2020-10-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag är inte din personliga assistent, sök själv! Men du kan få lite hjälp för att komma igång.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Kanske du inte är,men när man påstår något sådant så backar man upp det istället för att komma med spydiga kommentater .

Det var inte så svårt att länka eller hur?
Btw tack för länken
Citera
2020-10-27, 00:27
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag finner en rysk dykoperation mycket möjlig och ytterst trolig. Aliens och sprängda bogvisir får du fortsätta fantisera om på egen hand, det är rena sagor.
Jag menade inte aliens som i utomjordingar. Utan för dykarna okända dykare.
Jag tror inte heller på sprängda bogvisir. Varför kommenterar du mig ens om du inte läser det jag skriver ordentligt? Hela teorin och orsaken att ryssland skulle haft dykare på estonia är ju just det att dom skall vilja ha tagit sig in på bildäck. Och enligt typ... "alla". Så är ju bogvisiret sprängt, För att komma in på lastdäck. Är ju det dom flesta "bildäcks teorierna" bygger på. Men då säger du då att ryska dykare simmar runt och skär på Estonia. När rockwater är där och skär på ett annat ställe? Eller menar ni att ryssarna varit där två gånger? Först sprängde dom (om man tror på den teorin) eller "bara" sågade av räcken, sen simma dom ner igen när rockwater var där, för det var ju liksom en skit kul grej att dyka på estonia? Ännu roligare med levande sällskap liksom... Eller vad då? Det blir ju bara luddigt och konstigt.

Dom dykarna som var där med Rockwater var inte ryska.
Fattar inte vad du lallar om egentligen. Det folk påstår är att dykare varit ner och skurit av räcken vid bildäck för att ta sig in. INNAN Rockwater. Och nu simmar dom runt bredvid Rockwater helt plötsligt? Som fint väntar på "sin" tur när "ryssen" lugnt simmar förbi? Näää. Det är självklart på statens uppdrag om det nu är främmande dykare och inte en av Ångström missuppfattad händelse.

En annan funderare man bör ta sig är, vad är oddsen att två främmande dykexpeditioner skulle äga rum under samma dag. Sen delar du en länk för att styrka ditt påstående, Som inte någonstans påvisar att dessa "militära dykare" skulle vara okända för Rockwater. Tror inte dykledaren säger "vänta där du tills dom har tagit tillbaka sina dykare" om det dyker upp nån jävla spetznas dykare från ingenstans, som du verkar tro. Eller till och med finner Sannolikt. Och om det nu är så sannolikt för dig lär du ju ha en plausibel teori om hur den operationen gått till. Så låt höra då?

EDIT: Innan du gråter om att jag är en sur moderat som misstror Ångström. Nej, Jag tycker han är den politikern som visat mest ruter av alla när det gäller Estonia. Och han gör än idag. Det betyder dock inte att han måste ha rätt. Det han påstår är ju till stor del antaganden och egna tolkningar. "wait untill they get their divers back" kan lika gärna vara refererat till en annan dykgrupp under samma operation. Det var liksom fyra grupper. Och alla hade kanske inte samma utrustning heller... Det är inget bevis det han skriver, men bör såklart utredas.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2020-10-27 kl. 00:37.
Citera
2020-10-27, 14:04
Medlem
Ja vad säger ni nu då?? Alla kallade henne för galning mm för att hon hävdade att det genomfördes militära transporter och genomförde egna dykningar för att ta reda på sanningen. Sedan visade det sig stämma! Svenska myndigheter har mörklagt mycket.

Ja jag vet att hon hävdade andra saker som är osannolika att ryska säkerhetstjänsten sänkte Estonia och hennes "filmproduktion" "Baltic storm" var så dålig att man inte kan kalla den för värdelös men men
Citera
2020-10-27, 15:34
Medlem
Placeholders avatar
Alla vittnesmål om metalliska ljud, dunsar och omedelbar slagsida. Kan de här militära föremålen varit så tunga att de slet sig och gjorde hål i skrovet? Spekulerar vilt.. Även om man läst massa vittnesmål så känns det som om man inte kan få en bild av händelseförloppet ändå. Såg någon verkligen vad som hände på bildäck?
Citera
2020-10-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Jag menade inte aliens som i utomjordingar. Utan för dykarna okända dykare.
Jag tror inte heller på sprängda bogvisir. Varför kommenterar du mig ens om du inte läser det jag skriver ordentligt? Hela teorin och orsaken att ryssland skulle haft dykare på estonia är ju just det att dom skall vilja ha tagit sig in på bildäck. Och enligt typ... "alla". Så är ju bogvisiret sprängt, För att komma in på lastdäck. Är ju det dom flesta "bildäcks teorierna" bygger på. Men då säger du då att ryska dykare simmar runt och skär på Estonia. När rockwater är där och skär på ett annat ställe? Eller menar ni att ryssarna varit där två gånger? Först sprängde dom (om man tror på den teorin) eller "bara" sågade av räcken, sen simma dom ner igen när rockwater var där, för det var ju liksom en skit kul grej att dyka på estonia? Ännu roligare med levande sällskap liksom... Eller vad då? Det blir ju bara luddigt och konstigt.

