Citat:
Ursprungligen postat av
mwhinchell10
Orkar inte citera alla men förstår inte varför man inte skulle använda sig av en ubåt som eskort? Även om jag finner det orimligt av andra orsaker.
Om informationen kring att Sovjet hotade x2 om att väst skulle upphöra med smugglingen är sann så finner jag det rimligt att man 1) avbryter smugglingen eller 2) skyddar Estonia så att detta inte sker. Vad passar då bättre än en ubåt som skyddar utifrån? Man kanske mest använder det som en symbol om att vi är här och kommer agera om ni hotar Estonia? Man bluffar och hoppas det räcker. För om ryssarna hade ubåtar eller skepp i närheten så visste det garanterat om att svenskarna också fanns på plats. Sen, som någon annan konstaterat, struntar ryssarna totalt i de civila på Estonia om båten smugglar ryskt krigsmateriel. Då gäller det att sänka båten. Nationen går före.
Om det pågick massa skit ombord så missade uppenbarligen KSI att plantera en försäkring ombord. Ubåten är försäkringen på utsidan. Två helt olika saker. Det jag finner orimligt är att en svensk ubåtsbesättning håller tyst om vad man såg och hörde på plats, om denne inte handplockades ihop och bestod av KSI anställda.
Mycket intressanta synpunkter!
OM vi nu ska spåna i att ryssen lät en ubåt förfölja E. västerut i Finska viken? Vad var dess syfte då? Att försöka stoppa E. ? Eller att dessutom sänka fartyget, med man och allt?
Var man beredd att gå så långt? Hur såg i.s.f. plan B ut? När E. sen låg på botten, på känt djup, hade man en färdig plan för att ta sig dit och snabbt plocka ut de mil.prylar som man gnm underrättelser Visste fanns ombord?? SAMT att man då visste, att prylarna befann sig på bildäcket, längst fram i fören, dvs rätt så lättåtkomligt?
En fråga då; Varför inte avvakta ngn eller halvannan timme med att slå till mot E. , tills den befann sig i mer storm/ på öppnare hav?
Där ett haveriförlopp kunnat bli ännu snabbare?
Att svensk regering/ÖB/ Must/ Ksi naivt inte räknade med, att ryssen skulle slå till mot E. , det kan jag mycket väl förstå.
Man hade ju inte ens förstått, att ryssen skapat sig en otroligt god möjlighet att i realtid övervaka flera av de fordon som användes vid de "västliga provianteringsresorna inne i baltikum" åren 1993--94!!