Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Men det är ju bara glädjande att dom har hittat hit.
Absolut, det är verkligen inget negativt. Jag framförde dock att det kanske kunde vara en delförklaring till problemen med den aktuella Corona-tråden, eftersom det skrevs en del inlägg som tyde på förvåning och ovana vid forumet och dess regler. Det var alltså överhuvudtaget ingen kritik mot fenomenet med nya medlemmar i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Kan det vara en bra idé att välkomna nya medlemmar, istället för att håna dom som har hamnat vilse i Flashbacks sektioner och regler?
Exempel på hånfullt bemötande:
Nej, det var inget hånfullt bemötande, åtminstone inte medvetet. Det var en rätt förbluffad reaktion på frågan kring var man skulle posta trådar om utrikespolitiska aspekter på Coronaviruset. Det visar enligt mig att man aldrig ens har försökt kolla var de olika trådarna ligger på forumet och jag är fortfarande paff över frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Även jag som har varit medlem i många år, kan ibland vara vilsen var och hur en fråga ska ställas. Då kan det vara bra ifall dom som upprätthåller regelverket, kan ge vägledning hur man ska gå tillväga för att följa regelverket på bästa sätt.
Då finns ju dels detta delforum där det dessutom finns dedikerade klistrade trådar för just sådan hjälp, både för var man ska starta trådar och hur man hittar befintliga trådar;
(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
(FB) Sökakuten: Vi hjälper dig att söka reda på rätt tråd eller extern sida
Dessutom finns det regelförtydligande för varje regel samt en FAQ för ytterligare förklaringar kring vanliga frågor.
Slutligen går det alltid att PM:a valfri moderator och fråga direkt.
Så jag tycker nog faktiskt att vi har gjort i princip allt vi kunnat för att underlätta. Men med det sagt så tar vi gärna mot förlag på förbättringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag vet att modereringen normalt inte ska diskuteras i trådarna. Men det gäller ju inte i den här avdelningen, som är rätt plats för sådana diskussioner.
Det borde betyda att virvelbagg har gjort helt rätt, genom att ta upp den frågan just här, i avdelningen "Om Flashback"? Eller borde ha tagits upp i ytterligare en annan tråd, som handlar om modereringen av tråden som handlar om modereringen av Coronatråden? Det är lätt att bli vilsen hur man ska göra.
Jo, regel 0.06 gäller här likväl som överallt annars. Ska man klaga på en specifik åtgärd ska man följa instruktionerna även här. En tråd i Klagomål & kritik är alltså inte ett fullständigt frikort för att dra upp allsköns klagomål man har (se dock nedan). Jag tog för givet att kommentarerna om citeringen var tramsande eftersom det rimligtvis inte kan gå att tror att:
1) det skulle vara förbjudet att korta ner citat (I Coronatråden eller i andra trådar)
2) att tro att de riktlinjer som gäller för Coronatråden som postade i denna meta-tråd även skulle gälla för just denna tråden.
Så virvelbagge gjorde inte helt rätt nej, tvärtom faktiskt. Menar du alltså på allvar att du också tror att det är förbjudet att korta ner citat utifrån vad som står in instruktionerna för Corona-tråden. Och du tror alltså att dessa instruktioner också skulle gälla för denna tråden här i meta?
För mig är det väldigt förvånande i så fall. Vad i den instruktionen får dig att tro att en vanlig normal förkortning av ett citat skulle vara vilseledande eller förvanskning av ursprungligt budskap.
Och hur går det att dra slutsatsen att de specifika instruktionerna för Coronatråden skulle gälla även i denna tråd?
Däremot är det helt ok att i en sådan här meta-tråd som diskuterar allmänt modereringen av en annan tråd, att då ta upp exempel för att belysa ens ståndpunkter. Du kan alltså leta upp inlägg i Corona-tråden och posta dom här och skriva;
"Men varför har ni inte raderat detta?", och argumentera för varför du tycker det borde raderas. Utan att kontakta nån moderator i PM först alltså. Det är för att denna meta-tråd är en allmän diskussionstråd om modereringen av Corona-tråden och då blir det helt ogörligt om vartenda exempel skulle köras genom mods först.
Hoppas jag inte förvirrat det ytterligare nu, just diskussioner om meta-trådar vs. andra trådar kan vara lite svåra vad gäller hur man formulerar sig.