2020-11-14, 00:24
Medlem
Samizdats avatar
Att en tråd är en samlingstråd innebär inte att tråden är öppen för alla slags diskussioner som på något sätt anknyter till trådens ämne. Det måste också vara on topic för tråden, utifrån t ex vilket forum tråden är placerad i.

Man kan alltså inte skriva om sin senaste FM- eller FIFA-säsong (tv-/datorspel) som tränare för Arsenal i en i delforumet Fotboll placerad samlingstråd om engelsk fotboll och samtidigt förvänta sig att inlägget ska få vara kvar. Trots att inlägget handlar om fotboll och ett engelskt fotbollslag.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
TS ger inga restriktioner om informationen ska vara vetenskaplig eller politisk.
TS har genom att placera tråden i delforumet Medicin och hälsa 'givit restriktioner'.
Citat:
Däremot ser jag inget tecken på att TS önskade debatt i ämnet. Således är långdragna politiska eller vetenskapliga debatter ej önskvärt.
Flashback är ett diskussionsforum. Bara genom att starta en tråd inbjuder man till debatt & diskussion om och i ämnet.

Jag håller dock med om att långdragna politiska debatter inte är önskvärda i forumet Medicin och hälsa. De förs med fördel i Politik: inrikes (i Coronapandemin).
2020-11-14, 01:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Att en tråd är en samlingstråd innebär inte att tråden är öppen för alla slags diskussioner som på något sätt anknyter till trådens ämne. Det måste också vara on topic för tråden, utifrån t ex vilket forum tråden är placerad i.

Tråden är ingen samling tråd i detta nu det är en informations tråd.

Tråden är i samma forumdel som Svininfluensan och där får man diskutera alla aspekter av sjukdomen, politik,vaccin, ja allt. Så då är det väl on topic för tråden, utifrån det forum tråden är placerad i.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Flashback är ett diskussionsforum. Bara genom att starta en tråd inbjuder man till debatt & diskussion om och i ämnet.
Nej Flashbak är inte ”bara” ett diskussions forum. Det är också ett forum för informations trådar, berättartrådar, mysiga snack trådar och säkerligen många andra också.

Låt mig ge dig ett exempel. Om ja skulle starta en tråd och uppmana skribenter att berätta den mest galna arbetsdagen och sedan skrivit en egen berättelse. Så skulle tråden inte innehållit debatt. Utan berättelser, ev. med någon kommentar efter eller frågor. På sin höjd en lätt och kort diskution. Men inga debatter.
2020-11-14, 01:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
När det gäller ett ämne med många aspekter gillar jag tanken att ha en kompletterande aspektagnostisk tråd, vars topic s a s är summan av alla tänkbara specialicerade topics som skulle blivit godkända i ämnet.

Det är för att jag tror det är värdefullt att i samma kontext kunna belysa en fråga utan aspektbegränsningar. Hjärnan gillar att kunna associera fritt, det leder till utanför-box tänkande etc.
Det kan vara mycket värdefullt. Följ då minst två trådar:
(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Det finns antagligen ytterligare några som kan vara intressanta.

Får du sedan någon association värd att posta, posta den då i lämpligast möjliga tråd. Är det lämpligt att citera ett inlägg eller två för kontextuell förståelse så får man flytta över citeringarna om man vill.
2020-11-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Citat:
Ursprungligen postat av Pjabas
När det gäller ett ämne med många aspekter gillar jag tanken att ha en kompletterande aspektagnostisk tråd, vars topic s a s är summan av alla tänkbara specialicerade topics som skulle blivit godkända i ämnet.

Det är för att jag tror det är värdefullt att i samma kontext kunna belysa en fråga utan aspektbegränsningar. Hjärnan gillar att kunna associera fritt, det leder till utanför-box tänkande etc.

Det kan vara mycket värdefullt. Följ då minst två trådar:
(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Det finns antagligen ytterligare några som kan vara intressanta.

