2020-11-07, 10:19
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Instämmer. Blev lite chockad när jag såg det. Snälla ta bort den paragrafen! Vi BEHÖVER få gnälla av oss i det här nattsvarta läget!

Det är väl det nästan alla har gjort, kritiserat Tegnell "inom ämnet för tråden"? Vad skulle man annars kritisera honom för? Svinisvaccinet möjligen, men det tycker jag ska räknas som "inom ämnet för tråden", eftersom han snart kommer att försöka pracka på oss ytterligare ett vaccin eller två.

Nej, det handlar ju om inlägg av typen:
Citat:
Ursprungligen postat av xxxx
Det gåår säkert fixa till med dagens teknik, han skulle ju t om kunna se bra ut med lite förvandling.

Citat:
Ursprungligen postat av xxxx
Också OT:
Urk, hon har en panna som en flygplats. Ser ut som en gammal skinntorr gubbe med långt hår.

Citat:
Ursprungligen postat av xxx
Tegnell är en suspekt person, vad kan jag säga
2020-11-07, 10:22
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Därför att övriga coronarelaterade (vid sidan av medicin) frågeställningar av moderatorer har hänvisats till politik inrikes.

Men, jösses! Inrikespolitiska frågar tas i Corona-delen i Politik - inrikes ja, det är givetvis sant. Du kan inte på allvar mena att du därför tror att moderatorerna menar att ALLA frågeställningar om Corona som inte passar i Medicin & hälsa ska tas i Politik - inrikes?
2020-11-07, 10:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Men kom igen, så himla dåligt kan du rimligtvis inte tolka skriven text. Kritiken blir rätt tandlös och snudd på skrattretande om det är sådana här argument som förs fram.

"...gå emot allt vad ni tidigare stått för", herregud. Det är ju precis tvärtom så att Flashback alltid varit synnerligen tillåtande mot åsikter men hårda med formalia (dvs placering av inlägg och trådar).

Så nej, du har inte förstått saken rätt. Som det står så får du gärna kritisera regeringen, myndigheter, Tegnell, fan och hans moster om du bara gör det inom ämnet för tråden. Alltså kommer med argument, diskutera det som tråden handlar om, du vet. Det kan rimligtvis inte vara ett helt okänt koncept.

Det hade varit finnare om du hade försökt vara tydligare i ditt svar och mindre nedlåtande men du får nog hjälpa mig att bena ut detta.
Kan du förklara vad jag får och inte får kritisera närmare, lika så varför ni valt att censurera tråden och hur det är förenligt med Flashbacks principer? Eller om det är så att ni inte valt att censurera tråden och kritik är ok, så länge det inta handlar om exempelvis Tegnells eller andras utseende.
Jag skriver några exempel.
Får man kritisera strategin ur den synpunkten att vi har ett högt antal avlidna?
Får man kritisera FoHM rapporteringen av avlidna och ny fall?
Får man kritisera att Tegnell går ut i media och säger att han aldrig gjort ett covid-19 test och andra uttalanden?
Får man kritisera Sveriges hantering av minkfarmar?
Får det finnas kritik mot att skyddsutrustning fattas?
Kritik att man inte gav syrgas till äldre i våras?

Och ett väldigt, väldigt långt osv.
Märk väl att vi nu diskuterar Flashbacks stora tråd om Covid-19 och inte en liten nischad tråd utan huvudtråden!
2020-11-07, 11:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag undra även om denna regel:
”Inlägg som enbart misskrediterar ansvariga beslutsfattare eller andra befattningshavare utan att samtidigt föra en för ämnet relevant argumentation ger VARNING.”
Men man får berömma t.ex. Tegnell på motsvarande vis utan att det ges en varning? Ni har väl inte valt sida nu också?
2020-11-07, 11:03
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det hade varit finnare om du hade försökt vara tydligare i ditt svar och mindre nedlåtande men du får nog hjälpa mig att bena ut detta.

Ok

Citat:
Kan du förklara vad jag får och inte får kritisera närmare,

Jag tycker det är hyfsat tydligt och detaljerat beskrivet vad som inte är tillåtet i tråden

Citat:
lika så varför ni valt att censurera tråden och hur det är förenligt med Flashbacks principer?

Det är exakt enligt Flashbacks principer. Dvs diskutera vad ni vill men gör det på rätt ställe. Det är verkligen inget unikt för den tråden eller nytt for forumet eller emot några principer.

Citat:
Eller om det är så att ni inte valt att censurera tråden och kritik är ok,

Kritik är alltid ok om det framförs på rätt ställe och inom ämnet för det som diskuteras

Citat:
så länge det inta handlar om exempelvis Tegnells eller andras utseende.

Typiskt ot i en medicinsk tråd om Corona, ja.

Citat:
Jag skriver några exempel.
Får man kritisera strategin ur den synpunkten att vi har ett högt antal avlidna?
Får man kritisera FoHM rapporteringen av avlidna och ny fall?
Får man kritisera att Tegnell går ut i media och säger att han aldrig gjort ett covid-19 test och andra uttalanden?
Får det finnas kritik mot att skyddsutrustning fattas?
Kritik att man inte gav syrgas till äldre i våras?

Ja, om det är utifrån medicin/hälso-argument relaterat till Corona kan jag inte tänka mig det skulle vara några problem. Vill du vara absolut helt säker så avvakta till modsen för delforumet svarar här.

