2020-10-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Uttrycket "jag är rädd att du har rätt" är ett idiom - och ett gammalt uttryck och betyder egentligen att "jag tror du hart rätt".

Men i så fall misstolkade du ju inlägget innan.

1. Du citerar någon som tror att det 'kommer förbli dolt'
2. Du håller med, 'är rädd för det'
3. Niklas tycker inte du ska vara rädd då 'någon kommer gola'
4. Du påpekar att vad du skrev var ett medhåll av 1.. som om 1 och 3 var av samma uppfattning. Men det är de ju inte!
Citera
2020-10-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Man kunde se Gösstaken. Som satt upptill på visiret. Gotcha!!!!

Ja klantigt att ha den med där om man ska mörka att man inte kunde se visiret så bra från bryggan.
Citera
2020-10-26, 15:57
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det är fritt fram att tolka. Dykare har hittat rester efter sprängmedel vid ställen för infästningen av bogvisiret i fartygets stäv. Den som bäst kan svara på dessa frågor person-to-person är Håkan Bergmark som var en av de första dykarna på plats. Håkan har en egen Youtubekanal.

Den bästa pusselbiten, bogvisirets atlantlås, dumpades i havet från en svensk helikopter då "det ansågs vara för tungt att transportera". Dock lyckades man ta det ombord på helikoptern och dumpa det en bit från Estonia. Det har ännu inte hittats. All annan lös bråte runt Estonia har plockats upp och gåtts igenom av haverikommissionen.

Av dina frågor att döma (jag menar ingenting nedvärderande) tror jag inte du upplevde förlisningen "live" 1994 och efterspelet. Det är bra att nästkommande generationer tar tag i det här och fortsätter granska. Det är en jäkla soppa.
HB är i mina ögon ingen trovärdig källa. Så det spelar liksom ingen roll.
Jag kan bara spekulera i vad han gjort och sett. Men trovärdigheten sjönk ju iom vissa påståenden som inte var sanna. Sen behöver ju inte det samt hans "Umgänge" per automatik betyda att han ljuger om allt. Men någonstans måste man ju dra en gräns för när man tror på en människa och inte. Och jag har dragit min gräns där.

Oavsett vad man dumpade och inte från en helikopter så bevisar det ju ingenting. Kan väl lika väl vara så. Att den var för tung för avståndet.

Vad har det med min ålder/erfarenhet att göra? :P
Jag var i sena tonåren när Estonia sjönk. Så jo, det gjorde jag.
Problemet här och som med ALLA alternativa teorier kring större händelser. Detta gäller typ allt som hänt så länge jag kan minnas. Så finns det alternativa teorier som med hjälp av "experter" och beräkningar blir bevisat. Problemet är att varje sådan händelse kan ha flertalet teorier som alla "bevisas" som sanna. Och det är ju precis det vi ser här... Ungefär som med Palmemordet. Det är tonvis med teorier som alla är möjliga och sannolika. Men i praktiken skulle medföra att typ 5 person sköt palme samtidigt med olika agendor. Det håller liksom inte längden... När man granskar något så stort så kommer man hitta konstigheter som är helt irrelevanta, men som skapar frågetecken. Och har man då en specifik agenda söker man information som gagnar en själv. Informations Bias.
du måste väl höra själv hur det låter? det blir för mycket. Lite som 9/11 också. Det slutar med att det är ödlefolk som styr världen som ligger bakom allt. Och i förhand visar det på Simpson. VIlket ändå är naturligt att man kommer fram till. Även om just det var en lite överdrift.

Experter är säkra på att en ubåt kört in i E, Experter är säkra på att det sprängts. Man skall alltså har krockat i båten och sedan sprängt den, sedan sprängt igen för att få bort bogvisiret och sedan flugit i väg detta, dumpat den i sjön för att "låtsas" hitta den igen? Det håller inte. Det blir för mycket flum och trams. Och skickar man ner dykare och spränger sönder Estonia om det ligger kärnvapen på den. Nä... Sannolikt inte.

https://www.youtube.com/watch?v=xg8uRnYDXCY
Inte rätt ämne men principen är densamma.
Citera
2020-10-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men, bara för att det kanske smugglades just socjektisk militär "elektronik" vid tidigare tillfällen, måste ju knappast betyda att det var just elektronik vad Varje smuggeltillfälle.

