2020-11-09, 19:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Uppenbart så dras folk till en stor huvudtråd, just då när något stort händer. Så har det alltid varit i Flashbacks historia, så det är inget nytt i och med coronakrisen.

Skälet till varför många dras till en stor huvudtråd kan vara lite olika, men ett stort skäl är nog att där hittar man färsk och aktuell information. Man hittar det senaste där. Folk vill vara uppdaterade (med det senaste).

Du hittar det senaste om corona i ett politiskt perspektiv om du går in på corona i politikdelen, förutsatt att den som postar coronapolitik gör det i politikdelen istället för att besudla vetenskap och medicin med politiskt käbbel.

Det senaste om corona kan handla om allt från politik och raseriutbrott på Tengil till medicin, posta i relevant forumdel så når du läsare med samma intresse som du, och de hittar dina inlägg. Som det är just nu hittar du inte det senaste coronarelaterade inom vetenskap och medicin i aktuell tråd utan att först bläddra igenom sådant som inte är vetenskap och medicin.

Jag köper inte ditt argument.
2020-11-09, 19:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Uppenbart så dras folk till en stor huvudtråd, just då när något stort händer. Så har det alltid varit i Flashbacks historia, så det är inget nytt i och med coronakrisen.

Skälet till varför många dras till en stor huvudtråd kan vara lite olika, men ett stort skäl är nog att där hittar man färsk och aktuell information. Man hittar det senaste där. Folk vill vara uppdaterade (med det senaste).
Japp så är det. Följer man tråden missar man inget. Man är totalt uppdaterad. Jag hade aldrig klarat det utan tråden. Jag letar ju självklart också intressanta saker utan för tråden men det mesta finner jag genom tråden. Jag tycker alla säger detta, sedan kan man ha andra anledningar också, säkert individuella. Men just att finna kunskap och vara uppdaterad med den allra senaste utvecklingen det är själva kärnan i varför vi gilla tråden och tycker den är så viktig.
2020-11-09, 20:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag inser mer och mer hur allvarligt fel det var av oss att låta det här pågå så pass länge att det blivit det nya normala för en del användare, för ni kommer att bli besvikna om ni inte kan finna er i att inte få posta precis vad ni vill som är coronarelaterat i tråden.

Nej, det stora felet är inte att ni har varit för slappa i modereringen. Det stora felet uppstod när dom olika Corona-sektionerna startades. Då hade vetenskaps-sektionen en tråd som diskuterade Corona-viruset i allmänhet. Politik-sektionen borde ha fått en motsvarande tråd, för allmän diskussion om Corona-viruset i förhållande till samhället. Ifall en sådan tråd hade funnits, så hade nuvarande problem kunnat förebygga.

Nu har jag tjatat på att få igång en sådan tråd, för att lösa problemen med medicin-sektionens Corona-tråd. Men intresset från moderatorerna är mycket svalt för att skapa en sådan lösning. Moderatorerna är mer intresserade av att få utlopp för sin irritation, än att få till stånd en lösning. Moderatorerna låter piskan vina, orden blir hårdare, och varningar delas ut för "off-topic". Men moderatorerna visar minimalt intresse att skapa en plats där inläggen är on-topic. Moderatorerna slår hellre ännu hårdare med piskan.

Citat:
De flesta vet ju att man kan skapa nya trådar och de flesta vet att man kan diskutera politik i en annan avdelning. Men de dras ändå till den stora tråden.

Jag känner till möjligheten att skapa nya trådar, och jag har kommit med förslag på en möjlig trådstart. Men jag vill inte starta en tråd på egen hand, eftersom jag skulle riskera att bryta mot någon del av regelverket. Därför vill jag ha moderatorernas medverkan, så att det gå rätt till.

Tyvärr har moderatorerna visat sig vara ytterst motvilliga att medverka till att flytta diskussionen.
2020-11-09, 21:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Tror också att det handlar om att man vill prata av sig. Pandemin innehåller så många dimensioner, ffa i ”början” (vilket vi fortfarande tycks befinna oss i). Sveriges hantering har också gjort det svårt att skilja på ”politik”, ”ekonomi” och ”medicin/hälsa/vetenskap”.

Och i ”lockdownländer” protesterar folk mot besluten av hälsoskäl (inlåsta och socialt isolerade), av ekonomiska skäl (försörjning som ju i sin tur påverkar hälsan) och politiska skäl (uppvigling mot regering oavsett färg) och i vissa fall kriminella skäl (t ex i Neapel var det såna i farten).

Fördelen med en allmän tråd är att de mer kunniga inom medicin, ekonomi, politik etc kan ”korrigera” varandra och ge de ”mindre kunniga” kanske en bättre bild.
2020-11-09, 21:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Det finns så mycket olika aspekter att det är svårt att exemplifiera på ett extremt tydligt sätt. Dessutom är det såklart slutligen en bedömningsfråga.

