Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Men, bara för att det kanske smugglades just socjektisk militär "elektronik" vid tidigare tillfällen, måste ju knappast betyda att det var just elektronik vad Varje smuggeltillfälle.
Eller hur.
Ja, det är ju precis det jag säger. Det betyder inte heller att försvarsmakten var den enda som smugglad. Kanske var heroin för 100 tals miljoner, vart att bärga tyckte uppdragsgivare Maffia-pijotor. Kanske inte hade med stat att göra överhuvudtaget. Bara en massa ryska mafiosos... och stackars Avo som gjort detta möjligt måste spela död. Tror jag det själv? njea... Vi vet inte. Var väl min poäng.
Citat:
Inte hade det heller varit en särskilt proportionerlig respons att sänka fartyget bara för att det var några lådor med begagnade sovjetiska Walkie-Talkies ombord.
Inte heller hade det behövts att gjuta in vraket i en partiell betongsarkofag om det bara legat lite "elektronik" därnere.
Nä, lite dumt att sänka en båt med kärnvapen också. Tycker du inte?
Jag grejade lite med militär elektronik för herrans massa år sedan. Tänker inte gå in på detaljer. Men det var bland annat ett kretskort/liknande. Stor som en handflata. 350 tusen riksdaler. Sen fyller du ett flak med sådana... Så kan du ju räkna ut själv om det lönar sig med en dykoperation eller inte. Det behöver inte heller ha ett direkt ekonomiskt värde. Det bevisar liksom ingenting...
Citat:
Nej, det hade isf pekat på något betydligt känsligare.
Något betydligt värre.
För, vad finns det mer för något som man har roat sig med att gjuta betongsarkofager omkring?
Var det inte gamla Tjernobyl som man gjorde det på ???
Och, hur tror du att ryska myndigheterna reagerat om de fått reda på att ryska maffian lyckats lägga vantarna på några av de gamla baltiska kärnvapenspetsarna, som man höll på att flytta och destruera?
Ja, man gör ju det för man vill att det skall vara så.
Nu ska du inte missförstå mig inte. Jag hävdar inte att det inte smugglades. Tvärt om.
Jag är helt med på att det finns några som vet betydligt mer än dom säger. Dock blir det bara tramsigt om man drar för stora växlar.
Nu gick det ju sådär med betongen. Hade man varit tvungen hade man nog gjort det och lyckats. Hela båten.
Citat:
Isf hade det funnits goda anledningar att vilja stoppa den lasten, till varje pris.
En kärnstridsspets släpper man helt enkelt aldrig ifrån sig, någonsin, eftersom den hade kunnat vändas mot sin skapare, så att säga.
Man hade inte ens behövt använda den mot ryssarna, det hade räckt med att den bara användes någonstans - eller spåren av den bara - för att ens fiender skulle kunna få mätresultat som pekade ut ryssarna som de skyldiga. Och det hade kunnat ge omvärlden alla skäl i världen för alla möjliga motaktioner. T.o.m. i FN tolka det som en krigsförklaring.
Med konsekvens att Ryssland blev "persona non grata" och utestäng från den omvärld de så desperat behövde vara vänner med just då.
Och då genomför man den mest korkade operationen genom tiderna. Sänker en Fyllefärja full med kärnvapen i Östersjön. Genom ramma den? Vad händer om dom läcker eller detonerar där och då? eller 15 år senare? då har dom ju skjutit sig själva i foten ganska kraftigt.
Citat:
Dvs det hade alltså lätt kunnat bedömas som en helt proportionerlig respons att sänka Estonia isf.
Inget hade varit viktigare för Ryssland än att Stoppa Estonia från att komma i hamn i Sverige.
Nej. Båten och lasten kan bärgas. Och ryssarna kommer aldrig kunna få tillträde och själva ta tillbaka det. Det är helt orealistiskt att dom skulle försöka sänka av den orsaken. Har ryssar sänkt den så är det av rena hämnd skäl, en principsak och hade skett om det så var en låda med 10 RPG. Eller 20 avhoppade KGB agenter.