Får du sedan någon association värd att posta, posta den då i lämpligast möjliga tråd. Är det lämpligt att citera ett inlägg eller två för kontextuell förståelse så får man flytta över citeringarna om man vill.
Ja det är det som erbjuds nu, och det går ju förstås.

Min poäng var att kreativitet stimuleras om man kan posta i samma kontext utan onödiga fördröjningar, dvs i kombotråden, för att slippa bli hämmad av funderingar kring exakt var inlägget hör hemma.
Jag ser det som att man ökar chansen för "flow" i diskussionen.

Vill inte Flashback ha det på det viset så kan jag leva med det, vill bara peka på att jag ser en fördel med detta.
2020-11-14, 16:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då skulle det vara intressant att få höra på vilket sätt du tycker att vi modererar utifrån vårt "polariserande ställningstagande". Gärna genom något konkret exempel istället för din svepande konspirationsteoretiska formulering.

Just alternativ 3 och teorier kring åtgärder för att nå dit verkar vara en öm punkt har jag märkt.

Har inte fått nån respons om idéen att tråden borde döpas om o ligga bland de andra stora trådarna om pandemier/infektioner.
2020-11-14, 17:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyvärr får vi ingen respons från moderaterna för konstruktiva idéer.

De fortsätter moderera inlägg på ett tvivelaktigt sätt o beroende på sitt eget polariserande ställningstagande

Citat:
Tyvärr verkar du ha rätt där. Kanske de har tagit tidig helg, eller är de som FoHM och kan bara fatta beslut 2 dagar i veckan.

Men jag tänker på det inlägg du skrev och vill ta ut ett citat från det du ceterade.

”Här är en lista på samlingstrådar som vi har i Medicin och Hälsa, med fördel kan dessa användas istället för att posta ett nytt liknande ämne, saknas det någon samlingstråd så går det bra att skicka PM till någon av moderatorerna som finns här i MoH. ”

Då det saknas en samlingstråd så får vi kanske bara skicka ett sådant PM då?
Ett beslut är taget. Det finns en tråd i Medicin och Hälsa som fångar upp diskussionen om covid-19 ur perspektivet vetenskap/medicin (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) samt en i Politikdelen som diskuterar brett ur ett samhällspolitiskt perspektiv (FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga

Den senare skapades för att det i den här tråden uttrycktes ett behov av att diskutera även politiska beslut/myndigheters agerande samt samhällsutvecklingen.

Att alla inte är nöjda är något vi är medvetna om, men det här är den lösning vi erbjuder.
2020-11-14, 17:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Erkänn tråden för det den är.

Vad jag tycker är viktigast nu är att man erkänner att tråden i främsta hand är en tråd för delande av information. Och det är i linje med vad TS efterlyste. När förändringar för tråden bestäms ska alltid hädanefter just detta informations utbyte ges första prioritet. Allt anat är fullständigt fel. Utöver delandet av information har tråden utvecklat vissa rutiner som ger struktur. Varje dag de dagar nya siffror kommer presenteras de i tråden kl 14.00 sedan kommenteras siffrorna fritt. De dagar som det är presskonferens ser vi på den tillsammans och kommenterar löpande innehållet. Sent på natten/ tidigt på morgonen diskuteras och kommenteras världens siffror, då de är klara då. Detta är grunden i tråden. Alla vi som är stammisar vet detta. Denna kärnan i tråden får aldrig röras. Jag tycker dok att vi ska vara toleranta för diskussioner och till viss del även debatter. Speciellt när det handlar om aktuella frågor. Däremot när en debatt har djupnat och det bara är mellan två skribenter så kan den med fördel fortsätta på en annan tråd. Det har hänt att folk debattera i timmar med varandra, jag faktiskt dagar. Detta tar bara plats i tråden utan att tillföra något. Man kan efter tag vänligt erbjuda den man debatterar med att flytta diskussionen till den en annan tråd. Liksom vi kan bli bättre på att ”städa tråden” från skräpinlägg i bland. Det är bara för moderatorn att uppmana till att bli bättre på att rapportera när det börjat bli för mycket av trams inlägg, bara på några dagar blir tråden någorlunda fri från dessa.