Dom dykarna som var där med Rockwater var inte ryska.
Fattar inte vad du lallar om egentligen. Det folk påstår är att dykare varit ner och skurit av räcken vid bildäck för att ta sig in. INNAN Rockwater. Och nu simmar dom runt bredvid Rockwater helt plötsligt? Som fint väntar på "sin" tur när "ryssen" lugnt simmar förbi? Näää. Det är självklart på statens uppdrag om det nu är främmande dykare och inte en av Ångström missuppfattad händelse.

En annan funderare man bör ta sig är, vad är oddsen att två främmande dykexpeditioner skulle äga rum under samma dag. Sen delar du en länk för att styrka ditt påstående, Som inte någonstans påvisar att dessa "militära dykare" skulle vara okända för Rockwater. Tror inte dykledaren säger "vänta där du tills dom har tagit tillbaka sina dykare" om det dyker upp nån jävla spetznas dykare från ingenstans, som du verkar tro. Eller till och med finner Sannolikt. Och om det nu är så sannolikt för dig lär du ju ha en plausibel teori om hur den operationen gått till. Så låt höra då?

EDIT: Innan du gråter om att jag är en sur moderat som misstror Ångström. Nej, Jag tycker han är den politikern som visat mest ruter av alla när det gäller Estonia. Och han gör än idag. Det betyder dock inte att han måste ha rätt. Det han påstår är ju till stor del antaganden och egna tolkningar. "wait untill they get their divers back" kan lika gärna vara refererat till en annan dykgrupp under samma operation. Det var liksom fyra grupper. Och alla hade kanske inte samma utrustning heller... Det är inget bevis det han skriver, men bör såklart utredas.
Jag orkade läsa till ditt påståendet att alla anser att bogvisiret är bortsprängt. Synd att du skriver som du heter. Det kan ju ligga något i det du påstår men det är omöjligt att veta.
Citera
2020-10-27, 19:41
Medlem
foxxis avatar
Galet att Hollywood inte gör en ny Die hard eller liknande film om Estonia. Filmen skulle då innehålla flera länders underrättelsetjänster, smuggling av gamla sovjet-hemligheter, Ryssland, världens sämsta mörkläggning, märkliga beslut som att hälla 10 000 stenar på fartyget, vara rädd för att egna dykare ska få mardrömmar för att se döda kroppar. Och en never ending story.

Som krona på verket. Svenska underrättelsetjänsten som tog beslut att smuggla detta tyckte väl säkert att det var billigt och kostnadseffektivt med.

Hela allting skriker svensk politik och man har skött allting på en amatör-nivå sedan dag ett.

Förstår inte heller varför Svenska politiker var drivande ens när fartyget var närmare finskt vatten? Och båten är från Estland. Finsk kapten. Vad har Sverige med båten att göra om vi glömmer smugglingen och de 500 döda? Också märkligt.
Senast redigerad av foxxi 2020-10-27 kl. 19:45.
Citera
2020-10-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Vi vet, via filmbevis, att någon i ett tidigt skede har varit där och öppnat ombordkörningsrampen m h a fastsvetsade öglor. Skador på rampen, som bevisligen inte fanns där tidigare, är omfattande.

Vem var där för att hämta vad?

Flashbackarna är av naturen vetgiriga och intresserade av sanningen, så kom igen att visa prov på era förnuftiga slutsatser...
De har varit där och dragit ur senaste påkörda fordonen.
Citera
2020-10-27, 21:39
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Dy syftar på militära lastbilarna? Vad jag förstod var det dom sista fordonen som körde på... Last, lådor som kan bäras kan jag köpa. Men Gamla öststatslastbilar från en färga som ligger på sidan kräver nog mer folk och utrustning. Skulle finns för många ögon vittnen. Någon borde ha snackat om det är större operationer. Gissar jag på...

Tydligt i alla fall det inte var Navy Seals. Dom hade skrivit en bok om det.
Citera
2020-10-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90

Hur gick det till då?

Fordonen lär ju legat huller om buller i en ihoptryckt hög i aktern.
Citera
2020-10-27, 22:29
Medlem
Citat:
Dy syftar på militära lastbilarna? Vad jag förstod var det dom sista fordonen som körde på... Last, lådor som kan bäras kan jag köpa. Men Gamla öststatslastbilar från en färga som ligger på sidan kräver nog mer folk och utrustning. Skulle finns för många ögon vittnen. Någon borde ha snackat om det är större operationer. Gissar jag på...