Jag tror du kanske inte inser hur otydliga dina frågor är. Ett exempel:

Ja, om du gör det utifrån Corona/hälso-aspekter
Nej, om du gör det utifrån nån aktivist-synvinkel (typ synd om minkar och all pälsanvändning bör förbjudas.

Jag är faktiskt rätt förbryllad över att så många verkar ha svårt att greppa detta. Eller så missförstår jag helt vad du egentligen menar.

Citat:
Och ett väldigt, väldigt långt osv.

Det där förstår jag inte?

Citat:
Märk väl att vi nu diskuterar Flashbacks stora tråd om Covid-19 och inte en liten nischad tråd utan huvudtråden!

En av de som ligger i Medicin & hälsa, ja.
2020-11-07, 11:06
Medlem
najass avatar
Citat:
Jag undra även om denna regel:
”Inlägg som enbart misskrediterar ansvariga beslutsfattare eller andra befattningshavare utan att samtidigt föra en för ämnet relevant argumentation ger VARNING.”
Men man får berömma t.ex. Tegnell på motsvarande vis utan att det ges en varning? Ni har väl inte valt sida nu också?

Inte för att jag vet om det nånsin postats sånna inlägg men typ: "Tegnell är det bästa som hänt mänskligheten sen uppfinningen av potatisskruvar", så skulle det sannolikt raderas, det tror jag. Om det inte finns närvaro av någon slags argument.
2020-11-07, 11:07
Medlem
najass avatar
Jag ska för övrigt be modsen i delforumet komma in i tråden igen så inte jag sitter och skriver saker de inte håller med om.
2020-11-07, 11:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Inte för att jag vet om det nånsin postats sånna inlägg men typ: "Tegnell är det bästa som hänt mänskligheten sen uppfinningen av potatisskruvar", så skulle det sannolikt raderas, det tror jag. Om det inte finns närvaro av någon slags argument.
Men skulle det ges en varning? Om så är fallet, varför så ställningstagande utformning av regeln?
2020-11-07, 11:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Men skulle det ges en varning? Om så är fallet, varför så ställningstagande utformning av regeln?

Ja, alltså om det ger varning att skriva: "Tegnell är en idiot" och inget mer, så ska det givetvis ges varning att skriva inlägg enbart med texten: "Tegnell är bäst"

Skulle jag gissa så tror jag att utformningen är antingen undermedvetet eller pragmatiskt styrd av att det (så gott som) bara är ena varianten av inlägg som finns i tråden.
2020-11-07, 11:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Jag tycker det är hyfsat tydligt och detaljerat beskrivet vad som inte är tillåtet i tråden

Jag är faktiskt rätt förbryllad över att så många verkar ha svårt att greppa detta.

Kanske borde ni skriva en utförlig beskrivning vad ni menar/omforma reglerna så att de blir lättbegripliga?
Alternativ Låt diskussionen vara fri!!

(Hoppas jag inte får en varning nu för att jag klippte i ditt inlägg, för även mitt handlande här bryter väl mot reglerna och betyder att jag bör få en varning?)
2020-11-07, 11:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Kanske borde ni skriva en utförlig beskrivning vad ni menar/omforma reglerna så att de blir lättbegripliga?
Alternativ Låt diskussionen vara fri!!

Nej, det är ju precis det som är vitsen med "Yttrandefrihet på riktigt". Vi vill göra det så lätt som möjligt för så många som möjligt att föra fram så många åsikter som möjligt. Det är verkligen inte samma sak som att "låta diskussionen vara fri". Låter man "diskussionen vara fri" är det t.ex. synnerligen enkelt för folk att sabotera viken diskussion som helst. Kolla valfri tråd när forumet startades, där det kunde spammas inlägg av typen

Citat:
Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs, Bajs, bajs, bajs,

, för att nån tyckte det var kul. De stackars satar som ville diskutera ämnet för tråden tröttnade snabbt.

Maximal yttrandefrihet är inte samma sak som total yttrandefrihet.

Detta är dock ot i denna tråd så ta den diskussionen i någon av de befintliga trådarna här i meta-Flashback.

Citat:
(Hoppas jag inte får en varning nu för att jag klippte i ditt inlägg, för även mitt handlande här bryter väl mot reglerna och betyder att jag bör få en varning?)

Nej att korta ner inlägg i citat är helt ok. Vanligtvis är det kutym att markera urklippet med ...(tre punkter) i början och slutet av den del man behåller.

Din slutkläm är däremot en typisk sån sak som r ett regelbrott (0.06), och lite av ett rött skynke för moderatorer. Så vill du undvika varningar är det smart att avhålla dig får ndessa kommentarer i diskussionstrådar.

Men som sagt detta är ot i denna tråden så släpp det och återgår till ämnet.
2020-11-07, 11:29
Medlem
najass avatar
Jag börjar misstänka att en del av de (för mig rätt förbryllande) problemen kanske beror på att en inte obetydlig del av de som postar i den stora Corona-tråden i Medicin & hälsa, enbart har aktivitet där, och har hittat till Flashback genom den tråden. Det har varit rätt många kommentarer i denna meta-tråd som uppvisar sån förvåning över hur forumet fungerar att jag reagerat.

Ett tips i så fall är att snoka runt lite här i meta och läsa trådar, givetvis läsa FAQ:en och regelverket (länkat längst ner på sidan) samt använda sök-funktionen för att se hur många trådar det finns om Corona ur olika synvinklar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in