Dock kan jag ge tips på en bra tumregel:
När du skrivit ditt inlägg, innan du trycker på knappen "Skicka inlägg", läs igenom det och ställ dig själv frågan "skulle det här inlägget utan tvekan vara on-topic i valfri tråd i Coronapandemin?". Om svaret är Ja så bör du läsa inlägget ytterligare en gång och försöka göra bedömningen om det framför allt lutar åt politisk eller myndighetshantering eller medicinsk vetenskap. Om svaret är att det lutar åt det förstnämnda så är det bättre att du postar inlägget i någon av de många trådarna i Coronapandemin.
Tack för svar.
Tittar lite nu i stora tråden och det finns diskussioner där myndighetshanteringen nämns och är det centrala. Då är det svårt att själv göra den avgränsningen.

Jag förordar en ”allmän” coronatråd där allt knyts samman. Saker hänger ihop, och ännu mer idag då kommunikationerna gjort världen mindre och oss mer informerade.

Det kanske började ”fel” när tråden i medicin blev ”kapad” av oss vanliga dödliga till förfång för kalenderbitarna.

Se också mitt inlägg ovan:
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?
2020-11-09, 22:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ska försöka ge ett bättre svar på frågan. Det handlar om att kunna diskutera saker som inte riktigt passar in någon annanstans, men inte heller duger som underlag till en trådstart. Jag kan ta som exempel det inlägg som ledde fram till att jag fick en varning. Jag ska försöka undvika att diskutea varningen i sig, för att undvika ytterligare varningar. Ibland är det väldigt svårt att följa Flashbacks regelverk korrekt. Jag tar bakgrunden till varningen som exempel.

Jag läste det här inlägget:

Jag ville svara på det inlägget. Inlägget, och mitt svar, handlar till stor del om epidemin, men skulle passa bättre i en tråd som har politisk inriktning. Men vilken tråd är lämplig? Det skulle vara ett jättearbete att leta fram en tråd där Agnes Wolds twitter passar in i ämnet. Ska jag starta en ny tråd? Ett inlägg som svarar på Agnes Wolds tweet skulle vara en mycket klen trådstart. Ifall det hade funnits en tråd som behandlade som politiska aspekterna av epidemin i allmänhet, så hade jag kunnat lägga mitt svar i den tråden. Men någon sådan tråd existerar inte. Därför lade jag mitt svar i samma tråd som inlägget som jag svarade på, vilket ledde till en varning.

Där har du ett litet exempel på varför det behövs en tråd som diskuterar alla möjliga aspekter av epidemin. Ifall du tittar igenom stora Corona-tråden, så kan du förmodligen hitta massor av inlägg som skulle passa bättre i en bred politisk tråd om Corona-epidemin.

Har du fått svar på din fråga varför en sådan tråd behövs?

Nej. Men, såsom "aw" har observerat, så innebär storleken att tråden har dragningskraft. Den dragningskraften har sugit åt sig uppmärksamhet, bort från den politiska Corona-sektionen, som har hamnat i skuggan av den stora tråden. Därför behöver vi skapa en tråd som har tillräckligt mycket dragningskraft för att konkurrera med den stora tråden.

Någonting sådant skulle kanske vara lämpligt. Då kan tråden suga åt sig dom inlägg som inte passar i andra trådar. Och vetenskaps-debattörerna skulle få ha sin avdelning i fred.

Men exakt. Och Agnes Wold är ju ingen politiker, så hon blir OT i "politik inrikes". Tegnell SKA inte vara en politiker, så han borde egentligen också vara OT i "politik inrikes", om man ska vara sådan.

För mig är inläggsräkning helt ointressant - jag tycker snarare att jag har för många inlägg i förhållande till antal år jag har varit här - så DET är inget problem för mig, om inläggen i tråden inte räknas på ens konto.
Senast redigerad av Merwinna 2020-11-09 kl. 22:48.
2020-11-09, 22:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Varför ska det inte finnas en samlingstråd om covid-19, när det får finnas samlingstråd om kukstorlekar?
Vad är viktigast att få diskutera egentligen?

Eftersom vi är på just Flashback, så är det svårt att ge ett entydigt svar på den frågan...

Nämen - jag håller med dig såklart. Konstigt att det ska vara så svårt att ha en bred samlingstråd om just coronan, i en exceptionell situation då behovet är så stort...
2020-11-09, 22:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Varför inte i Laidback, där det redan är slappare moderering?

Men Laidback - då inbjuder man ju bara till en massa trams, dumma skämt, konspirationsteorier och andra omöjligt påståenden, postande av "roliga" memes och skämtteckningar, o.s.v..
2020-11-09, 22:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det tycker jag nog att jag åtminstone försökt göra hela tiden i den här tråden.