Eller hur.
Ja, det är ju precis det jag säger. Det betyder inte heller att försvarsmakten var den enda som smugglad. Kanske var heroin för 100 tals miljoner, vart att bärga tyckte uppdragsgivare Maffia-pijotor. Kanske inte hade med stat att göra överhuvudtaget. Bara en massa ryska mafiosos... och stackars Avo som gjort detta möjligt måste spela död. Tror jag det själv? njea... Vi vet inte. Var väl min poäng.
Citat:
Inte hade det heller varit en särskilt proportionerlig respons att sänka fartyget bara för att det var några lådor med begagnade sovjetiska Walkie-Talkies ombord.
Inte heller hade det behövts att gjuta in vraket i en partiell betongsarkofag om det bara legat lite "elektronik" därnere.
Nä, lite dumt att sänka en båt med kärnvapen också. Tycker du inte?
Jag grejade lite med militär elektronik för herrans massa år sedan. Tänker inte gå in på detaljer. Men det var bland annat ett kretskort/liknande. Stor som en handflata. 350 tusen riksdaler. Sen fyller du ett flak med sådana... Så kan du ju räkna ut själv om det lönar sig med en dykoperation eller inte. Det behöver inte heller ha ett direkt ekonomiskt värde. Det bevisar liksom ingenting...

Citat:
Nej, det hade isf pekat på något betydligt känsligare.
Något betydligt värre.

För, vad finns det mer för något som man har roat sig med att gjuta betongsarkofager omkring?
Var det inte gamla Tjernobyl som man gjorde det på ???
Och, hur tror du att ryska myndigheterna reagerat om de fått reda på att ryska maffian lyckats lägga vantarna på några av de gamla baltiska kärnvapenspetsarna, som man höll på att flytta och destruera?
Ja, man gör ju det för man vill att det skall vara så.
Nu ska du inte missförstå mig inte. Jag hävdar inte att det inte smugglades. Tvärt om.
Jag är helt med på att det finns några som vet betydligt mer än dom säger. Dock blir det bara tramsigt om man drar för stora växlar.
Nu gick det ju sådär med betongen. Hade man varit tvungen hade man nog gjort det och lyckats. Hela båten.

Citat:
Isf hade det funnits goda anledningar att vilja stoppa den lasten, till varje pris.
En kärnstridsspets släpper man helt enkelt aldrig ifrån sig, någonsin, eftersom den hade kunnat vändas mot sin skapare, så att säga.
Man hade inte ens behövt använda den mot ryssarna, det hade räckt med att den bara användes någonstans - eller spåren av den bara - för att ens fiender skulle kunna få mätresultat som pekade ut ryssarna som de skyldiga. Och det hade kunnat ge omvärlden alla skäl i världen för alla möjliga motaktioner. T.o.m. i FN tolka det som en krigsförklaring.
Med konsekvens att Ryssland blev "persona non grata" och utestäng från den omvärld de så desperat behövde vara vänner med just då.
Och då genomför man den mest korkade operationen genom tiderna. Sänker en Fyllefärja full med kärnvapen i Östersjön. Genom ramma den? Vad händer om dom läcker eller detonerar där och då? eller 15 år senare? då har dom ju skjutit sig själva i foten ganska kraftigt.
Citat:
Dvs det hade alltså lätt kunnat bedömas som en helt proportionerlig respons att sänka Estonia isf.
Inget hade varit viktigare för Ryssland än att Stoppa Estonia från att komma i hamn i Sverige.
Nej. Båten och lasten kan bärgas. Och ryssarna kommer aldrig kunna få tillträde och själva ta tillbaka det. Det är helt orealistiskt att dom skulle försöka sänka av den orsaken. Har ryssar sänkt den så är det av rena hämnd skäl, en principsak och hade skett om det så var en låda med 10 RPG. Eller 20 avhoppade KGB agenter.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2020-10-26 kl. 16:21.
Citera
2020-10-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
skit i vem som skrivit rapporten det är en bra bild för att se att dom inte kunde se bogvisiret.

finns ritningar på Estonia så man kan dra dom där linjerna själv om vill och komma fram till att man inte ser bogvisiret från bryggan.

så än hur mycket du vill så kunde man inte se fören från bryggan.
Du har helt rätt. Dessutom så står man inte vid fönstren på en sådan båt. Det är någon meter fram till fönstret. Brukar vara något enstaka ställe man kan gå fram och kika ner. Och ju längre bak man står så svårare att se ner, Förstås. Sen lägger man till: Nat, Hård vind, Dåligt väder, Vatten sprutar här och där. Dom kan inte sett bogvisiret.

https://www.vasabatarna.se/wasaking/wking_inred/bryggan.jpg
Citera
2020-10-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, det är ju precis det jag säger. Det betyder inte heller att försvarsmakten var den enda som smugglad. Kanske var heroin för 100 tals miljoner, vart att bärga tyckte uppdragsgivare Maffia-pijotor. Kanske inte hade med stat att göra överhuvudtaget. Bara en massa ryska mafiosos... och stackars Avo som gjort detta möjligt måste spela död. Tror jag det själv? njea... Vi vet inte. Var väl min poäng.

