. Jag hade aldrig klarat det utan tråden. Jag letar ju självklart också intressanta saker utan för tråden men det mesta finner jag genom tråden. Jag tycker alla säger detta, sedan kan man ha andra anledningar också, säkert individuella. Men just att finna kunskap och vara uppdaterad med den allra senaste utvecklingen det är själva kärnan i varför vi gilla tråden och tycker den är så viktig.

Ja, detta måste jag också skriva under på! Man hittar alltid de senaste coronanyheterna - både inrikes och utrikes, både medicinska, politiska, "mänskliga" och en blandning av alltsammans - på de senaste sidorna i coronatråden! Sedan kan man, om man vill, klicka på länkarna och fördjupa sig. Man håller sig ständigt uppdaterad genom att följa tråden, precis som du säger.
2020-11-10, 07:24
Medlem
Citat:
Men varför får man diskutera politik i samlingstråden om svininfluensan men inte i den stora tråden om Covid-19, vad är skillnaden?
Jag har inte djupdykt i Svininfluensa-tråden, men vid första anblick tycker jag att den ser väsentligt mer on-topic ut.

Det finns en gradskillnad här. Det hade inte varit något problem om enstaka inlägg omfattade den politiska hanteringen, utan att utmynna i långa politiska diskussioner.

Att det blivit ett problem är för att nittio procent av tråden handlar om politik. Och att de vetenskapliga diskussionerna regelbundet avbryts av personer som inte kan låta bli att göra politik av det.
2020-11-10, 07:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag har inte djupdykt i Svininfluensa-tråden, men vid första anblick tycker jag att den ser väsentligt mer on-topic ut.

Det finns en gradskillnad här. Det hade inte varit något problem om enstaka inlägg omfattade den politiska hanteringen, utan att utmynna i långa politiska diskussioner.

Att det blivit ett problem är för att nittio procent av tråden handlar om politik. Och att de vetenskapliga diskussionerna regelbundet avbryts av personer som inte kan låta bli att göra politik av det.
Det handlar om en samlingstråd, en stor tråd. Inte en nischad tråd.

Men vadå. Är det ok att man bryter traditionen hur det fungerar med trådar, vad man placerar dem och vad man tillåter att få diskuteras i enbart med en speciell tråd? Denna tråd är viktigare och därför större, det är normalt att den också innehåller mer slags inlägg av allt. Är det alltså upp till dig och några till att avgöra när man ska bryta traditionerna på Flashback och särbehandla enbart en tråd? För man placerar samlingstrådar om sjukdomar i medicin och hälsa, samt att man i dem tillåter diskussionen får beröra alla tänkbara aspekter av sjukdomen. Det är ju så det alltid har gått till.
Vi är många som vill ha en bred samlingstråd i Covid-19. Men några enstaka har bestämt att det inte ska få finnas och bryter mot grunderna i Flashback för att kunna göra det. Jag undrar varför? Så självisk kan väl ingen vara?

Det är klart att allt är on-topic i svininfluensatråden då alla aspekter är tillåtna att diskutera. Därför är ju även politiska inlägg on-topic.
Det finns inga regler för vilka aspekter där man får och inte får beröra, såg du det?
(Och det är väl ingen som har missat att den är placerad i medicin och hälsa likt vår älskade samlingstråd om covid-19 som nu några bestämt ska censureras.)
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-10 kl. 08:12.
2020-11-10, 08:03
Medlem
Citat:
Det handlar om en samlingstråd, en stor tråd. Inte en nischad tråd.

Men vadå. Är det ok att man bryter traditionen hur det fungerar med trådar, vad man placerar dem och vad man tillåter att få diskuteras i enbart med en speciell tråd? Denna tråd är viktigare och därför större, det är normalt att den också innehåller mer slags inlägg av allt. Är det alltså upp till dig och några till att avgöra när man ska bryta traditionerna på Flashback och särbehandla enbart en tråd? För man placerar samlingstrådar om sjukdomar i medicin och hälsa, samt att man i dem tillåter diskussionen får beröra alla tänkbara aspekter av sjukdomen. Det är ju så det alltid har gått till.
Vi är många som vill ha en bred samlingstråd i Covid-19. Men några enstaka har bestämt att det inte ska få finnas och bryter mot grunderna i Flashback för att kunna göra det. Jag undrar varför? Så självisk kan väl ingen vara? Och jag ser många politiska inlägg i svininfluensatråden.
Det är ni som är själviska. Ni har fått en egen forumdel under Inrikespolitik > Coronapandemin:

(FB) Coronapandemin

Men ni envisas med att breda ut er politiska diskussion även över vetenskapsforumet. Så att vi som vill diskutera på en vetenskaplig nivå blir utträngda.
2020-11-10, 08:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är ni som är själviska. Ni har fått en egen forumdel under Inrikespolitik > Coronapandemin:

(FB) Coronapandemin

Men ni envisas med att breda ut er politiska diskussion även över vetenskapsforumet. Så att vi som vill diskutera på en vetenskaplig nivå blir utträngda.
Nej jag bara envisas med att man ska göra som man alltid gjort. Tillåta samlingstrådar och placera dem där det bör och sedan låta diskussionen vara fri och bred.