Det handlar om att trots att vi tidigare haft en väldigt tillåtande attidyd så har över en tiondel av den här enorma tråden blivit raderad.

Detta pga att den fullständigt översvämats med inlägg av typen:

"Du försöker resonera med en egocentrisk livrädd alarmist, det går helt enkelt inte. De anser sig vara moraliskt överlägsna eftersom de värnar om Agdas 104e jordsnurr. De skiter bevisligen fullständigt i vår kommande generation, de vill med våld förstöra deras framtid genom att förstöra deras utbildning, isolera dem från sociala kontakter och därigenom förstöra deras psykiska hälsa och som lök på laxen vill de skuldsätta dem grundligt genom att ruinera statskassan. Trådens alarmister är samhällets fiender nummer 1 och borde omyndighetsförklaras och helst landförvisas."

...

Citatet är tvärtemot vad jag tycker, men jag anser fortfarande att dom som TYCKER så måste få säga det. Och att vi andra måste få bemöta det. Vi är ju i en jättejobbig situation med svår polarisering nu, och mycket oro och ångest på båda sidorna...
2020-11-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Fördelen med en allmän tråd är att de mer kunniga inom medicin, ekonomi, politik etc kan ”korrigera” varandra och ge de ”mindre kunniga” kanske en bättre bild.
Det är ju en berömvärd ambition, men handen på hjärtat - med "fria tyglar", var det särskilt mycket i den allmänna tråden i medicinforumet som levde upp till den målbilden (utan att drunkna i "allt annat" åtminstone)?
Frågan är ju just hur man hittar en konstruktion som närmar sig det idealet, även utan egentliga ämnesbegränsningar, som inte spårar ur och landar i samma sits igen.

Tills dess, förslag på lackmustest:
Riktar inlägget in sig på hur/varför (och det inte är enbart en enskild person/grupp, inte ens Tegnell eller Biden eller WHO) snarare än vem(s) fel/förtjänst det är - förmodligen okej.
Även om det kan vara en komponent bör det inte vara huvudsyftet (utan det sakliga resonemanget om varför t ex FHM är inkompetenta, ishockeyspelare verkar insjukna så ofta eller vad man nu kommenterar om).

Att det krävs lite tankemöda för att formulera sig är inte bara en nackdel, för att meningsfullt ta ställning till någonting (dvs man vet inte exakt hur det ligger till innan man svarar) krävs det tänkande, det i sin tur tar ofrånkomligen tid, även om man vet vart man är på väg.

Som temperaturmätare på oron/ilskan/osäkerheten/frustrationen hos medlemmarna (som proxy för samhället i stort, undertecknad inkluderad) var den nog inte så dum, stora nyhetshändelser och särskilt dåliga sådana så drog det direkt iväg med aktivitet, lite som man kan följa flunsasäsongen efter vad allmänheten googlar på. Rimligt men svårhanterligt vad det verkar.
Senast redigerad av Korkenzieher 2020-11-09 kl. 22:49. Anledning: Mindre omformulering
2020-11-09, 23:18
Medlem
Jag förstår att gränsdragningen mellan politik och vetenskap inte är helt enkel, inte ens för moderatorerna.

Men när man känner sig osäker kan man tänka såhär: "Skulle det här inlägget vara lika intressant för en person utanför Sveriges gränser?"

Om svaret är ja, så kan det vara så att man diskuterar vetenskap. Vetenskap har ingen nationalitet, och naturlagarna är desamma i alla länder.

Men om ens inlägg saknar relevans för andra länders invånare, så finns det goda skäl att fundera en extra gång på om inte inrikespolitik är rätt plats för det inlägget. Det är nog så i nio av tio fall.
2020-11-09, 23:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Citatet är tvärtemot vad jag tycker, men jag anser fortfarande att dom som TYCKER så måste få säga det. Och att vi andra måste få bemöta det. Vi är ju i en jättejobbig situation med svår polarisering nu, och mycket oro och ångest på båda sidorna...
Det må så vara, och jag tycker också att det skall finnas någonstans där man får skriva den här typen av inlägg. Problemet är att tråden drunknade i inlägg som helt och hållet gick ut på att nedvärdera sina meningsmotståndare och det var så gott som alltid så att detta bottnade i en politisk diskussion.
Inte så kul för den som vill diskutera corona ur ett vetenskapligt perspektiv, besöker vetenskapsdelen på Flashback och knappt hittar några vetenskapsrelaterade inlägg bland allt politiskt käbbel och personangrepp, och nog tycker jag att den som vill diskutera vetenskap har ett visst tolkningsföreträde när vi beffiner oss i avdelningen Vetenskap och humaniora.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-09 kl. 23:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in