Jag grejade lite med militär elektronik för herrans massa år sedan. Tänker inte gå in på detaljer. Men det var bland annat ett kretskort/liknande. Stor som en handflata. 350 tusen riksdaler. Sen fyller du ett flak med sådana... Så kan du ju räkna ut själv om det lönar sig med en dykoperation eller inte. Det behöver inte heller ha ett direkt ekonomiskt värde. Det bevisar liksom ingenting...

Nu ska du inte missförstå mig inte. Jag hävdar inte att det inte smugglades. Tvärt om.
Jag är helt med på att det finns några som vet betydligt mer än dom säger. Dock blir det bara tramsigt om man drar för stora växlar.
Nu gick det ju sådär med betongen. Hade man varit tvungen hade man nog gjort det och lyckats. Hela båten.

Och då genomför man den mest korkade operationen genom tiderna. Sänker en Fyllefärja full med kärnvapen i Östersjön. Genom ramma den? Vad händer om dom läcker eller detonerar där och då? eller 15 år senare? då har dom ju skjutit sig själva i foten ganska kraftigt.

Nej. Båten och lasten kan bärgas. Och ryssarna kommer aldrig kunna få tillträde och själva ta tillbaka det. Det är helt orealistiskt att dom skulle försöka sänka av den orsaken. Har ryssar sänkt den så är det av rena hämnd skäl, en principsak och hade skett om det så var en låda med 10 RPG. Eller 20 avhoppade KGB agenter.
Just det. Skit fylle färjan behöver lyftas upp. Och efter en noggrann genomgång i några månader, kan kärran skickas iväg för upphuggning.
DÅ kan mycket klarna, en bra ide' eller hur??
Citera
2020-10-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just det. Skit fylle färjan behöver lyftas upp. Och efter en noggrann genomgång i några månader, kan kärran skickas iväg för upphuggning.
DÅ kan mycket klarna, en bra ide' eller hur??
Ja... Jag skulle till och med kunna betala mer i skatt tills jag dör om det vore så att jag visste att syltryggarna tog upp båthelvetet och gick till botten med detta. I det här läget, så är det nog det enda rätta att göra.
Sossarna komma bara vinna på det... Förstår inte varför Löven och gänget ens tvekar. Var ju inte denna regeringen som smugglade. Ingen än Stefan lär väl sova så gott om Bildt och hans dåvarande regering får en smäll på fingrarna. Han har allt att vinna på att ta upp båten.
Citera
2020-10-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Videos finns absolut sparade, alla gillade ju att filma allt möjligt onödigt redan 1994. Då paniken slog alla andra passagerare så passade förstås dessa amatörfilmare på att ta till kameran för att föreviga hysterin hos medpassagerarna. Hoppas min ironi lyser igenom.

OM fartyget hade övervakningskameror och inbandning så var det antagligen magnetband i stil med VHS och jag har väldigt svårt att tro att dessa sku ha klarat sig under vatten.

Det borde ju varit en enkel sak för dykare att hämta övervakningsband. Tänk om detta gjorts, och har hållits hemligt?
Varför togs inte sådana band upp?
Varför har de inte fått upp loggar från instrumenten på bryggan?
Citera
2020-10-26, 18:41
Medlem
Som sagt jag har alltid hållit mig ifrån konspirationsteorier, jag står även fast vid att Sveriges förfall grundar sig i människans natur och inte i någon konspirationsteori, åtminstone inte fullt ut.

Men Estonia ÄR en konspiration och den enda jag någonsin trott på. Där är helt enkelt för många samband och för mycket bekräftat / 99 % bekräftad info.