Just nu har ett fel begåtts och begås fortfarande. Man gör våld mot kärnan i tråden och det utan att ha rätten på sin sida. Det går inte att tolka TS start inlägg på något annat sätt en att det var en tråd för informations utbyte TS efterlyste. Således har ett fritt informations utbyte bärning i tråd ämnet. Detta är det som gör tråden så populär utan detta utbyte av information och våra dagliga rutiner är tråden inget och skulle själv dö om man flyttade informations utbytet och dessa dagliga rutiner till någon annan tråd. Det är ingen som är i tråden för att enbart ta del av vetenskapliga debatter. Då det bara är ett fåtal som tycker dessa är intressanta. Men märk väl att diskutera i grupp eller mellan två skribenter de senaste vetenskapliga röner är uppskattat av många.

I ett inlägg här förklaras vad man vill göra med tråden.
”Det är det vi är ute efter; att separera den rent vetenskapliga diskussionen från den mer politiska på ett sätt som gör så många som möjligt belåtna!”

(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Kärnan i tråden, delandet av information ska acceptera att få finnas stympad kvar eller gladligen hoppa mellan trådar.

"OK, så det handlar om informationsdelning. Du får väl följa flera olika trådar då så att du får med all information som du anser vara väsentlig att få ta del av. Vad är problemet?"

Detta är inte acceptabelt på något vis.

(Det där med att göra så många belåtna som möjligt, var det ett skämt eller?)
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-14 kl. 18:45.
2020-11-14, 19:24
Medlem
sannes avatar
Hej

är ganska ny på forumet men tänkte ge mitt bidrag till tråden.

Har inte hunnit läsa allt här eller i andra stora tråden om covid19 men har varit aktiv skribent i tråden sen mars 2020.

Jag önskar:

Att vi har den stora tråden kvar där man också får ha högt i tak, och där man får diskutera det mesta och i vissa fall kan man bryta ut vissa speciella avsnitt som tex vi som haft corona och vi som tror vi haft. Men den stora tråden ska finnas kvar som en rapport till yngre generationer och andra som behöver läsa den. I det fall de kommer att vilja läsa detta om några år kommer det vara väldigt svårt att kunna samla sin information kring pandemin covid19 framöver, om det mesta inte ligger i den stora tråden.

Jag tror vi behöver tänka lite långsiktigt här och hur bra information vi kommer få ur tråden framöver och att det faktiskt går att starta små sidotrådar om det upptar aalltför stor plats i den stora tråden. Men fokus kan ligga i den stora tråden för att garantera människor att kunna få bred information framöver.

Tack för mig och jag har inget problem att scrolla igenom om jag inte tycker diskussionen är intressant som pågår.
2020-11-14, 19:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Vad jag tycker är viktigast nu är att man erkänner att tråden i främsta hand är en tråd för delande av information. Och det är i linje med vad TS efterlyste. När förändringar för tråden bestäms ska alltid hädanefter just detta informations utbyte ges första prioritet. Allt anat är fullständigt fel. Utöver delandet av information har tråden utvecklat vissa rutiner som ger struktur. Varje dag de dagar nya siffror kommer presenteras de i tråden kl 14.00 sedan kommenteras siffrorna fritt. De dagar som det är presskonferens ser vi på den tillsammans och kommenterar löpande innehållet. Sent på natten/ tidigt på morgonen diskuteras och kommenteras världens siffror, då de är klara då. Detta är grunden i tråden. Alla vi som är stammisar vet detta. Denna kärnan i tråden får aldrig röras. Jag tycker dok att vi ska vara toleranta för diskussioner och till viss del även debatter. Speciellt när det handlar om aktuella frågor. Däremot när en debatt har djupnat och det bara är mellan två skribenter så kan den med fördel fortsätta på en annan tråd. Det har hänt att folk debattera i timmar med varandra, jag faktiskt dagar. Detta tar bara plats i tråden utan att tillföra något. Man kan efter tag vänligt erbjuda den man debatterar med att flytta diskussionen till den en annan tråd. Liksom vi kan bli bättre på att ”städa tråden” från skräpinlägg i bland. Det är bara för moderatorn att uppmana till att bli bättre på att rapportera när det börjat bli för mycket av trams inlägg, bara på några dagar blir tråden någorlunda fri från dessa.

