2020-10-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Och Vad snackar du om?
Hur fan vet du det? Dök dom mitt under pågående räddningsinsats och bevakning av vraket?
Fan va mycket tramsande det är här. :O
Rockwaters dykare såg främmande dykare i vraket och backade undan för att inte hamna i konfrontation. Det är du som tramsar, läs in dig på fakta.
Citera
2020-10-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rockwaters dykare såg främmande dykare i vraket och backade undan för att inte hamna i konfrontation. Det är du som tramsar, läs in dig på fakta.

Fram med dom länkarna o fakta tack.
Citera
2020-10-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Fram med dom länkarna o fakta tack.
Jag är inte din personliga assistent, sök själv! Men du kan få lite hjälp för att komma igång.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456
Citera
2020-10-26, 20:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ungefär två kilometer.

Det är ju ingenting några dykare flyttar påver vatten, som föreslagits tidigare i tråden...
Citera
2020-10-26, 20:30
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Enligt överlevande så kom vatten in under bilddäck innan slagsida. Förklara det tack.

Öppna trapphus / ej stängda VT-dörrar eller annat. Det finns logiska förklaringar till allt.
Citera
2020-10-26, 20:36
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Definitivt troligt. DOCK, är det väldigt många turer kring hela cirkusen som indikerar att något annat också kan ha bidragit. När haverikommission inte intervjuar vittnen och redigerar filmer, regeringsutredare ELDAR upp källor till sin egen utredning i anslutning till smugglingen, man tappar bort videomaterialet som hade kunna visa aktuella platsen etc, så blir det lite mycket...

Visst kan hemligheter ha skett ombord på Estonia, en del pekar ju på det, men det är inte samma sak som att det har med förlisningen att göra. Snarare pekar ju det på att man försökt mörka det då fartyget förlist och detta hemlighetsmakeri som kanske vore politiskt känsligt då avslöjats (åter igen - en följd av förlisningen, inte orsaken till den).
Citera
2020-10-26, 20:38
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Jag är inte din personliga assistent, sök själv! Men du kan få lite hjälp för att komma igång.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Du är medveten att en interpellation inte är samma sak som fakta va utan ett egenhändigt författat påstående av i detta fall en miljöpartist att använda i en riksdagsdebatt?
Citera
2020-10-26, 20:40
Medlem
LiberalGuys avatar
Nu vill jag inte försvara Sverige. Men Finland verkar också delaktig i mörkläggningen och gravfriden. Även länder som Danmark och UK skrev under gravfriden.
Citera
2020-10-26, 20:53
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Och det var ryska dykare som sprängde sönder bogvisiret när Rockwater låg ovanför?
Som sagt, sluta tramsa.

Har sagt det förut, jag vet att räcket var borta. Och att det fanns andra dykare nere med rockwater är också känt. Finns dock inget som pekar på att det var för Rockwater helt Aliens, mer än att det framstår som att det inte hördes till deras dyklag. Men förstår fortfarande inte vad det har med Ryssar att göra? Att Sverige däremot funnits på plats för att kontrollera Rockwater eller förhindra något är ju inte alls omöjligt. Men en rysk dykoperation på Estonia finner jag omöjlig under rådande omständigheter.
Citera
2020-10-26, 20:57
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är ju ingenting några dykare flyttar påver vatten, som föreslagits tidigare i tråden...
Ja.. Det har väl föreslagits en hel del. Som man typ kan gömma under kudden.
Citera
2020-10-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det borde ju varit en enkel sak för dykare att hämta övervakningsband. Tänk om detta gjorts, och har hållits hemligt?
Varför togs inte sådana band upp?
Varför har de inte fått upp loggar från instrumenten på bryggan?

Nu vet jag inte hur övervakningen på Estonia skedde och på vilket sätt de lagrade eventuella band. Däremot så är det inte helt självklart att det varit en enkel sak för dykarna att hämta övervakningsband som fortfarande satt i någon inspelningsapparat.
Gissningsvis var det någon form av magnetband som användes för lagring. Nu har jag inte själp provat, men jag har svårt att tro att dessa magnetband klarar av att ligga i vatten allt för länge.
Citera
2020-10-26, 21:40
Medlem
Citat:
Och det var ryska dykare som sprängde sönder bogvisiret när Rockwater låg ovanför?
Som sagt, sluta tramsa.

Har sagt det förut, jag vet att räcket var borta. Och att det fanns andra dykare nere med rockwater är också känt. Finns dock inget som pekar på att det var för Rockwater helt Aliens, mer än att det framstår som att det inte hördes till deras dyklag. Men förstår fortfarande inte vad det har med Ryssar att göra? Att Sverige däremot funnits på plats för att kontrollera Rockwater eller förhindra något är ju inte alls omöjligt. Men en rysk dykoperation på Estonia finner jag omöjlig under rådande omständigheter.
Jag finner en rysk dykoperation mycket möjlig och ytterst trolig. Aliens och sprängda bogvisir får du fortsätta fantisera om på egen hand, det är rena sagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in