Tydligt i alla fall det inte var Navy Seals. Dom hade skrivit en bok om det.
Fråga: varför stod inte "militärlastbilarna" med i lastmanifestet för denna segling, då???!
Citera
2020-10-28, 08:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

En annan funderare man bör ta sig är, vad är oddsen att två främmande dykexpeditioner skulle äga rum under samma dag.

Fast det är inte så märkligt att två dykoperationer av en slump hamnar nära varandra i tid. Om man väntar på bättre väder, men har bråttom, så kommer ju det samtidigt för alla som väntar liksom.
Citera
2020-10-28, 09:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ja, det är ju precis det jag säger. Det betyder inte heller att försvarsmakten var den enda som smugglad. Kanske var heroin för 100 tals miljoner, vart att bärga tyckte uppdragsgivare Maffia-pijotor. Kanske inte hade med stat att göra överhuvudtaget. Bara en massa ryska mafiosos... och stackars Avo som gjort detta möjligt måste spela död. Tror jag det själv? njea... Vi vet inte. Var väl min poäng.
Bara för att man inte vet svaret måste man inte avhålla sig från att se vad som hade varit troligt, rimligt och det motsatta.
Vissa saker kan man ju dessutom säga att man praktiskt taget Vet - och om det då är delar av haverirapporten så måste man ju plocka bort det från själva narrativet.

Men, du skriver här om att ryska maffian hade kunnat ha haft egna intressen.
Det är säkert inte omöjligt.
Men samtidigt så går det ju inte att ens separera den ryska maffian från den militära smugglingen, eftersom de är så intimt sammanfogade att det, iaf då, var närmast att betraktas som en och samma sak.

Det var alltså med hjälp av den ryska maffian som hela den post-sovjetiska korruptionen blev funktionell. Det var ryska maffian som blev själva "motorn" i själva det samhälleliga sammanbrottet.

Den ryska maffian tog kontrollen över de sk svarta börs-hajarna, som fanns. Det var dessa som hade både pengarna och kontakterna in i politiken och administrationen, som krävdes för att kunna göra affärer med de avstatligade företagen och industrierna.
Iom sammanbrottet så dök även den militär-industriella sektorn upp på svarta marknaden.

Men då var det till stor del officerare som blev kontaktpersonerna, och vägarna in till den sektorn.
Och, som ovan så var det genom ryska maffian som det gjordes praktiskt möjligt.
Pga maffians så trovärdiga våldskapital alltså - som inte ens de tidigare så stolta och "omutliga" sovjetiska officerarna kunde stå emot.
Ibland försökte de stå emot - men då blev de avlivade.
Många militärer gick också med i maffian, t.o.m. startade egna ligor.

Och att det gick till såhär vet vi. Det är varken okänt eller ens kontroversiellt.
Det var bara så det gick till i den osäkra tidsperiod från Sovjets kollaps till Putin återtog kontrollen över statsapparaten.

Detta betyder alltså att det var ryska maffian som Carl Bildt förhandlade med och gjorde affärer med för att få tillgång till den militärmateriel man ville smuggla in till Sverige.
Det var bara ryska maffian som kunde garantera tillgången till dessa "varor."

Att Sverige alltså vill hålla så mkt som möjligt av detta hemligt, är därför inte så konstigt som var
För det hade varit, minst sagt skämmigt för Sverige om det hade kommit fram att vi gjorde affärer med kallblodiga ryska gangstrar som dessutom just då var inbegripna i ett mkt våldsamt maffiakrig.

Carl Bildt godkände ju dessutom svenska vapenaffärer med Estland, estniska militären.
Där svenska överskottsvapen överfördes till Estland.
Hur många av dessa vapen kom att användas i maffiakriget ...
Ytterligare anledningar att mörklägga så mkt som möjligt alltså.

Citat:
Nä, lite dumt att sänka en båt med kärnvapen också. Tycker du inte?
Jag grejade lite med militär elektronik för herrans massa år sedan. Tänker inte gå in på detaljer. Men det var bland annat ett kretskort/liknande. Stor som en handflata. 350 tusen riksdaler. Sen fyller du ett flak med sådana... Så kan du ju räkna ut själv om det lönar sig med en dykoperation eller inte. Det behöver inte heller ha ett direkt ekonomiskt värde. Det bevisar liksom ingenting...
Nu skriver du det igen - att "det bevisar ingenting."
Varför tjatar du hela tiden om det ???