Just nu har ett fel begåtts och begås fortfarande. Man gör våld mot kärnan i tråden och det utan att ha rätten på sin sida. Det går inte att tolka TS start inlägg på något annat sätt en att det var en tråd för informations utbyte TS efterlyste. Således har ett fritt informations utbyte bärning i tråd ämnet. Detta är det som gör tråden så populär utan detta utbyte av information och våra dagliga rutiner är tråden inget och skulle själv dö om man flyttade informations utbytet och dessa dagliga rutiner till någon annan tråd. Det är ingen som är i tråden för att enbart ta del av vetenskapliga debatter. Då det bara är ett fåtal som tycker dessa är intressanta. Men märk väl att diskutera i grupp eller mellan två skribenter de senaste vetenskapliga röner är uppskattat av många.

”Det är det vi är ute efter; att separera den rent vetenskapliga diskussionen från den mer politiska på ett sätt som gör så många som möjligt belåtna!”

Kärnan i tråden, delandet av information ska acceptera att få finnas stympad kvar eller gladligen hoppa mellan trådar.

"OK, så det handlar om informationsdelning. Du får väl följa flera olika trådar då så att du får med all information som du anser vara väsentlig att få ta del av. Vad är problemet?"

Precis vad jag tycker! Tack för ett välformulerat och tydligt inlägg, du sparade mig både tid och kraft då jag håller med allting till 100%.

Sedan jag började läsa och skriva i tråden i mars är det framför allt utbyte av information i form av länkar som jag har uppskattat mest! Jag har kunnat läsastudier och artiklar som jag aldrig själv kunnat, eller haft tid, leta upp. Det har gett mig otroligt mycket.

Jag uppskattar även den ordning vi har då vissa lägger upp dagens siffror, och de dagar FHM håller PK diskuterar vi det. Det är inte alltid man hinner kolla på tv själv kl 14 men då kan man snabbt få senaste nytt genom att läsa tråden.

Själv hoppar jag över inlägg som inte intresserar mig och ser inga problem med det.
2020-11-14, 19:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Dina synpunkter kommer inte att vinna gehör bara för att du gång på gång upprepar dem med varierande mängd text.

När tråden växte som snabbast hade vi helt enkelt ingen möjlighet att hålla den helt ren från OT, varför vi istället satte upp vissa specifika restriktioner såsom "munskydd är OT", "skolstängningar är OT"osv..

Dessa är nu borttagna och diskussionen tillåts vara så bred som möjligt, endast med det lilla förbehållet att den skall ha en medicin och hälsovetenskaplig vinkel. Vi kommer inte att så här i efterhand gå tillbaka och städa tråden, utan de politiska diskussionerna och till och med de rent laidbackmässiga inläggen kommer att få finnas kvar. Vi kommer nu däremot att återgå till vad som egentligen är normalt för Flashback, och om ni inte orkar följa två trådar istället för en så är det faktiskt ert eget problem.
2020-11-14, 22:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ett beslut är taget. Det finns en tråd i Medicin och Hälsa som fångar upp diskussionen om covid-19 ur perspektivet vetenskap/medicin (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) samt en i Politikdelen som diskuterar brett ur ett samhällspolitiskt perspektiv (FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga

Den senare skapades för att det i den här tråden uttrycktes ett behov av att diskutera även politiska beslut/myndigheters agerande samt samhällsutvecklingen.