Men varför tycker du att man ska särbehandla tråden om Covid-19 och bryta mot hur man brukar göra?
2020-11-10, 08:19
Medlem
Citat:
Nej jag bara envisas med att man ska göra som man alltid gjort. Tillåta samlingstrådar och placera dem där det bör och sedan låta diskussionen vara fri och bred.

Men varför tycker du att man ska särbehandla tråden om Covid-19 och bryta mot hur man brukar göra?
För att mängden och omfattningen är på en nivå att de förstör forumets funktion.
2020-11-10, 08:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
För att mängden och omfattningen är på en nivå att de förstör forumets funktion.
Så då är alltså lösningen att bryta mot traditionen hur man alltid gör, Inskränka på yttrandefriheten och särbehandla enbart denna en tråd?

Det är alltså den bäst lösningen?

Man kunde valt att flytta den till katastrofer, en helt ok placering där jag tror alla kan förstå varför den kan passa. Men man väljer i stället att inskränka på yttrandefriheten och grundanledningen verkar vara storleken på tråden. Storleken som i sig själv är ett bevis på hur viktig den är för så många.

Jo jag kan förstå att storleken ställer till det. Blir besvärligt att sköta den och den tränger kanske undan andra viktiga saker. Men tråden är jätte viktig, den måste få finnas och den måste få vara fri, och den måste få det nu. Det kan inte vänta, den behövs och den behövs nu!!
Så släpp tråden fri. Sedan kan vi lösa allt det andra, så det blir så bra för alla som möjligt.
2020-11-10, 08:53
Medlem
Citat:
Så då är alltså lösningen att bryta mot traditionen hur man alltid gör, Inskränka på yttrandefriheten och särbehandla enbart denna en tråd?

Det är alltså den bäst lösningen?

Man kunde valt att flytta den till katastrofer, en helt ok placering där jag tror alla kan förstå varför den kan passa. Men man väljer i stället att inskränka på yttrandefriheten och grundanledningen verkar vara storleken på tråden. Storleken som i sig själv är ett bevis på hur viktig den är för så många.

Jo jag kan förstå att storleken ställer till det. Blir besvärligt att sköta den och den tränger kanske undan andra viktiga saker. Men tråden är jätte viktig, den måste få finnas och den måste få vara fri, och den måste få det nu. Det kan inte vänta, den behövs och den behövs nu!!
Så släpp tråden fri. Sedan kan vi lösa allt det andra, så det blir så bra för alla som möjligt.
Det finns tveksamheter i så gott som alla trådar på Flashback. Traditionen är väl snarare att man är tillåtande tills det blir ett problem. Nu var man för tillåtande för länge.

Jag har aldrig föreslagit något annat än att diskussionen flyttas till rätt forumdel. Men istället för att vara behjälpliga börjar ni bråka med moderatorerna, och förhandla om regelverket i politikdelen. För att få svar kring ett tiotal inlägg om hockey i en tråd som är över fyrahundratusen inlägg lång.

Varför kan vi inte bara gemensamt efterfråga en ny tråd med samma namn i politikforumet, och så låser vi vetenskapstråden i några dagar tills den tar fart? Därefter kan vetenskaps-tråden modereras för vetenskap.
2020-11-10, 09:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Fast å andra sidan väljer du ju vilka du vill svara. Du borde väl veta vid det här laget, vilka du tycker att du kan ha givande vetenskapliga diskussioner med. Skumma bara förbi alla andra, då! Så gör jag i vissa trådar (dock inte coronatråden, då jag tycker att nästan allas infallsvinklar och specialintressen är intressanta där).
2020-11-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast å andra sidan väljer du ju vilka du vill svara. Du borde väl veta vid det här laget, vilka du tycker att du kan ha givande vetenskapliga diskussioner med. Skumma bara förbi alla andra, då! Så gör jag i vissa trådar (dock inte coronatråden, då jag tycker att nästan allas infallsvinklar och specialintressen är intressanta där).
Av flera skäl:

1) Det händer ofta att man själv blir citerad och påhoppad med något politiskt argument, även när man själv försöker hålla en vetenskaplig ton.

2) Andra trådar i Medicin > COVID-19 får ingen trafik, eftersom de sugs upp av megatråden.

3) Man tvingas läsa flera sidor med politiskt jämmer för att hitta de vetenskapliga inläggen.

Föreställ dig själv hur det skulle kännas, om du försökte diskutera Coronapandemin (som du tyckte var ett viktigt ämne) och nio av tio inlägg var snoppbilder. Ungefär så känns den där tråden för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in