Och dessutom, hur tänker du egentligen om du på fullaste, nyktraste allvar menar att ett kärnvapenland hade accepterat att få sina kärnvapen stulna av fientligt stämplade länder ???
Hur tänker du egentligen om du tror att något sådant land inte hade gjort allt för att stoppa något sådant - inklusive med dödligt våld
Jag behöver inte veta svaret, för jag vet det redan - och det gör du också.
Om det nu var så att det fanns sovjetiska kärnstridsspetsar ombord på Estonia, då är både du ocj jag hur säkra som helst att ryssarna hade försökt stoppa fartyget så fort de fick reda på det.
Och om sen fartyget råkade sjunka när de försökte stoppa det, ja då fick det väl bli så.

Ryssland hade Aldrig tillåtit att Sverige skulle stjäla ryska kärnstridsspetsar.
Någonsin.

Citat:
Ja, man gör ju det för man vill att det skall vara så.
Nu ska du inte missförstå mig inte. Jag hävdar inte att det inte smugglades. Tvärt om.
Jag är helt med på att det finns några som vet betydligt mer än dom säger. Dock blir det bara tramsigt om man drar för stora växlar.
Nu gick det ju sådär med betongen. Hade man varit tvungen hade man nog gjort det och lyckats. Hela båten.
Hur vet du att betonginneslutningen misslyckades ???
De täckte över de partier av Estonia som behövdes täckas över, varken mer eller mindre.
Det finns ju inget behov att kapsla in ett helt jättestort fartyg i betong bara för att det är en liten del av skeppet som kan vara radioaktivt.
Det räcker med de aktuella delarna av skeppet.
Dessutom så är stridsspetsarna ändå säkerligen redan upphämtade, så det är bara en betongtäckning för säkerhets skull det var tal om - för att förhindra dels att ngn ska dyka med geigermätare och kunna identifiera det, men kanske för att säkra så att inget som råkat bli radioaktivt skulle kunna nå ut till omgivningen.
Allt detta förstår du själv också.

Citat:
Och då genomför man den mest korkade operationen genom tiderna. Sänker en Fyllefärja full med kärnvapen i Östersjön. Genom ramma den? Vad händer om dom läcker eller detonerar där och då? eller 15 år senare? då har dom ju skjutit sig själva i foten ganska kraftigt.

Nej. Båten och lasten kan bärgas. Och ryssarna kommer aldrig kunna få tillträde och själva ta tillbaka det. Det är helt orealistiskt att dom skulle försöka sänka av den orsaken. Har ryssar sänkt den så är det av rena hämnd skäl, en principsak och hade skett om det så var en låda med 10 RPG. Eller 20 avhoppade KGB agenter.
Hur vet du att ryssarna inte redan varit där ???

Du vet väl - eller det vet du kanske inte - att ryssarna hade kapacitet att dyka från ubåt, i undervattensläge hela tiden alltså.
Ryssarna hade - och har fortfarande - ubåtar med "påkopplade moduler" för bla infiltration av dykare, i undervattensläge.
Det sitter alltså dykarklocka på en sådan ubåt.
Från den dykarklockan kan sen dykare utgå, och komma tillbaka till - utan större problem.
Då kan dykarna arbeta nere på djupet nästan hur länge som helst.

Dykarklockan är tryckutjämnad, så dykarna ombord befinner sig redan på det arbetsdjup de ska arbeta på.
På engelska kallas det "Saturation Diving" och det är något som dykare i oljebranschen brukar ägna sig åt. Dykarklockan finns ombord på särskilda underhållsfartyg, och dykarna lever inne i den klockan flera veckor, kanske månader ibland, åt gången.

---

Men du har ju rätt i att det inte behöver ha varit någon ramning.

Andra möjligheter finns ju.
Som tex att ryssarna tvingade kaptenen att öppna bogvisiret och bogporten under gång, för att föra över den stulna lasten till ett lastfartyg som lagt sig framför Estonias för.
Men så råkade det komma för nära och det krockade med visiret, och vatten började okontrollerat forsa in på bildäck.
Lastfartyget som Estonia då krockade med, for åt sidan och av bara farten rände rakt in på Estonias sida och gjorde det där extra hålet som upptäcktes nu.

De som tvingade kaptenen att öppna bogporten var de där ryska gangstrarna som rånade passagerarna sen.
De sköt honom, uppe på bryggan. Och öppnade bogporten själv - sen kunde de inte stänga den, eller de brydde sig inte längre när de förstod konsekvenserna av handlingen.
så de gick från bryggan, när liket efter kaptenen låg där död.

Sen gick de ut i skeppet och började råna passagerarna.
Slutligen så gick de ju tillbaka in i fartyget igen - och ingen såg att de kom ut.
Det borde kunna öppna för möjligheten att de bara gick rakt genom båten, till den andra sidan som låg närmare vattenlinjen.
Där möttes de upp av en väntade Zodiak, och blev körda till lastskeppet som skulle ta emot lasten.
De gick alltså inte under med Estonia, utan de bytte bara båt mitt ute på havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in