Jag tror att jag kommer att känna mig hemma i den nya tråden. Däremot passar den nya tråden inte in på dom önskemål som "virvelbagg" och "Merwinna" har uttryckt:

Citat:
Jag tror faktiskt att jag känner sorg. Vi går mot en svår tid, jag vill och behöver få diskuterar pandemin fritt utan att hela tiden fundera på vad som är tillåtet att skriva och inte. Jag vill inte heller läsa dessa inlägg skrivna med vaktad tunga. Det är något uppstyltat tandlöst men hela grejen som jag inte gillar.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessutom tror jag att folk behöver den tråden för att prata av sig om sin oro och frustration. Och som sagt, det finns ju massor med smala trådar för dom som föredrar det - det är ju bara att hålla sig borta från den stora tråden om man inte trivs där.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om behovet inte fanns, så skulle tråden inte ha så många skribenter och läsare, eller hur? Om behovet var, att diskutera små smala aspekter, strikt avgränsat, så skulle alla hålla sig en eller flera av de specialtrådar som nämnts här. Eller hur?

...och sedan måste ni förstå det KÄNSLOMÄSSIGA behovet också. Det kommer hela tiden nya, bisarra nyheter, den ena värre än den andra. Det känns som att befinna sig i en dålig katastrof-B-film. Myndigheterna bryr sig antingen inte alls, eller reagerar extremt sengångaraktigt. All den oro och frustration man känner, måste man få uttrycka någonstans! Människor känner inte samma oro och frustration över t.ex. Newtons tredje lag, partåiga hovdjur eller tredjegradsekvationer, varför dessa ämnen kan diskuteras mer snävt vetenskapligt...

Borde det inte gå att hitta en lösning, där även "virvelbagg" och "Merwinna" får en plats där dom kan känna sig hemma?

Det borde gå att kombinera med att även vetenskaps-debattörerna får en där dom kan känna sig hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Att alla inte är nöjda är något vi är medvetna om, men det här är den lösning vi erbjuder.

Har ni övervägt möjligheten att skapa en tredje tråd, utöver den medicinska och den politiska? Den tredje tråden skulle vara till för lite lösare diskussioner under friare former.

"najas" nämnde en sorts tråd som kan skapas för exempelvis matchprat, utan inläggsräkning. Går det att starta en sådan tråd för Corona? En sådan tråd skulle ju inte göra någon sorts intrång på medicin-debattörernas intresse att diskutera medicin. Tvärtom, så skulle den suga åt sig icke-vetenskapliga diskussioner, bort från vetenskaps-debattörernas trådar. Alla skulle vinna på en sådan lösning.
2020-11-14, 23:02
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror att jag kommer att känna mig hemma i den nya tråden. Däremot passar den nya tråden inte in på dom önskemål som "virvelbagg" och "Merwinna" har uttryckt:

Borde det inte gå att hitta en lösning, där även "virvelbagg" och "Merwinna" får en plats där dom kan känna sig hemma?

Det borde gå att kombinera med att även vetenskaps-debattörerna får en där dom kan känna sig hemma.

Har ni övervägt möjligheten att skapa en tredje tråd, utöver den medicinska och den politiska? Den tredje tråden skulle vara till för lite lösare diskussioner under friare former.

"najas" nämnde en sorts tråd som kan skapas för exempelvis matchprat, utan inläggsräkning. Går det att starta en sådan tråd för Corona? En sådan tråd skulle ju inte göra någon sorts intrång på medicin-debattörernas intresse att diskutera medicin. Tvärtom, så skulle den suga åt sig icke-vetenskapliga diskussioner, bort från vetenskaps-debattörernas trådar. Alla skulle vinna på en sådan lösning.
Det finns tre, och en är redan nämnd och länkad här i tråden.

3 st:
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=corona&f=173&sp=0

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in