Vet man sen hur mycket egen makt militären i Ryssland har och vad som står i deras stadgar så är det självklart att dem sänkte båten. End of story. Självklart mörkades det här och MED ALL RÄTT. Tyvärr. Det här hade kunnat starta en jättekonflikt och då är anhörigas rop på svar plöstligt litet (Tyvärr anhöriga, lider med er men Estonia hade kunnat kosta oändligt många liv om det kommit upp till ytan)

Det här är så självklart att det finns ju inte.
Ryssarna hittade såklart enkelt ett sätt att penetrera skrovet, explosion för tydligt.

Det var inte en ubåt som rammade det tror jag inte dom gjorde det på något sätt, tänker militären fort ut.¨

Se estimerad säkerhet på högersida angiven i procent. (Källor, officiella statments, vittnen osv påverkar trovärdigheten)

1. Militära smugglingen som är bekräftat. 100 %
2. Det var smuggling den natten enligt flera Estniska och Svenska ögonvittnen. 99%
3. Rysslands varningar till Estland och senare underrättelse i väst. 80 %
4. Rysslands militära stadgar och sätt att arbeta: 99 %
5. De avkapade räckena för att ta sig in på stängda rampen in på däck. Filmat av Rockwater som "var där först) 100 %
6. På grund av lasten betraktas Estonia som ett krigsfartyg med stulet Ryskt gods.

Alla dessa samband skriker sänkning och återhämtning av militär utrustning.
Citera
2020-10-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab

Vad snackar du om?
Ryssarna var ju på bilddäck innan Rockwater dök , och hämtade direkt utrustningen på bildäck
Rockwater filmade avsågade räcken så man kunde ta sig in på bildäck

Det här gjordes antagligen så fort hon låg på botten

Ryssarna gjorde det här eftersom MI6 och KSI annars skulle fått tag på det här
och i stadgarna står det att sådant här ska stoppas till varje pris
M/S Estonia med den lasten var också att betrakta som ett militärfartyg så svaret var proportionerligt tyvärr
Citera
2020-10-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vad snackar du om?
Ryssarna var ju på bilddäck innan Rockwater dök , och hämtade direkt utrustningen på bildäck
Rockwater filmade avsågade räcken så man kunde ta sig in på bildäck

Det här gjordes antagligen så fort hon låg på botten

Ryssarna gjorde det här eftersom MI6 och KSI annars skulle fått tag på det här
och i stadgarna står det att sådant här ska stoppas till varje pris
M/S Estonia med den lasten var också att betrakta som ett militärfartyg så svaret var proportionerligt tyvärr
Och Vad snackar du om?
Hur fan vet du det? Dök dom mitt under pågående räddningsinsats och bevakning av vraket?
Fan va mycket tramsande det är här. :O
Citera
2020-10-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Som sagt jag har alltid hållit mig ifrån konspirationsteorier, jag står även fast vid att Sveriges förfall grundar sig i människans natur och inte i någon konspirationsteori, åtminstone inte fullt ut.

Men Estonia ÄR en konspiration och den enda jag någonsin trott på. Där är helt enkelt för många samband och för mycket bekräftat / 99 % bekräftad info.

Vet man sen hur mycket egen makt militären i Ryssland har och vad som står i deras stadgar så är det självklart att dem sänkte båten. End of story. Självklart mörkades det här och MED ALL RÄTT. Tyvärr. Det här hade kunnat starta en jättekonflikt och då är anhörigas rop på svar plöstligt litet (Tyvärr anhöriga, lider med er men Estonia hade kunnat kosta oändligt många liv om det kommit upp till ytan)

Det här är så självklart att det finns ju inte.
Ryssarna hittade såklart enkelt ett sätt att penetrera skrovet, explosion för tydligt.

Det var inte en ubåt som rammade det tror jag inte dom gjorde det på något sätt, tänker militären fort ut.¨

Se estimerad säkerhet på högersida angiven i procent. (Källor, officiella statments, vittnen osv påverkar trovärdigheten)

1. Militära smugglingen som är bekräftat. 100 %
2. Det var smuggling den natten enligt flera Estniska och Svenska ögonvittnen. 99%
3. Rysslands varningar till Estland och senare underrättelse i väst. 80 %
4. Rysslands militära stadgar och sätt att arbeta: 99 %
5. De avkapade räckena för att ta sig in på stängda rampen in på däck. Filmat av Rockwater som "var där först) 100 %
6. På grund av lasten betraktas Estonia som ett krigsfartyg med stulet Ryskt gods.

Alla dessa samband skriker sänkning och återhämtning av militär utrustning.
Lugna ner dig lite. Nej det skriker inte alls sänkning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in