2020-10-28, 15:46
Medlem
Isf skulle de väl snarare kora ut godset via lotsporten som logger nara skadan.
Citera
2020-10-28, 16:07
Medlem
Henning Witte är ju för fan galen..

Min första upplevelse av den karln var videon om att det måste ha existerat ett hål i skrovet på Estonia, klokt resonerat.

Sen ser man ju tyvärr att han tror att Israelisk underrättelsetjänst ligger bakom mordet på Lisa Holm.
Då tappar man ju ord.

Tyvärr drar dessa herrar ner oss andra.
Även Håkan Bergmark är en mytoman.
Citera
2020-10-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Isf skulle de väl snarare kora ut godset via lotsporten som logger nara skadan.
Men Det gick ju innte. De stulna slagfältskärnvapnen som låg på Trucks var ju för stora. Och det stod fordon ivägen.
Lotsdörren går bort. Fett!!
Citera
2020-10-28, 18:18
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast det är inte så märkligt att två dykoperationer av en slump hamnar nära varandra i tid. Om man väntar på bättre väder, men har bråttom, så kommer ju det samtidigt för alla som väntar liksom.
Fast Rockwater var väl i början på dec... Det är ju några månader efter. Om ryssarna skulle dykt där för att ingen annan ska hinna före lär dom ju inte vänta till december. Och så var dom ju i så fall redan pucktvåa. Eftersom någon redan varit ner och skurit i båten tidigare. Och samma individer som tror att ryssar dök bredvid rockwater tror ju att dom bärgat ut lastbilar någon dag efter katastrofen. Vad fan skulle dom dit och göra flera månader senare då? Leta efter Piotors tappade dykarkniv?
Men oavsett vad, Så köper jag inte att Ryssar dyker vid Estonia när den är under bevakning.

Men du har väl rätt i sak, ingenting är omöjligt. Men det blir för mycket som lindas ihop. Jag blir helt snurrig av alla påståenden och teorier. Som saknar grund. Mer än att det är möjligt. Men allt blir möjligt om man drar en historia bakom det.
Citera
2020-10-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Fråga: varför stod inte "militärlastbilarna" med i lastmanifestet för denna segling, då???!
Vad har det med hur vida någon har bärgat dom från bildäck efter förlisningen att göra?
Menar du att allt som inte står på last manifestet är bärgat? eller vad då? Ligger väl hur mycket knark och skit som helst där nere.
Dessutom, Var det inte nyss så att hela båten täcks med betong just för att man INTE kunnat bärga det? Och nu har man bärgat det helt plötsligt? Jag förstår inte.

Jag har varit med om en bärgning som nog var betydligt mindre komplex än att bärga flera lastbilar med last ur en passagerarfärja som ligger på sidan på 80 meters djup. Som dessutom (enligt de teorier som stödjer detta) skall inne hålla kärnvapen eller annat "farligt" gods.
Det tog tid iaf, var min poäng. Och manskap. Det tvivlar jag på att Ryssarna kan göra omärkt under den tid som rådde där och då..
Citera
2020-10-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Henning Witte är ju för fan galen..

Min första upplevelse av den karln var videon om att det måste ha existerat ett hål i skrovet på Estonia, klokt resonerat.

Sen ser man ju tyvärr att han tror att Israelisk underrättelsetjänst ligger bakom mordet på Lisa Holm.
Då tappar man ju ord.

Tyvärr drar dessa herrar ner oss andra.
Även Håkan Bergmark är en mytoman.
Exakt. Det är så jävla tråkigt när det blir så.
Deras trovärdighet blir ju lika med noll. När man hör Håkan första gången så tänker man "wow".
Sen när man av vana kollar upp vissa saker tänker man... "nja... vafan". Sen visar det sig att han är polare med Henning. Då är det liksom kört. Ska det vara så jävla svårt att hålla igen och fortsätta hålla sin trovärdighet och faktiskt kanske kunna förändra något och göra skillnad? :/
Citera
2020-10-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Hur gick det till då?

Fordonen lär ju legat huller om buller i en ihoptryckt hög i aktern.
Knappast några problem för rysk militär att komma åt samt bärga senast påkörda fordonen.
Citera
2020-10-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Dy syftar på militära lastbilarna? Vad jag förstod var det dom sista fordonen som körde på... Last, lådor som kan bäras kan jag köpa. Men Gamla öststatslastbilar från en färga som ligger på sidan kräver nog mer folk och utrustning. Skulle finns för många ögon vittnen. Någon borde ha snackat om det är större operationer. Gissar jag på...

Tydligt i alla fall det inte var Navy Seals. Dom hade skrivit en bok om det.
Det är inga större business för ryssarna att lösa det - även om det så vore hela trailers.

Håller med dig om Navy Seals däremot. Hade definitivt blivit bok av det. 😂
Citera
2020-10-28, 20:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast dom smugglade väl inte militär materiel med militära fordon? Hade dom inte lånat civila fordon för det?

Smugglade är ju att ta i då alla visste om det. Varenda land var ju informerat och hade ju stenkoll så det var inte direkt hemligt.
Citera
2020-10-28, 20:38
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Galet att Hollywood inte gör en ny Die hard eller liknande film om Estonia. Filmen skulle då innehålla flera länders underrättelsetjänster, smuggling av gamla sovjet-hemligheter, Ryssland, världens sämsta mörkläggning, märkliga beslut som att hälla 10 000 stenar på fartyget, vara rädd för att egna dykare ska få mardrömmar för att se döda kroppar. Och en never ending story.

Som krona på verket. Svenska underrättelsetjänsten som tog beslut att smuggla detta tyckte väl säkert att det var billigt och kostnadseffektivt med.

Hela allting skriker svensk politik och man har skött allting på en amatör-nivå sedan dag ett.

Förstår inte heller varför Svenska politiker var drivande ens när fartyget var närmare finskt vatten? Och båten är från Estland. Finsk kapten. Vad har Sverige med båten att göra om vi glömmer smugglingen och de 500 döda? Också märkligt.

Var han inte est?
Citera
2020-10-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Förstår inte heller varför Svenska politiker var drivande ens när fartyget var närmare finskt vatten? Och båten är från Estland. Finsk kapten. Vad har Sverige med båten att göra om vi glömmer smugglingen och de 500 döda? Också märkligt.
Var han inte est?
Kaptenen var est.

foxxi Eftersom skeppet åtminstone delvis ägdes av det svenska företaget Nordström & Thulin så gjorde antagligen det att det också intresserade Sverige.
Citera
2020-10-29, 01:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Kaptenen var est.

foxxi Eftersom skeppet åtminstone delvis ägdes av det svenska företaget Nordström & Thulin så gjorde antagligen det att det också intresserade Sverige.

Antalet svenskar ombord hade större inverkan på engagemanget än något betydelselöst delägarskap då Estonia var helt Estniskt registrerat och hemmahamn var Tallin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in